Site icon Tu Świnoujście

KONTRAPUNKT (także) W ŚWINOUJŚCIU !!!!!!!!!!!

KONTRAPUNKT (także) W ŚWINOUJŚCIU !!!!!!!!!!!KONTRAPUNKT (także) W ŚWINOUJŚCIU !!!!!!!!!!!

Tego jeszcze nie było! Jeden z najstarszych, największych i (subiektywnie) najlepszych festiwali teatralnych w Polsce zagości w Świnoujściu.

W ramach projektu „Wyspa Kontrapunkt” w mieście na 44 wyspach zaprezentowana zostanie część przedstawień z repertuaru szczecińskiego 54. Przeglądu Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT 2019, oraz propozycje specjalnie wybrane na wyspiarski epizod festiwalu.

„Wyspa Kontrapunkt” odbędzie się między 10 a 12 maja 2019 roku. Spektakle prezentowane będą w Sali Teatralnej Miejskiego Domu Kultury w Świnoujściu, Hali w Basenie Północnym oraz w Miejskiej Galerii Sztuki ms44.

Na wszystkie spektakle – wstęp wolny!. Bezpłatne wejściówki należy odebrać wcześniej we wskazanych punktach dystrybucji (kasy MDK).

Pełny program szczecińskiego KONTRAPUNKTU można odnaleźć w serwisie internowym: www.kontrapunkt.pl. Organizatorem festiwalu jest Dom Kultury 13 Muz w Szczecinie, finansowanie zapewnia Miasto Szczecin.

KONTRAPUNKT (także) W ŚWINOUJŚCIU !!!!!!!!!!!

Przegląd został także dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Świnoujska wyspa, szeroko otwarta dla magii teatru, ma w sobie moc Prospera, ładzącego niepokój duszy współczesnego Kalibana.

KONTRAPUNKT (także) W ŚWINOUJŚCIU !!!!!!!!!!!WYSPA KONTRAPUNKT ma ambicje stać się stałym elementem pośród płynnego oceanu współczesnego świata, a premierowa edycja, wypełniona będzie przez trzy dni teatralnymi wydarzeniami.

Tak aby można było o niej powiedzieć, „Wyspa ta jest pełna dźwięków, głosów i słodkich pieśni, które cieszą”. Uznam to nie tyle skrawek lądu ograniczony żywiołem, ale zgodnie z myślą, że „cały świat to scena, a ludzie na nim to tylko aktorzy” to największa scena, świata.

Andrzej Pawełczyk, dyrektor Miejskiego Domu Kultury w Świnoujściu

Pierwszą z festiwalowych pozycji, zagraną w bardzo nietypowym dla teatru miejscu – w przestrzeni galerii sztuki, będzie monodram Magdaleny Drab „Curko moja, ogłoś to. Rytmizowany biuletyn z wystawy Marii Wnęk”.

Spektakl został uhonorowany prestiżową nagrodą „The Best OFF 2018”, oraz tytułem Najlepszego Przedstawienia Teatru Niezależnego.

To spotkanie podczas wernisażu malarki naiwnej Marii Wnęk, które staje się przyczynkiem do rozważań na temat relacji społecznych i postrzegania osób z marginesu. Spektakl odbędzie się w piątek (10 maja 2019) o godzinie 19.00 w Galerii ms44.

Kolejna piątkowa propozycja to taneczny spektakl katowickiego Living Space Theatre „Jezus Maria, Uchodźca!”. Przedstawienie zostanie zaprezentowane o godzinie 21.00 w Sali Teatralnej Miejskiego Domu Kultury.

KONTRAPUNKT (także) W ŚWINOUJŚCIU !!!!!!!!!!!

Twórcy snują fikcyjną (?) historię, w której do Polski przybywa coraz więcej uchodźców – Maryja z dzieciątkiem, Miś-niedźwiadek i wielu innych. Słowem – tłumy czekają u granic Polski. Pytają: czy wpuścimy ich na nasze podwórka? A swój spektakl określają mianem „wyjątkowo barwnego uchodźczego show”.

