Torpol wykona modernizację szlaków kolejowych do portów w Szczecinie i w Świnoujściu.
- Zadanie 1 w ramach projektu pn.: Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu” oraz „Opracowanie projektów wykonawczych i wykonanie robót budowlanych na Stacji Świnoujście
- Zadanie 2 w ramach projektu pn.: Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu.
Ceny ofert złożonych przez Torpol w ramach aukcji elektronicznych wynoszą: w Szczecinie – ok. 936 mln zł (ok. 1 152 mln zł brutto), w Świnoujściu natomiast 624,9 mln zł brutto (tj. ok. 508 mln zł netto).
Przeprowadzenie aukcji elektronicznej dało PKP PLK szanse na obniżenie wartości złożonych przez wykonawców ofert. W dwóch postępowaniach oferty złożone przez Torpol przekraczały zakładany budżet łącznie o ok. 420 mln zł.
Jak podaje PKP PLK, w obu przetargach o zwycięstwie decydowały: cena (85%), termin realizacji (10%) oraz przewóz blokowy rozjazdów i ich zabudowa (5%).
Projekt „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu” jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.
Budowa dotyczyć będzie stacji Szczecin Port Centralny i Świnoujście – infrastruktury kolejowej w zarządzie PKP Polskich Linii Kolejowych, oraz terminalu kontenerowego Ostrów Grabowski (teren Portu Szczecin) i torów zdawczo-odbiorczych (teren Portu Świnoujście).
W Szczecinie i w Świnoujściu planowane prace obejmą ok. 160 km torów, 3 wiadukty i most. Planowana jest także elektryfikacja wybranych obszarów infrastruktury.
Wymiana urządzeń sterowania ruchem kolejowym zwiększy bezpieczeństwo przewozu ładunków. Podobne prace na ok. 5 km torów będą wykonane na obszarze terminalu kontenerowego Ostrów Grabowski.
W Porcie Handlowym Świnoujście planowana jest natomiast budowa trzech torów zdawczo-odbiorczych o długości ok. 2 km.
Dzięki przebudowie stacji Szczecin Port Centralny i Świnoujście oba porty będą mogły obsługiwać dłuższe pociągi, a przewoźnicy towarowi zwiększą możliwości dzięki skróceniu, od kilku do kilkudziesięciu minut, czasu ładunku i rozładunku towarów.
Tym samym porty będą mogły przyjmować i odprawiać znacznie więcej ładunków, co wpłynie na wzrost konkurencyjności przewozów towarowych.
fot. plk-sa.pl
Źródło: https://www.gospodarkamorska.pl/