Porty w Szczecinie i Świnoujściu – imponujące tempo prac poprawiających dostęp kolejowy
Mimo pandemii nie spada tempo prac przy największych w historii robotach budowlanych poprawiających dostęp kolejowy do portów w Szczecinie i Świnoujściu.
W sumie ułożono już 21 kilometrów nowych torów: 14 kilometrów w rejonie stacji Szczecin Port Centralny i 7 kilometrów w Świnoujściu.
Budowa obejmuje infrastrukturę kolejową stacji Szczecin Port Centralny i Świnoujście oraz terminal kontenerowy Ostrów Grabowski w Porcie Szczecin, a także tory zdawczo-odbiorcze w Porcie Świnoujście. W Szczecinie zostanie przebudowany most nad rzeką Parnicą.
Docelowo na stacji Szczecin Port Centralny wymienionych na nowe zostanie około 61 kilometrów torów oraz 177 rozjazdów. Te ostatnie będą wyposażone w elektryczne ogrzewanie, co zwiększy ich bezawaryjność, zwłaszcza w okresie zimowym.
12 przejazdów kolejowo-drogowych zostanie poddanych modernizacji, co znacznie podniesie poziom bezpieczeństwa na szlaku kolejowym.
W Świnoujściu przebudowywanych jest 35 kilometrów torów oraz 10 przejazdów kolejowo-drogowych.108 nowoczesnych rozjazdów zapewni sprawniejszą obsługę składów towarowych.
Na różnych odcinkach prowadzonej inwestycji trwają prace przy stabilizacji podłoża, odwodnieniu oraz budowie słupów i sieci trakcyjnej.
W obu portach, aby nie ograniczać ruchu pociągów i przeładunku statków, prace prowadzone są etapami.
Dzięki inwestycji zwiększy się potencjał portów. Po zakończonych pracach do portów pojadą dłuższe i cięższe składy. Pociągi towarowe będą mogły mieć długość nawet 750 metrów przy obciążeniu na oś 21kN.
Zwiększą się możliwości przeładunkowe stacji w Szczecinie i Świnoujściu, a porty przyjmą i odprawią więcej ładunków.
Jest to bardzo potrzebna inwestycja w kontekście rozwoju obu portów. Przypomnijmy, w Świnoujściu przystosowywany jest terminal promowy do obsługi transportu intermodalnego, rozbudowywany będzie terminal LNG oraz jest planowana budowa Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego.
W Szczecinie natomiast dzięki pogłębieniu toru wodnego do 12,5 metra i przystosowaniu istniejących nabrzeży do przyjmowania większych jednostek oraz budowy nowych wzrośnie liczba obsługiwanych statków i ładunków.
Inwestycję za prawie 1,5 miliarda zł netto realizują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., głównym wykonawcą robót jest firma Torpol.
Prace współfinansowane są z unijnego instrumentu finansowego CEF „Łącząc Europę” i mają się zakończyć w II kw. 2022 r.
Dodatkowo na początku roku podpisane zostały z firmą Strabag umowy na modernizację dwóch odcinków linii kolejowej E59 z Poznania do Szczecina. PKP PLK S.A. planują także do 2027 roku modernizację tzw.
Nadodrzanki łączącej Rzepin przez Szczecin Podjuchy ze Świnoujściem. Drogą tą przewożone są towary z Dolnego Śląska.
Modernizacja obu linii skróci czas przejazdu pociągów i poprawi dostęp do zespołu portów Szczecin – Świnoujście. Po zakończeniu modernizacji wzrosną prędkości poruszających się nimi pociągów osobowych do 160 km/h, a składów towarowych do 120 km/h.
Monika Woźniak-Lewandowska
Specjalista ds. komunikacji i PR
Dział Marketingu i Komunikacji