Tu Świnoujście

Nowe możliwości podróży i przewozu towarów koleją do Szczecina i Świnoujścia

Nowe możliwości podróży i przewozu towarów koleją do Szczecina i Świnoujścia.

Nowe możliwości podróży i przewozu towarów koleją do Szczecina i Świnoujścia.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują modernizację magistrali kolejowej C-E 59 na odcinku z Rzepina do Szczecina Podjuch i dalej do Świnoujścia.

Spółka podpisała dwie umowy na opracowanie studium wykonalności. Efektem inwestycji będą sprawne przejazdy pociągów pasażerskich i towarowych, przewożących ładunki z Dolnego Śląska do portów Pomorza Zachodniego.

Nowe możliwości podróży i przewozu towarów koleją do Szczecina i Świnoujścia.

Dwie umowy o łącznej wartości blisko 4 milionów złotych netto na opracowanie studium wykonalności dla prac na trasie Rzepin – Szczecin Podjuchy oraz Szczecin Podjuchy – Szczecin Dąbie – Świnoujście pozwolą na kompleksową analizę, określenie możliwości technicznych, szczegółowych rozwiązań i niezbędnych prac.

Podane zostaną  szacunkowe koszty inwestycji. Studium jest krokiem do realizacji inwestycji w nowej perspektywie unijnej 2021-2027.

Projekty na linii Wrocław – Szczecin – Świnoujście są ważne w skali krajowej i międzynarodowej. Nadodrzańską trasą przewożone są ładunki z południa do zachodniopomorskich portów. Przygotowywane inwestycje zwiększają role kolei jako sprawnego, bezpiecznego i ekologicznego transportu oraz  przyniosą  wymierne efekty dla gospodarki ‒ powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Nowe możliwości podróży i przewozu towarów koleją do Szczecina i Świnoujścia.

Szybsza podróż, więcej ładunków

Wśród zakładanych efektów inwestycji jest wzrost konkurencyjności przewozów towarowych. Zapewni to linia kolejowa przygotowana do przejazdu dłuższych i cięższych składów.

Pojadą pociągi nawet 750-metrowe o obciążeniu 221 kN na oś, dzięki czemu będą mogły jednorazowo przewozić więcej ładunków.

W studium wykonalności wykonawca ma określić prace ważne dla atrakcyjnych podróży koleją, m.in. w zakresie peronów na stacjach oraz przystankach.

Wymiana torów, urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz montaż nowoczesnego systemu ERTMS/ETCS zapewni sprawne i bezpieczne podróże oraz przewóz towarów, a także skróci czas przejazdu.

Wśród rozpatrywanych wariantów przewiduje się dostosowanie linii dla pociągów pasażerskich do prędkości 160 km/h oraz dla pociągów towarowych do prędkości 120  km/h. Zwiększy to przepustowość linii, dzięki czemu na trasę będzie mogło wyjechać więcej pociągów.

Termin opracowania studium wykonalności dla projektu „Prace na ciągu C-E 59 – odcinek Rzepin – Szczecin Podjuchy” określono na koniec 2022 roku.

Wartość umowy to 2,290 milionów złotych netto. Z kolei termin opracowania dokumentacji przedprojektowej dla wartego 1,678 milionów złotych netto projektu „Prace na ciągu C-E 59 – odcinek Świnoujście – Szczecin Dąbie – Szczecin Podjuchy” przewidziano na lipiec 2022 roku.

Projekty finansowane są ze środków budżetowych PLK. Wykonawcą obu projektów będzie firma BBF Sp. z o.o.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Bartosz Pietrzykowski

zespół prasowy

rzecznik@plk-sa.pl

Exit mobile version