Site icon Tu Świnoujście

Terminal promowy w Świnoujściu – marcowy raport z budowy

Terminal promowy w Świnoujściu – marcowy raport z budowy.

poprawka logo portTerminal promowy w Świnoujściu – marcowy raport z budowy.

Na terminalu promowym w Świnoujściu, gdzie inwestorem jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA postępują roboty budowlane wykonywane przez firmę Budimex.

Docelowo terminal zostanie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego, czyli przewozu ładunków wykorzystującego różne środki transportu.

Terminal promowy w Świnoujściu – marcowy raport z budowy.

Prace budowlane trwają od jesieni 2019 i idą pełną parą. Widać już ich efekty. Jesienią ub. roku pojawiła się nowa estakada nad stacją kolejową Świnoujście. Prace przy niej są w toku.

Terminal promowy w Świnoujściu – marcowy raport z budowy.

Estakada skomunikuje zaplecze z terenem terminalu. Wyłania się również coraz bardziej kształt nowego stanowiska promowego o długości 294 m powstałego z połączenia stanowisk nr 5 i 6.

Terminal promowy w Świnoujściu – marcowy raport z budowy.

Zaczęły się roboty związane z montażem konstrukcji stalowej rampy ro-ro. Ta docelowo będzie miała 35 m szerokości i 180 ton nośności.

Ekipy wkroczyły na plac „D” zlokalizowany pomiędzy ul. Dworcową a układem torów kolejowych. To tu pracować będą reach stackery obsługujące przeładunek naczep i kontenerów z lub na wagony kolejowe.

Terminal promowy w Świnoujściu – marcowy raport z budowy.

Prace toczą się także przy przebudowie drogi komunikacyjnej wzdłuż terminalu przy ul. Dworcowej, od Dworca Morskiego do przejazdu kolejowego.

Z kolei przy ul. Duńskiej praktycznie gotowy jest też jeden z placów parkingowych dla 170 TIR-ów.

Terminal promowy w Świnoujściu – marcowy raport z budowy.

Kwestią priorytetową tej inwestycji jest budowa nowych i przebudowa istniejących torów kolejowych oraz placów manewrowo-postojowych. Dla komfortu pasażerów zainstalowany zostanie nowy rękaw, który umożliwi bezkolizyjne przemieszczanie się pieszych.

W ramach inwestycji zakupiony będzie specjalistyczny sprzęt: wozy kontenerowe, ciągniki siodłowe, tablety przemysłowe, radiotelefony i platformy kontenerowe wraz z akcesoriami.

Warto też dodać, że wcześniej w ramach prac rozebrano stare magazyny, rampy przeładunkowe, a także istniejące wyposażenie stanowisk nr 5 i 6.

Usunięto nawierzchnię i podbudowę wcześniejszych parkingów i umocnienia dna byłych stanowisk promowych 5 i 6 na długości 300 merów.  Wykonywane są prace elektryczne, teletechniczne oraz zbrojarskie.

Inwestycja powinna być zakończona w 2022. Jej koszt to 185 milionów złotych. Projekt ma wsparcie z funduszy unijnego instrumentu finansowego CEF (Łącząc Europę).

fot. Wiesław Mileńko

Monika Woźniak-Lewandowska
Specjalista ds. komunikacji i PR
Dział Marketingu i Komunikacji

Exit mobile version