Site icon Tu Świnoujście

Polskie Linie Kolejowe. Nowy rozkład jazdy. Krótsze podróże, nowe przystanki

Polskie Linie Klejowe. Nowy rozkład jazdy. Krótsze podróże, nowe przystanki.

Polskie Linie Kolejowe. Nowy rozkład jazdy. Krótsze podróże, nowe przystanki.

W niedzielę, 13 grudnia wprowadzony zostanie nowy rozkład jazdy pociągów. Skróci się czas przejazdu pociągiem m.in. z Warszawy do Trójmiasta, z Krakowa do Katowic.

Od stycznia, po 25 latach pociągi wrócą na trasę Bielsk Podlaski (Lewki) – Hajnówka. Lepszy dostęp do kolei dla wszystkich podróżnych zapewnią przebudowane i nowe przystanki.

Rozkład jazdy jest dostępny na peronach i na portalpasazera.pl.

Nowy rozkład jazdy został przygotowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wspólnie z przewoźnikami.

Podróżni korzystają z efektów inwestycji Krajowego Programu Kolejowego: lepszego dostępu do podróży pociągiem z nowych i zmodernizowanych stacji i przystanków oraz krótszych czasów podróży.

W rozkładzie jazdy uwzględniono kontynuację prac na liniach kolejowych bez wpływu na kursowanie pociągów.

Kolej na krótsze podróże i nowe połączenia

Z Warszawy do Trójmiasta od 13 grudnia skróci się podróż najszybszymi pociągami dzięki systemowi ERTMS/ETCS poziomu 2 i wprowadzeniu na linii prędkości 200 km/h.

Najszybsze pociągi PKP Intercity pokonają trasę ze stacji Warszawa Centralna do stacji Gdańsk Główny w 2 h 32 min (obecnie czas ten wynosi 2 h i 47 min).

Z efektów uzyskanych na tej trasie skorzystają również podróżni innych połączeń np. Kraków – Gdynia, Katowice – Gdynia, Rzeszów – Gdynia.

Mieszkańcy Małopolski i Śląska oraz podróżujący między stolicami województw skorzystają z efektów modernizacji trasy Kraków – Katowice.

Najszybszy pociąg pojedzie między stolicami w czasie poniżej godziny (57 min) – to o ok. 30 min krócej niż obecnie.

Dzięki temu skróci się także czas przejazdu w innych relacjach dalekobieżnych m.in. z Krakowa do Wrocławia o ok. 40 min (z obecnie 3h 27 min do 2h 51 min), a także z Katowic do Rzeszowa do 2 h 47 min (z obecnie 3 h 36 min).

W woj. warmińsko-mazurskim po pracach na linii Szczytno – Ełk, czas przejazdu najszybszego pociągu na trasie Olsztyn – Ełk skróci się o kolejne 10 min, a w stosunku do czasu przed modernizacją będzie krótszy o ponad godzinę (będzie 2 h 31 min, przed modernizacja 3 h 36 min).

Na trasie Działdowo – Olsztyn od 13 grudnia czas przejazdu najszybszego pociągu skróci się o kwadrans, zajmie 59 min. Dotychczas najkrótsza podróż zajmowała 1h 14 min.

Krócej pojedziemy między Wielkopolską a Dolnym Śląskiem, dzięki modernizacji odcinka Czempiń – gr. województwa dolnośląskiego. Podróż najszybszym pociągiem będzie ok. 20 min krótsza i zajmie 1h 44 min (obecnie 2h 4 min).

Krótsze podróże będą także między miastami na modernizowanej trasie. Komfort podróży zwiększają stacje i przystanki wyposażone w windy, pochylnie i przejścia podziemne np. Leszno i Rawicz.

W województwie śląskim skróci się czas przejazdu między Zawierciem a Częstochową o kolejne kilka minut. Najszybsze składy pojadą ten dystans w 31 min. Po modernizacji wszystkie przystanki gwarantują dogodny dostęp do kolei.

W Małopolsce od 19 grudnia wrócą pociągi na kolejową „zakopiankę” na czas zimowych przejazdów. Bezpośrednim pociągiem dojedziemy do Zakopanego z Krakowa oraz m.in. z Gdyni, Warszawy.

Na odcinku Chabówka – Zakopane podróżni będą mogli wygodniej skorzystać z przebudowanej stacji Sieniawa i zmodernizowanych peronów na przystankach.

Po 25 latach, od 1 stycznia podróż koleją na linii Bielsk Podlaski – Lewki – Hajnówka. Pojedziemy pociągami w relacjach: Białystok – Hajnówka, Bielsk Podlaski – Hajnówka oraz Białystok – Siedlce przez Bielsk Podlaski i Hajnówkę.

Czas przejazdu najszybszego pociągu Białystok – Hajnówka 80 min, natomiast Bielsk Podlaski – Hajnówka to 31 min. Dla podróżnych przygotowany jest nowy przystanek Mikłasze oraz zwiększono komfort i dostępność 5 przystanków Lewki, Orlanka, Morze, Stare Berezowo, Chytra.

Kolej będzie bardziej przyjazna środowisku między Lubelszczyzną a Podkarpaciem. Dzięki zakończeniu elektryfikacji na linii Lublin Główny – Stalowa Wola Rozwadów w grudniu pojadą pociągi elektryczne. Inwestycja pozytywnie wpłynie zarówno na obsługę podróży regionalnych i dalekobieżnych.

Dodatkowe przystanki – lepszy dostęp do kolei

Pasażerowie kolei skorzystają z nowych przystanków: Wałbrzych Centrum na trasie Wrocław – Wałbrzych – Jelenia Góra; Kochcice-Glinica na trasie Lubliniec – Kluczbork; Mikłasze na linii Bielsk Podlaski – Hajnówka.

Po latach przerwy będzie nowy przystanek Wygoda na trasie z Warszawy do Lublina. Na trasie Warszawa – Białystok pociągi regionalne znów zatrzymają się na nowych peronach przystanków Zaręby Kościelne, Kietlanka, Szulborze Wielkie.

Dla podróżnych o kilkadziesiąt więcej dostępniejszych stacji i przystanków (w porównaniu do rozkładu z grudnia 2019 r.). Perony są przygotowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Największe zmodernizowane stacje: Szczecin Gł., Gdańsk Gł., Rzeszów Gł. Z nowych peronów wsiadamy do pociągów na modernizowanych liniach Poznań – Wrocław, Kraków – Katowice, Trzebinia – Oświęcim, Chabówka – Zakopane, Żywiec – Sucha Beskidzka, Częstochowa – Zawiercie, Kutno – Toruń, Działdowo – Olsztyn, Łódź Kaliska – Zduńska Wola, Lublin – Łuków, Lublin – Warszawa, Kędzierzyn-Koźle – Opole, Poznań – Szczecin.

Kompleksowa informacja dla podróżnych

Informacje na temat aktualnego rozkładu jazdy pociągów są dostępne na stacjach i przystankach, w internecie na portalpasazera.plrozkład-pkp.pl oraz w aplikacjach mobilnych Portal Pasażera (dawniej Rozkład Kolejowy) i Rozkład-PKP (dawniej Bilkom).

Na stacjach i przystankach informacje o odjazdach i przyjazdach pociągów wyświetlane także na tablicach elektronicznych oraz przekazywane są podróżnym w formie komunikatów głosowych.

Kolejne nowe tory dla lepszego dostępu do portów w Szczecinie i Świnoujściu.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Mirosław Siemieniec
rzecznik prasowy

Exit mobile version