Sobotnią „Wyspę Kontrapunkt” otworzy (11 maja 2019, godzina 18.00, Hala w Basenie Północnym) stołeczna aktorka, Ola Bożek-Muszyńska, która zaprezentuje teatralny eksperyment „Dzień, w którym V. dała mi do myślenia albo jak pozbyłam się prokrastynacji”.

Punktem wyjścia do pracy nad spektaklem była próba znalezienia odpowiedzi na pytanie: „Na co przyjdzie jeszcze czas?”. Poszukiwania ruchowe poprzedziła praca badawcza oraz wywiad przeprowadzony na grupie kobiet z pokolenia 50+ oraz 30+.

KONTRAPUNKT (także) W ŚWINOUJŚCIU !!!!!!!!!!!

Jedna z recenzentek, Teresa Fazan na łamach taniecPOLSKA.pl, potwierdziła cel aktorki: „Spektakl Bożek przede wszystkim podnosi na duchu, ale równocześnie skłania do refleksji nad własnym życiem i tym, na co jeszcze znajdziemy w nim czas”.

Kolejna z kontrapunktowych propozycji ma świnoujskie konotacje. Publiczność zobaczy rodowitą wyspiarkę – Katarzynę Dominiak w wielokrotnie nagradzanym monodramie „Z innej gliny”.

To także wejrzenie wewnątrz artystycznego świata i duszy… To historia genialnej rzeźbiarki, Camille Claudel, samorodnego talentu, muzy i partnerki Augusta Rodina, światowej sławy rzeźbiarza.

Spektakl jest podróżą po różnobarwnych uczuciach i epizodach życia Camille, kobiety wyemancypowanej, i niezależnej. Spektakl zostanie zaprezentowany w Hali w Basenie Północnym o godzinie 20.00.

Trzeci dzień wyspiarskiego Kontrapunktu to wyjątkowe muzyczne widowisko, w wykonaniu fantastycznej szczecińskiej aktorki – Marii Dąbrowskiej, w towarzystwie równie fanatycznego muzyka – Kuby Fiszera.

Nie bójmy się słowa recital, nie bójmy się słowa artystka. Dąbrowska wyśpiewa piosenki, przy których wasze mamy popłakiwały cicho w kuchni, waląc tłuczkiem w schabowego.

KONTRAPUNKT (także) W ŚWINOUJŚCIU !!!!!!!!!!!

Nawet w najbardziej niewygodnych butach, wystąpi tak, jakby się w nich urodziła. Jeszcze nie oswojona, a już zagrożona. Kobieta. Człowiek. „Kobieta zagrożona niskimi świadczeniami emerytalnymi” z repertuaru Teatru Współczesnego w Szczecinie w niedzielę, o godzinie 18.00 na deskach Sali Teatralnej MDK.

I ostatnia ze świnoujskich propozycji Kontrapunktu – głośny monodram Wojciecha Kowalskiego „Homosovieticus, czyli o praźródłach naszego obecnego stanu, czyli ciągle aktualny opis obyczajów z czasów Michaiła Zoszczenki”.

To spektakl skonstruowany na bazie twórczości Zoszczenki z wybranych opowiadań satyrycznych o drobnomieszczaństwie i filisterstwie obywateli Rosji lat porewolucyjnych.

Tak o tym przedstawieniu napisał krytyk teatralny Łukasz Drewniak: „Jak się wymyśla tak długi tytuł, to powinno się wiedzieć, że gdzieś w swojej połowie z czystego tytułu zmienia się on w swoją własną interpretację przedstawienia. Taki tytuł już właściwie jest recenzją. Wolałbym oczywiście, żeby spektakl Kowalskiego nazywał się po prostu Kowalski, bo pomieściłby się w tym tytule i Homo Zoszczenkus, i polski Everyman, i cała nasza współczesność…”.

Czy to prawda? Trzeba się przekonać osobiście – spektakl odbędzie się w niedzielę, 12 maja, o godzinie 20.00 w Sali Teatralnej MDK.

