Site icon Tu Świnoujście

Świnoujście buduje tunel. Potężna tarcza jest już w komorze!

Świnoujście buduje tunel. Potężna tarcza jest już w komorze!

Świnoujście buduje tunel. Potężna tarcza jest już w komorze!

Dziś ogromne dźwigi opuściły głowicę urabiającą do komory startowej, gdzie maszyna TBM rozpocznie drążenie tunelu pod Świną. Tarcza ma 13,46 metrów średnicy i waży 280 ton.

Wcześniej została zmontowana na powierzchni, przy szybie startowym. Już w marcu rozpocznie wiercenie tunelu pod dnem Świny.

Świnoujście buduje tunel. Potężna tarcza jest już w komorze!

Maszyna TBM składa się z 98 zestawów, tarczy, pomostu i trzech suwnic. Częściowo jest montowana na powierzchni, przy komorze startowej, a częściowo w jej wnętrzu.

Tarczę najpierw złożono na placu budowy, a dziś opuszczono ją do komory startowej. Podobnie jak łożysko, które już wcześniej znalazło się w tunelu.

Świnoujście buduje tunel. Potężna tarcza jest już w komorze!

Cieszę się, że wszystko odbywa się terminowo i zgodnie z planem. Z każdym dniem jesteśmy coraz bliżej chwili, gdy rozpocznie się wiercenie tunelu pod dnem Świny – mówi Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. – Montaż całej maszyny ma zakończyć się w lutym. Wtedy też zacznie się rozruch technologiczny.

Świnoujście buduje tunel. Potężna tarcza jest już w komorze!

Maszyna Tunnel Boring Machine maksymalnie będzie mogła wydrążyć nawet 6 centymetrów tunelu w ciągu minuty.

Jednocześnie ma układać betonowe pierścienie, których docelowo będzie 780. W ciągu doby TBM ułoży średnio 5-6 takich pierścieni, czyli przygotuje ok. 10-12 metrów tunelu.

Świnoujście buduje tunel. Potężna tarcza jest już w komorze!

Większość głównych elementów maszyny TBM została już opuszczona do szybu startowego i jest tam montowana – mówi Piotr Flisiak, Dyrektor Kontraktu z firmy PORR. – Do opuszczenia tarczy o wadze 280 ton użyto dwóch gigantycznych dźwigów. Zmontowana maszyna TBM będzie ważyć 3120 ton.

Cały czas trwają również prace w szybie startowym, który na bieżąco jest odwadniany.

Świnoujście buduje tunel. Potężna tarcza jest już w komorze!

Zmieniono lokalizację rozpory w otworze technologicznym w stropie górnym. Kontynuowane jest też odwadnianie wykopu rampy i tunelu wjazdowego, czyli w segmentach od S1 do S11.

Kontynuowany jest montaż stacji STP (Slurry Treatment Plant), gdzie płuczka wiertnicza będzie poddawana oczyszczaniu od urobku, aby możliwe było jej ponowne wykorzystanie.

Świnoujście buduje tunel. Potężna tarcza jest już w komorze!

Trwa uruchomienie i konfiguracja trafostacji, która zasili zakład STP. Montowana jest estakada oraz rurociągi technologiczne na linii między STP a TBM – relacjonuje Bogusław Konopko, Inżynier Kontraktu z firmy SWECO. – Prowadzone są roboty ziemne, które przygotują teren dla urobku przy STP. Z kolei w zakładzie prefabrykacji cały czas kontynuowana jest produkcja segmentów obudowy tunelu, które ułoży maszyna TBM.

Na terenie inwestycji odbywa się przebudowa i budowa sieci uzbrojenia terenu. Wykonywane są prace wykończeniowe przy zbiorniku retencyjnym R1. W zeszłym tygodniu humusowano skarpy i budowano opaskę wokół zbiornika.

Intensywne prace prowadzone są też po drugiej stronie Świny, na wyspie Wolin, gdzie maszyna zakończy prace.

W komorze odbiorczej trwa wykop do poziomu stropu górnego, czyszczenie zamków w ścianach szczelinowych dla połączenia z płytą stropu górnego oraz wyrównywanie ścian szczelinowych.

Dodatkowo zasypywano pachwiny na zewnątrz ścian szczelinowych oraz odwadniano komorę odbiorczą TBM. Odwadnianie wykopów odbywało się również w segmentach od R1 do R 16 tunelu odkrywkowego oraz rampy.

W rejonie tym wykonywano przesłonę jet-grouting. W segmentach R14 – R16 budowano studnie odwodnieniowe.

Trwają prace przy organizacji placu budowy. Utwardzane są place składowe i montażowe. Wykonywane są piezometry. Odbywa się montaż schodni w komorze odbiorczej.

Wydrążony tunel w najgłębszym miejscu znajdzie się ponad 10 metrów pod dnem cieśniny. Sama Świna ma tam głębokość 13,5 metra.

Będzie to najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce (1484 metry tunelu drążonego TBM, natomiast z odcinkami tunelu wykonanego metodami stropowymi cały tunel będzie miał długość 1780 m). Obecnie najdłuższym tunelem drogowym w kraju jest gdański tunel pod Martwą Wisłą – ma 1377 metrów.

Inwestorem jest Gmina Miasto Świnoujście. Inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/ Gülermak. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz.

Koszt tej inwestycji to 912 462 026,68 PLN, z czego 775 677 722,67 PLN to dofinansowanie z Unii Europejskie (85 procent). Resztę inwestor Gmina Miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu. Prace zakończą się w III kwartale 2022 roku.

Info i fot. Urząd Miasta Świnoujście/Sweco

Hanna Lachowska Główny Specjalista

Biuro Informacji i Konsultacji Społecznych

Urząd Miasta Świnoujście

Exit mobile version