Świnoujście. Prawobrzeże. Przejście przez przejazd i dostęp do Podziemnego Miasta.
Jest porozumienie Miasto – PKP PLK w sprawie przejścia przez przejazd kolejowy przy ulicy Ku Morzu. Osoby mające trudności z poruszaniem, czy matki z dziećmi w wózkach idąc na plażę na Warszowie nie będą musiały naddawać drogi, aby pokonać torowisko.
To jedna z dwóch ważnych dla mieszkańców i turystów rzeczy, które dziś wynegocjował Prezydent Miasta Janusz Żmurkiewicz podczas spotkania w sprawie wielkiej kolejowej inwestycji na Warszowie pod nazwą „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu”.
– Dobrze wiem, jak ważna była dla mieszkańców prawobrzeża sprawa przejścia przez nowy przejazd kolejowy w kierunku ulicy Ku Morzu i dalej plaży – mówi prezydent Janusz Żmurkiewicz. – Teraz muszą przejść przez wiadukt. O ile dla młodych ludzi nie jest to może większym problemem, to dla matek z dziećmi w wózkach czy osób mających trudności z poruszaniem się, nadrabianie drogi wiaduktem jest już sporym kłopotem.
Druga sprawa, którą udało się dziś załatwić prezydentowi, to dostęp do świnoujskiej atrakcji turystycznej – Podziemnego Miasta na Wyspie Wolin.
Droga do niej prowadzi przez przejazd kolejowy w pobliżu stacji Świnoujście Przytór. W związku z inwestycją prowadzoną przez koleje, istniało bardzo duże zagrożenie, że PKP PLK zamknie ten przejazd, a tym samym odetnie Podziemnie Miasto na Wyspie Wolin dla zwiedzających.
Dziś podczas spotkania prezydent miast uzyskał zapewnienie od inwestora (PKP PLK) oraz wykonawcy inwestycji, że dojazd i dojście do podziemnego miasta będzie odbywało się na dotychczasowych zasadach.
– Nie wyobrażam sobie, abyśmy mieli się zgodzić na uniemożliwienie turystom dostępu do tej znanej świnoujskiej atrakcji turystycznej – podkreśla Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz.
W ramach inwestycji „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu”, tylko w Świnoujściu ułożonych zostanie 34 kilometry torów, w tym 2 km w samym porcie, zmodernizowanych będzie 10 przejazdów kolejowo – drogowych, wymienionych 108 rozjazdów, zamontowane będą nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
Koszt inwestycji w Szczecinie i Świnoujściu to w sumie 1,5 mld złotych netto.
Tekst i zdjęcia BIK UM Świnoujście
Hanna Lachowska Główny Specjalista
Biuro Informacji i Konsultacji Społecznych