Site icon Tu Świnoujście

5. GRECHUTA FESTIVAL – ŚWINOUJŚCIE 2019 O FESTIWALU

5. GRECHUTA FESTIVAL – ŚWINOUJŚCIE 2019 O FESTIWALU…

BILETY NA GRECHUTA FESTIVAL ŚWINOUJŚCIE 2019 JUŻ W SPRZEDAŻY5. GRECHUTA FESTIVAL – ŚWINOUJŚCIE 2019 O FESTIWALU…

Już po raz piąty Świnoujście – nadbałtyckie miasto archipelag, rozpostarte na 44 wyspach, rozbrzmiewać będzie wyjątkową muzyką.

Wyjątkową, ponieważ słowo to najpełniej określa twórczość patrona festiwalu – Marka Grechuty, jednego z najwybitniejszych polskich bardów, który już na zawsze wyznaczył miejsce poezji w muzyce i muzyki w poezji…

Piąty Grechuta Festival – Świnoujście odbędzie się między 6 a 10 sierpnia 2019 roku. Piękno zawarte w twórczości Marka Grechuty, nieustannie inspiruje innych twórców, o czym będziemy mogli się przekonać podczas tegorocznej edycji festiwalu.

Wśród wykonawców wielkie osobowości polskiej piosenki, między innymi: Hanna Banaszak, Alicja Majewska, Jan Kanty Pawluśkiewicz, Jacek Wójcicki, oraz zespół byłych muzyków legendarnej ANAWY pod kierownictwem Pawła Piątka.

Nie zabraknie także wybitnych przedstawicieli młodszego muzycznego pokolenia – Sound‘n’Grace, Kamil Bednarek, Kapela Maliszów, Kasia Cerekwicka, Natalia Niemen, Ewa Uryga, Łukasz Zagrobelny, Maciej Lipina, Mateusz Ziółko, Jacek Kotlarski, Tomasz Szymuś, Paweł Piątek, Marta Honzatko, Barbara Lubos, Adam Snopek, Jarek Wist, Kamil Franczak, Sylwia Różycka, Krzysztof Baranowski, Maya Koterba, Piotr Bumaj, Damian Sienkiewicz.

Koncerty prowadzi między innymi Paweł Sztompke.

Niezwykle cenione spotkania „Poeci Piosenki – Antydyskoteka” poprowadzi Teresa Drozda. Będzie można także obejrzeć dwie wystawy – fotografie „Portret krakowski” oraz malarstwo i rysunki Erny Rosenstein z kolekcji Muzeum Narodowego w Szczecinie.

GRECHUTA FESTIVAL ŚWINOUJŚCIE 2019 – PROGRAM.

____________________________________________

Marek Grechuta pierwsze sceniczne kroki, a zarazem sukcesy, odnosił właśnie w Świnoujściu, w 1968 roku na legendarnym Festiwalu Artystycznym Młodzieży Akademickiej FAMA.

Może dlatego jego muzyka, w każdym okresie twórczości, jawiła się jako wyspa na wzburzonym morzu świata. Wyspa melancholii, poezji, spokoju, melodii, ale też niezwykłej artystycznej odwagi i kroków „na przekór” i „pod prąd”.

Od 2014 roku świnoujski Amfiteatr nosi imię Marka Grechuty. Rok później w mieście odbyła się pierwsza edycja Grechuta Festival, na którym w kolejnych latach występowali wybitni artyści – m.in. Maryla Rodowicz, Krystyna Janda, Alicja Majewska, Magda Umer, Edyta Geppert, Halina Kunicka, Krzysztof Jasiński, Jan Kanty Pawluśkiewicz, Jacek Wójcicki, Grzegorz Turnau, Andrzej Sikorowski, Stanisław Tym, Andrzej Poniedzielski, Włodzimierz Korcz, Jerzy Derfel, Tadeusz Woźniak, Stanisław Sojka, Marek Piekarczyk, Jaromir Nohavica, Piwnica pod Baranami, Cugowscy, Stare Dobre Małżeństwo, Skaldowie oraz ANAWA.

Kluczem doboru był nie tylko fakt współpracy z Grechutą, ale także nawiązania do atmosfery jego muzyki, stąd pojawiali się także artyści młodszego pokolenia, m.in. Kasia Kowalska, Joanna Kulig, Olga Bończyk, Olga Szomańska, Kasia Moś, Ania Rusowicz, Ania Dąbrowska, Edyta Jungowska, Dorota Miśkiewicz, Andrzej Krzywy, Kuba Badach oraz Warszawskie Combo Taneczne.

Marek Grechuta był artystą wszechstronnym, był nie tylko wokalistą, autorem tekstów, kompozytorem, ale także aktorem, poetą, malarzem, a także (z wykształcenia) architektem.

Stąd Festiwal Jego imienia, to interdyscyplinarny korowód sztuk . Obok muzyki w repertuarze są także spektakle (dotychczas m.in. Teatr Stu, Teatr Polski w Szczecinie, Teatr Ósmego Dnia), projekcje filmowe, wystawy, oraz propozycje dla najmłodszych.

Jest tu też miejsce dla tych, którzy swoją karierę dopiero rozpoczynają – prestiżowy Konkurs na interpretację piosenek z repertuaru Marka Grechuty, współorganizowany przez krakowską Fundację „Korowód”.

____________________________________________

Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego 2014-2020

PRZYJACIELE FESTIWALU

Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego 2014 – 2020

Organizatorzy:

Sponsor:

Partner:

Partnerzy:

PROGRAM

6 SIERPNIA 2019 | WTOREK

12.00 | Punkt widokowy kościoła Marcina Lutra – Cafe Wieża

Hejnał mariacki
18.00 | Sala Teatralna MDK | wstęp wolny
Konkurs na interpretację piosenek z repertuaru Marka Grechuty – przesłuchania finalistów
Jury Konkursu: Danuta Grechuta, Sylwia Pawluśkiewicz, Marta Honzatko, Marina Nikoriuk,
Paweł Piątek, Paweł Sztompke
20.00 | Galeria ART. | wstęp wolny
Wernisaż „Wyspy wieczorne” | Malarstwo i rysunki Erny Rosenstein z kolekcji Muzeum
Narodowego w Szczecinie

7 SIERPNIA | ŚRODA

12.00 | Punkt widokowy kościoła Marcina Lutra – Cafe Wieża

Hejnał mariacki
16.00 | Klub Festiwalowy – Browar Miedziowy44 | wstęp wolny
„Z miłości do sentymentu”
Koncert w wykonaniu Marty Honzatko i Michała Rorata

17.00 | Klub Festiwalowy – Browar Miedziowy44 | wstęp wolny
Spotkanie „Poeci Piosenki – Antydyskoteka”
Prowadzenie: Teresa Drozda
17.00 | Filia MDK nr 2 Warszów | wstęp wolny
„Świat w obłokach”
Koncert Barbary Lubos przy akompaniamencie Adama Snopka
18.00 | Miejska Galeria Sztuki Współczesnej „ms44” | wstęp wolny
Wernisaż fotografii „Portret krakowski”
18.00 | Muszla Koncertowa | wstęp wolny
„Grechuta: muzyczna retrospektywa”
Wykonawcy: Maya Koterba, Piotr Bumaj, Damian Sienkiewicz oraz zespół w składzie:
Aleksander Jastrząb, Kuba Fiszer, Maciej Marcinkowski, Kamil Żuchowski

20.30 | Amfiteatr im. Marka Grechuty | bilety: 40 zł
Koncert zespołu Sound ‘N’ Grace

8 SIERPNIA 2019 | CZWARTEK

12.00 | Punkt widokowy kościoła Marcina Lutra – Cafe Wieża

Hejnał mariacki
16.00 | Klub Festiwalowy – Browar Miedziowy44 | wstęp wolny
„Świat w obłokach”
Koncert Barbary Lubos przy akompaniamencie Adama Snopka
17.00 | Klub Festiwalowy – Browar Miedziowy44 | wstęp wolny
Spotkanie „Poeci Piosenki – Antydyskoteka”
Prowadzenie: Teresa Drozda
18.00 | Muszla Koncertowa | wstęp wolny
Koncert zespołu Kapela Maliszów

20.30 | Amfiteatr im. Marka Grechuty | bilety: 40 zł
„Markowa Gala”
Wykonawcy: laureaci Konkurs na interpretację piosenek z repertuaru Marka Grechuty,
Kamil Franczak (Laureat ubiegłorocznej edycji Konkursu), Kasia Cerekwicka, Natalia Niemen,
Mateusz Ziółko, Łukasz Zagrobelny,  akompaniament: zespół byłych muzyków legendarnej
ANAWY pod kierownictwem Pawła Piątka

23.00 | Hampton Beach Bar | wstęp wolny
Koncert Sylwii Różyckiej przy akompaniamencie Krzysztofa Baranowskiego

9 SIERPNIA 2019 | PIĄTEK

12.00 | Punkt widokowy kościoła Marcina Lutra – Cafe Wieża
Hejnał mariacki
16.00 | Klub Festiwalowy – Browar Miedziowy44 | wstęp wolny
„Grechuta: muzyczna retrospektywa”
Wykonawcy: Maya Koterba, Piotr Bumaj, Damian Sienkiewicz oraz zespół w składzie:
Aleksander Jastrząb, Kuba Fiszer, Maciej Marcinkowski, Kamil Żuchowski
17.00 | Klub Festiwalowy – Browar Miedziowy44 | wstęp wolny
Spotkanie „Poeci Piosenki – Antydyskoteka”
Prowadzenie: Teresa Drozda
17.00 | Filia MDK nr 1 w Przytorze | wstęp wolny
Koncert zespołu „Kapela Maliszów”
18.00 | Muszla Koncertowa | wstęp wolny
Koncert Kamila Franczaka z zespołem
19.00 | Hotel Hampton by Hilton | wstęp wolny
Koncert Sylwii Różyckiej przy akompaniamencie Krzysztofa Baranowskiego
20.30 | Amfiteatr im. Marka Grechuty | bilety: 40 zł
Koncert Kamila Bednarka

10 SIERPNIA 2019 | SOBOTA

12.00 | Punkt widokowy kościoła Marcina Lutra – Cafe Wieża
Hejnał mariacki
16.00 | Muszla Koncertowa | wstęp wolny
Koncert Jarka Wista z zespołem
18.00 | Sala Teatralna MDK | bilety: 40 zł
Jan Kanty Pawluśkiewicz: Muzyka „Filmowa i Niefilmowa”
Wykonawcy: Hanna Banaszak, Marta Honzatko, Jan Kanty Pawluśkiewicz, Maciej Lipina,
zespół byłych muzyków legendarnej ANAWY pod kierownictwem Pawła Piątka
20.30 | Amfiteatr im. Marka Grechuty | bilety: 40 zł
Koncert „Tribute to Zbigniew Wodecki”
Wykonawcy: Alicja Majewska, Kasia Cerekwicka, Ewa Uryga, Jacek Wójcicki,
Włodzimierz Korcz, Jacek Kotlarski oraz orkiestra pod Dyrekcją Tomasza Szymusia.