10 MAJA 2019 | PIĄTEK

11 MAJA 2019 | SOBOTA

12 MAJA 2019 | NIEDZIELA

Bezpłatne wejściówki

Kasa MDK: ul. Wojska Polskiego 1/1 (II piętro, p. 317)
poniedziałek – piątek: 8.00–15.00

Galeria ART:ul. Wojska Polskiego 1/1
wtorek – sobota: 12.00–18.00

Świnoujska wyspa, szeroko otwarta dla magii teatru, ma w sobie moc Prospera, ładzącego niepokój duszy współczesnego Kalibana. WYSPA KONTRAPUNKT ma ambicje stać się stałym elementem pośród płynnego oceanu współczesnego świata, a premierowa edycja, wypełniona będzie przez trzy dni teatralnymi wydarzeniami.

Tak aby można było o niej powiedzieć, „Wyspa ta jest pełna dźwięków, głosów i słodkich pieśni, które cieszą”.

Uznam to nie tyle skrawek lądu ograniczony żywiołem, ale zgodnie z myślą, że „cały świat to scena,
a ludzie na nim to tylko aktorzy” to największa scena, świata.

Spektakle zaprezentujemy na scenie Miejskiego Domu Kultury, ale także we wnętrzach Galerii Sztuki spółczesnej ms44, oraz w industrialnej przestrzeni Hali na Basenie Północnym.

WYSPA KONTRAPUNKT w Świnoujściu odbędzie się między 10 a 12 maja 2019 roku.

Organizatorem jest Miejski Dom Kultury w Świnoujściu.

Andrzej Pawełczyk
Dyrektor MDK Świnoujście

Pokaz laureata konkursu na najlepszy spektakl teatru niezależnego „The best OFF” Magdalena Drab

„Curko moja, ogłoś to. Rytmizowany biuletyn z wystawy Marii Wnęk”

Scenariusz: Magdalena Dram (na motywach obrazów Marii Wnęk z kolekcji Bolesława i Liny Nawrockich oraz Leszka Macaka)

muzyka i konsultacja reżyserska: Albert Pyśk

wykonanie: Magdalena Drab

czas trwania: 50 minut

data premiery: 2−3 września 2017 (Teatr Zamiast w Łodzi)

Spektakl zrealizowany w ramach programu Kultugrant przy wsparciu Łódzkiego Centrum Wydarzeń

Spektakl nagrodzony GRAND PRIX w konkursie „The Best OFF”

Nagroda za spektakl i za osobowość na Festiwalu OFTeN w Ostrowie Wielkopolskim

Nagroda dla najlepszej aktorki na Koszalińskich Spotkaniach Młodych „m-teatr”

Spotkanie podczas wernisażu malarki naiwnej Marii Wnęk staje się przyczynkiem do rozważań na temat relacji społecznych i postrzegania osób z marginesu.

Aktorka przyjmuje rolę muzyka, który przy gramofonie poruszającym wielobarwny teatr cieni odgrywa szum galerii, rozmowy oglądających oraz kolejne obrazy autorki.

Dzieła plastyczne zostają przełożone na utwory muzyczne, a Maria Wnęk przemawia ze swoich rewersów w niegramatycznych, dziecinnych monologach pisanych z potrzeby, z chęci podzielenia się bólem czy przeżyciem religijnym.

Spektakl stara się zmierzyć z problemem autentyzmu emocji i formalizacji relacji społecznych. Czy ludzie przystający do powszechnie ustalonych norm mają dla swoich jurodiwych współczucie i rzeczywiste pragnienie spotkania,
czy tylko pogardę pomieszaną z ciekawością? Muzyczna wyprawa w świat sztuki, szaleństwa i skostniałych przekonań − czyich?

A teraz przemówi Maria Wnęk ze swoich obrazów jak monety dwustronnych. Obrazów namalowanych na dużych papirach, bo na małych nie miała zadowolenia.

Na dykcie, siedzisku krzesła, foliówce, torbie z tworzywa sztucznego, kartonie i tym, co było pod ręką, co można było znaleźć na śmietniku.

Z obrazów namalowanych farbami z darów dla osób nie całkiem w porządku, niezbyt zrównoważonych i nieprzystosowanych. Przekaże informacje z samej góry, choć wątpliwe i nikt do serca ich sobie nie wziął − tych naglących wiadomości od Marii Wnęk, malarki słynnej po całym świecie albo i nie.

