Site icon Tu Świnoujście

Szczecin. DA VINCI & REMBRANDT TYLKO DO 26 MAJA 2019 W MUZEUM TRADYCJI REGIONALNYCH MNS

Szczecin. DA VINCI & REMBRANDT TYLKO DO 26 MAJA 2019 W MUZEUM TRADYCJI REGIONALNYCH MNS.

Muzeum-Narodowe-w-Szczecinie logoSzczecin. DA VINCI & REMBRANDT TYLKO DO 26 MAJA 2019 W MUZEUM TRADYCJI REGIONALNYCH MNS.

Tylko do 26 maja 2019 roku w Muzeum Narodowym w Szczecinie – Muzeum Tradycji Regionalnych można oglądać specjalną ekspozycję: „Leonardo da Vinci (1452–1519).

500-lecie śmierci, Rembrandt Harmenszoon van Rijn (1606–1669). 350-lecie śmierci”, której kuratorką jest dr Ewa Gwiazdowska z Gabinetu Grafiki Działu Sztuki Dawnej MNS. Wystawa powstała z okazji 14. Europejskiej nocy Muzeów 2019.

Wystawa poświęcona jest upamiętnieniu ważnych jubileuszy śmierci dwu spośród najwybitniejszych mistrzów XVI i XVII w.: Włocha Leonarda da Vinci i Holendra Rembrandta Harmenszoona van Rijna.

Eksponowane są ryciny reprodukcyjne według dzieł obu geniuszy sztuki, znajdujące się w Gabinecie Grafiki Muzeum Narodowego w Szczecinie.

Szczecin. DA VINCI & REMBRANDT TYLKO DO 26 MAJA 2019 W MUZEUM TRADYCJI REGIONALNYCH MNS.

Ich autorami są reprezentanci kilku europejskich nacji, tworzący w czasach od XVII do XIX w. Niektóre ryciny oglądać można po raz pierwszy.

Dwie grafiki według Leonarda – Ostatnia Wieczerza i Św. Magdalena − od grudnia 2019 roku pokazane będą na wystawie w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie prezentującej znajdujące się w Polsce dzieła sztuki związane z Leonardem.

Grafika reprodukcyjna to obok grafiki autorskiej i użytkowej jedna z dziedzin grafiki. Od początku swego istnienia ceniona była przez artystów i kolekcjonerów, a potem muzealników.

Rozwijała się już od XVI w., służąc przede wszystkim malarzom do promocji, sławienia i popularyzacji własnej twórczości oraz samych siebie, jak też do rozpowszechniania wzorców form artystycznych.

Kolekcjonerom – władcom i amatorom – umożliwiała gromadzenie reprodukcji dzieł wybitnych artystów oraz niemniej doskonałych rytowników.

Do czasu rozwoju fotografii służyła również dokumentacji i upowszechnianiu zbiorów galerii dzieł sztuki, zarówno należących do panujących, jak i instytucji muzealnych. Masowym odbiorcom dostarczała rozrywki i była dla nich źródłem edukacji.

Szczecin. DA VINCI & REMBRANDT TYLKO DO 26 MAJA 2019 W MUZEUM TRADYCJI REGIONALNYCH MNS.

Leonardo da Vinci, właśc. Leonardo di ser Piero da Vinci (1452 Anchiano – 1519 zamek Clos Lucé (Cloux) w Amboise)

Artysta wszechstronny (malarz, rysownik, rzeźbiarz, architekt, muzyk), projektant, eksperymentator i wynalazca, uczony w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych, filozof, pisarz.

Jego sztuka i działalność wyznacza początek dojrzałego renesansu. Uczył się we florenckim warsztacie Andrea del Verrocchia.

Pracował we Florencji na rzecz dworu Medyceuszy i miasta, w Mediolanie na dworze Sforzów, w Rzymie oraz na dworze francuskim Franciszka I.

Jego twórczość odzwierciedla głębokie zainteresowanie ciałem i duszą człowieka, jego ruchem i psychiką, jak też studiami nad światłem oraz przyrodą, formami roślinnymi, zwierzęcymi i pejzażowymi.

Artysta dążył do precyzyjnego powiązania w obrazie figur z otaczającym je światem. Wywarł istotny wpływ na twórców następnych epok, także dzięki powszechnemu kopiowaniu jego dzieł. Ostatnia Wieczerza, podobnie jak Mona Liza, należy do jego najsłynniejszych kompozycji.

Szczecin. DA VINCI & REMBRANDT TYLKO DO 26 MAJA 2019 W MUZEUM TRADYCJI REGIONALNYCH MNS.

Rembrandt Harmenszoon van Rijn (1606 Lejda – 1669 Amsterdam)

Malarz, rysownik i rytownik, a także kolekcjoner, uznawany nie tylko za jednego z najwybitniejszych przedstawicieli sztuki XVII w., zwanego złotym wiekiem Holandii, ale także dziejów sztuki europejskiej.

Malarstwa uczył się u Jacoba van Swanenburgha w Lejdzie i u Pietera Lastmana w Amsterdamie. Początkowo w Lejdzie prowadził pracownię wspólnie z Janem Lievensem, kolegą z warsztatu Lastmana.

Od 1632 r. pracował w Amsterdamie, ówcześnie rozkwitającej stolicy Holandii, jako wysoko ceniony portrecista. W 1635 r. założył pracownię, w której kształcił wielu uczniów. Oprócz portretów podejmował tematykę biblijną, mitologiczną, rodzajową, pejzażową.

Eksperymentował ze światłem oraz fakturą, osiągając niezwykłą ekspresję przy zachowaniu naturalności sceny, gestu i uzyskując subtelne efekty w oddaniu psychiki przedstawianych osób.

Stosował nowatorską kompozycję. Jego dzieła silnie zakorzenione w tradycji artystycznej jednocześnie charakteryzowały się wyjątkowym indywidualizmem.

Sztuka Rembrandta wywarła wielki wpływ na kolejne pokolenia artystów, stając się obiektem naśladownictwa i źródłem inspiracji.

Daniel Źródlewski rzecznik prasowy

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Exit mobile version