LOKALIZACJE

Hejnał mariacki – codziennie o godz. 12.00 z punktu widokowego wieży kościoła Marcina Lutra  (Cafe Wieża, przy skrzyżowaniu ulic Piłsudskiego/Paderewskiego)

BILETY

Bilety w cenie 40 zł, do nabycia w kasach MDK:

KONKURS NA INTERPRETACJĘ PIOSENEK Z REPERTUARU MARKA GRECHUTY

Świnoujski epizod w twórczości Marka Grechuty, czyli sukces na Festiwalu FAMA, zobowiązuje organizatorów Festiwalu do zaproponowania konkursowego charakteru jego części. Imprezie ponownie towarzyszyć będzie Konkurs na interpretację piosenek z repertuaru Marka Grechuty.

W pierwszym etapie Komisja Kwalifikacyjna Konkursu, w składzie: Danuta Grechuta – opiekun artystyczna Grechuta Festival, Paweł Piątek – kierownik muzyczny Konkursu GFŚ2019, Jakub Baran – prezes Fundacji „Korowód” im. Marka Grechuty, po przesłuchaniu nagrań przesłanych przez 38 solistek i solistów podczas eliminacji do Konkursu, postanowiła zakwalifikować do Finału następujących wykonawców:

1. Biczkowski Hubert
2. Dąbrowska Roxana
3. Gwóźdź Karolina
4. Jastrząbek Marta
5. Kielar Ewa
6. Kozacka Iga
7. Lewandowska Oliwia
8. Micor Karolina
9. Sydow Weronika
10. Zakrzewski Jan

Finał Konkursu odbędzie się we wtorek 6 sierpnia 2019 roku o godzinie 18:00 w Sali Teatralnej Miejskiego Domu Kultury w Świnoujściu. Finalistów oceniać będzie Jury Konkursu w składzie: Danuta Grechuta, Sylwia Pawluśkiewicz, Marta Honzatko, Marina Nikoriuk, Paweł Piątek, Paweł Sztompke.

Każdy będzie mógł śledzić rywalizację finalistów, ponieważ przesłuchania będą miały otwarty charakter. Najlepsi wystąpią 8 sierpnia 2019 roku podczas „Markowej Gali” na scenie Amfiteatru im. Marka Grechuty.

Obok laureatów Konkursu w koncercie wystąpi także: Kamil Franczak (Laureat ubiegłorocznej edycji Konkursu), Kasia Cerekwicka, Natalia Niemen, Mateusz Ziółko, Łukasz Zagrobelny, a akompaniować zespół byłych muzyków legendarnej ANAWY pod kierownictwem Pawła Piątka.

Partnerem organizacyjnym Konkursu jest Fundacja „Korowód” im. Marka Grechuty w Krakowie.

WYSPY WIECZORNE – MALARSTWO I RYSUNKI ERNY ROSENSTEIN Z KOLEKCJI MUZEUM NARODOWEGO W SZCZECINIE

„Erna Rosenstein była wizjonerką i, niczym Rimbaud, wierzyła, że spojrzenie w głąb siebie jest istotniejsze od śledzenia rzeczywistości:

Zamknęłam oczy – chcę widzieć

Zatkałam uszy – chcę słyszeć.

Wzięłam ołówek – niech mnie drogą prowadzi.

Szukam słowa dla niemych.

Chcę dotknąć.

(E. Rosenstein, »W sobie samej wyjść z siebie«, 1979)”

Podobnie świat postrzegał Marek Grechuta, filtrując rzeczywistość która go otaczała przez własną wrażliwość. Dotykając jej, uważnie i wnikliwie.

Powiązany z Krakowem tak jak Erna Rosenstein członkini Grupy Krakowskiej, przemawia podobnym językiem opisując świat poprzez sztukę. Kameralna wystawa krakowskiej artystki, będzie pięknym uzupełnieniem Markowego opisu rzeczywistości.

ERNA ROSENSTEIN – malarka, rysowniczka, poetka, urodzona w 17 maja 1913 we Lwowie. Zmarła 10 listopada 2004 w Warszawie.

W latach 1932-1934 studiowała w Wiener Frauen Akademie, a w latach 1934-1936 w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie pod kierunkiem Wojciecha Weissa. Była związana ze środowiskiem Grupy Krakowskiej, szczególnie bliska artystyczna przyjaźń łączyła ją z Jonaszem Sternem. Sympatyzowała z ruchem lewicowym.

W czasie wojny przebywała w lwowskim getcie, a po tragicznej śmierci rodziców ukrywała się w Warszawie. Wspomnienie traumatycznych przeżyć wojennych przewijało się przez całą jej twórczość.

W 1957 roku została członkinią reaktywowanej Grupy Krakowskiej. Od 1949 roku mieszkała w Warszawie. Twórczość Erny Rosenstein, bardzo osobistą, poetycką i całkowicie wolną od jakichkolwiek ograniczeń i wpływów, sytuuje się w granicach szeroko pojmowanego surrealizmu.

Artystka postrzegała proces twórczy jako działanie całkowicie swobodne, intuicyjne i irracjonalne.

Mówiła: „wiedziałam, że istnieje we mnie coś, co się chce ujawnić, i ja tylko mogę to zobaczyć i wyrazić” (Na pewno mu nie przeszkadzałam. Rozmowa z Erną Rosenstein, w: Śnił mi się Artur Sandauer, red. Józef Baran, Kraków 1992).

W jej zróżnicowanym stylistycznie dorobku trudno wyznaczyć wyraźną linię rozwoju. Wcześnie porzuciła figurację na rzecz abstrakcji, która bardziej odpowiadała jej wyobraźni.

W latach 60. posługiwała się pełnymi witalności formami organicznymi, późniejsze kompozycje są bardziej zdyscyplinowane, dominuje w nich kreska o skomplikowanym przebiegu, rysująca na powierzchni płótna rozbudowane architektoniczne struktury, tajemnicze znaki i hieroglify.

Ważnym obszarem twórczości artystki były zagadkowe i finezyjne obiekty komponowane ze starych i bezużytecznych przedmiotów. Obok walorów czysto plastycznych to właśnie ukryte znaczenia, zaskakujące skojarzenia i refleksje decydują o sile oddziaływania jej prac.

Źródło: www.zacheta.art.pl (Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki)

Z MIŁOŚCI DO SENTYMENTU Marta Honzatko & Michał Rorat 

Marta Honzatko to najdoskonalsze „kobiece wcielenie” Marka Grechuty. Artystka jak mało kto potrafi odnaleźć się w muzycznej poetyce wielkiego barda. Jej interpretacje są porywające i przejmujące jednocześnie.

Nie dziwi zatem, ze jest laureatką Konkursu na interpretację utworów z repertuaru Marka Grechuty, ani to, że na świnoujskim Festiwalu pojawia się kolejny raz. Ku wielkiej uciesze miłośników muzyki Marka Grechuty…

Marta Honzatko i Michał Rorat współpracują ze sobą od ponad 5 lat. Ich Przygoda muzyczna rozpoczęła się w Teatrze Adama Mickiewicza w Częstochowie przy pracy nad spektaklem „Hemar w Chmurach”.

Okazało się, że porozumiewają się tym samym językiem scenicznym i muzycznym. Energia Przyjaźni życiowej przenosi się na estradę i scenę.

Wspólne konkursy wokalne i kolejne projekty już za nimi… To między innymi recital „Nie tylko kobieta ” w reżyserii Roberta Dorosławskiego, oraz spektakl muzyczny „Wesołe miasteczko” z piosenkami Agnieszki Osieckiej w reżyserii Andree Hubner Ochodlo.

Z potrzeby serc wielu powstało muzyczne spotkanie „Z miłości do sentymentu”. Podróż przez ukochane napotkane na drodze życiowej miejsca – w tym przypadku piosenki… W repertuarze utwory Agnieszki Osieckiej, Jana Wołka, Kazika Staszewskiego oraz oczywiście Marka Grechuty.

Będzie wzruszająco, melancholijnie, a momentami zabawnie…

MARTA HONZATKO – aktorka filmowa i teatralna. Absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie. Od września 2012 roku Związana z Teatrem im. Adama Mickiewicza w Częstochowie.

Znana krakowskiej publiczności ze scen kabaretowych Lochu Camelot oraz Piwnicy pod Baranami. Odtwórczyni głównej roli w filmie Antoniego Krauze „Czarny Czwartek. Janek Wiśniewski padł”.

Na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym „Listopad” w Mińsku nagrodzona za najlepszą główną rolę żeńską, a przez krytyków filmowych uznana za największe odkrycie filmu.

Śpiewa również aktorski rock alternatywny w projekcie „Honzatko Rozmontowana” (później „Honzator”) stworzonym wspólnie z Michałem Zabłockim i Aleksandrem Brzezińskim.

Laureatka Stypendium Twórczego Miasta Krakowa, laureatka GRECHUTA FESTIVAL 2010.

ŚWIAT W OBŁOKACH Barbara Lubos przy akompaniamencie Adama Snopka

Recital Barbary Lubos Świat w Obłokach składa się z kilkunastu piosenek polskich autorów: Agnieszki Osieckiej, Marka Grechuty i Jacka Kaczmarskiego.

