Tu Świnoujście

Muzeum Narodowe w Szczecinie. Kalendarium 8-14 kwietnia 2019

edukacja@muzeum.szczecin.pl

Muzeum-Narodowe-w-Szczecinie logoMuzeum Narodowe w Szczecinie. Kalendarium 8-14 kwietnia 2019.

We wszystkie dni powszednie (wtorek–piątek) w godzinach 10.00–13.00 na wystawie czasowej „100-lecie obrony Lwowa. Pamięci Orląt Lwowskich” w Centrum Dialogu Przełomy MNS dyżurować będą członkowie Towarzystwa Miłośników Lwowa i Kresów Południowo–Wschodnich.

9 KWIETNIA | WTOREK

10 KWIETNIA | ŚRODA

11 KWIETNIA | CZWARTEK

13 KWIETNIA | SOBOTA

14 KWIETNIA | NIEDZIELA

Uwaga! Od 15 do 22 kwietnia 2019 roku Centrum Dialogu Przełomy MNS
z powodu prowadzonych prac konserwacyjnych będzie niedostępne dla zwiedzających!

GODZINY OTWARCIA MUZEUM W OKRESIE ŚWIĄT WIELKIEJ NOCY:

Wystawa Zachodniopomorskich Kolei Dojazdowych w Gryficach będzie dostępna dla zwiedzających we wszystkie świąteczne dni w godzinach: 8.00–16.00

„Aleksander Czołowski – lwowiak niezapomniany” w opowieści wnuka, Marka Karczewskiego

edukacja@muzeum.szczecin.pl

Wydarzenie towarzyszące wystawie czasowej „100-lecie obrony Lwowa. Pamięci Orląt Lwowskich”

Zapraszamy we wtorek, 9 kwietnia o godzinie 12.00 do sali konferencyjnej Muzeum Narodowego w Szczecinie – Centrum Dialogu Przełomy, na spotkanie poświęcone sylwetce Aleksandra Czołowskiego, wybitnego historyka, archiwisty, muzeologa, konserwatora, kolekcjonera, animatora życia kulturalnego Lwowa na przełomie XIX i XX w. oraz w dwudziestoleciu międzywojennym, organizatora wystaw, spotkań i zjazdów Towarzystwa Historycznego oraz Towarzystwa Miłośników Przeszłości Lwowa, dyrektora Muzeum Historycznego Miasta Lwowa i Muzeum Narodowego we Lwowie, członka-korespondenta Towarzystwa Muzeum Narodowego Polskiego w Rapperswilu.

O Aleksandrze Czołowskim opowie jego wnuk, Marek Karczewski, mieszkający w Szczecinie.

Spotkanie jest wydarzeniem towarzyszącym wystawie „100-lecie obrony Lwowa. Pamięci Orląt Lwowskich” przygotowanej przez Towarzystwo Miłośników Lwowa i Kresów Południowo-Wschodnich im. Andrzeja Przewoźnika w Szczecinie razem z Muzeum Narodowym w Szczecinie – Centrum Dialogu Przełomy. Wystawę, prezentowaną w sali edukacyjnej / Magazynie otwartym MNS–CDP, można oglądać do końca kwietnia bieżącego roku.

Akademia Historii Sztuki
„Sztuka polska II połowy XX wieku”
Wykład Beaty Wolskiej

„Sztuka polska II połowy XX wieku” będzie tematem wykładu dr Beaty Małgorzaty Wolskiej z Działu Sztuki Europejskiej 1800-1945 Muzeum Narodowego w Szczecinie.

To kolejne spotkanie w ramach cyklu Akademia Historii Sztuki.

Spotkanie odbędzie się w środę, 10 kwietnia 2019 roku o godzinie 17.00 w Sali konferencyjnej Muzeum Narodowego w Szczecinie przy Wałach Chrobrego. Wstęp wolny

Akademia Historii Sztuki to otwarte wykłady z zakresu historii sztuki, odbywające się od października do kwietnia, w każdą środę.

Ze względu na przekrojowy charakter kursu polecamy go w szczególności młodzieży i osobom dorosłym, które pragną rozpocząć swoją przygodę z historią sztuki lub usystematyzować posiadane już wiadomości.

Kurs obejmuje szeroki zakres tematów, od sztuki starożytnej po sztukę współczesną, uzupełniony o zajęcia związane z analizą i interpretacją dzieł sztuki. Wstęp wolny.

edukacja@muzeum.szczecin.pl

Akademia Antyczna „Szybki kurs pisma linearnego B”

Zapraszamy na wykład dr. hab. Rafała Rosoła, prof. UAM z Instytutu Filologii Klasycznej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zatytułowany „Szybki kurs pisma linearnego B” w ramach Akademii Antycznej, który odbędzie się w Muzeum Narodowym w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3.

