Tu Świnoujście

Świnoujście. Terminal kontenerowy przyjazny środowisku!

Świnoujście. Terminal kontenerowy przyjazny środowisku!

poprawka logo portŚwinoujście. Terminal kontenerowy przyjazny środowisku!

Ochrona środowiska jest wpisana w misję budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Pojęcie green terminal nie jest przypadkowe.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście zapewnia, że przedsięwzięcie będzie proekologiczne na każdym etapie: od koncepcji, poprzez realizację projektu i następnie eksploatację terminalu.

Poszanowanie środowiska leży u podstaw naszych planów dotyczących terminalu kontenerowego – podkreśla Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich portów Szczecin i Świnoujście. – To dlatego m.in. zdecydowaliśmy, że projekt będzie realizowany na pirsie, czyli nowoutworzonym lądowym obszarze na Zatoce Pomorskiej, z minimalną ingerencją w obecny teren. Jakiekolwiek uciążliwości dla środowiska chcemy ograniczyć do minimum. Ma być ekologicznie i nowocześnie – to nasze priorytety!

Terminal głębokowodny w Świnoujściu. Czas na składanie ofert!

Green terminal

Projekt terminalu musi być proekologiczny, uwzględniać minimalny wpływ na środowisko, właśnie w myśl koncepcji green terminal. Kryteria środowiskowe są częścią oceny ofert w postepowaniu ogłoszonym przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Zainteresowani budową i eksploatacją terminalu musza je uwzględnić w swoich propozycjach, które mają złożyć do 28 stycznia 2021 roku.

Rozwiązania minimalizujące oddziaływanie na florę i faunę, będą bez wątpienia atutem projektów – potwierdza prezes ZMPSiŚ. – Mam na myśli każdy etap realizacji inwestycji, również późniejszą eksploatację terminalu.

Ta dbałość o środowisko dotyczy chociażby stosowanych na terminalu urządzeń przeładunkowych i sprzętu o minimalnym poziomie emisji szkodliwych substancji, ze wskazaniem na zasilanie energią elektryczną.

Energia elektryczna będzie również dostarczana na statek w czasie postoju przy terminalowych nabrzeżach, by wyeliminować szkodliwe emisje pochodzące z silnika i spalinowych agregatów statkowych.

Naturalne ściany

Warto też zwrócić uwagę na specyfikę działalności terminalu, który nie emituje pyłów, nie dymi a z racji lokalizacji ogranicza do minimum wpływ na otoczenie i środowisko naturalne.

Ma to również istotne znacznie dla mieszkańców dzielnicy Warszów, która będzie od terminala oddzielona naturalną ścianą lasu.

Sieć kolejowa i drogowa z węzłem Łunowo, łączącym terminal z ekspresową drogą S3 również omijają osiedla mieszkalne.

Oferty składamy do 28 stycznia 2021 roku

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście stworzył ogólne ramy terminala przyjaznego środowisku, który docelowo ma osiągnąć zdolność przeładunkową min. 2 mln TEU.

Zgodnie z taką koncepcją wybrany podmiot ma zrealizować projekt zagospodarowując część Zatoki i nieruchomości. Zainteresowani muszą mieć więc na uwadze fakt, iż green terminal jest wpisany w misję tego przedsięwzięcia.

Oferty dotyczące koncepcji, wykonania i eksploatacji głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu należy złożyć do 28 stycznia 2021 r.

Dokumenty do pobrania: http://www.port.szczecin.pl/pl/oferta/glebokowodny-terminal-kontenerowy/procedura/

Monika Woźniak-Lewandowska
Specjalista ds. komunikacji i PR
Dział Marketingu i Komunikacji

Exit mobile version