Głównym łącznikiem spajającym te utwory jest spojrzenie w głąb człowieka i na jego kondycji we współczesnym świecie. Koncert jest opowieścią o pragnieniu miłości, walce z samotnością i przeciwstawieniu się okrucieństwu świata w imię zachowania głęboko ludzkiej, humanistycznej postawy.

BARBARA LUBOS – absolwentka PWST we Wrocławiu, laureatka Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Pracowała w Teatrze Rozrywki w Chorzowie, Teatrze Zagłębia w Sosnowcu.

Obecnie aktorka Teatru Śląskiego w Katowicach. Współpracuje z Teatrem Korez i galerią Pod-Nad, gdzie powstał jej monodram Kamień- rzecz o Edycie Stain. Ma na swoim koncie kilka ról filmowych.

Między innymi w Angelusie Lecha Majewskiego, Drzazgach i Barbórce Macieja Pieprzycy, Zgorszeniu Publicznym Macieja Prykowskiego, oraz główną rolę w Ewie Adama Sikory i Ingmara Villqista, za którą otrzymała nagrodę im. Elżbiety Czyżewskiej w Nowym Jorku

ADAM SNOPEK – ukończył klasę fortepianu na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach. Współpracuje z Teatrem Śląskim, Teatrem Korez w Katowicach, Teatrem Zagłębia w Sosnowcu oraz Gliwickim Teatrem Muzycznym. Jest laureatem międzynarodowego Konkursu Improwizacji Jazzowej w Katowicach.

POECI PIOSENKI – ANTYDYSKOTEKA Prowadzenie: Teresa Drozda

Poeci Piosenki – Antydyskoteka, czyli wspólne słuchanie piosenek napisanych przez poetów piosenki. Tych z Krakowa, którzy przyjaźnili się z Markiem Grechutą i innych, współczesnych Mu i współczesnych.

Teresa Drozda zaprasza na trzy popołudnia z polską piosenką literacką. Będą opowieści o autorach, kompozytorach i wykonawcach wybranych utworów, anegdoty, rys historyczny i niespodziewane skojarzenia.

Wspólnie spróbujemy odpowiedzieć sobie na pytanie, czy wraz z odejściem Grechuty, Osieckiej, Młynarskiego, Przybory i Kofty skończyła się w Polsce wartościowa piosenka.

TERESA DROZDA nieprzerwanie od 1992 roku zajmuje się piosenką artystyczną na antenach Polskiego Radia (Jedynka, Trójka, Radia Dla Ciebie, okazjonalnie inne rozgłośnie regionalne),
a od 1998 roku także prowadząc serwis strefapiosenki.pl.

W radiu prowadzi autorskie audycje poświęcone szeroko rozumianej kulturze, ze szczególnym uwzględnieniem historii polskiej rozrywki, piosenki literackiej i literatury. Jest (obok Janusza Deblessema) współautorką audycji „Gitarą i piórem” nadawanej od 1986 roku na antenie radiowej Trójki.

Od 2013 roku Teresa Drozda spotyka się ze swoimi słuchaczami nie tylko na antenie radiowej, ale też prowadząc gawędy o powojennej piosence i kabarecie.

Zaczęło się od gawęd na temat twórczości Jeremiego Przybory, której jest znawczynią, w ramach Ogólnopolskiego Festiwalu Jeremiego Przybory „Stacja Kutno”. Z czasem cykl gawęd ewoluował i teraz obejmuje wiele innych tematów poświęconych twórczości mistrzów słowa

PORTRET, W DUCHU, KRAKOWSKI Portrety Zofii Rydet

Marek Grechuta dostrzegał piękno w przemijaniu, w wyjątkowości każdego mijającego dnia, widząc w nim obraz całego wszechświata. I ślad życia, każdego poszczególnego człowieka.

Część jego twórczości poświęconej ludzkiemu losowi to swoisty „portret krakowski” czyli portret, opierający się na wyjątkowość opisywanego, i refleksji nad urodą świata.

Świat w twórczości Grechuty, często traktowany jest metaforycznie niemal surrealnie, opisywany językiem bliskim poezji lub z nią tożsamym. Podobnie opisywała rzeczywistość mistrzyni fotografii, Zofia Rydet.

A na wystawie towarzyszącej festiwalowi będziemy mogli zobaczyć jej prace, z cyklu:

„Nieskończoność dalekich dróg”, „Świat uczuć i wyobraźni”, które są jak baśniowe teodycee, będące przeczuciem naiwnej epifanii współczesnego świata. I jeżeli te cykle możemy uznać za wyraz estetycznego i formalnego buntu, to kobiece portrety zawarte w cyklu „Czas przemijania“ są jak modlitwa, która nie szuka odpowiedzi na cierpienie zawarte w przemijaniu, ale uważnie go doświadcza.

Sztuka Zofii Rydet jest komplementarna jako wyraz twórczej postawy. I poprzez to otwiera w nas przestrzeń na dialog z pięknem i ontologią ukrytą w codzienności, w jej najprostszych przejawach. Na podobieństwo twórczości Marka Grechuty.

ZOFIA RYDET urodziła się 5 maja 1911 roku w Stanisławowie na Kresach Wschodnich. Wykonywała zdjęcia reporterskie, przedstawiające dzieci, do swojego pierwszego ważnego cyklu fotograficznego pt.

Mały człowiek, pokazywanego na szeregu wystaw indywidualnych, a w 1964 roku wydanego w formie albumu. Również jej kolejne przedsięwzięcia fotograficzne poświęcone były człowiekowi: „Czas przemijania” – związany ze starością i powstający od końca lat 60. cykl surrealistycznych fotomontaży i kolaży „Świat uczuć i wyobraźni” (wydany w formie książki w 1979 r.) prezentowany też w formie pokazów slajdów (diaporamy) z podkładem muzycznym.

Konsekwencją fascynacji człowiekiem i celem licznych podróży po Polsce był powstający od 1978 roku monumentalny „Zapis Socjologiczny”. Pod koniec lat 70. Zofia Rydet zaprezentowała jeszcze konceptualny cykl „Nieskończoność dalekich dróg”.

Ostatnią ważną serią była realizowana na przełomie lat 80. i 90. „Suita śląska” zawierająca autocytaty z wcześniejszych fotografii. To kolaże i fotomontaże, które artystka skomponowała na kształt ludowych przedstawień sakralnych, dopełniając fotografie polnymi kwiatami, fragmentami tkanin i wycinkami z gazet.

Zofia Rydet zmarła 24 sierpnia 1997 roku w Gliwicach. Prace Zofii Rydet znajdują się w najważniejszych zbiorach polskich, w tym: w Muzeum Narodowym we Wrocławiu, w Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Śląskim w Katowicach, Muzeum Fotografii w Krakowie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, a także zagranicznych: m.in. w Museum of Modern Art w Nowym Jorku, Centre Georges Pompidou w Paryżu, Museum of Modern Art w Kioto i w National Museum of Photography, Film and Television w Bradford.

Wystawa organizowana we współpracy z krakowską Fundacją Zofii Rydet.

GRECHUTA: MUZYCZNA RETROSPEKTYWA Maya Koterba, Piotr Bumaj, Damian Sienkiewicz oraz zespół w składzie: Aleksander Jastrząb, Kuba Fiszer, Maciej Marcinkowski, Kamil Żuchowski

Kalejdoskop twórczości Marka Grechuty w nowych aranżacjach w wykonaniu znakomitych wokalistów, aktorów, oraz muzyków. Artyści dokonali subiektywnego wyboru utworów Grechuty, starając się wybrać z każdej płyty, z każdego okresu twórczości, przynajmniej po jednym utworze.

Ten oryginalny muzyczny projekt został powołany specjalnie dla Grechuta Festival – Świnoujście. Jego liderem jest Piotr Bumaj, aktor Teatru Polskiego, któremu twórczość Marka Grechuty jest wyjątkowo bliska.

Aktor ma w swoim dorobku znakomitą kreację w spektaklu muzycznym Adama Opatowicza „Magia obłoków” opartym na muzyce Jana Kantego, Pawluśkiewicza i Marka Grechuty. Utwory Grechuty wykonuje także w produkcjach kabaretowej sceny Teatru Polskiego w Szczecinie – „Czarny Kot Rudy”.

Na scenie pojawią się także – wokalistka i nauczycielka śpiewu Maya Koterba, oraz (śpiewający) aktor związany z Teatrem Polskim w Szczecinie – Damian Sienkiewicz. Zespół muzyczny tworzą znakomici szczecińscy muzycy – Aleksander Jastrząb (kierownik muzyczny, piano), Maciej Marcinkowski (instrumenty dęte), Kamil Żuchowski (bas) oraz Kuba Fiszer (instrumenty perkusyjne).

SOUND ‘N’ GRACE

Podczas poprzednich edycji Grechuta Festival –Świnoujście 2019, każdy z wykonawców miał za zadanie oprócz prezentacji własnej twórczości, także zinterpretować przynajmniej jeden z utworów patrona Festiwalu – Marka Grechuty.

Zabrzmiały zatem utwory wielkiego barda ze wszystkich niemal muzycznych stylistykach – było klasycznie, awangardowo, hip-hopowo, a nawet operowo. Jak zabrzmi jedna z piosenek Marka Grechuty na dziesiątki głosów? Do zobaczenia na koncercie…

Wspaniałe głosy, energia, niesamowite emocje, chwile wzruszenia – tego dostarczy słuchaczowi chór Sound’n’Grace, okrzyknięty przez jurorów programu „Mam Talent” najlepszym chórem w Polsce!

Sound’n’Grace to zespół, w którym każdy z wokalistów to doskonale oszlifowany diament, dzięki czemu razem tworzą bogactwo muzycznych możliwości. Zwykły wieczór zamienią w wyjątkowe wydarzenie, które zapada słuchaczom w pamięci na długo….

Ci młodzi, utalentowani artyści to grupa przyjaciół, którzy pod kierunkiem jedynego w Polsce duetu dyrygenckiego: Ani Żaczek i Kamila Mokrzyckiego od 2005 roku wspólnie realizują pasję, jaką jest dla nich muzyka.

