Site icon Tu Świnoujście

Muzeum Narodowe w Szczecinie: wydarzenia do 30 czerwca 2019

Muzeum Narodowe w Szczecinie: wydarzenia do 30 czerwca 2019

Muzeum-Narodowe-w-Szczecinie logoMuzeum Narodowe w Szczecinie: wydarzenia do 30 czerwca 2019.

Kalendarium wydarzeń: 24–30 czerwca 2019

24 czerwca | poniedziałek

Muzeum nieczynne

25 czerwca | wtorek

Muzeum czynne do 10.00 do 18.00

18.00 | Muzeum Narodowe w Szczecinie przy Wałach Chrobrego | wstęp wolny
Promocja książki Jarosława Jarzewicza „Architektura średniowieczna Pomorza Zachodniego”

26 czerwca | środa

Muzeum czynne do 10.00 do 18.00

27 czerwca | czwartek

Muzeum czynne do 10.00 do 18.00

28 czerwca | piątek

Muzeum czynne do 10.00 do 16.00

29 czerwca | sobota

Muzeum czynne do 10.00 do 18.00

30 czerwca | niedziela

Muzeum czynne do 10.00 do 16.00

Muzeum Narodowe w Szczecinie: wydarzenia do 30 czerwca 2019

Promocja książki Jarosława Jarzewicza „Architektura średniowieczna Pomorza Zachodniego”

Zapraszamy na spotkanie z prof. Jarosławem Jarzewiczem (UAM), autorem nowo wydanej książki „Architektura średniowieczna Pomorza Zachodniego”.

Promocja publikacji się we wtorek, 25 czerwca 2019 roku o godzinie 18.00 w Muzeum Narodowym w Szczecinie przy Wałach Chrobrego. Wstęp wolny. W trakcie spotkania będzie możliwość nabycia książki.

Publikacja jest próbą zarysowania w miarę wielostronnego obrazu średniowiecznej architektury Pomorza Zachodniego, jej głównych nurtów i problemów. Choć obszar ten obfituje w dzieła architektury średniowiecznej – niejednokrotnie wybitnej jakości i skali – brak było dotychczas syntetycznego opracowania na ten temat.

Zakres chronologiczny obejmuje okres od pojawienia się architektury murowanej na przełomie XII i XIII w. do początku XVI w. Omawiany tutaj obszar rysuje się jako swoisty region artystyczny o charakterystycznych odrębnościach, jednak z drugiej strony jest on częścią wielkiego regionu nadbałtyckiego.

Krajobraz kulturowy tego terytorium zachował w znacznym stopniu do dziś cechy ukształtowane w średniowieczu: miasta o regularnej siatce ulic, zwykle niewielkie, z dominującą bryłą kościoła w centrum, rozrzucone są wśród rozległych pól, lasów i jezior.

W poszczególnych częściach książki przedstawiony został historyczny i topograficzny kontekst, uwarunkowania techniczne i materiałowe, rozwój typów przestrzennych i przemiany stylowe.

W architekturze odzwierciedlały się przemiany społeczne – od stosunkowo później chrystianizacji, przez burzliwy rozwój w XIII wieku, konsolidację w XIV wieku, szczyt rozwoju na przełomie XIV i XV wieku, po schyłek w początku XVI wieku.

Szczególną uwagę poświęcono analizie i interpretacji dzieł najwybitniejszych, wyznaczających kierunki rozwoju lub najbardziej reprezentatywnych, gdyż wśród setek powstałych w tym czasie budowli znajdują się niewątpliwe arcydzieła – z katedrą w Kamieniu Pomorskim, opactwem w Kołbaczu, kościołami farnymi Stargardu i Szczecina na czele.

Ich znaczenie wykracza daleko poza kontekst regionalny, są one pomnikami architektury w skali europejskiej.

Dr hab. Jarosław Jarzewicz, prof. UAM, od 2012 roku jest kierownikiem Zakładu Historii Sztuki Średniowiecznej Instytutu Historii Sztuki UAM. Jest badaczem zagadnień sztuki średniowiecznej (szczególnie architektury) Europy Środkowej; ikonografii oraz sztuki przełomu XVIII i XIX w. Szczególnie interesują go kwestie metodologiczne.

Jest autorem wielu prac, m.in. Mittelalterliche Architektur in Polen. Romanische und gotische Baukunst zwischen Oder und Weichsel, red. Ch. Herrmann, D. von Winterfeld, t. 2, Petersberg 2015, s. 724–857; Kościoły romańskie w Polsce, Kraków 2014; Świątynia pamięci.