FRAGMENTY RECENZJI:

Widowisko o autentyzmie i sztuczności, w którym historia naiwnej malarki zwichrowanej psychicznie ma muzyczny rytm i wpisana została w aurę wernisażu.

Aktorka zmienia wcielenia: z minoderyjnej koneserki sztuki, bywalczyni otwarć i przecięć, staje się Marią Wnęk, nazywającą siebie malarką słynną na całym świecie.

Z jej historii i zapisów na rewersach obrazów buduje opowieść o pogmatwanym losie, wyobcowaniu. Misternie splata chorą wyobraźnię z realiami życia. Kilka rekwizytów pomaga zmieniać sytuacje w tym szczególnym obrazie do słuchania. Renata Sas

Jej monodram […] jest przykładem pełnowymiarowego teatru jednoosobowego. Teatru, który nie stawia wyłącznie na efekty arcywyrafinowanej gry aktorskiej, ale − trzymając trwale wysoki poziom − potrafi i bawić, i zafrasować widza, a przy okazji wiele nauczyć. […]

Aktorka w nieprzeciętnie naturalny sposób kreuje nie tylko jej postać − spychaną przez chorobę na margines społeczeństwa, ale także wciela się np. w bardzo zabawną panią krytyk sztuki, przemawiającą podczas wernisażu prac Marii Wnęk. Modulując przepysznie głos, aktorka wciela się w te postaci fenomenalnie, doprowadzając widzów raz do płaczu ze śmiechu, raz do łez wzruszenia.

Tę perspektywę uczuć podkreśla niewyrafinowana scenografia w postaci gramofonu będącego nie tylko źródłem tła muzycznego monospektaklu (także Albert Pyśk), ale również karuzelą, na której Magdalena Drab ustawia kolejne elementy teatru cieni.

Wówczas zapiski Marii Wnęk, pełne odnośników ludowych i religijnych, zyskują ponadto obraz i okazuje się, że wszystko bierze się z jej chorej głowy. Widz nie wie, czy wolno mu się jeszcze śmiać, czy już powinien płakać. Aram Stern

Living Space Theatre (Katowice) Jezus Maria, Uchodźca!

reżyseria: Grzegorz Łabuda, Jakub Margosiak

muzyka: Mateusz Flis

kostiumy: Magdalena Sendek

rozmowy: Alina Czyżewska

wykonanie: Anna Mikuła, Grzegorz Łabuda, Kuba Margosiak

czas trwania: 70 min.

Oto anioł Pański ukazał się Józefowi we śnie i rzekł: «Wstań, weź Dziecię i Jego Matkę i uchodź do Egiptu; pozostań tam, aż ci powiem; bo Herod będzie szukał Dziecięcia, aby Je zgładzić». On wstał, wziął w nocy Dziecię i Jego Matkę i udał się do Egiptu.
Mt 2, 13-14

Do Polski przybywa coraz więcej uchodźców – pojawiła się Maryja z dzieciątkiem, jest też Miś-niedźwiadek i wielu innych – tłumy czekają u granic Polski. Czy wpuścimy ich na nasze podwórka? Zapraszamy na wyjątkowo barwne uchodźcze show…

Aleksandra Bożek-Muszyńska (Warszawa)

Dzień, w którym V. dała mi do myślenia albo jak pozbyłam się prokrastynacji

koncepcja, choreografia i wykonanie: Aleksandra Bożek-Muszyńska

muzyka: na żywo Jakub Pałys oraz collage

reżyseria świateł: Aleksandr Prowaliński

kostium: Aleksandra Bożek-Muszyńska i Anna Czyżykiewicz

koncepcja kuratorska: Edyta Kozak, Anikó Rácz

kierownik produkcji: Krzysztof Kwiatkowski

Spektakl powstał w ramach projektu „Exchange: Change Time and Dance”.

czas trwania: 60 minut

premiera: 3 października 2017, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Festiwal Ciało/Umysł … Drogi widzu, zamknij oczy, niech pytanie to wyskoczy w Twojej głowie, daj czas sobie na odpowiedź…

Punktem wyjścia do pracy nad spektaklem była próba znalezienia odpowiedzi na pytanie: „Na co przyjdzie jeszcze czas?”.