W ich repertuarze można znaleźć gospel, soul, r&b, jazz, funk, S’n’G świetnie odnajdują się na kameralnych, klimatycznych koncertach jak i na wielkich scenach. W zależności od charakteru koncertu potrafią zbudować atmosferę spokoju i wyciszenia lub zafundować niesamowicie energetyczną, muzyczną eksplozję!

W czerwcu 2015 roku premierę miał debiutancki album studyjny grupy zatytułowany „Atom”. Płyta promowana była przez single: „Dach” „Możesz wszystko”, „Nadzieja” i „Na pewno”.

Kolejny krążek wydali w 2017 roku. Chór do współpracy zaprosił, jednego z najciekawszych i najzdolniejszych uczestników PROGRAMU The Voica of Poland- Filipa Lato. Album zawiera między przeboje „Sens”, „Gdy Gwiazdka” czy „Idealnie”.

KAPELA MALISZÓW

Marek Grechuta czerpał ze wszystkich możliwych muzycznych i poetyckich inspiracji. Komponował muzykę do cyklu wierszy Bolesława Leśmiana „W malinowym chruśniaku”, stworzył utwory na płytę „Śpiewające obrazy”, której inspiracją były znane dzieła malarskie wielkich mistrzów, sięgnął także do sztuki Wiliama Szekspira „Otello”.

Czymże były by te dzieła, gdyby nie inspiracja źródłami i tym co w polskiej kulturze najpiękniejsze… Polski folklor i tradycja stanowiły ważne miejsce w Jego twórczości. Kapela Maliszów ponownie cudowni piękno rodzimej sztuki nie zmąconej rysami współczesności.

Nie gramy muzyki tradycyjnej, ale jesteśmy tradycją Rodzinną kapelę z Męciny Małej w Beskidzie Niskim tworzą Jan Malisz i jego dzieci; Zuzanna i Kacper. Kapela inspiruje się tradycyjną muzyką wiejską swojego regionu ale również tańcami i przyśpiewkami z różnych obszarów Polski.

Muzyka ta grana jest tradycyjnie, czyli na skrzypcach, basach i bębnie w sposób archaiczny, z pewną dozą wolności, radości i improwizacji. Nie jest tylko szkolnym odtworzeniem starych melodii.

Kapela tworzy również własne utwory o charakterze wiejskim ale dzięki energetycznej grze Kacpra i Zuzanny wybiegają one poza ramy ,, wiejskiego grania”, dialogują ze współczesnością, zahaczają o różne style.

W swej muzyce zespół wykorzystuje także skrzypce odziedziczone po ojcu Jana Malisza, Józefie oraz basy, i bębny, wykonane przez Jana w jego pracowni, w której powstają oprócz wyżej wymienionych, również takie instrumenty jak lira korbowa, fidel kluczowa (nyckelharpa) i wiele innych.

Kapela Maliszów:

MARKOWA GALA Laureaci Konkursu na interpretację piosenek z repertuaru Marka Grechuty

Tego wieczoru Amfiteatr imienia Marka Grechuty rozbrzmiewać będzie wyłącznie muzyką patrona!
W repertuarze koncertu, przygotowanym specjalnie dla Festiwalu, zabrzmią nowe, oryginalne aranżacje utworów Grechuty.

W pierwszej części koncertu popis dadzą świeżo upieczeni laureaci Konkursu na interpretację piosenek z repertuaru Marka Grechuty. Później słuszność ubiegłorocznej decyzji jurorów potwierdzi Kamil Franek Franczak, czyli zwycięzca Konkursu z 2018 roku.

Druga część widowiska to najprawdziwsza plejada gwiazd, które zmierzą się z muzyką Grechuty. Jego utwory, we własnych aranżacjach, wykonają Kasia Cerekwicka, Natalia Niemen, Mateusz Ziółko, Łukasz Zagrobelny. Akompaniować będzie zespół byłych muzyków legendarnej ANAWY pod kierownictwem Pawła Piątka.

KAMIL FRANEK FRANCZAK (dla przyjaciół i sympatyków, po prostu Franek) – wokalista, aktor i autor tekstów. Artysta Teatru Rozrywki w Chorzowie, z którym współpracuje od 2011 roku, grając główne role we flagowych produkcjach Teatru, zdobywając tym samym sympatię śląskiej publiczności.

Obecnie można go oglądać m.in. w spektaklach „Producenci”, „Młody Frankenstein”, „Jak odnieść sukces w biznesie zanadto się nie wysilając”, czy w ostatniej premierze Rozrywki – „Cabaret” w roli Mistrza Ceremonii.

Jest także konferansjerem i prezenterem telewizyjnym. Współprowadził młodzieżowy program Poziom 2.0, emitowany na żywo w TVP2. Był gospodarzem drugiej edycji show telewizji TVS „8 smaków Europy” oraz współpracował przy weekendowym programie „Weekend z TVS”. Był jednym z jurorów drugiej edycji programu „Śpiewajmy razem – All together now!” emitowanym przez telewizję Polsat.

Jest wokalistą grupy Zero Procent, z którą został wyróżniony w opolskich Debiutach. Mają na koncie
2 autorskie albumy „Inevitable” oraz „Nieuniknione”.

Obecnie trwają prace nad trzecią płytą zespołu. Ponadto pracuje nad swoim pierwszym, solowym albumem oraz pisze teksty dla innych artystów, m.in.  dla zespołu RH+, czy Rafała Szatana.

KASIA CEREKWICKA – wokalistka z dyplomem i kilkunastoletnim doświadczeniem scenicznym, która Potrafi skupić uwagę nawet najbardziej wytrawnego widza.

Jak sama mówi, najważniejszy jest dla niej bliski kontakt z publicznością, dlatego każdy jej występ jest perfekcyjny i na długo zapada w pamięć. Pojawiła się na scenie w 1997 roku, wygrywając program „Szansa na Sukces” piosenką
Ewy Bem – „Wyszłam za mąż, zaraz wracam”. Obecnie ma na swoim koncie 6 płyt studyjnych. Hity m.in. „Na kolana”, „S.O.S”, „Zostań” na stałe zapisały się w kanonie polskiej muzyki rozrywkowej.

O tym, że jest profesjonalistką i jak świetnie czuje się na scenie udowodniła m.in. w programie “Twoja Twarz Brzmi Znajomo”- wcielając się w gwiazdy światowego formatu. Była półfinalistką V edycji show TVN – „Taniec z Gwiazdami” i wystąpiła w programie „Tylko nas dwoje” na antenie Telewizji Polsat, w którym występowała jako trener wokalny.

W 2015 roku po kilkuletniej przerwie powróciła z nową energią oraz płytą „Między słowami”. Singiel „Między słowami”, „Szczęście” czy „Puls” można było usłyszeć w rozgłośniach w całej Polsce i zobaczyć na najważniejszych listach przebojów.

Obecnie jednym z najbardziej popularnych utworów granych w stacjach radiowych jest nowa piosenka „Bez Ciebie”.

NATALIA NIEMEN – piosenkarka, altowiolistka, plastyczka, autorka muzyki i tekstów. Z muzyką związana jest od najmłodszych lat. Jest absolwentką warszawskiej szkoły muzycznej II stopnia im. Karola Szymanowskiego w klasie altówki.

Zarówno w tworzeniu muzyki, jak i w wyrazie wokalnym artystka inspiruje się starym rhytm’n’bluesem, rock’n’rollem, ekspresją pieśniarzy flamenco, ale także chorałem gregoriańskim i muzyką cerkiewną. Osobowość i głos artystki należą do jednych z najbardziej charakterystycznych i nietuzinkowych dzisiejszej muzyki polskiej.

MATEUSZ ZIÓŁKO – pianista, wokalista, autor muzyki i tekstów. Zdobywca wielu nagród i wyróżnień, wśród nich zwycięstwo III edycji programu „The Voice Of Poland” oraz X edycji programu „Twoja Twarz Brzmi Znajomo”. Mateusz zwyciężył także w konkursie „Super Debiuty” podczas 51. Krajowego Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu.

W listopadzie 2016 r. wydał utwór „W płomieniach”, który w 2017 roku był najczęściej granym utworem w Polskich rozgłośniach radiowych a w serwisie YouTube osiągnął spektakularny wynik ponad 50 milionów wyświetleń.

26 maja 2017 roku miała miejsce premiera debiutanckiego albumu „Na nowo”, na którym znalazły się takie utwory jak „Szkło” oraz „Planety”. Najnowszy singiel Mateusza Ziółko o nazwie „Na nowo” już po tygodniu od premiery gościł na wszystkich popularnych listach przebojów.

W styczniu 2018 r. Mateusz wspólnie z chórem Sound’n’Grace nagrał utwór „Horyzonty” a w lipcu wspólnie z DJ’em Remo i raperem B.R.O nagrał utwór „Nowa Twarz”.

ŁUKASZ ZAGROBELNY – absolwent Szkół Muzycznych 1. i 2.stopnia, oraz Akademii Muzycznej we Wrocławiu na kierunku Dyrygentura Chóralna. Przez wiele lat związany z Teatrem Muzycznym Roma, gdzie wystąpił w najsłynniejszych musicalach sceny: „Miss Saigon”, „Grease”, „Koty”, „Taniec Wampirów”, „Akademia Pana Kleksa”, „Les Miserables”, „Deszczowa Piosenka”, czy „Pięć Ostatnich Lat”.

W 2007 roku wydał debiutancką płytę „Myśli warte słów”. Jest laureatem wielu prestiżowych nagród m.in.: Superjedynki za Przebój Roku, Artysta Roku ESKA Music Awards, Mikrofon Popcornu.

Wyśpiewał hity takie jak: „Nieprawda”, „Życie na czekanie”, czy „Nie kłam, że kochasz mnie” nagrany w duecie z Eweliną Flintą. Piosenka stała się największym polskim hitem 2008 roku. Piosenka „Ty i ja” nagrana przez Łukasza w duecie z Hanią Stach promowała przebojowy film „High School Musical 3”. Soundtrack pokrył się podwójną platyną. Wokalista użyczył również głosu głównemu bohaterowi HSM Troyowi, granemu przez Zaca Efrona.

W 2009 roku pojawił się jego drugi solowy album „Między dźwiękami”, na którym znalazły się kolejne przeboje: „Jeszcze o nas”, „Mówisz i masz” czy „Przyjdzie czas”. Rok 2012 to krążek „Ja tu zostaję”, utrzymany w klimacie lat 60. i 70.

