Świnoujście rowerową stolicą Polski? Radni Koalicji Obywatelskiej twierdzą, że to możliwe.
Mieszkańcy, na zaproszenie radnych, wzięli udział w rowerowych konsultacjach społecznych. Wnioski dla wielu będą zaskoczeniem.
W ostatnią sobotę pod Urzędem Miasta zjawiło się kilkanaście osób ubranych w kaski, odblaski, maseczki a przede wszystkim wyposażonych w rowery, miejscowi radni zorganizowali miejskie, rowerowe konsultacje społeczne.
O godzinie 12:05 peleton wyruszyła na Wybrzeże Władysław IV gdzie był zaplanowany pierwszy przystanek. Radni wraz z mieszkańcami dyskutowali nad mankamentami ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Konstytucji 3 maja.
Ścieżka nie jest bitumiczna, momentami wąska, brakuje widocznego oznaczenia – argumentował jeden z uczestników. Nie wiadomo w którym momencie się kończy oraz jak dalej jechać po dojeździe do przeprawy promowej.
To samo jest przy wyjeździe z promu, kompletna dezorientacja – dodał mieszkaniec Świnoujścia. Ruch na ulicy Rybaki musi być odwrócony tak, żeby kolejka do promu nie korkowała tego odcinka – z takim postulatem wystąpił Pan Piotr.
Z kolei Jan Borowski mówił o potrzebie rewitalizacji Wybrzeża Władysława IV. Dołączmy do tych miast, który zainwestowały w rewitalizację bulwarów. Na deptaku mogłyby znaleźć się restauracje, kawiarenki, ławeczki, więcej zieleni.– dodawał.
Basen północny jako przyjazna przestrzeń dla mieszkańców
Basen Północy powinien być miejscem na działalność społeczną i kulturalną, przestrzeń musi być wykorzystana z pożytkiem dla mieszkańców Świnoujścia – przekonywała na kolejnym przystanku Elżbieta Jabłońska.
Wtórował jej Wiesław Góreczny – Campery nie mogą koczować po całym mieście blokując miejsca parkingowe, mogą przecież, za odpowiednią opłatą, parkować na Basenie Północnym.
Uczestnicy konsultacji zwracali uwagę, że po jednej jak i drugiej stronie Basenu Północnego znajdują się odpowiednie tereny na stworzenie przyjaznej miejskiej przestrzeni.
Odciążyć Bolesława Chrobrego
Uczestnic wyprawy dłuższy czas spędzili przy Forcie Zachodnim, niemałe kontrowersje wzbudziło odciążenie ulicy Chrobrego i remont Jachtowej- część drzew zostanie wycięta, natomiast dynamiczny rozwój dzielnicy nadmorskiej nie daje innych możliwości.
Zrobimy wszystko aby ocalić jak najwięcej drzew i roślinności. Ulica Jachtowa jest teraz tłumnie odwiedzana przez mieszkańców i turystów, dojazd do ścieżki rowerowej odbywa się slalomem między ludźmi i samochodami.- przekonywała Agnieszka Rachtan.
Modernizacja Jachtowej jest niezbędna także ze względu na bezpieczeństwo osób przebywających nad morzem. Dojazd do plaży jest w tym momencie bardzo utrudniony – Bolesława Chrobrego w sezonie jest zatłoczona, a ulica Bolesława Krzywoustego jest w opłakanym stanie – mówił Leszek Waga radny i emerytowany ratownik medyczny.
Rowerowa stolica Polski
Konsultacje zakończyły się przy jednej z najbardziej rozpoznawalnych inwestycji ostatnich lat – Promenadzie Zdrowia. Nie może być tak, że jadąc Promenadą Zdrowia co kilkadziesiąt metrów trzeba schodzić z roweru – mówił jeden z uczestników- trzeba wytyczyć linie albo inaczej ustawić znaki.
Wyprawę rowerową podsumowała Elżbieta Jabłońska – Świnoujście może być rowerową stolicą Polski, mamy kilkadziesiąt kilometrów ścieżek rowerowych, ogromny potencjał. Mam wrażenie, że Świnoujścianie uwielbiają rowery. Trzeba popracować nad skomunikowaniem tras rowerowych, ograniczymy też ruch samochodowy w obrębie samej promenady, ale do tego potrzebne są wielopoziomowe, buforowe parkingi.
Jesteśmy zadowoleni, chcemy włączać mieszkańców naszego Miasta w proces decyzyjny, nic o nas bez nas, następne konsultacje planujemy na wiosnę 2020 – zakończył spotkanie Jan Borowski.
Jan Borowski
Radny Miasta Świnoujście