O kościele-mauzoleum Raczyńskich w Rogalinie, Poznań 2005; Gotycka architektura Nowej Marchii. Budownictwo sakralne w okresie Askańczyków i Wittelsbachów, Poznań 2000.

PASJA według nas op. 8 Wystawa prac studentów Akademii Kształcenia Dorosłych Collegium Seniorum

Zapraszamy w środę, 26 czerwca 2019 roku, o godz. 17.00 do Muzeum Narodowego w Szczecinie przy ul. Wały Chrobrego 3 na wernisaż wystawy „PASJA według nas op. 8”.

Ekspozycja stanowi podsumowanie zajęć z rysunku i malarstwa, prowadzonych przez Grażynę Gawędę w ramach Akademii Kształcenia Dorosłych Collegium Seniorum przy Szczecińskiej Szkole Wyższej Collegium Balticum w roku akademickim 2018/2019.

Swoje prace zaprezentują: Aleksandra Boreysza, Danuta Budny, Maria Chorągiewicz, Edward Domański, Grażyna Dominiak, Anna Graczyk-Maciocha, Ewa Łobodziec, Jadwiga Mirecka, Krystyna Murawska, Urszula Rychlińska i Alina Sendłak.

Uczestnicy zajęć realizują pasje artystyczne w ramach autorskiego programie „Rysunku i malarstwa”. Zakłada on poznanie podstawowych technik plastycznych, materiałów i narzędzi, a także tajemnic warsztatu znanych artystów oraz wybranych zagadnień z zakresu historii sztuki współczesnej.

W tym roku studenci skupili się na twórczości Pabla Picassa, analizie jego wyjątkowych prac i warsztatu. Ulubiona technika tego artysty – kolaż – stała się inspiracją do indywidualnych poszukiwań artystycznych.

Prezentowane na wystawie prace zostały wykonane takimi technikami, jak: akwarela, akryl, pastel suchy, tusz, rysunek ołówkiem i węglem itp.

Prace można było dotychczas oglądać w siedzibie uczelni – Szczecińskiej Szkole Wyższej Collegium Balticum, a także w Domu Kultury Słowian, Książnicy Pomorskiej, Starej Rzeźni oraz Domu Kultury 13 Muz.

Grupa istnieje od 2011 roku. Nauczycielką rysunku i malarstwa od początku jest artystka plastyczka Grażyna Gawęda.

Wystawa będzie prezentowana do 8 września 2019 (niedziela)

Wernisaż odbędzie się w środę, 26 czerwca 2019, o godz. 17.00 w Muzeum Narodowym w Szczecinie przy ul. Wały Chrobrego 3.

Zooestetyka. Zwierzęta w sztuce: spotkanie z Marzeną Białowolską, prezeską Fundacji „Dzika Ostoja”

Zapraszamy w środę, 26 czerwca 2019 roku o godzinie 18.00 do Muzeum Narodowego w Szczecinie–Muzeum Sztuki Współczesnej (ul. Staromłyńska 1) na spotkanie z Marzeną Białowolską, prezeską Fundacji „Dzika Ostoja” zatytułowane „Zwierzęta w mieście. Jak pomagać, jak ratować, gdzie szukać pomocy, a przede wszystkim – jak nie szkodzić?”. Wstęp wolny.

Spotkanie odbędzie się w przestrzeni wystawy „Zooestetyka. Zwierzęta w sztuce”.

Podczas spotkania prowadzona będzie także zbiórka pokarmu dla podopiecznych Fundacji (karma, warzywa, owoce, zboża).

Fundacja Na Rzecz Zwierząt „ DZIKA OSTOJA” powstała w czerwcu 2014 roku w Szczecinie z inicjatywy osób dla, których dobro zwierząt stawiane jest na pierwszym miejscu.

Posiadamy bogate doświadczenie w aktywnej pomocy potrzebującym zwierzętom, ponieważ Fundacja została utworzona z Ośrodka Rehabilitacji Dzikich Zwierząt w Wielgowie działającego od 2008roku prowadzonego przez Michała Kudawskiego.

Niestety, prywatna działalność nie mogła być dotowana przez Miasto a zaoszczędzone środki nie starczały na utrzymanie ośrodka. Dlatego powstaliśmy. Cele naszej Fundacji, to m.in.: Interweniowanie wobec zagrożenia zdrowia, życia zwierząt pokrzywdzonych i młodych, rehabilitacja i wypuszczenie ich do natury.

W przypadku, gdy uwolnienie do natury nie będzie możliwe ze względu na stan zdrowia zwierzęcia, to znajdzie ono u nas schronienie, posiłek i dożywotnią opiekę weterynarza.