Poszukiwania ruchowe poprzedziła praca badawcza oraz wywiad przeprowadzony na grupie kobiet z pokolenia 50+ oraz 30+. Inspiracją dla poszukiwań ruchowych była estetyka kampu, zwłaszcza jego aspekt wizualny i swoista naiwność.

Aleksandra Bożek-Muszyńska − tancerka, choreografka, performerka, instruktor tańca współczesnego, trener biznesu, filolożka, uczestniczka wielu warsztatów i coachingów ruchowych.

Od kilku lat prowadzi regularne zajęcia z tańca współczesnego i improwizacji, gimnastykę dla seniorów oraz tworzy autorskie choreografie i jest aktywna na polskiej scenie tańca i performensu. Trzykrotna stypendystka Alternatywnej Akademii Tańca realizowanej przez Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk oraz Intensive Course w School For New Dance Development w Amsterdamie.

Od 2007 roku związana z warszawskim Teatrem „Mufmi” Anny Piotrowskiej, gdzie aktualnie jest koordynatorem do spraw artystycznych i instruktorem.

Zdobywczyni wielu nagród w konkursach choreograficznych (m.in. The Best Solo 2014 za solo „I know №Thing” na międzynarodowym festiwalu Solo&Duo w Budapeszcie) i tanecznych. W 2017 roku wraz z Hanną Bylką-Kanecką założyła kolektyw Holobiont, którego celem są interdyscyplinarne projekty wielopokoleniowe.

FRAGMENT RECENZJI:

To, co w sztuce zbywane bywa często jako błahe, tutaj zostaje postawione w centrum uwagi, jako konstytutywny komponent naszej codzienności. Spektakl Bożek przede wszystkim podnosi na duchu, ale równocześnie skłania do refleksji nad własnym życiem i tym, na co jeszcze znajdziemy w nim czas.

Teresa Fazan, taniecPOLSKA.pl

Katarzyna Dominiak (Świnoujście) Z innej gliny

scenariusz: Katarzyna Dominiak (na podstawie powieści Anne Delbee „Kobieta. Camille Claudel”)
reżyseria: Aneta Kruk, Katarzyna Dominiak
wykonanie: Katarzyna Dominiak

Spektakl przygotowany w Miejskim Ośrodku Działań Teatralnych, prowadzonych przez Anetę Kruk przy MDK w Świnoujściu

Historia genialnej rzeźbiarki, Camille Claudel, samorodnego talentu, muzy i partnerki Augusta Rodina, światowej sławy rzeźbiarza. Spektakl jest podróżą po różnobarwnych uczuciach i epizodach życia Camille, kobiety wyemancypowanej, niezależnej.

To uniwersalny, aktualny do dzisiaj portret wrażliwej artystki, walczącej o swoje prawa w świecie zdominowanym przez konwenanse. Spektakl nagradzany na wielu ogólnopolskich festiwalach.

Katarzyna Dominiak – rodowita świnoujścianka, obecnie przebywająca w Szczecinie, a wkrótce w innym studenckim mieście… Absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia w Świnoujściu.

Współtwórczyni Grupy Teatralnej Ujście. Wokalistka Pracowni Wokalno-Artystycznej Mariny Nikoriuk. Uczestniczka wielu warsztatów performance, teatralnych, muzycznych i wokalnych.

Od marca 2017 roku podróżuje ze swoim monodramem „Z innej gliny”, reprezentując w ten sposób Miejski Ośrodek Działań Teatralnych, prowadzony przez Anetę Kruk przy MDK w Świnoujściu.

Jest laureatką wielu ogólnopolskich konkursów monodramów: OKR w Szczecinie, 62. „Sam na scenie” w Słupsku, XIII Festiwal Teatrów Niewielkich w Lublinie, 19. FeTA we Wrocławiu oraz nagroda Grand Prix na XIV Ogólnopolskich Spotkaniach Monodramem „O Złotą Podkowę Pegaza” w Suwałkach.

