Site icon Tu Świnoujście

Uruchamiamy Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych

Uruchamiamy Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych. Izba Administracji Skarbowej w Szczecinie

Pracownicy szczecińskiej Izby Administracji Skarbowej uratowali tonącą kobietę.Uruchamiamy Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych. Izba Administracji Skarbowej w Szczecinie

Od 1 lutego 2021 r. dotychczasowe rejestry podmiotów akcyzowych prowadzone przez naczelników urzędów skarbowych zastąpił Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych.

Oznacza to rezygnację z papierowych zgłoszeń rejestracyjnych i większe bezpieczeństwo w obrocie gospodarczym wyrobami akcyzowymi.

Nowe zasady rejestracji w podatku akcyzowym wprowadziła ustawa z 10 grudnia 2020 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw.

Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych prowadzony przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu zastąpił lokalne rejestry prowadzone przez naczelników urzędów skarbowych.

Papierowe zgłoszenia rejestracyjne  zostały zastąpione wygodniejszą rejestracją elektroniczną.

Zmiana pozwoli podmiotom gospodarczym sprawdzić czy ich kontrahenci, którzy uczestniczą w wysyłce i odbiorze towarów akcyzowych, są zarejestrowani i tym samym zmniejszyć ryzyko współpracy z nieuczciwym partnerem biznesowym.

Kto składa zgłoszenie rejestracyjne

1)    podmioty  prowadzące działalność gospodarczą w obszarze podatku akcyzowego czyli:

2)    podmioty nieprowadzące działalności gospodarczej niebędące osobami fizycznymi (np. wojsko, policja, szkoły, przedszkola, Straż Graniczna, GOPR) zużywające zwolnione od akcyzy: paliwa lotnicze, paliwa żeglugowe, gaz LPG  – dotychczas nieobjęte obowiązkiem rejestracji.

Możliwość fakultatywnej rejestracji na nowych zasadach mają osoby fizyczne zużywające gaz LPG do celów grzewczych.

Jak się zarejestrować

Rejestracja do Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych odbywa się poprzez Platformę Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC). Wymaga to posiadania lub założenia konta na tym portalu i uzyskania indywidualnego numeru ID SISC.

Zgłoszenie rejestracyjne powinno być podpisane jednym z podpisów elektronicznych: kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym, podpisem osobistym, podpisem weryfikowanym za pomocą certyfikatu celnego albo innym podpisem dopuszczonym przez ministra finansów.

Rejestracji należy dokonać przed podjęciem działalności gospodarczej w akcyzie lub przed pierwszym nabyciem przeznaczonych do zużycia wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy.

Podmioty już zarejestrowane dokonują aktualizacji zgłoszeń rejestracyjnych

Podmioty akcyzowe, które były już wcześniej zarejestrowane w lokalnych bazach prowadzonych przez naczelników urzędów skarbowych, nie dokonują ponownie rejestracji, są jednak zobowiązane elektronicznie potwierdzić dotychczasowe dane i uzupełnić zgłoszenie rejestracyjne o informację dotyczącą właściwego dla danego podmiotu organu podatkowego.

Aktualizacji należy dokonać do 30 czerwca br.

Do 30 czerwca br. przewidziano również okres przejściowy na dokonanie rejestracji przez:

Kogo nie dotyczą nowe regulacje

1)    osób fizycznych,

2)    podmiotów olejowych (zużywających podmiotów olejowych i pośredniczących podmiotów olejowych),

3)    pośredniczących podmiotów tytoniowych.

Małgorzata Brzoza Rzecznik prasowy

Izby Administracji Skarbowej w Szczecinie

Exit mobile version