Akademia Antyczna to program edukacyjny realizowany przez Dział Edukacji Muzeum Narodowego w Szczecinie we współpracy z Instytutem Filologii Klasycznej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Partnerem projektu jest Stowarzyszenie Historyków Sztuki oddział w Szczecinie oraz Polskie Towarzystwo Filologiczne  oddział terenowy w Szczecinie.

dr hab. Rafał Rosół, prof. UAM – zainteresowania naukowe: językoznawstwo greckie i łacińskie, zwł. etymologia i dialektologia języka greckiego; różne aspekty historii i kultury starożytnej Grecji, zwł.  religia i zagadnienia wpływów orientalnych na kulturę grecką; literatura grecka; historia pisma, epigrafika, paleografia; etymologia języka polskiego.

Celem projektu jest upowszechnianie wiedzy o kulturze antycznej, a także popularyzacja zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie, w szczególności kolekcji antycznej Heinricha Dohrna.

W tym roku Akademia Antyczna poświęcona będzie mitologii greckiej. Zostaną omówione mity o bogach, boginiach i herosach, wyjaśniających miejsce człowieka w świecie oraz samo funkcjonowanie świata.

W ramach programu odbywają się cyklicznie wykłady wybitnych znawców z ośrodków akademickich w Polsce. Akademia Antyczna to także konkursy interdyscyplinarne oraz warsztaty adresowane do dzieci i młodzieży.

Ich celem jest rozwijanie zainteresowań i zdobywanie dodatkowej wiedzy humanistycznej przez uczniów.

ZOOESTETYKA. Zwierzęta w sztuce

Muzeum Narodowe w Szczecinie – Muzeum Sztuki Współczesnej ul. Staromłyńska 1

12 kwietnia – 30 czerwca 2019
Wernisaż: czwartek, 11 kwietnia 2018, godz. 18.00, wstęp wolny

Artyści: Maria Anto, Michalina Bigaj, Czekalska+Golec, Barbara Gawdzik-Brzozowska, Vladimir Drapal, Grażyna Drzewińska, Andrzej Dudek Dürer, Vladimir Gazovic, Justyna Górowska, Adam Hoffmann, Raimo Kanerva, Keazym Isinow, Leszek Kiljański, Andrzej Kowalski, Marta Kremer, Piotr Kurka, Natalia Janus-Malewska, Natalia LL, Benon Liberski, Artur Malewski, Marian Malina, Adam Marczyński, Eugeniusz Markowski, Mariusz Marszal, Janina Matysik, Zdzisław Nitka, Anna Orlikowska, Kazimierz Ostrowski, Henryk Ożóg, Jerzy Panek, Włodzimierz Pawlak, Teresa Pągowska, Nikodem Pułka, Łukasz Rogiński, Zygmunt Rytka, Rainer Schwarz, Witold Skulicz, Marek Sobczyk, Krzysztof Sołowiej, Jonasz Stern, Stoimen Stoiłow, Wiesław Szamborski, Katarzyna Szeszycka, Ryszard Szymański, Mikołaj Tkacz, Andrzej Tobis, Andrzej Tryzno, Monika Wiechowska, Wojciech Wilczyk, Agata Zbylut, Andrzej Żywicki

Kuratorka: Magdalena Lewoc
Współpraca kuratorska: Marlena Chybowska-Butler

Uwaga! W każdą niedzielę na wystawę zapraszamy Państwa wraz z Waszymi pupilami – mile widziane wszystkie kulturalne psy, koty, króliki, chomiki, świnki morskie, myszki, szczurki, żółwie i leniwce (pamiętajcie, że muzeum jest czynne tylko do 16.00!). Wpuścimy także grzeczne małpy, a w lot powitamy papugi i kanarki.

Z przyczyn obiektywnych i maniakalnej fobii jednego z pracowników muzeum wykluczamy obecność węży, pająków oraz innych przedstawicieli jadowitych gatunków.

Z uwagi na ograniczoną nośność stropów nie możemy ugościć zwierząt wielkogabarytowych: słoni, hipopotamów, nosorożców, wielbłądów, żubrów, niedźwiedzi, antylop, zebr, krokodyli, jeleniowatych, goryli, yeti oraz żyraf (zbyt nisko!).

Osobliwy charakterek wyklucza niestety także obecność lwów, tygrysów, panter, jaguarów, wilków oraz pokrewnych krwiożerczych stworzeń. Niemile widziane także będą pszczoły, osy, trzmiele, szerszenie, kleszcze i pchły. Suchy charakter muzeum uniemożliwia obecność zwierząt morskich.

Wstęp na wystawę niewymienionych wyżej gatunków może podlegać indywidualnym negocjacjom.

Obecność zwierząt na wystawie oraz obowiązki właścicieli regulować będzie stosowny regulamin. Zwierzęta nie płacą za bilet!

Zwierzęta są jednym z najstarszych i najintensywniej wykorzystywanych w sztuce motywów. Od paleolitycznych malowideł naskalnych po postmodernistyczne artefakty są stale obecne w wizualnych reprezentacjach i interpretacjach świata tworzonych przez ludzi.

Siła obecności zwierzęcia, jego opisów i wizerunków w najrozmaitszych wytworach ludzkiej kultury wynika z fundamentalnej, ahistorycznej potrzeby człowieka, by określić relacje pomiędzy sobą a światem istot nie-ludzkich.

