Site icon Tu Świnoujście

Kolekcja Muzeum Narodowego w Szczecinie na Bornholmie

Muzeum-Narodowe-w-Szczecinie logoKolekcja Muzeum Narodowego w Szczecinie na Bornholmie.

Od 6 grudnia 2020 roku w Bornholms Kunstmuseum położonym na wysokim klifie w Gudhjem na północy bałtyckiej wyspy, można oglądać wystawę LÆNGSEL – Værker fra Nationalmuseet i Szczecin (polski tytuł: Stettin/Szczecin – jedna historia.

Sztuka XIX i XX wieku ze zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie). Ekspozycja będzie dostępna do połowy kwietnia 2021 roku.

LÆNGSEL – Værker fra Nationalmuseet i Szczecin
Stettin/Szczecin – jedna historia. Sztuka XIX i XX wieku ze zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie

Kazimierz Podsadecki
Wybrzeże morskie, 1934
olej, dykta, 32 x 42
Muzeum Narodowe w Szczecinie

Bornholms Kunstmuseum

Otto Bruuns Plads 1, Gudhjem, Dania (wyspa Bornholm)

Koncepcja wystawy: Beata Małgorzata Wolska

Kuratorki: Beata Małgorzata Wolska, Tine Nygaard

Partner: Dansk Kulturinstitut / Dunski Instytut Kultury

Zbigniew Pronaszko
Melancholia, 1909
olej, płótno, 74,5 x 84,5
Muzeum Narodowe w Szczecinie

Czy Stettin i Szczecin to jedno miasto? Chociaż właściwszym pytaniem jest to, czy historia Stettina i historia Szczecina to historia jednego czy dwóch odrębnych miast?

Na oba człony tego pytania można odpowiedzieć twierdząco: tak, to jedno miasto, bo pamięć przeszłości miasta w coraz mniejszym stopniu dzieli historyków Stettina-Szczecina; oraz: tak, to dwa odrębne miasta, pomiędzy którymi ci sami historycy dość zgodnie gotowi są wskazać oczywisty punkt nieciągłości.

A dotyczy to tyleż badaczy stettińskich-szczecińskich dziejów, co sztuki. Ba! Jeśli spojrzeć okiem nawet nie znawcy, ale miłośnika sztuki na prezentowany tu przegląd kolekcji Muzeum Narodowego w Szczecinie, łatwo jest te nieciągłości – te luki, miejsca puste i prowokujące niewygodne pytania – wskazać.

Na przykład takie: skoro zgadzamy się, uznajemy i celebrujemy już dziś w sposób nieskrępowany to, że miasto było niemieckie, to dlaczego tak mało tu obiektów niemieckich? Choć niewygodne, nie warto jednak chyba takich pytań przemilczać, unikać czy – tym bardziej! – zakrzykiwać.

Lepiej je głośno stawiać, bo może to one właśnie stanowią istotę kolekcji, skupiają uwagę na szczelinach, z których przebija się pełna historia muzeum i miasta – niełatwa, złożona, pełna wyrw, braków i związanych z nimi doświadczeń, zarówno artystów, osób współtworzących historie instytucji, jak i pozostałych mieszkańców.

To sprawiło, że istotą wystawy stała się chęć uchwycenia tego, co bywa często niewidoczne, ponieważ nie ukazuje spójnej wersji wielkiej narracji o mieście. Dlatego też postanowiliśmy wprowadzić w losy zarówno niemieckiego i polskiego miasta oraz muzeum, jak i związanej z nim sztuki.

Na kolekcję bowiem należy spoglądać, mając w pamięci zawiłości dziejowe miasta. W związku z tym podstawowym celem przyświecającym twórcom wystawy była potrzeba stworzenia opowieści o jednym Stettinie/Szczecinie – tym przed i powojennym, takim, który łączy polską i niemiecką historię miasta w jedną, acz złożoną z niezliczonych doświadczeń całość.

Do jego realizacji wykorzystano wybór niemieckich i polskich dzieł z XIX i XX wieku. Stanowi on dobrą reprezentację szczecińskiej kolekcji, bowiem obejmuje te okoliczności, które najlepiej oddają kluczowe meandry historii miasta, a co za tym też idzie – muzeum.

Proponowana ekspozycja to obraz drogi prowadzącej do zgody na myślenie o Szczecinie jako polskim mieście z niemiecką przeszłością (i współczesnością).

Serwis internetowy Bornholms Kunstmuseum: https://tiny.pl/7sfp8

Daniel Źródlewski
rzecznik prasowy

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Exit mobile version