SENIORZE UWAŻAJ – OSZUŚCI ZNOWU DZWONIĄ!
Wczoraj szczecińscy mundurowi otrzymali trzy zgłoszenia dotyczące oszustów chcących pozbawić oszczędności starszych mieszkańców Szczecina.
W dwóch przypadkach pieniądze nie zostały przekazane sprawcom, w trzecim 83- latka straciła 40 tys. złotych. Zachowajmy czujność – najczęściej członkowie grup przestępczych podają się za policjantów CBŚP, funkcjonariuszy zajmujących się rozpracowywaniem oszustów, ale także powracają do starych metod i podają się za członków rodzin seniorów.
Zawsze możemy sprawdzić, czy dzwoniący do nas jest tym za kogo się podaje. Do wszystkich trzech sytuacji doszło wczoraj w różnych dzielnicach Szczecina pomiędzy godz. 13:30 – 14:00.
W pierwszym przypadków mężczyzna został powiadomiony przez dzwoniącą osobę o włamaniu na konto bankowe. Rozmówca dążył do uzyskania loginu i hasła mieszkańca Szczecina aby „zabezpieczyć” znajdujące się tam środki finansowe.
Jak się później okazało po uzyskaniu dostępu do konta mężczyzny wszystkie pieniądze miały być przelane na kontro oszustów.
Szybkie powiadomienie policji o swoich podejrzeniach i błyskawiczna reakcja mundurowych na sytuację doprowadziła do zablokowania transakcji. Możliwe to było dzięki współpracy policjantów i pracowników banku. Działania funkcjonariuszy zapobiegły utracie 24 tys. złotych.
Druga z sytuacji miała miejsce tuż przed godz. 14:00 do 80 – letniej seniorki, zadzwoniła kobieta podając się za jej córkę. Rozmówczyni twierdziła, że miała wypadek i potrzebuje 28 tyś złotych.
Czujna mieszkanka Szczecina rozłączyła rozmowę i natychmiast zadzwoniła do córki ustalić szczegóły tego zdarzenia. Okazało się, że córka nie brała udziału w żadnym wypadku a dzwoniąca do starszej Pani kobieta była oszustką.
Niestety w trzecim ze zgłoszonych na policję przypadków kontaktowania się oszustów z mieszkańcami Szczecina doszło do przekazania gotówki.
Do 83- latki zadzwoniła kobieta podająca się za jej wnuczkę i poinformowała, że jest teraz w banku i potrzebuje 60 tys. złotych na spłatę długu. Następnie według jej relacji oddała słuchawkę innej kobiecie, która podając się za pracownice banku kontynuowała rozmowę z seniorką.
Rozpytywała 83- latkę o oszczędności i wartościowe rzeczy znajdujące się w domu. Finałem rozmowy była deklaracja pomocy seniorki a ostatecznie przekazanie kurierowi, który zgłosił się do jej mieszkania 40 tys. złotych.
Dopiero po pewnym czasie 83- latka zadzwoniła do wnuczki i wtedy okazało się, że starsza Pani stała się ofiarą oszustów.
Policjanci po raz kolejny przypominają:
- Pamiętajmy, oszuści wymyślają coraz to nowe historie, aby uśpić czujność starszych osób, – Najczęściej członkowie grup przestępczych podają się za policjantów CBŚP, bądź funkcjonariuszy zajmujących się rozpracowywaniem oszustów,
- Oszuści w rozmowie przekazują informację o zagrożonych kontach bankowych, atakach hakerów itp.
- Co jakiś czas powracają do starych metod, podając się za członków rodziny seniorów,
- Bądźmy ostrożni i nie ufajmy takim telefonom!
- Przede wszystkim należy zachować ostrożność – jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto prosi o pieniądze, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań. Nie informujmy nikogo telefonicznie o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub przechowujemy na koncie. Nie wypłacajmy z banku wszystkich oszczędności. Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów.
- Jeżeli ktoś, w rozmowie telefonicznej podaje się za naszych bliskich, natychmiast przerwijmy konwersacje i sprawdźmy u „źródła” , czy opisywane przez rozmówcę sytuację miały w ogóle miejsce,
- Żeby nie stać się ofiarą oszustw musimy działać rozważnie i nie ulegać emocjom oraz kierować się zasadą ograniczonego zaufania do nieznanych nam osób.
Zespół Prasowy KWP w Szczecinie / IK