Tytułowa piosenka płyty została wyróżniona Super Nagrodą Programu 1 Polskiego Radia podczas Festiwalu Opolskiego W 2013 roku ukazał się czwarty juz album „Łukasz Zagrobelny Symfonicznie” będący zapisem koncertu z Polską Orkiestrą Radiową w studiu koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego.

Łukasz Zagrobelny Wystąpił także w licznych programach telewizyjnych, m.in. „Taniec z gwiazdami”, „Tylko nas dwoje”, a przede wszystkim zagrał kilkaset koncertów i zdobył ogromną rzeszę fanów
w całej Polsce. Obecnie pracuje nad nowym, solowym albumem.

PAWEŁ PIĄTEK – pianista, aranżer, kompozytor i producent muzyczny, współpracuje z wieloma artystami, m. in. Januszem Radkiem, Grzegorzem Turnauem oraz Jackiem Wójcickim. Pisze muzykę teatralną i prowadzi własne studio nagrań. Był wieloletnim pianistą zespołu Anawa, a później kierownikiem muzycznym Grechuta Festival.

SYLWIA RÓŻYCKA przy akompaniamencie Krzysztofa Baranowskiego

Dwa kameralne koncerty Sylwii Różyckiej i Krzysztofa Baranowskiego choć odbędą się nad Bałtykiem (jeden nawet na plaży!), to przeniosą publiczność w krakowskie klimaty. Ta dwójka niezwykle wrażliwych i piekielnie zdolnych artystów potrafi czarować. Muzycznie czarować.

Zachwycający wokal Sylwii Różyckiej plus muzyczne wirtuozerstwo Krzysztofa Baranowskiego gwarantują publiczności wyjątkowe artystyczne przeżycia. W repertuarze, obok najpiękniejszych utworów z kręgów poezji,
nie zabraknie oczywiście nowych interpretacji utworów Marka Grechuty.

SYLWIA RÓŻYCKA – aktorka scen muzycznych i dramatycznych. Od dziecka jej największą pasją był taniec. Śpiew pojawił się w chwili, gdy chciała zacząć studia w Gdyni w szkole o profilu wokalno- aktorskim.

W 2003 roku rozpoczęła naukę w szkole musicalowej przy Teatrze Muzycznym w Gdyni im. Danuty Baduszkowej. Na profesjonalnej scenie zadebiutowała w 2006 roku na deskach Teatru Muzycznego w Gdyni w spektaklu „Footloose” w reżyserii Macieja Korwina.

Następnie była związana z Teatrem Miejskim im. Witolda Gombrowicza w Gdyni, z Bałtyckim Teatrem Dramatycznym w Koszalinie. Podczas wieloletniego pobytu w Gdyni skończyła również studia na wydziale dziennikarskim w Wyższej Szkole Komunikacji Społecznej.

W 2008 roku trafiłą do zespołu Teatru Polskiego w Szczecinie, gdzie do dzisiaj szlifuję swój kunszt aktorski i wokalny – w scenie kabaretowej „Czarny Kot Rudy”. Współpracuje także z Operą na Zamku w Szczecinie, Teatrem Muzycznym w poznaniu, a od wielu lat jest zapraszana gościnnie do programów autorskich Andrzeja Poniedzielskiego.

KRZYSZTOF BARANOWSKI – kierownik muzyczny Teatru Polskiego w Szczecinie, pianista i akordeonista. Debiutował w 2000 roku w szczecińskim Teatrze „Piwnica przy Krypcie” w spektaklu „Kupcie Jaja”. Autor muzyki i aranżacji do przedstawień teatralnych, na stałe związany z Krakowskim Salonem Poezji.

Laureat „Złotej Maski” za muzykę do spektaklu „Toporem w Serce” na podstawie „Chimerycznego Lokatora” Rolanda Topora, autor muzyki do spektaklu „Matki” Piotra Rowickiego, współpracujący z Teatrem im. Stefana Jaracza w Łodzi, Teatrem Nowym w Łodzi, Operą na Zamku w Szczecinie, Teatrem Współczesnym w Szczecinie.

Autor aranżacji do spektakli Teatru Polskiego w Szczecinie „Sufit Jonasza Kofty”, „Tuwim Zaczarowany”, „ Jesiennik Salonowy czyli intymne życie Mikołaja Kopernika”, „Dobry Wieczór Fogg”, „Gwiezdny Saturator Modiglianiego”, „Wieczór w Teatrze”, „Hotel Snów”, „Magia Obłoków”.

Współpracuje z Andrzejem Poniedzielskim, Arturem Andrusem, Mirkiem Czyżykiewiczem, Stanisławem Tymem, duetem Jack Pot – Kasia Buja & Maciej Kazuba, oraz wieloma innymi muzykami.

KAMIL FRANEK FRANCZAK

W ubiegłym roku podczas Grechuta Festival – Świnoujście 2018 oczarował publiczność i jurorów Konkursu na interpretację utworów z repertuaru Marka Grechuty. Tuż potem z siłą torpedy wpłynął na szerokie wody artystycznego morza. Słowem: Franek robi karierę. Ale poetyka Marka Grechuty cały czas gra mu w duszy…

KAMIL FRANCZAK (dla przyjaciół i sympatyków, po prostu Franek) – wokalista, aktor i autor tekstów. Artysta Teatru Rozrywki w Chorzowie, z którym współpracuje od 2011 roku, grając główne role
we flagowych produkcjach Teatru, zdobywając tym samym sympatię śląskiej publiczności. Obecnie można go oglądać m.in. w spektaklach „Producenci”, „Młody Frankenstein”, „Jak odnieść sukces
w biznesie zanadto się nie wysilając”, czy w ostatniej premierze Rozrywki – „Cabaret” w roli Mistrza Ceremonii.

Jest także konferansjerem i prezenterem telewizyjnym. Współprowadził młodzieżowy program Poziom 2.0, emitowany na żywo w TVP2. Był gospodarzem drugiej edycji show telewizji TVS „8 smaków Europy” oraz współpracował przy weekendowym programie „Weekend z TVS”.

Był jednym z jurorów drugiej edycji programu „Śpiewajmy razem – All together now!” emitowanym przez telewizję Polsat.

Jest wokalistą grupy Zero Procent, z którą został wyróżniony w opolskich Debiutach. Mają na koncie
2 autorskie albumy „Inevitable” oraz „Nieuniknione”. Obecnie trwają prace nad trzecią płytą zespołu. Ponadto pracuje nad swoim pierwszym, solowym albumem oraz pisze teksty dla innych artystów, m.in.  dla zespołu RH+, czy Rafała Szatana.

KAMIL BEDNAREK

Na tego artystę świnoujska publiczność czekała od pierwszej edycji Grechuta Festival – Świnoujście. Jego reggae’owa interpretacja słynnych „Dni, Których Nie Znamy” Marka Grechuty do dziś na portalu You Tube ma blisko 3 000 000 odsłon.

Kamil Bednarek udowodnił, że muzyka nie zna granic. Poetycki utwór może równie pięknie wybrzmieć w zupełnie innej stylistyce. Podczas koncertu artysta wykona swoje największe przeboje, nie zabraknie także i TEGO utworu, a może i coś więcej…

Rok 2008 – powstaje zespół Star Guard Muffin, którego pierwszym wydawnictwem była epka zatytułowana „Ziemi Obiecana”. Zespół zdobył szeroką popularność w 2010. Wydany w tym okresie debiutancki album StarGuardMuffin „Szanuj” uzyskał status podwójnej platyny.

W roku 2011 StarGuardMuffin gościli na Jamajce i efektem sesji nagraniowej w studio Tuff Gong rodziny Marley był maxisingiel „Jamaican Trip”, gdzie wśród gości pojawiają się m.in. Capleton, Stephen Newland (Rootz Underground), Dean Fraser, The Tamlins czy muzycy zespołu Shaggyʼego.

W 2012 roku po zmianach w składzie narodził się zespół BEDNAREK, który nagrał wysoko ocenianą płytę „Jestem…”, która utrzymywała się w zestawieniu OLiS ponad 12 miesięcy, a 3 miesiące po upływie roku od wydania, ponownie zajęła pierwszą pozycję. Rok później ukazał się suplement zawierający remixy oraz dubowe i koncertowe wersje. Album uzyskał status diamentowej płyty.

W roku 2013 zespół BEDNAREK zwyciężył w plebiscycie MTV Music Awards w Europie Środkowej.

W 2014 na rynku pojawiło się wydawnictwo koncertowe DVD/CD z Przystanku Woodstock.

Rok 2015 to album „Oddycham”, zrealizowany m.in. w Tuff Gong Studio z gościnnym udziałem światowych gwiazd reggae jak Alborosie, Junior Kelly czy Dean Fraser. Płytę promują single „List”, „Euforia” i “Sailing”.

W tym samy roku Kamil Bednarek dla potrzeb filmu Andrzeja Wajdy „Wałęsa. Człowiek z Nadziei” nagrał własną interpretację piosenki „Dni, Których Nie Znamy” Marka Grechuty. Utwór został utrzymany w rytmie reggae, a teledysk nawiązywał do przemysłowego klimatu Stoczni gdańskiej i samego filmu o legendarnym przywódcy Solidarności.

W 2017 roku ukazał się najnowszy album Kamila Bednarka ”TALIZMAN”. Krążek został wydany
przez wytwórnię SPACE RECORDS, założoną na początku 2017 roku przez Kamila Bednarka.
Po miesiącu od premiery pokrył się złotem.

W październiku 2018 roku Bednarek wraz z zespołem wziął udział w projekcie MTV Unplugged. Efektem koncertu jest album „MTV Unplugged BEDNAREK”. Warto zaznaczyć, że jest to drugi album wydany przez Artystę własnym sumptem.

JAREK WIST

JAREK WIST jest wokalistą, którego możliwości wokalne znacznie przekraczają trendy, do których przywykła polska publiczność. Śpiewa tak, jak niewielu potrafi i to, o czym wielu zapomina. Jest jednym z najlepszych wokalistów swingowych, wprowadził na scenę zapomniany już retro-pop, przypominając to, co w muzyce najważniejsze i najlepsze.