W najbliższej przyszłości pragniemy organizować na terenie Fundacji „ zielone lekcje biologii” dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, oraz pomoc rodzinom dzieci chorych w rehabilitacji poprzez kontakt ze zwierzętami. Jednak nie osiągniemy sukcesu bez Państwa pomocy, dlatego zwracamy się z gorącym apelem :

POMAGAJMY RAZEM! 

Fundacja Na Rzecz Zwierząt „DZIKA OSTOJA”

NR KRS 0000514864

NR KONTA: Meritum Bank

84 1300 0000 2732 3848 8000 0001

Wernisaż „Przyjaźń polsko-francuska i niepodległość Polski”

Zapraszamy w piątek, 28 czerwca 2019 roku, o godzinie 17.00 na otwarcie wystawy „Przyjaźń polsko-francuska i niepodległość Polski”. Wernisaż odbędzie się w Sali konferencyjnej/Przestrzeni dialogu Muzeum Narodowego w Szczecinie – Centrum Dialogu Przełomy. Wstęp wolny.

Wystawa została przygotowana przez Instytut Francuski w Warszawie z okazji 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Ekspozycja przypomni, jak kształtowały się stosunki polsko-francuskie w XIX i XX wieku.

Jak pisze w słowie wstępnym Frédéric Guelton: „przyjaźń polsko-francuska nie jest zjawiskiem nowym i zrodziła się na długo przed okresem starań o odzyskanie przez Polskę niepodległości, kiedy to okazało się jak bardzo silna więź łączy obie nacje i jak splata się ich historia.

Wspólne działania podejmowane na rzecz odzyskania niepodległości przez Polskę w 1918 roku są jednym z najważniejszych świadectw długiej przyjaźni miedzy narodami Francji i Polski, które obok więzi historycznych łączą nieustannie odnawiane i pielęgnowane stosunki kulturalne, ekonomiczne i polityczne”.

100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości było znakomitym pretekstem, aby pokazać relacje polsko-francuskie w epoce zaborów, potem w czasie pierwszej wojny światowej i w dwudziestoleciu międzywojennym, czyli w momentach szczególnych i trudnych dla Polaków.

Ekspozycję będzie można oglądać do 31 lipca 2019 r.

Zooestetyka: finsiaż

Zapraszamy w ostatnim dniu prezentacji wystawy „Zooestetyka. Zwierzęta w sztuce”, czyli w niedzielę 30 czerwca 2019 roku o godzinie 12.00 do Muzeum Narodowego w Szczecinie–Muzeum Sztuki Współczesnej (ul. Staromłyńska 1) na spacer kuratorski. O ekspozycji opowie jej kuratorka Magdalena Lewoc. Wstęp wolny.

Tego dnia, w godzinach otwarcia Muzeum (10.00–16.00), już po raz ostatni będzie można zwiedzać wystawę z pupilami.

ZOOESTETYKA. Zwierzęta w sztuce Muzeum Narodowe w Szczecinie – Muzeum Sztuki Współczesnej, ul. Staromłyńska 1

12 kwietnia – 30 czerwca 2019

Artyści: Maria Anto, Michalina Bigaj, Czekalska+Golec, Barbara Gawdzik-Brzozowska, Vladimir Drapal, Grażyna Drzewińska, Andrzej Dudek Dürer, Vladimir Gazovic, Justyna Górowska, Adam Hoffmann, Raimo Kanerva, Keazym Isinow, Leszek Kiljański, Andrzej Kowalski, Marta Kremer, Piotr Kurka, Natalia Janus-Malewska, Natalia LL, Benon Liberski, Artur Malewski, Marian Malina, Adam Marczyński, Eugeniusz Markowski, Mariusz Marszal, Janina Matysik, Zdzisław Nitka, Anna Orlikowska, Kazimierz Ostrowski, Henryk Ożóg, Jerzy Panek, Włodzimierz Pawlak, Teresa Pągowska, Nikodem Pułka, Łukasz Rogiński, Zygmunt Rytka, Rainer Schwarz, Witold Skulicz, Marek Sobczyk, Krzysztof Sołowiej, Jonasz Stern, Stoimen Stoiłow, Wiesław Szamborski, Katarzyna Szeszycka, Ryszard Szymański, Mikołaj Tkacz, Andrzej Tobis, Andrzej Tryzno, Monika Wiechowska, Wojciech Wilczyk, Agata Zbylut, Andrzej Żywicki

Kuratorka: Magdalena Lewoc
Współpraca kuratorska: Marlena Chybowska-Butler

___________________________________

Zwierzęta są jednym z najstarszych i najintensywniej wykorzystywanych w sztuce motywów. Od paleolitycznych malowideł naskalnych po postmodernistyczne artefakty są stale obecne w wizualnych reprezentacjach i interpretacjach świata tworzonych przez ludzi.

