Site icon Tu Świnoujście

Problemy polskiego okrętu podczas międzynarodowych ćwiczeń Baltops

Problemy polskiego okrętu podczas międzynarodowych ćwiczeń Baltops (wideo).

Gospodarka Morska logoProblemy polskiego okrętu podczas międzynarodowych ćwiczeń Baltops.

Problemy polskiego okrętu ORP Gniezno u wybrzeży Litwy podczas międzynarodowych ćwiczeń Baltops. Jednostka podczas desantu uszkodziła fragment burty, przez co zaczęła nabierać wody. O sprawie poinformowało radio RMF FM.

ORP Gniezno uszkodził środkową część kadłuba, kiedy podczas realizowania operacji desantowej z udziałem tzw. amfibii, uderzył o podwodną przeszkodę – poinformowało RMF FM.

Jak usłyszał reporter RMF FM, sytuacja jest już opanowana, ORP Gniezno jest sprawny i kontynuuje zaplanowane zadania. Marynarka Wojenna nie przekazuje więcej szczegółów na temat tego zdarzenia.

ORP Gniezno to okręt transportowo-minowy typu Lublin, wchodzący w skład 2. Dywizjonu Okrętów Transportowo-Minowych 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu.

Banderę na jednostce podniesiono 23 lutego 1990 r. Okręt ma 95,8 m długości, 10,8 m szerokości, 2,38 m zanurzenia oraz 1 745 t wyporności. Rozwija prędkość 16,5 w.

Napęd główny ORP Gniezno stanowią 3 silniki spalinowe Cegielski-Sulzer 6ATL25D o mocy 1 320 kW każdy. Okręt uzbrojony jest w 4 morskie zestawy rakietowo-artyleryjskie ZU-23-2MR, każdy składający się z podwójnej armaty 23 mm i podwójnej wyrzutni rakiet przeciwlotniczych; wyrzutnie ładunków wydłużonych długich oraz w tory minowe do zabierania i stawiania min morskich.

Jak podaje 8. Flotylla Obrony Wybrzeża, „okręty transportowo-minowe projektu 767, typu Lublin, zbudowane zostały w Stoczni Północnej w Gdańsku.

Przeznaczone są do załadunku, transportu morskiego, a także wyładowania pływającej i niepływającej techniki wojskowej oraz żołnierzy desantu morskiego.

Mogą razem jednorazowo przerzucić komponent Wojsk Lądowych w sile batalionu złożony np. z ponad 500 żołnierzy i 45 Rosomaków.

Załadunek i rozładunek sprzętu i ludzi może odbywać się nie tylko w porcie, ale także na nieprzygotowanym brzegu, bez konieczności budowy systemu logistycznego i nabrzeży portowych.

Okręty projektu 767 mają możliwość wykonywania przejść w zagrodach minowych, do punktu przeładunku na nieuzbrojonym brzegu, za pomocą ładunków wydłużonych.

Pojedynczy okręt transportowo-minowy może zabrać na pokład sprzęt kołowy i gąsienicowy o łącznym tonażu ponad 400 ton. Może także transportować miny morskie oraz stawiać je w obronnych zagrodach minowych”.

Baltops to największe manewry NATO na Bałtyku. Ich historia sięga lat 70. Obecna edycja jest 47. z kolei. Biorą w niej udział około 50 okrętów różnych klas i typów, 36 śmigłowców i samolotów, 8 600 marynarzy oraz żołnierzy piechoty morskiej.

Manewry po raz pierwszy w historii prowadzi reaktywowana niespełna rok temu 2. Flota Stanów Zjednoczonych Ameryki.

fot. facebook.com/2.dywizjon Okrętów Transportowo – Minowych

Źródło: https://www.gospodarkamorska.pl/

 

 

 

 

Exit mobile version