Karierę rozpoczął wygraną w „Szansie na sukces”, a dzięki zapewnionemu zwycięstwem rozgłosowi zaczął współpracować z wieloma znanymi wokalistami i muzykami. Nagranie coveru do piosenki  „fresk” zespołu Kool And The Gang otworzyło przed nim nowe możliwości – utwór znalazł się na płycie „Pozytywne wibracje vol.8”, gdzie wśród takich artystów jak Stevie Wonder, Diana Krall czy Paul Anka był jednym polskim wykonawcą.

Kolejnym sukcesem był tytuł „nadzieja i odkrycie roku”, którym został uhonorowany podczas gali Fryderyków 2007 za piosenkę „Między słowami.” Wkrótce potem wystąpił jako finalista na sopockiej scenie Top Trendy Festiwal z kolejnym singlem „Zawsze wracaj”.

Na scenie występuje jako solista najciekawszych projektów rozrywkowych. Od lat koncertuje ze znakomitą orkiestrą Zygmunta Kukli – Kukla Band. Jest zarówno wokalistą jak i współtwórcą jednego z ciekawszych projektów muzycznych ostatniego czasu – „Swinging with Sinatra”.

Powstały już trzy wersje projektu swingowego: orkiestrowa, z Big Bandem Krzysztofa Herdzina (płyta nagrana podczas jednego z koncertów – LIVE! in Inowrocław, nie znikała z list bestsellerów Empiku przez pół roku!), a także kameralna z bandem jazzowym, oraz symfoniczna, gdzie poza czołówką polskich muzyków, a scenie wokalowi Jarka towarzyszą orkiestry smyczkowe. Każda z odsłon to inne, specjalnie przygotowane aranżacje i repertuary.

Wydał dwa solowe albumy studyjne – pierwszy z 2014 roku zatytułowany „Jest zapisane” to podsumowanie doświadczeń wokalnych – muzykowania w towarzystwie dużych orkiestr, big bandów, solistów.

Muzycznie czepie z włoskich brzmień i przenosi w elegancką atmosferę lat 50. i 60., doskonale oddając ich retro klimat. W 2015 roku na rynku ukazała się druga solowa płyta „Na swojej skórze”. To znacznie bardziej osobisty krążek, na którym Wist jest autorem większości tekstów i kompozycji.

Koncertuje w całym kraju, zarówno z projektem jazzowym w różnych odsłonach, jak i z własnym, nowym repertuarem. Na swoim koncie ma dwie duże zagraniczne trasy koncertowe, w tym występ m.in. w Paryżu oraz dwie trasy transamerykańskie – w 2016 seria koncertów w Brazylii – Brasili, Rio de Janeiro i Kurytybie, w 2017 w Waszyngtonie, USA oraz ponownie w Brazylii.

Obecnie artysta intensywnie pracuje nad nowym  solowym materiałem płytowym. Koncert Mia Italia realizowany na Grechuta Festival jest inauguracja projektu poświęconego muzyce włoskiej lat 50. i 60. z nowymi aranżacjami, dopasowanymi do obecnych trendów muzycznych.

JAN KANTY PAWLUŚKIEWICZ MUZYKA „FILMOWA I NIEFILMOWA”

Wykonawcy: Hanna Banaszak, Marta Honzatko, Jan Kanty Pawluśkiewicz, Maciej Lipina. Zespół muzyczny pod kierownictwem Pawła Piątka

Zespół w składzie: Paweł Piątek – instrumenty klawiszowe, Leszek Szczerba – saksofony, Józef Michalik – bas, Jacek Korohoda – gitary, Wojciech Marcinowski – skrzypce, Sławomir Berny – perkusja, Grzegorz Koniarz – gitara, Jakub Mietła – akordeon

JAN KANTY PAWLUŚKIEWICZ jest jednym z najbardziej znanych kompozytorów muzyki filmowej
i rozrywkowej w Polsce. Karierę artystyczną rozpoczął w 1966 roku jako jeden ze współzałożycieli kabaretu Anawa, który z czasem przerodził się w zespół muzyczny z wokalistą Markiem Grechutą.

W 1973 roku wokalistą Anawa został Andrzej Zaucha. Jest autorem muzyki wielu znanych piosenek
z repertuaru Marka Grechuty, Andrzeja Zauchy czy Grzegorza Turnaua. Jan Kanty Pawluśkiewicz czasem również sam śpiewa.

Jest kompozytorem wielu form muzycznych, między innymi: Opery żebraczej, oratorium Nieszpory Ludźmierskie, poematu symfonicznego Harfy Papuszy oraz wspólnie z Markiem Grechutą musicalu Szalona lokomotywa.

W dorobku artysty ważne miejsce zajmuje także komponowanie muzyki filmowej i teatralnej. Niedawno otrzymał „Mateusza Trójki” za całokształt twórczości.

W repertuarze koncertu „Muzyka filmowa i niefilmowa”, obok utworów Marka Grechuty, zabrzmią także między innymi: suita instrumentalna „Papusza” (z filmu o tym samym tytule), „Ritmo Carnavale” z „Wodzireja”, czy „Vilma” z „Małej Vilmy”.

HANNA BANASZAK jest wokalistką wszechstronną. Potrafi znakomicie zinterpretować dobrą piosenkę literacką, jak też świetnie czuje się w jazzie, oraz klasyce. Jej recitale przyciągają tłumy dawnych i nowych odbiorców.

Karierę rozpoczęła pod koniec lat 70-tych. Teksty i muzykę tworzyli i tworzą dla niej Jerzy Wasowski, Jeremi Przybora, Jonasz Kofta, Jerzy Duduś Matuszkiewicz, Wojciech Młynarski, Jerzy Satanowski, Jan Kanty Pawluśkiewicz, Zbigniew Preisner i inni. Wystąpiła w kilku filmach.

W repertuarze ma wiersze Jana Kochanowskiego, Iosifa Brodskiego, Wisławy Szymborskiej. Wokalnie mierzy się z muzyką: Wolfganga Amadeusza Mozarta, Antionio Vivaldiego, Chucka Mangione, Fryderyka Chopina, Astora Piazzoli, Pata Metheny’ego, Georga Gershwina, i wielu innych.

Od kilku lat, swe recitale dopełnia własnymi kompozycjami i tekstami. Wydała tomik wierszy zainspirowany nazwami polskich miasteczek. W wolnych chwilach bywa też fotografką. Ma w dorobku trzy wystawy.

Nagrała kilkanaście płyt. Koncertowała niemal na całym świecie. Jest laureatką wielu nagród, m.in.: Wiktora, Kreatora, Bursztynowego Słowika, Prometeusza. Jest także laureatką wielu nagród festiwalowych zarówno w kraju, jak i zagranicą, oraz nagród za dotychczasowy dorobek.

Miedzy innymi: Honorowy Złoty Mikrofon Polskiego Radia i Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski. Odznaczona medalem Gloria Artis. Artystka wciąż dba o artystyczny rozwój, a także wartość, piękno
i dramaturgię swych recitali.

MACIEJ LIPINA – wokalista, gitarzysta, autor piosenek. Założyciel i lider grupy Ścigani. Odtwórca głównej roli (Ryśka Riedla) w spektaklu „Skazany na bluesa” w Teatrze Śląskiem im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach. Główny głos na akustycznej płycie legendy polskiego rocka i metalu – KAT „Acoustic 8 filmów”.

Był także jednym z solistów w oratorium Jana Kanty Pawluśkiewicza i Leszka Aleksandra Moczulskiego – „Nieszpory Ludźmierskie”.

Z zespołem Ścigani jest laureatem m.in. Przeglądu zespołów rockowych „Garażówka”, Festiwalu im. Ryśka Riedla w Tychach, Blues na Skałce (przepustka na Rawę Blues), Sopot Blues Festival, Przeworsk Festival, Kraśnik Blues Meetingu, Blues nad Bobrem.

Jest także laureatem nagrody Super Hit TVP 2 za utwory „Niby razem” i „Uwierz mi chociaż raz” (2009). W 2008 roku otrzymał tytuł „Wokalista roku” przyznawany przez Blues Top.

MARTA HONZATKO – aktorka filmowa i teatralna. Absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie. Od września 2012 roku Związana z Teatrem im. Adama Mickiewicza w Częstochowie.

Znana krakowskiej publiczności ze scen kabaretowych Lochu Camelot oraz Piwnicy pod Baranami. Odtwórczyni głównej roli w filmie Antoniego Krauze „Czarny Czwartek. Janek Wiśniewski padł”. Na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym „Listopad” w Mińsku nagrodzona za najlepszą główną rolę żeńską, a przez krytyków filmowych uznana za największe odkrycie filmu.

Śpiewa również aktorski rock alternatywny w projekcie „Honzatko Rozmontowana” (później „Honzator”) stworzonym wspólnie z Michałem Zabłockim i Aleksandrem Brzezińskim.                                                                       Laureatka Stypendium Twórczego Miasta Krakowa, laureatka GRECHUTA FESTIVAL 2010.

TRIBIUTE TO ZBIGNIEW WODECKI

Zbigniew Wodecki wraz z Markiem Grechutą współtworzyli słynny Kabaret Anawa, utworzony przez Jana Kantego Pawluśkiewicza, Marka Czuryłę, Adama Pasternakiewicza, Ziemowita i Michała Pawluśkiewicza, oraz Tadeusza Kalinowskiego.

Artyści styl swej działalności określali jako: „sztukę jarmarczno – cyrkową, z przerwami na piosenkę liryczną”, a samą nazwę kabaretu wywodzili z francuskiego: en avant (naprzód), tłumacząc jednak to słowo jako: „do przodu, ale oglądamy się na tradycję”. W pierwszym składzie zespołu wokalistą był Marek Grechuta, a Zbigniew Wodecki
grał na skrzypcach.

Dziś obu wybitnych artystów nie ma już z nami. Ale obaj pozostawali niezapomnianą spuściznę, która po wszech czasy wyznaczać będzie muzyczne piękno i doskonałość…

Wyjątkowy multimedialny koncert poświęcony pamięci Zbigniewa Wodeckiego, będący kontynuacją koncertu inaugurującego pierwszą edycję Wodecki Twist Festiwal w Krakowie oraz trasy koncertowej Tribute to Zbigniew Wodecki by Wodecki Twist Festiwal.