Siła obecności zwierzęcia, jego opisów i wizerunków w najrozmaitszych wytworach ludzkiej kultury wynika z fundamentalnej, ahistorycznej potrzeby człowieka, by określić relacje pomiędzy sobą a światem istot nie-ludzkich. Zooestetyka, gromadząc kilkadziesiąt prac współczesnych artystów z kolekcji Muzeum Narodowego w Szczecinie, Zachęty Sztuki Współczesnej w Szczecinie, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku oraz zbiorów własnych zaproszonych do wystawy artystów, ukazuje niewielki, aktualny wycinek z długiej i niezwykle rozbudowanej historii reprezentacji zwierząt w sztuce.

Przedstawiony okres jest jednocześnie tym, w którym dokonują się istotne zmiany w postrzeganiu statusu zwierząt, a co za tym idzie – także w sposobie artystycznego ujęcia tej problematyki.

W ikonografii zachodniej od starożytności po współczesność zwierzęta pojawiały się jako symbol, metafora i ekran projekcyjny ludzkich pragnień, lęków i afektów. Nie stanowiły zatem celu samego w sobie, pełniły raczej rolę poręcznego instrumentarium, umożliwiającego refleksję nad naturą ludzką i międzyludzkimi relacjami.

Obecnie, kiedy mówi się o „zwrocie zwierzęcym” w kulturze, zwierzę staje się znakiem samego siebie, a sztuka formą kontaktu z nim.

Narracja zaproponowana na wystawie podąża tym właśnie tropem – od klasycznych sposobów przedstawiania zwierząt w sztuce, które z jednej strony eksponują archetypiczny i symboliczny wpływ figur zwierząt na ludzką psychikę i kształtowanie się ludzkiej tożsamości (Archetypy i symbole), przez narracje uprzedmiotawiające zwierzęta jako obiekty zdystansowanej obserwacji (Z notatnika zoologa), po działania twórcze, w których podejmowany jest wysiłek „przepracowania” dotychczasowych schematów oraz zamanifestowania kreatywnej, sprawczej i indywidualnej roli zwierząt zarówno w sztuce, jak i w przestrzeni pozaartystycznej (Upodmiotowiona obecność).

Ostatni element narracji wystawy sygnalizuje podstawowy problem, który wymyka się filozoficznym i naukowym rozstrzygnięciom, a i w przestrzeni sztuki rozpoznawany jest wyłącznie intuicyjnie – jak zrozumieć i oddać głos doświadczeniom niedostępnym dla ludzkich sposobów rozumienia?

W jaki sposób wyrazić rzeczywistość, która wydarza się poza językiem? Także artyści nie dają jednoznacznej odpowiedzi na tak sformułowane pytania, podejmują jednak coraz częstsze próby tworzenia „nowych kanałów komunikacji” oraz nowego modelu relacji pomiędzy ludźmi i zwierzętami przy użyciu narzędzi właściwych sztuce.

____________________________________________

Uwaga! W każdą niedzielę na wystawę zapraszamy Państwa wraz z Waszymi pupilami – mile widziane wszystkie kulturalne psy, koty, króliki, chomiki, świnki morskie, myszki, szczurki, żółwie i leniwce (pamiętajcie, że muzeum jest czynne tylko do 16.00!). Wpuścimy także grzeczne małpy, a w lot powitamy papugi i kanarki.

Z przyczyn obiektywnych i maniakalnej fobii jednego z pracowników muzeum wykluczamy obecność węży, pająków oraz innych przedstawicieli jadowitych gatunków.

Z uwagi na ograniczoną nośność stropów nie możemy ugościć zwierząt wielkogabarytowych: słoni, hipopotamów, nosorożców, wielbłądów, żubrów, niedźwiedzi, antylop, zebr, krokodyli, jeleniowatych, goryli, yeti oraz żyraf (zbyt nisko!).

Osobliwy charakterek wyklucza niestety także obecność lwów, tygrysów, panter, jaguarów, wilków oraz pokrewnych krwiożerczych stworzeń.

Niemile widziane także będą pszczoły, osy, trzmiele, szerszenie, kleszcze i pchły. Suchy charakter muzeum uniemożliwia obecność zwierząt morskich.

Wstęp na wystawę niewymienionych wyżej gatunków może podlegać indywidualnym negocjacjom.

Obecność zwierząt na wystawie oraz obowiązki właścicieli regulować będzie stosowny regulamin. Zwierzęta nie płacą za bilet!

Daniel Źródlewski rzecznik prasowy

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Exit mobile version