Teatr Współczesny w Szczecinie

Kobieta zagrożona niskimi świadczeniami emerytalnymi

współpraca dramaturgiczna: Jakub Skrzywanek

kierownictwo muzyczne: Piotr Klimek

występują: Maria Dąbrowska, Kuba Fiszer (gościnnie)

premiera: 12 maja 2018

czas trwania: 80 minut

Nie bójmy się słowa recital, nie bójmy się słowa artystka. Wyśpiewa piosenki, przy których nasze mamy popłakiwały cicho w kuchni, waląc tłuczkiem w schabowego.

Nawet w najbardziej niewygodnych butach, wystąpi tak, jakby się w nich urodziła. Jeszcze nie oswojona, a już zagrożona. Kobieta. Człowiek. Razem z jedynym perkusistą podłączonym do rytmu wszechświata, stworzą złocisty duet. Na ich niebie dwa słońca mogą płonąć jednocześnie.

Wojciech Kowalski (Częstochowa)

HOMOSOVIETICUS, czyli o praźródłach naszego obecnego stanu, czyli ciągle aktualny opis obyczajów z czasów Michaiła Zoszczenki

scenariusz, reżyseria, wykonanie: Wojciech Kowalski

teksty i muzyka: Bułat Szałwowicz Okudżawa

Monodram skonstruowany na bazie twórczości Michaiła Zoszczenki wybranych opowiadań satyrycznych o drobnomieszczaństwie i filisterstwie obywateli Rosji lat porewolucyjnych.

Jak się wymyśla tak długi tytuł, to powinno się wiedzieć, że gdzieś w swojej połowie z czystego tytułu zmienia się on w swoją własną interpretację przedstawienia. Taki tytuł już właściwie jest recenzją.

Wolałbym oczywiście, żeby spektakl Kowalskiego nazywał się po prostu Kowalski, bo pomieściłby się w tym tytule i Homo Zoszczenkus, i polski Everyman, i cała nasza współczesność… Łukasz Drewniak

Wojtek Kowalski – częstochowianin, aktor Teatru From Poland. Twórca wielu happeningów, konferansjer, instruktor teatralny, polonista.

W latach 1989-2000 aktor Teatru WI-Fi-Fi. W latach 90-tych muzyk zespołu Hababuk. Współpracował z Zielonogórskim Zagłębiem Kabaretowym. Wystąpił w kilku filmach Wytwórni A YOY. Animator życia kulturalnego w Częstochowie.

Przegląd Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT to jeden z najstarszych i największych polskich festiwali teatralnych.

Niezmiennie, od ponad pół wieku, jego sednem jest nurt konkursowy, czyli prezentacja tego, co na teatralnych scenach ważne i wartościowe.

To swoisty barometr kondycji współczesnego teatru, a do tego emocjonująca rywalizacja. Grand Prix Przeglądu przyznaje w głosowaniu publiczność, spektakle nurtu konkursowego ocenia także profesjonalne jury.

KONTRAPUNKT to − wbrew pełnej nazwie (Przegląd Teatrów Małych Form) − nie tylko sztuka teatru. To interdyscyplinarny festiwal, na którego program składa się kilkadziesiąt wydarzeń artystycznych.

To kolejne, pozakonkursowe prezentacje spektakli oraz szeroki nurt OFF KONTRAPUNKT, dedykowany teatrowi niezależnemu. To także rozmaite wydarzenia towarzyszące: barwny korowód, koncerty, wystawy, spotkania, dyskusje oraz warsztaty.

Czas KONTRAPUNKTU to dla Szczecina święto sztuki. Festiwal eksploruje miasto, objawia się nie tylko w miejscach dedykowanych teatrowi, ale też w nieoczywistych dla sztuki przestrzeniach.

54. Przegląd Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT odbędzie się między 6 a 13 maja 2019 roku (z prologiem 29 kwietnia).

Organizator: Dom Kultury 13 Muz w Szczecinie

Finansowanie: Przegląd jest finansowany przez Miasto Szczecin

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

WSPÓŁORGANIZATORZY

PARTNERZY

SPONSORZY

Daniel Źródlewski Rzecznik Prasowy

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Exit mobile version