Ideą koncertu jest spotkanie wykonawców i publiczności nie tylko z muzyką patrona wydarzenia, ale i z nim samym, widowisko jest oprawione wyjątkowymi materiałami archiwalnymi.

Podczas koncertu nie zabraknie najpiękniejszych duetów, wielkich przebojów z ogromnego i różnorodnego repertuaru Zbigniewa Wodeckiego, wszystko w nowej odsłonie i wspaniałych, specjalnie przygotowanych aranżacjach.

W koncercie udział biorą:

ZBIGNIEW WODECKI

Zbigniew Wodecki rozpoczął swoją przygodę z muzyką już w wieku 5 lat. Z wyróżnieniem ukończył szkołę w klasie skrzypiec Juliusza Webera. Grał m.in. z Ewą Demarczyk, Markiem Grechutą, w zespołach Czarne Perły i Anawa.

Był skrzypkiem Orkiestry Symfonicznej PRiTV oraz Krakowskiej Orkiestry Kameralnej. Jako wokalista zadebiutował w latach 70-ych. Wszyscy znamy jego niezapomniane przeboje „Zacznij od Bacha”, „Izolda” czy „Pszczółka Maja” albo „Chałupy”.

Laureat wielu konkursów i festiwali. Instrumentalista, kompozytor, aranżer. Sam o sobie mówił, że jest „śpiewającym muzykiem”. Lista jego osiągnięć muzycznych jest bardzo długa.

Zrealizował kolejny projekt, efektem czego jest płyta „1976: A Space Odyssey”. Marzył także o lansowaniu młodych, zdolnych ludzi, których kreowałby na prawdziwe gwiazdy. Był gospodarzem telewizyjnego programu muzycznego TVN „Droga do gwiazd”, „Twoja droga do gwiazd” oraz jednym z jurorów w polskiej edycji programu „Taniec z gwiazdami”.

MAREK GRECHUTA

Urodził się 10 grudnia 1945 r. w Zamościu. Niedługo potem rodzina przenosi się do podwarszawskich Chylic. Tam też nastoletni Grechuta pobiera pierwsze lekcje gry na fortepianie, jego nauczycielem jest miejscowy organista. W 1958 roku mama i Marek wracają do Zamościa, gdzie mieszkają z babcią i dziadkiem.

Po ukończeniu I Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Zamoyskiego (1963) rozpoczyna studia na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej. Aż do czwartego roku edukacji wyższej student Grechuta jest pilnym żakiem, co roku nagradzanym stypendiami naukowymi.

Przełom lat 1966/1967 przynosi rewolucyjną zmianę w życiu młodego człowieka. Marek Grechuta wstępuje do Kabaretu Anawa, utworzonego przez: Jana Kantego Pawluśkiewicza, Marka Czuryłę, Adama Pasternakiewicza, Ziemowita Pawluśkiewicza, Michała Pawluśkiewicza oraz Tadeusza Kalinowskiego.

Artyści styl swej działalności określali jako: „sztukę jarmarczno – cyrkową, z przerwami na piosenkę liryczną”, a samą nazwę kabaretu wywodzili z francuskiego: en avant (naprzód), tłumacząc jednak to słowo jako: „do przodu, ale oglądamy się na tradycję”.

W Kabarecie Anawa powstają pierwsze utwory, tworzone wspólnie przez Marka Grechutę i Jana Kantego Pawluśkiewicza. Ówczesne kompozycje miały nastrój liryczny („Pomarańcze i mandarynki”), lub żartobliwy („Tango Anawa”).

Równocześnie z kabaretem powstaje zespół muzyczny Anawa o oryginalnym składzie: Marek Grechuta (wokal), Jan Kanty Pawluśkiewicz (fortepian), Zbigniew Wodecki (skrzypce), Ania – wtedy Wójtowicz – później Pawluśkiewicz (wiolonczela), Tadeusz Dziedzic (gitara).

Jesienią roku 1967 Marek Grechuta wraz z zespołem Anawa występują na VI Festiwalu Piosenki i Piosenkarzy Studenckich w Krakowie.

Za utwór oryginalny – „Tango Anawa” – otrzymują I nagrodę, a Marek Grechuta – jako wykonawca – nagrodę II ( w tej kategorii triumfowała Maryla Rodowicz piosenką pt: „ Jak Cię miły zatrzymać”, z repertuaru Teresy Tutinas). Krakowski sukces zapoczątkował długoletnią i owocną karierę solisty i towarzyszącego mu zespołu muzycznego.

Pierwszy występ na VI Krajowym Festiwalu Polskiej Piosenki w Opolu (1968) przynosi Nagrodę Dziennikarzy dla Marka Grechuty za wykonanie piosenki pt: „Serce” (słowa: Andrzej Nowicki i Lilianna Wiśniowska, muzyka: Jan Kanty Pawluśkiewicz).

Przed tym festiwalem skład zespołu zostaje wzbogacony o drugie skrzypce (altówkę) w osobie Tadeusza Skowrona, którego rok później zastępuje Tadeusz Kożuch. Kolejne zmiany w Anawie (1969): Zbyszek Wodecki (skrzypce) odchodzi do zespołu Ewy Demarczyk, a na jego miejsce przychodzi Zbigniew Paleta, grający dotychczas w zespole Ewy Demarczyk.

Pod koniec tego roku skład rozszerza się o szósty instrument czyli kontrabas, na którym gra Jacek Ostaszewski. Laury zbiera także sam Kabaret Anawa, który w 1968 r. zdobywa I miejsce na Festiwalu Kabaretów w Cieszynie, a Marek Grechuta wraz z zespołem dodatkowo triumfuje (I miejsce) w konkursie piosenkarzy FAMA 68 w Świnoujściu.

Drugi występ na VII Krajowym Festiwalu Polskiej Piosenki w Opolu (1969) przynosi Nagrodę Telewizji dla lidera grupy Anawa za kompozycję „Wesele” do fragmentu dramatu Stanisława Wyspiańskiego.

4 lipca 1970 r. Marek Grechuta bierze ślub ze swoją jedyną żoną Danutą. Dwa lata później (4 czerwca 1972 ) rodzi się jedyny potomek – syn Łukasz. Rodzina Grechutów mieszka w Krakowie.

Początek roku 1970 to dalszy ciąg zmian w stanie osobowym Anawa: na miejsce Tadeusza Dziedzica przychodzi Marek Jackowski, dotychczas gitarzysta dwuosobowego zespołu Vox Gentis z Łodzi. Jako ostatni instrument dołącza perkusja w osobie Eugeniusza Makówki.

Tym samym ustalił się klasyczny i najbardziej znany skład zespołu Anawa, liczący ośmiu muzyków, który nagrywa jedną z najlepszych płyt w historii grupy – „Korowód” (1971).

Tytułowa piosenka albumu („Korowód II”), której autorami byli: Leszek Aleksander Moczulski (słowa) oraz Marek Grechuta (muzyka) – została uznana za hymn pokolenia (na pierwszej płycie długogrającej z 1970 r.

„Marek Grechuta & Anawa”, artyści zarejestrowali „Korowód I”, do którego muzykę skomponował Jan Kanty Pawluśkiewicz do tych samych słów Leszka Aleksandra Moczulskiego).

Występ na IX Krajowym Festiwalu Polskiej Piosenki w Opolu (1971) przynosi Główną Nagrodę dla Marka Grechuty i zespołu Anawa za „Korowód II”.

Lata 1967 – 1971 to narodziny wielu przebojów, popularnych po dziś dzień. Za stronę kompozytorską odpowiadali Jan Kanty Pawluśkiewicz i Marek Grechuta, a za liryki m.in. Stanisław Wyspiański („Wesele”), Konstanty Ildefons Gałczyński („Ocalić od zapomnienia”), Adam Mickiewicz (”Niepewność”), Stanisław Ignacy Witkiewicz („Hop szklankę piwa”) oraz Marek Grechuta („Będziesz moją panią”, „Świecie nasz”). W apogeum popularności (1972) z legendarnego składu zespołu Anawa odchodzą: Marek Grechuta, Jacek Ostaszewski oraz Marek Jackowski.

Marek Grechuta postanawia zmienić stylistykę twórczą, powołując do życia grupę WIEM (W Innej Epoce Muzycznej). Powstają piosenki o bardziej współczesnym charakterze.

Marek Grechuta komponuje pieśni do wierszy Tadeusza Śliwiaka, Tadeusza Nowaka, Jana Zycha, Wincentego Fabera, Ewy Lipskiej, Ryszarda Krynickiego oraz Leszka Aleksandra Moczulskiego. Grupa WIEM działała w latach 1972 – 1975, nagrywając dwie płyty długogrające: „Droga za widnokres” (1973) oraz „Magia obłoków” (1975).

W tym czasie skład zespołu kilkakrotnie ulegał zmianom, w zależności od potrzeb. W grupie WIEM występowali: Piotr Michera (skrzypce elektryczne), Eugeniusz Obarski (fortepian), Antoni Krupa (gitara), Jan Cichy (kontrabas, gitara basowa), Kazimierz Jonkisz (perkusja), Paweł Ścierański (gitary akustyczne i elektryczne), Krzysztof Ścierański (gitara basowa), Paweł Jarzębski (kontrabas), Józef Gawrych(instrumenty perkusyjne), Bogdan Kulik (instrumenty perkusyjne) oraz Tadeusz Kalinowski (instrumenty perkusyjne).

W 1976 r. Marek Grechuta i Jan Kanty Pawluśkiewicz powołują nową grupę Anawa, z którą nagrywają płytę „Szalona Lokomotywa”. Kompozycje do słów Stanisława Ignacego Witkiewicza śpiewali Maryla Rodowicz i Marek Grechuta.

W składzie ówczesnej grupy Anawa, występującej później także na koncertach, znaleźli się: Jan Kanty Pawluśkiewicz (fortepian), Michał Półtorak (skrzypce), Jadwiga Olesińska (wiolonczela), Paweł Ścierański (gitara), Krzysztof Ścierański (gitara basowa), Tadeusz Bronikowski (perkusja).

