Świnoujście. Przeładunki na wznoszącej fali.
Ponad 19 mln ton towarów obsłużyły porty w Szczecinie i Świnoujściu w okresie od stycznia do lipca br. Towarów było więcej o ponad 1,4 mln ton niż rok temu.
Liderami wzrostów są inne masowe na plusie o 14,5 procent, zboże wzrost o 7,7 procent oraz z takim samym wynikiem lepszym o 5,8 procent w porównaniu do ub. roku – ropa i węgiel.
Bilans ujemny po siedmiu miesiącach notują ruda, kontenery (w lipcu br. duży wzrost o blisko 17 procent) oraz drobnica.
Ogółem poziom przeładunków jest na stabilnym i mocnym poziomie. Utrzymany został stały trend wzrostowy – po siedmiu miesiącach br. o wartości jednego procenta.
Dynamika wzrostu w dalszej części roku będzie większa aniżeli dotychczas. Widać to już po wynikach lipiec br. do lipca ub. roku, gdzie zboże notuje blisko 64 procentowy wzrost, czy też węgiel o 53 procent w górę oraz kontenery na plusie o prawie 17 procent.
Szczecin i Świnoujście tworzą uniwersalny kompleks portowy, w którym w 2018 roku ładunki drobnicowe stanowiły 47 proc., masowe stałe 39 proc., zaś masowe płynne 14 proc.
Miniony rok zespół portów Szczecin-Świnoujście zakończył rekordowym wynikiem 29 mln ton obsłużonych towarów. Oznacza to wzrost o 12,5 procent wobec 2017 roku.
Zarząd Portów prognozuje, że tendencja wzrostowa powinna utrzymać się w br. roku, osiągając na koniec roku wartość w okolicach 30 mln ton obsłużonych towarów.
Należy jednak pamiętać, że rynek bywa kapryśny i mogą na nim wystąpić czynniki, na które ani Zarząd, ani spółki przeładunkowe nie mają wpływu, a które z kolei przekładają się na wielkość obsługiwanej masy towarowej.
Zarządu Portu, jak i spółki portowe podejmują szereg działań ukierunkowanych na pozyskanie dodatkowych towarów. Temu celowi służą zaplanowane inwestycje w infrastrukturę portową.
Plan inwestycyjny ZMPSiŚ SA zakłada wydatkowanie w portach w Szczecinie i Świnoujściu, w ramach obecnej perspektywy unijnej 2014-2020 kwoty prawie 1,5 mld złotych.
Wszystkie inwestycje są potrzebne i równie ważne. Kluczowe będą modernizacje nabrzeży w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego oraz Basenu Kaszubskiego, których parametry techniczne dostosowane zostaną do nowej głębokości toru wodnego Świnoujście-Szczecin tj. 12,5 m.
W portach Szczecin i Świnoujście będzie rozbudowywana i modernizowana infrastruktura portowa. W Świnoujściu rozbudowywany będzie terminal promowy w kierunku obsługi transportu intermodalnego oraz powstanie nowy parking dla 300 ciężarówek. Z kolei w gazoporcie pojawi się nowe stanowisko do redystrybucji LNG.
Należy również uwzględnić inwestycje innych podmiotów w infrastrukturę dostępową do portów, tj. pogłębienie i modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m, rozbudowa trasy S3, modernizacja szlaków kolejowych oraz użeglownienie Odrzańskiej Drogi Wodnej.
Wszystkie te działania mają przynieść zwiększenie konkurencyjności zespołu portów Szczecin-Świnoujście. Efektem tego będzie rosnący rokrocznie wolumen obsługiwanej masy towarowej.
Monika Woźniak-Lewandowska