Świnoujście. Maszyna, która wywierci tunel. W Chinach zaczęli budowę TMB.
Maszyna TBM (Tunnel Boring Machine) do budowy stałego połączenia tunelowego wysp Wolin i Uznam jest już w budowie.
Najpierw zostanie zmontowana w zakładzie producenta, a potem zdemontowana i przetransportowana do Świnoujścia. Ale na ten moment musimy poczekać jeszcze kilka miesięcy.
Konsorcjum budujące świnoujski tunel zleciło wykonanie TBM firmie China Railway Engineering Group Co. Ltd (CREG) w formule „zaprojektuj i wybuduj”.
Podobnie, jak cała inwestycja budowy stałego połączenia. Wprawdzie urządzenie jest podobne do innych, które służą tego rodzaju inwestycjom, jednakże musi dedykowane, zaprojektowane pod konkretne zadanie – budowę tunelu między wyspami Wolin i Uznam, spełniać parametry jakie wskazali polscy projektanci tunelu.
Zgodnie z raportem przesłanym przez producenta TBM, faza projektowa zakończyła się już i rozpoczęto budowę maszyny.
Świnoujska TBM będzie miała zewnętrzną średnicę 13,46 metrów, a sama tarcza 12 metrów. Cała konstrukcja będzie miała 101 metrów długość i będzie ważyła 2740 ton.
Kompletna maszyna ma być zmontowana w Chinach najpóźniej w maju 2020 r.
UM Świnoujście
Hanna Lachowska
Główny Specjalista
Biuro Informacji i Konsultacji Społecznych