Megablok kadłuba nowoczesnego wycieczkowca wyruszył ze stoczni CRIST do Francji (fot. wideo).
Kolejny zakończony sukcesem projekt stoczni CRIST. We wtorek do Francji wyruszyła w pełni wyposażona część siłowniana bloku nowoczesnego wycieczkowca.
Tzw. megablok i transportowane na nim sekcje dziobowe przeznaczone są na drugi statek pasażerski klasy Meraviglia-Plus dla operatora MSC Cruises. Będzie on nosił imię MSC Virtuosa. Jednostka zostanie przekazana do eksploatacji w 2020 r. Na pokład zabierze 6 300 pasażerów.
Część siłowniana wraz z sekcjami dziobowymi powstały na zamówienie francuskiej stoczni Chantiers de l’Atlantique (dawniej STX France). Do Saint-Nazaire holuje je holownik Mustang. Na miejsce mają dotrzeć 15 maja.
Megablok o numerze budowy NB H34 ma 124,5 m długości, 43 m szerokości oraz 8,5 m wysokości. Waży około 6 700 t plus wyposażenie. Część siłowniana bloku jest w pełni wyposażona, bez kabli i rozruchów.
Jak poinformował portal GospodarkaMorska.pl Łukasz Topa, kierownik projektu w stoczni CRIST, na projekcie zamontowano prawie 30 km rurociągów i ponad 1 000 t urządzeń, co oznacza, że wewnątrz części siłownianej jest ich ponad 3 000.
– Kompleksowość i złożoność projektów takich jak H34 jest równie skomplikowana, co w przypadku w pełni wyposażonych jednostek. Warto podkreślić, że w takich projektach stosowane są także najnowocześniejsze rozwiązania, w tym przypadku tradycyjne stalowe rurociągi zastąpione zostały plastikowymi rurociągami oraz rurociągami z włókna szklanego. Wszystko w znacznych ilościach, liczonych w kilometrach – mówi Łukasz Topa, kierownik projektu w CRIST.
Podkreślił, że mimo, iż CRIST zbudowała tylko fragment nowoczesnego wycieczkowca, to jest on najbardziej skomplikowaną częścią tego statku pod względem ilości urządzeń oraz rurociągów.
– Stanowi ona później „serce” jednostki w trakcie jej użytkowania. Świadczy to o zaufaniu klienta i dobrej pracy wykonanej przez stocznię CRIST. Sukces projektu to w dużej mierze efekt wspólnego działania całego zespołu naszej stoczni – mówi Topa.
Dodał, że armatorowi pozostanie jedynie położenie kabli zasilających i sterujących oraz ich podłączenie. Pozostałe zadania związane z budową części siłownianej bloku wycieczkowca wykonała stocznia CRIST. Megablok jest przygotowany do uruchomienia i prób po złożeniu jednostki w całość.
To już druga część siłowniana wycieczkowca wysłana ze stoczni CRIST do Chantiers de l’Atlantique. Pod koniec maja ubiegłego roku przekazany został megablok na pierwszy statek pasażerski klasy Meraviglia-Plus dla operatora MSC Cruises. Będzie on nosił imię MSC Grandiosa i ma zostać przekazany do eksploatacji jeszcze w tym roku.
Więcej na temat megabloku ze stoczni CRIST na wycieczkowiec MSC Grandiosa tutaj.
Największe wycieczkowce MSC Cruises już niedługo wypłyną w pierwszy rejs
Operator MSC Cruises zamówił dwa wycieczkowce klasy Meraviglia-Plus. To MSC Grandiosa i MSC Virtuosa – części siłowniane na obie jednostki wykonała stocznia CRIST.
Statki pasażerskie będą miały 331 m długości, 43 m szerokości, 181 000 GT oraz osiągną prędkość 23 w. Na pokład zabiorą 1 700-osobową załogę i 6 334 pasażerów, dla których powstaną 2 444 kabiny.
Jednostki będą miały 19 pokładów. Do ich budowy wykorzystywane są najnowsze technologie, uwzględniające ochronę środowiska oraz bezpieczeństwo i komfort pasażerów.
Jak podaje MSC Cruises, MSC Virtuosa, na którą część siłownianą przekazała we wtorek stocznia CRIST, zostanie wyposażona m.in. w nowoczesny system oczyszczania spalin, zaawansowany system oczyszczania ścieków, inteligentne systemy ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji (HVAC) do odzyskiwania ciepła z przedziałów siłownianych, oraz w oświetlenie LED i inteligentne urządzenia zapewniające oszczędność energii.
Na wycieczkowcu przewidziano mnóstwo atrakcji. To m.in. muzeum sztuki na morzu, dwupoziomowy park rozrywki, kino 4D, aqua park, ponad 100-metrowa promenada z restauracjami i sklepami oraz występy na żywo Cirque du Soleil at Sea.
Pasażerowie statku będą mogli także korzystać z inteligentnego asystenta w kabinach, który m.in. podpowie, gdzie na pokładzie można znaleźć ulubione atrakcje.
MSC Virtuosa w dziewiczy rejs wypłynie 8 listopada 2020 r. z Genui we Włoszech.
Obie jednostki Meraviglia-Plus są częścią planu inwestycyjnego operatora MSC Cruises. Kwota przeznaczona na ten cel to 9 miliardów euro. Plan zakłada budowę jedenastu statków wycieczkowych nowej generacji, które mają wejść do eksploatacji do 2026 roku. Statki Meraviglia-Plus stanowią ewolucję prototypu klasy Meraviglia.
Klasa Meraviglia-Plus ma być nową generacją statków na wszystkie pory roku. Dzięki ich „innowacyjnej technologii morskiej” wraz z siostrzanymi jednostkami z serii Meraviglia wycieczkowce te będą jedynymi w swojej klasie, mogącymi zawinąć do wszystkich światowych portów wycieczkowych – podaje MSC Cruises.
CRIST jest obecnie jedną z największych polskich stoczni. W trakcie dwudziestodziewięcioletniej działalności osiągnęła pozycję jednego z czołowych producentów wyspecjalizowanego sprzętu stoczniowego oraz jednostek pływających dla największych światowych odbiorców.
Stocznia koncentruje swój rozwój wokół budowy specjalistycznych statków i konstrukcji dla przemysłu morskiego.
Chantiers de l’Atlantique natomiast to stocznia zlokalizowana w Saint-Nazaire, czołowy europejski producent wielkich statków pasażerskich typu cruiser, mająca w swoim portfolio m.in. France, Queen Mary 2, Oasis of the Seas i Allure of the Seas.
fot. CRIST
Źródło: https://www.gospodarkamorska.pl/