Site icon Tu Świnoujście

O MUZYCE I PROGRAMIE RECITALU „KLUCZ DO POEZJI” OPERY NA ZAMKU W SZCZECINIE

ROZMOWA Z E. OLSZEWSKĄ PRZED RECITALEM "KLUCZ DO POEZJI" - PREMIERA W OPERZE NA ZAMKU W SZCZECINIE.

Opera na Zamku logoO MUZYCE I PROGRAMIE RECITALU „KLUCZ DO POEZJI” OPERY NA ZAMKU W SZCZECINIE.

20 marca w Operze na Zamku w Szczecinie wyjątkowy recital! Zabrzmi muzyka Benjamina Brittena, Erika Satie’go, Manuela Rosenthala, Claude’a Debussy’ego. Recital „Klucz do poezji” w wykonaniu sopranistki Ewy Olszewskiej i pianistki Olgi Bilej zaprowadzi nas do barwnego, surrealistycznego świata, pełnego wdzięku, lekkości, ironii, a nawet absurdu, świata muzyki niezwykle wrażliwych kompozytorów.

Początek recitalu o 19.00. Bilety dostępne na stronie Opery na Zamku: www.opera.szczecin.pl oraz w kasie teatru. Cena: 20 złotych.

Serdecznie zapraszamy!

Olga Bila*: „Mamy do czynienia z bardzo interesującym dla muzyka i słuchacza repertuarem. Jest to program, który jest bardzo różny stylistycznie, ale łączy go język francuski i czas powstania.

Stawia on przed pianistą spore wyzwanie polegające nie tylko na trudnościach technicznych czy innym pojmowaniu muzycznego czasu, ale może przede wszystkim na odmiennym traktowaniu instrumentu.

W pierwszej części, w której zaprezentujemy z Ewą Olszewską Les Illuminations, op. 18 Benjamina Brittena, fortepian niejako zastępuje oryginalnie wykorzystywaną do tego dzieła orkiestrę.

Postawiłam sobie za cel oddanie charakteru i barw zespołu instrumentalnego. W drugiej części fortepian występuje już w pełnej krasie pokazując wszystkie swoje możliwości.

Bardzo trudne są Estampes Debussy’ego na fortepian solo, które wymagają dużej biegłości technicznej i budowania przed słuchaczem obrazu bez użycia tekstu.

Cały repertuar może okazać się na pierwszy rzut niełatwy dla słuchacza – nie mamy tu Beethovena, Brahmsa czy Chopina, ale mniej znanych w Polsce kompozytorów, jednak przy odrobinie wyobraźni można bez trudu zatopić się w muzyce. W końcu jej język jest międzynarodowy”.

Program recitalu:

Benjamin Britten (1913–1976) – Les Illuminations op. 18 do słów Arthura Rimbauda

* * *

1. Air du rat (Aria szczura)

2. Spleen (Splin)

3. La Grenouille américaine (Amerykańska żaba)

4. Air du poète (Aria poety)

5. Chanson du chat (Pieśń kota)

* Olga Bila fortepian

Pianistka, pochodzi z Ukrainy, laureatka międzynarodowych i krajowych konkursów i festiwali. Studiowała grę na fortepianie w Akademii Muzycznej im. S. Prokofiewa w Doniecku pod kierownictwem prof.

Natalii Czesnokowej. W 2015 r. przeprowadziła się do Polski. Obecnie jest związana z Operą na Zamku w Szczecinie, gdzie pracuje jako korepetytor solistów i chóru.

Przygotowywała spektakle premierowe, m.in. światowe i polskie prapremiery: Historia najmniej prawdopodobna – J. Kornowicza, Dokręcanie śruby – B. Brittena, Guru – L. Petitgirarda, Proces – P. Glassa.

Występuje w Polsce i Niemczech, na Litwie, Rosji i Ukrainie w składzie orkiestry, z wokalistami i instrumentalistami, kwartetem Ba-rock i zespołem wokalno-instrumentalnym Fairy Ladies.

Od 2018 r. również współpracuje z Akademią Sztuki w Szczecinie, od 2019 r. z Filharmonią im. M. Karłowicza w Szczecinie.

Fot. z próby: Opera na Zamku

Działalność Opery na Zamku w Szczecinie jest współfinansowana przy Wsparciu ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.

Magdalena Jagiełło-Kmieciak

rzeczniczka prasowa Opery na Zamku

ROZMOWA Z E. OLSZEWSKĄ PRZED RECITALEM "KLUCZ DO POEZJI" - PREMIERA W OPERZE NA ZAMKU W SZCZECINIE.

Exit mobile version