Umowy na poprawę kolejowego dostępu do portów w Szczecinie i Świnoujściu.
Poprawę kolejowego dostępu do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu zakładają umowy podpisane przez PKP PLK z firmą Torpol – poinformował w poniedziałek minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. Koszt umów to blisko 1,5 mld zł netto.
„Dzisiejsza umowa bezwzględnie wpisuje się w program podwojenia przeładunków w porcie w Szczecinie, stworzenia rozwiązań nowoczesnych, nowych możliwości przeładunkowych. To wszystko zmierza w kierunku zbudowania rozwiązania dla zespołu portów Szczecin-Świnoujście jako portu wiodącego, który będzie obsługiwał cały region Polski Zachodniej. Wychodzimy z uzależnień zachodnich, czyli twierdzenia, że największym polskim portem był port w Hamburgu” – powiedział minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.
Budowa obejmie stację Szczecin Port Centralny i Świnoujście – infrastrukturę kolejową w zarządzie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. i terminal kontenerowy Ostrów Grabowski (teren Portu Szczecin) oraz tory zdawczo-odbiorcze (teren Portu Świnoujście).
Efektem dwóch umów ma być możliwość dojazdu do portów większej liczby pociągów towarowych w portach w Szczecinie i Świnoujściu. Sprawniej mają też być odprawiane cięższe i dłuższe składy.
Projekty są realizowane z dofinansowaniem unijnego instrumentu finansowego CEF „Łącząc Europę”. Efektem prac – jak podaje PKP PLK – ma być wzrost potencjału gospodarczego województwa zachodniopomorskiego.
W Szczecinie i Świnoujściu planowane prace obejmują przebudowę ok. 100 km torów, 3 wiadukty i most. Planowana jest też elektryfikacja niektórych torów
fot. plk-sa.pl
Źródło: https://www.gospodarkamorska.pl/