W drugiej połowie 1976 r. dochodzi do zmian: na gitarze gra Jerzy Wysocki, a na kontrabasie Jan Gonciarczyk. Na tournee po ZSRR jedzie także Zygmunt Kaczmarski ( II skrzypce i gitara elektryczna).

Rok 1977 przynosi kolejne przetasowania w składzie: odchodzi Jan Kanty Pawluśkiewicz, a na fortepianie zaczyna grać Bronisław Węgliński, na gitarze basowej Adam Moszumański, na II skrzypcach Joanna Giemzowska, a na perkusji Jan Pilch.

W latach 1987 – 1989 na fortepianie grał Mariusz Pikuła. W grudniu 1989 r. Marek Grechuta zawiesza występy z zespołem Anawa, koncertując sporadycznie, akompaniując sobie na fortepianie.

W roku 1977 Marek Grechuta i Jan Kanty Pawluśkiewicz (kompozytorzy) oraz Marek Grechuta (wykonawca) otrzymują Główną Nagrodę, czyli Grand Prix XV Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu za „Hop szklankę piwa”. Na tymże festiwalu opolska publiczność usłyszała jeszcze dwie piosenki Marka Grechuty: „Gdzie mieszkasz nocy” z tekstem Leszka Aleksandra Moczulskiego, w wykonaniu Teresy Haremzy oraz „Gumę do żucia” w interpretacji Krystyny Jandy.

Jeszcze tego samego roku (1977) powstaje musical „Szalona Lokomotywa”, którego spektakle cieszą się wielką popularnością w całej Polsce. „Szalona…” była grana przez trzy lata, a współproducentem i reżyserem wydarzenia był Krzysztof Jasiński wraz z zespołem Teatru Stu w Krakowie. Autorami muzyki byli Jan Kanty Pawluśkiewicz i Marek Grechuta.

Lata 70. to również okazjonalne występy w krakowskiej Piwnicy pod Baranami. Marek Grechuta bierze udział w piwnicznych tournee po Polsce i za granicą.

W roku 1979 tworzy oratorium do Psalmów Tadeusza Nowaka „Zapach łamanego w rękach chleba”. Rok później (1980) dochodzi do nagrania płyty „Pieśni Marka Grechuty do słów Tadeusza Nowaka”.

Jako soliści wystąpili: Magda Umer, Teresa Haremza, Marian Opania i Marek Grechuta. Towarzyszyła im Orkiestra Studentów Akademii Muzycznej w Warszawie oraz Chór Madrygalistów Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej z Poznania.

Marek Grechuta komponuje (1980) muzykę do cyklu wierszy Bolesława Leśmiana „W malinowym chruśniaku”. Płyta ta została nagrana w duecie z Krystyną Jandą. Rok później (1981) powstają utwory na płytę „Śpiewające obrazy”, której inspiracją były znane dzieła malarskie wielkich mistrzów.

To nietypowy krążek w dyskografii Marka Grechuty, na jego drugiej stronie znalazła się bowiem muzyka teatralna do sztuki Wiliama Szekspira „Otello”.

Na przełomie lat 1980/ 1981 Marek Grechuta występuje w piwnicach Hotelu pod Różą, które stały się – w owym czasie – miejscem częstych recitali artysty w królewskim Krakowie. Stan wojenny – wprowadzony 13 grudnia 1981 – na kilka lat powoduje wycofanie się z aktywnego życia estradowego.

Poważniejsze zmiany następują w drugiej połowie lat 80., kiedy to Marek Grechuta nagrywa płytę „Wiosna, ach to ty”. Pierwsza strona to autorskie piosenki, zaś strona druga zawiera muzykę teatralną i filmową.

Tamten czas to również stworzenie tekstów i muzyki do dwunastu „Sztandarów”, czyli kolaży w formie sztandarów jakie nosi się w czasie procesji religijnych. Ich autorem był zakopiański rzeźbiarz Władysław Hasior.

Przełom 89 przynosi zasadniczą zmianę w życiu Marka Grechuty. Początek (1990) to nagranie nowych wersji jedenastu najbardziej popularnych piosenek. Wydawnictwo ukazuje się pod tytułem: „Złote przeboje”. Lata następne przynoszą kolejne kreacje płytowe: Piosenki dla dzieci i rodziców (1991), Dziesięć ważnych słów (1993), Niezwykłe miejsca (2003).

W roku 2004 dochodzi do niecodziennego artystycznego wydarzenia. Marek Grechuta i grupa Myslovitz nagrywają piosenkę „Kraków” z repertuaru Myslovitz. Zaś piosenka „Dni których nie znamy” stała się hymnem klubu piłkarskiego Korona Kielce.

W ostatnich dziesięciu latach aktywności scenicznej (1993 – 2003) w grupie Anawa występowali: Halina Jarczyk (I skrzypce do 1999), Tomasz Góra (II skrzypce do 1999, potem I skrzypce), Mirosław Stępień (II skrzypce od 1999), Wiesław Murzański (wiolonczela), Paweł Ścierański (gitara), Józef Michalik (kontrabas), Paweł Piątek (fortepian, syntezator), Leszek Szczerba (flet, klarnet, saksofon), Sławomir Berny (perkusja). Okresowo w ostatnim składzie Anawa pojawiali się także: Jerzy Mikuliszak (II skrzypce), Marek Olma (perkusja), Mirosław Sitkowski (perkusja), Andrzej Popiel (perkusja), Alicja Góra (wiolonczela).

Piosenki Marka Grechuty często były inspiracją do powstania wielu muzycznych filmów telewizyjnych. Najbardziej znane z nich to: „Będziesz moją panią” (1969, reż. Grzegorz Lasota), „Korowód” (1971, reż. Krystyna Bogusławska), „Ogród Luizy” (1979, reż. K. Szner, P. Karpiński), „Malinowy Chruśniak” (1980, reż. S. Szlachtycz), „Sztandary” ( 1988, reż. Andrzej Maj).

Artystę uhonorowano wieloma nagrodami. Najważniejsze z nich to: Fryderyk (2002 – dwie statuetki: za całokształt twórczości oraz za reedycję), Nagroda Prezesa TVP (2006 – za całokształt twórczości), Krzyż oficerski Orderu Odrodzenia Polski (2000) oraz Krzyż komandorski Orderu Odrodzenia Polski (przyznany artyście pośmiertnie w 2006 roku).

W ciągu całej swojej kariery Marek Grechuta dał wiele tysięcy recitali w Polsce, Europie (Wielka Brytania, Francja, Włochy, Holandia, Czechy, Niemcy, ZSRR, Słowacja, Bułgaria, Austria) oraz w USA, Kanadzie i Australii, a nawet na Kubie. Płyty z jego repertuarem wydano m.in. w Niemczech, Czechosłowacji i Holandii.

Marek Grechuta zmarł 9 października 2006 roku w Krakowie. Artystę pochowano w Alei Zasłużonych na krakowskim Cmentarzu Rakowickim 17 października roku 2006.

Opracował Jakub Baran pod patronatem Danuty Grechuty

BIOGRAM SKRÓCONY

MAREK GRECHUTA – artysta renesansowy: poeta, kompozytor, piosenkarz, pianista, malarz, architekt oraz aktor. Urodził się 10 grudnia 1945 roku w Zamościu, zmarł 9 października 2006 roku w Krakowie.

Marek Grechuta to jeden z najbardziej oryginalnych artystów polskiej muzyki popularnej. Interpretował zarówno własne teksty, jak i wiersze polskich poetów od przełomu poprzednich wieków do współczesności, współpracował z wieloma wybitnymi instrumentalistami.

Łączył elementy rocka progresywnego i nowoczesnego jazzu z elementami muzyki etnicznej czy klasycznej. Wpisał się do największych indywidualności polskiej sceny muzycznej, pozostając jednak zawsze poza jej głównym nurtem.

W 1966 roku wraz z pianistą i kompozytorem Janem Kantym Pawluśkiewiczem założył grupę „Anawa”. Już pierwsze kompozycje przyniosły dwie główne nagrody na Festiwalu Piosenki Studenckiej. W 1970 roku ukazał się debiutancki album „Marek Grechuta i Anawa”, a rok później „Korowód”, śmiało łączący muzykę kameralną z ludową i rock progresywny z elementami jazzu.

W 1972 roku Grechuta z gitarzystą Pawłem Ścierańskim powołał do życia nową formację „Wiem”, z którą wydał albumy „Droga za widnokres” (1972) oraz „Magia obłoków” (1974).

W roku 1977 wraz z Janem Kantym Pawluśkiewiczem, przygotowali musical „Szalona lokomotywa” oparty na tekstach Stanisława Ignacego Witkiewicza. W tym samym roku Grechuta otrzymał Grand Prix Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu za utwór „Hop szklankę piwa”. Związany z krakowskim kabaretem Piwnica pod Baranami, Grechuta intensywnie koncertował w Polsce, Europie, USA, Kanadzie i Australii.

W latach osiemdziesiątych Grechuta nagrywał rzadko. Wydał dwa tomiki poezji i zajmował się malarstwem. Do studia powrócił w 1989 roku, kiedy to ukazał się jego „Krajobraz pełen nadziei” z całkowicie nowymi kompozycjami.

Kolejne albumy niezmiennie były życzliwie przyjmowane przez krytykę, nie zdołały jednak zaistnieć na komercyjnym rynku – Grechuta konsekwentnie pozostawał poza głównym nurtem muzyki popularnej. W 2003 roku nagrał utwór „Kraków” wspólnie z młodszym o pokolenie zespołem Myslovitz. Koncertował coraz rzadziej.

Po walce z ciężką chorobą Marek Grechuta zmarł w Krakowie 9 października 2006.

(Fragmenty tekstu Macieja Sienkiewicza, culture.pl)

Zespół w składzie: Paweł Piątek – instrumenty klawiszowe, Leszek Szczerba – saksofony, Józef Michalik – bas, Jacek Korohoda – gitary, Wojciech Marcinowski – skrzypce, Sławomir Berny – perkusja, Grzegorz Koniarz – gitara, Jakub Mietła – akordeon

Daniel Źródlewski

Exit mobile version