Tu Świnoujście

Port Szczecin obciążenia na nabrzeżu Czeskim rozpoczęte

Port Szczecin obciążenia na nabrzeżu Czeskim rozpoczęte.

poprawka logo portPort Szczecin obciążenia na nabrzeżu Czeskim rozpoczęte.

W Porcie Szczecin na nabrzeżach Czeskim i Słowackim rozpoczęło się zagłębianie gigantycznych stalowych rur, które wzmocnią przebudowywane nabrzeża.

Prace w ramach inwestycji „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego” prowadzi sopocka grupa NDI.

Port Szczecin obciążenia na nabrzeżu Czeskim rozpoczęte.

Pierwsze stalowe rury o długości 21 metrów i przekroju fi 914 (0.914 m) zostały już osadzone w dnie na nabrzeżu Czeskim. To właśnie na nich zostanie posadowione nowo budowane nabrzeże. Łączna długość przebudowywanego nabrzeża Czeskiego i Słowackiego wynosi nieco ponad 1000 mb.

Port Szczecin obciążenia na nabrzeżu Czeskim rozpoczęte.

Zaczynamy pogrążanie rur, które posłużą do posadowienia nabrzeża – mówi Piotr Arabczyk dyrektor kontraktu z firmy NDI, generalnego wykonawcy prac. – Rury pogrążane są za pomocą wibromłota. Na tej konstrukcji budowane będzie nowe nabrzeże, które posłuży do przeładunku towarów. To pierwszy etap budowy nabrzeża Czeskiego, w którym powstanie 316,5 metra nabrzeża.

Port Szczecin obciążenia na nabrzeżu Czeskim rozpoczęte.

Docelowo zostanie zamontowanych aż 9600 ton rur o przekroju fi 914 i 813. Każda z nich ma długość od 18 do 21 metrów. Prace na nabrzeżach Czeskim i Słowackim toczą się od jesieni ubiegłego roku.

Oba nabrzeża zostaną rozebrane i ponownie wybudowane. Aktualnie trwa rozbiórka nabrzeża Czeskiego wraz z rampą ro-ro.

Port Szczecin obciążenia na nabrzeżu Czeskim rozpoczęte.

Po drugiej stronie Kanału Dębickiego została wykonana także droga technologiczna, wraz z placami składowymi wzdłuż nabrzeża Norweskiego i Duńskiego.

W najbliższym czasie na nabrzeżu Czeskim rozpoczną się roboty branżowe, a także roboty przygotowujące pola odkładu na wyspie Ostrów Mileński.

Port Szczecin obciążenia na nabrzeżu Czeskim rozpoczęte.

Pole odkładu na wyspie Ostrów Mieleński zaczniemy budować na przełomie kwietnia i maja. Posłuży ono do magazynowania całego urobku, który będzie czerpany z dna Kanału Dębickiego specjalnymi rurociągami – mówi Piotr Arabczyk dyrektor kontraktu z firmy NDI, generalnego wykonawcy prac. – Prace czerpalne chcielibyśmy rozpocząć na koniec tego roku – dodaje Piotr Arabczyk

Wykonawca firma NDI, w ramach tej inwestycji przebuduje m.in. około 1000 metrów nabrzeży Czeskiego i Słowackiego, wraz z modernizacją infrastruktury technicznej na bezpośrednim zapleczu nabrzeży i przystosowanie ich do głębokości technicznej 12,5 m.

Wykonawca wybuduje także ponad 1080 metrów zupełnie nowych nabrzeży Norweskiego i Duńskiego. W ramach projektu poszerzony zostanie także Kanał Dębicki do szerokości 200 m (obecnie 120 m), poprzez wybranie mas ziemnych na całym odcinku zachodniego brzegu Ostrowa Grabowskiego oraz pogłębienie basenu do głębokości technicznej 12,5 m.

NDI wykonuje także budowę umocnienia dna z tzw. materaca betonowego, który zabezpieczy nabrzeża przed ruchem śrub okrętowych statków.

Wykonane zostanie również pole odkładu urobku, które posłuży do składowania urobku wydobytego podczas robót czerpalnych, a do zagospodarowania będzie ok. 1,5 mln m3.

Projekt „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego” jest współfinansowany ze środków z Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Koszt prac to 343,1 mln złotych. Inwestorem projektu jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA , wykonawcą sopocka firma NDI, a nadzór nad projektem pełni SWECO.

Monika Woźniak-Lewandowska
Specjalista ds. komunikacji i PR
Dział Marketingu i Komunikacji

 

Exit mobile version