PRZYPOMNIENIE. „TRAVIATA” OPERY NA ZAMKU W SZCZECINIE ONLINE JUŻ W TEN WEEKEND.
W sobotę i niedzielę 19 i 20 grudnia Opera na Zamku w Szczecinie zaprezentuje w sieci jedną z największych oper w historii – „Traviatę” G. Verdiego.
Nagranie szczecińskiej premiery z 2016 roku, w reżyserii Michała Znanieckiego, pod kierownictwem muzycznym Vladimira Kiradjieva dostępne będzie na stronie internetowej Opery na Zamku za opłatą 10 złotych.
Opis:
Dzieje kurtyzany Violetty, znajdującej po raz pierwszy w życiu prawdziwą miłość i odtrąconej, a jednocześnie śmiertelnie chorej, poruszają publiczność operową od ponad półtora stulecia.
Szczecińska realizacja „Traviaty” przenosi widza w świat współczesnego blichtru, gdzie jak w lustrze odbija się rozpaczliwa pustka uczuciowa dzisiejszych ludzi.
Tropem takich filmów jak „Diabeł ubiera się u Prady” czy „Prêt-à-porter” Altmana Michał Znaniecki buduje otoczenie Violetty jak wielki pokaz mody Vogue’a, gdzie emocje są mniej ważne niż nowe trendy i relacje biznesowe.
Wśród bogatych wnętrz paryskiego hotelu, wśród przyjęć i czerwonych dywanów, wśród spektakularnych kostiumów „haute couture” Violetta pokaże znowu swoje współczesne oblicze i stanie się symbolem krytyki dzisiejszych relacji międzyludzkich.
Reżyser Michał Znaniecki o spektaklu: „Traviata” była skomponowana przez Giuseppe Verdiego jako lustro ówczesnego świata społecznego. Publiczność weneckiego teatru La Fenice nie spodziewała się tak współczesnej i krytycznej analizy jej własnej egzystencji.
Verdi był zmuszony do zmiany epoki, ale jego opera, pokazująca Paryż jako pustynię emocji jest aktualna i uniwersalna. Choć świat kurtyzan i pojedynków się skończył, nadal możemy śledzić losy chorej Violetty, która decyduje się na ucieczkę ze świata blichtru i pozorów, aby szukać miłości.
Jej samotność, jej choroba, a nawet jej poświęcenie dla ukochanego stają się kontrastem dla przyjęć i gier towarzyskich, które do dzisiaj ocierają się o metaforyczną prostytucję.
W naszej inscenizacji pokazujemy współczesny świat mody, świat operacji plastycznych i luksusów, które skrywają prawdziwe ludzkie uczucia pod maską człowieka sukcesu.
(…) Tematyczne kolekcje znanych stylistów przybliżają nas do absurdów rządzących światem „fashion show biznesu”, przechodząc przez pokaz historii mody i modę ogrodową, aż do paradoksalnego „funeral show”, czyli pokazu mody pogrzebowej, która też może być ekonomicznym interesem. Cóż bardziej bliskiego zamysłowi Verdiego, aby zdemaskować chorobę Paryża, w którym jedyną wrażliwą postacią wydaje się kurtyzana Violetta mówiąca o miłości i o Bogu częściej niż nawet Germont, symbol mieszczańskiego świata norm i zasad! Kontekst pokazów mody, intryg poza wybiegami i wielkiego świata celebrytów pokaże bardzo dobitnie problem Violetty i jej ukrywanej choroby (w naszej inscenizacji jest to choroba naszej cywilizacji, czyli nie gruźlica, a rak) (…)”.
Link do zakupu biletów: https://www.opera.szczecin.pl/repertuar/traviata-online
Trailer spektaklu:
Realizatorzy:
- Reżyseria Michał – Znaniecki
- Kierownictwo muzyczne – Vladimir Kiradjiev
- Scenografia – Luigi Scoglio
- Kostiumy – Joanna Medyńska
- Choreografia i ruch sceniczny – Elżbieta Szlufik-Pańtak, Grzegorz Pańtak
- Reżyseria świateł – Bogumił Palewicz
- Przygotowanie chóru – Małgorzata Bornowska
- Asystent reżysera – Grzegorz Pańtak
- Asystent dyrygenta – Bartosz Olejnik
- Asystent scenografa – Alejandro Contreras Cortes
- Asystent choreografa – Anna Tłokińska
Obsada:
- Violetta Valéry – Marcelina Beucher
- Alfredo Germont – Andrzej Lampert
- Flora Bervoix – Gosha Kowalinska
- Giorgio Germont – Leszek Skrla
- Annina = Agnieszka Kadłubowska
- Gaston de Letorieres – Piotr Zgorzelski
- Baron Douphol – Krzysztof Bobrzecki
- Markiz d’Obigny – Adam Tomaszewski
- Doktor Grenvil – Janusz Lewandowski
- Józef – Felipe Cespedes
- Służący Flory – Marcin Scech
- Komisarz – Michał Marszałek
Orkiestra, Chór i Balet Opery na Zamku
- Dyrygent – Vladimir Kiradjiev
- Inspicjent – Maria Malinowska-Przybyłowicz, Izabela Mielczarek
Fot. M. Grotowski©Opera na Zamku
Magdalena Jagiełło-Kmieciak
rzeczniczka prasowa Opery na Zamku