Świnoujście – Ystad. Wbito pierwszą łopatę do nowych miejsc postojowych w porcie Ystad.
Polski wiceminister gospodarki morskiej i śródlądowych dróg wodnych wraz z lokalnymi przedstawicielami politycznymi Szwecji wbił pierwszą łopatę w oczekiwanym projekcie budowy portu w Ystad.
Uroczystość była oficjalnym początkiem budowy nowych przystani promowych w porcie, obszernego projektu infrastrukturalnego współfinansowanego przez UE.
W czwartek po południu, 2 maja, polski wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski wraz z przewodniczącym rady miejskiej Ystad, Kristiną Bendz, rozpoczęli nowy projekt budowy portu w Ystad, będący częścią projektu UE ”Cargo Capacity Upgrade i LNG Bunkering Swinoujscie – Ystad link morski”.
Oprócz budowy dwóch nowych przystani promowych, projekt obejmuje statek napędzany LNG (płynnym gazem ziemnym) dla polskiej firmy żeglugowej Polferries oraz statek bunkrowy LNG dla portu w Świnoujściu. Przełomowa ceremonia świętowała również ugruntowaną współpracę szwedzkich i polskich interesariuszy.
Przemówienie wygłoszone przez polskiego wiceministra Grzegorza Witkowskiego, podkreślające znaczenie silnej kontynuacji współpracy transbałtyckiej, a także wskazanie, że polski rząd z zadowoleniem przyjmuje przyszłą współpracę i dalszy rozwój połączenia szwedzko-polskiego przez Port Ystad.
Dwaj goście honorowi, Kristina Bendz i Grzegorz Witkowski, operujący koparkami, każdy umieścił kamień na nowym falochronie w Port of Ystad w symbolicznym geście. Szacuje się, że budowa koi i falochronu zakończy się do końca przyszłego roku.
„Ta przełomowa ceremonia potwierdza znaczenie Portu Ystad zarówno w Szwecji, jak i na świecie. Wspólnie z dygnitarzami reprezentującymi zarówno politykę, jak i sektor biznesu spotkaliśmy się, aby świętować rozpoczęcie długo oczekiwanego projektu budowlanego. Uroczystość jest potwierdzeniem tego, jak udało nam się ustalić znaczenie Portu zarówno dla Szwecji, jak i Polski” powiedział Björn Boström, CEO Port of Ystad.
„Odnotowaliśmy znaczny wzrost ruchu towarowego i pasażerskiego do iz Polski, a prognozy wskazują, że liczba ta będzie rosła. Dlatego bardzo ważne jest, abyśmy mogli zwiększyć przepustowość portu i będziemy kontynuować prace nad poprawą dostępu do portu w głębi lądu. Modernizacja drogi E65 między Malmö i Ystad jest odtąd jednym z naszych priorytetów”, dodał Boström.
Kristina Bendz, przewodnicząca rady miejskiej Ystad, i polski wiceminister Grzegorz Witkowski rozpoczęli budowę nowego portu promowego w Ystad.
Björnem Boströmem, dyrektor generalnym Port of Ystad
Zdjęcia prasowe i tekst Natalie Ibron z agencji komunikacyjnej Port of Ystad EHRENBERG SØRENSEN Kommunikation