Site icon Tu Świnoujście

Tunel pod Świną. „Kret” gigant płynie do Świnoujścia

Tunel pod Świną. „Kret” gigant płynie do Świnoujścia.

Potężna maszyna TBM (Tunel Borring Machine), która wydrąży tunel pod dnem Świny i na stałe połączy wyspy Uznam i Wolin, jest już na pokładzie statku Da Chang i płynie do Świnoujścia. Na miejscu (w zależności od warunków pogodowych) spodziewana jest na przełomie września i października.

Statek wypłynął z portu Nansha w Chinach. Do Polski przypłynie Północną Drogą Morską. Szlak wiedzie wzdłuż północnych wybrzeży Rosji, od Karskich Wrót do Cieśniny Beringa. Po drodze jednostka może zawijać do portów po inne ładunki.

Na zdjęciu budowa komory startowej dla TBM na wyspie Uznam. Pierwszy od prawej Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz, obok dyrektor kontraktu PORR SA Piotr Flisiak. (fot. Urząd Miasta Świnoujście).
Na zdjęciu budowa komory startowej dla TBM na wyspie Uznam. Pierwszy od prawej Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz, obok dyrektor kontraktu PORR SA Piotr Flisiak.
(fot. Urząd Miasta Świnoujście).

Trasę można zobaczyć: https://twitter.com/porr_polska

Tym statkiem TBM przypłynie do Świnoujścia: https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:5804643/mmsi:477592500/imo:9608398/vessel:DA_CHANG

Maszyna na około 100 metrów długości, a samą tarczę o średnicy 13,46 metra. Waży 2740 ton. Po wybudowaniu i sprawdzeniu została rozebrana na 129 części i załadowana na pokład Da Chang.

Na zdjęciu powyżej budowa komory startowej dla TBM na wyspie Uznam. Poniżej pierwszy od lewej Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicza i dyrektor kontraktu PORR SA Piotr Flisiak. (fot. Urząd Miasta Świnoujście).
Na zdjęciu powyżej budowa komory startowej dla TBM na wyspie Uznam. Poniżej pierwszy od lewej Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicza i dyrektor kontraktu PORR SA Piotr Flisiak. (fot. Urząd Miasta Świnoujście).

Po dotarciu do Świnoujścia zostanie przetransportowana na plac budowy, zmontowana w szybie startowym i w marcu 2021 roku ma rozpocząć drążenie tunelu pod dnem Świny.

Na zdjęciu budowa komory startowej dla TBM na wyspie Uznam. Pierwszy od prawej Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz, obok dyrektor kontraktu PORR SA Piotr Flisiak.
(fot. Urząd Miasta Świnoujście).

Szyb startowy dla TBM będzie miał niemal 120 metrów długości i 20 metrów szerokości. Maszyna w szybie będzie leżała w poziomie, a jej średnicę wynoszącą 13,46 metra można obrazowo porównać do czteropiętrowego budynku.

Na zdjęciu powyżej budowa komory startowej dla TBM na wyspie Uznam. Poniżej pierwszy od lewej Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicza i dyrektor kontraktu PORR SA Piotr Flisiak. (fot. Urząd Miasta Świnoujście).

Na zdjęciu Budowa komory startowej TBM z lotu ptaka. (fot. materiały prasowe Miasto Świnoujście/SWECO)
Na zdjęciu Budowa komory startowej TBM z lotu ptaka.
(fot. materiały prasowe Miasto Świnoujście/SWECO)

Świnoujście zdetronizuje Gdańsk

Obecnie najdłuższym tunelem drogowym w Polsce jest gdański tunel pod Martwą Wisłą – ma 1377 m. Tunel w Świnoujściu, którego inwestorem jest Miasto Świnoujście, po wybudowaniu będzie najdłuższa przeprawą podwodną o długości 1440 m.

Na mapce przebieg tunelu pod Świną.
Na mapce przebieg tunelu pod Świną.

Inwestorem projektu jest Gmina Miasto Świnoujście. Inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz.

Koszt tej inwestycji to 912 462 026,68 PLN, z czego 775 677 722,67 PLN to  dofinansowanie z Unii Europejskie (85 procent). Resztę inwestor Gmina Miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu. Prace zakończą się w ostatnim kwartale 2022 roku. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/ Gülermak.

Na zdjęciu Budowa komory startowej TBM z lotu ptaka.
(fot. materiały prasowe Miasto Świnoujście/SWECO)

Hanna Lachowska Główny Specjalista

Biuro Informacji i Konsultacji Społecznych

Fot. inf. pras. Miasto Świnoujście/SWECO/PORR

Exit mobile version