Site icon Tu Świnoujście

Świnoujście. Imponujące tempo prac poprawiających dostęp kolejowy

DCIM101MEDIADJI_0345.JPG

poprawka logo portPorty w Szczecinie i Świnoujściu – imponujące tempo prac poprawiających dostęp kolejowy

Mimo pandemii nie spada tempo prac przy największych w historii robotach budowlanych poprawiających dostęp kolejowy do portów w Szczecinie i Świnoujściu.

Świnoujście. Imponujące tempo prac poprawiających dostęp kolejowy.
DCIM101MEDIADJI_0350.JPG

W sumie ułożono już 21 kilometrów nowych torów: 14 kilometrów w rejonie stacji Szczecin Port Centralny i 7 kilometrów w Świnoujściu.

Świnoujście. Imponujące tempo prac poprawiających dostęp kolejowy.
DCIM101MEDIADJI_0343.JPG

Budowa obejmuje infrastrukturę kolejową stacji Szczecin Port Centralny i Świnoujście oraz terminal kontenerowy Ostrów Grabowski w Porcie Szczecin, a także tory zdawczo-odbiorcze w Porcie Świnoujście. W Szczecinie zostanie przebudowany most nad rzeką Parnicą.

Świnoujście. Imponujące tempo prac poprawiających dostęp kolejowy.

Docelowo na stacji Szczecin Port Centralny wymienionych na nowe zostanie około 61 kilometrów torów oraz 177 rozjazdów. Te ostatnie będą wyposażone w elektryczne ogrzewanie, co zwiększy ich bezawaryjność, zwłaszcza w okresie zimowym.

12 przejazdów kolejowo-drogowych zostanie poddanych modernizacji, co znacznie podniesie poziom bezpieczeństwa na szlaku kolejowym.

Świnoujście. Imponujące tempo prac poprawiających dostęp kolejowy.

W Świnoujściu przebudowywanych jest 35 kilometrów torów oraz 10 przejazdów kolejowo-drogowych.108 nowoczesnych rozjazdów zapewni sprawniejszą obsługę składów towarowych.

Na różnych odcinkach prowadzonej inwestycji trwają prace przy stabilizacji podłoża, odwodnieniu oraz budowie słupów i sieci trakcyjnej.

W obu portach, aby nie ograniczać ruchu pociągów i przeładunku statków, prace prowadzone są etapami.

Dzięki inwestycji zwiększy się potencjał portów. Po zakończonych pracach do portów pojadą dłuższe i cięższe składy. Pociągi towarowe będą mogły mieć długość nawet 750 metrów przy obciążeniu na oś 21kN.

Zwiększą się możliwości przeładunkowe stacji w Szczecinie i Świnoujściu, a porty przyjmą i odprawią więcej ładunków.

Jest to bardzo potrzebna inwestycja w kontekście rozwoju obu portów. Przypomnijmy, w Świnoujściu przystosowywany jest terminal promowy do obsługi transportu intermodalnego, rozbudowywany będzie terminal LNG oraz jest planowana budowa Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego.

W Szczecinie natomiast dzięki pogłębieniu toru wodnego do 12,5 metra i przystosowaniu istniejących nabrzeży do przyjmowania większych jednostek oraz budowy nowych wzrośnie liczba obsługiwanych statków i ładunków.

Inwestycję za prawie 1,5 miliarda zł netto realizują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., głównym wykonawcą robót jest firma Torpol.

Prace współfinansowane są z unijnego instrumentu finansowego CEF „Łącząc Europę” i mają się zakończyć w II kw. 2022 r.

Dodatkowo na początku roku podpisane zostały z firmą Strabag umowy na modernizację dwóch odcinków linii kolejowej E59 z Poznania do Szczecina. PKP PLK S.A. planują także do 2027 roku modernizację tzw.

Nadodrzanki łączącej Rzepin przez Szczecin Podjuchy ze Świnoujściem. Drogą tą przewożone są towary z Dolnego Śląska.

Modernizacja obu linii skróci czas przejazdu pociągów i poprawi dostęp do zespołu portów Szczecin – Świnoujście. Po zakończeniu modernizacji wzrosną prędkości poruszających się nimi pociągów osobowych do 160 km/h, a składów towarowych do 120 km/h.

Monika Woźniak-Lewandowska
Specjalista ds. komunikacji i PR
Dział Marketingu i Komunikacji

Exit mobile version