Zooestetyka, gromadząc kilkadziesiąt prac współczesnych artystów z kolekcji Muzeum Narodowego w Szczecinie, Zachęty Sztuki Współczesnej w Szczecinie, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku oraz zbiorów własnych zaproszonych do wystawy artystów, ukazuje niewielki, aktualny wycinek z długiej i niezwykle rozbudowanej historii reprezentacji zwierząt w sztuce.

Przedstawiony okres jest jednocześnie tym, w którym dokonują się istotne zmiany w postrzeganiu statusu zwierząt, a co za tym idzie – także w sposobie artystycznego ujęcia tej problematyki.

W ikonografii zachodniej od starożytności po współczesność zwierzęta pojawiały się jako symbol, metafora i ekran projekcyjny ludzkich pragnień, lęków i afektów.

Nie stanowiły zatem celu samego w sobie, pełniły raczej rolę poręcznego instrumentarium, umożliwiającego refleksję nad naturą ludzką i międzyludzkimi relacjami. Obecnie, kiedy mówi się o „zwrocie zwierzęcym” w kulturze, zwierzę staje się znakiem samego siebie, a sztuka formą kontaktu z nim.

Narracja zaproponowana na wystawie podąża tym właśnie tropem – od klasycznych sposobów przedstawiania zwierząt w sztuce, które z jednej strony eksponują archetypiczny i symboliczny wpływ figur zwierząt na ludzką psychikę i kształtowanie się ludzkiej tożsamości (Archetypy i symbole), przez narracje uprzedmiotawiające zwierzęta jako obiekty zdystansowanej obserwacji (Z notatnika zoologa), po działania twórcze, w których podejmowany jest wysiłek „przepracowania” dotychczasowych schematów oraz zamanifestowania kreatywnej, sprawczej i indywidualnej roli zwierząt zarówno w sztuce, jak i w przestrzeni pozaartystycznej (Upodmiotowiona obecność).

Ostatni element narracji wystawy sygnalizuje podstawowy problem, który wymyka się filozoficznym i naukowym rozstrzygnięciom, a i w przestrzeni sztuki rozpoznawany jest wyłącznie intuicyjnie – jak zrozumieć i oddać głos doświadczeniom niedostępnym dla ludzkich sposobów rozumienia?

W jaki sposób wyrazić rzeczywistość, która wydarza się poza językiem? Także artyści nie dają jednoznacznej odpowiedzi na tak sformułowane pytania, podejmują jednak coraz częstsze próby tworzenia „nowych kanałów komunikacji” oraz nowego modelu relacji pomiędzy ludźmi i zwierzętami przy użyciu narzędzi właściwych sztuce.

Wystawie Zooestetyka. Zwierzęta w sztuce towarzyszą warsztaty realizowane w ramach programu edukacyjnego Sztuka współczesna dla dzieci

Projekt Sztuka współczesna dla dzieci jest kierowany do dzieci w wieku 6–12 lat, które chcą rozpocząć swoją przygoda ze sztuką.

Chociaż wydaje się, że sztuka współczesna jest zbyt trudna, aby pokazywać ją maluchom, to podczas spotkań można się przekonać, że tak nie jest, a czas spędzony w muzeum może inspirować zarówno dzieci, jak i rodziców.

Główny cel zajęć to zabawa ze sztuką współczesną, która daje możliwość tworzenia i autentycznej, twórczej swobody. Formuła warsztatów opiera się na naturalnej zdolności najmłodszych do kreatywnego myślenia. Specjalnie dobrane zadania plastyczne mają pobudzić dziecięcą wyobraźnię.

Prowadząca: Agata Kamińska
e-mail: a.kaminska@muzeum.szczecin.pl
tel. (+48) 797 705 277

Wstęp: 10 zł / 1 os.
Liczba miejsc ograniczona.
Obowiązują wcześniejsze zapisy!

edukacja@muzeum.szczecin.pl

Oprowadzanie w języku angielskim po wystawie „Najstarsze karty z dziejów Szczecina”

Prowadzenie: Michał Pozorski. Guided tour of the exhibitions at The Szczecin History Museum „The Oldest Charts of History of Szczecin” Hosted by Michał Pozorski

We invite you to a unique guided tour of the exhibitions at The Szczecin History Museum, which will be hosted by Michał Pozorski from the Education Department. In our joint walk around the Town Hall, we will focus on the first hall showing the beginnings of Szczecin’s existence, and as a result the main theme of the meeting will concern the creation and development of the city up to the 16th century. We will try to talk about issues concerning the everyday life of residents, trade or culture and religion. The exhibits will additionally allow to add more colour to the story.

April 13th, 2019, Saturday, 12:00 at noon
The National Museum in Szczecin – The Szczecin History Museum
Mściwoja II str. 8

The Oldest Charts of History of Szczecin

How did people live in Szczecin 600, 800, or even 1000 years ago? Where did they live? What tools did they work with? What ornaments did they wear during holidays? What did they believe in? What did they use to fight? Who ruled them?

These and futher questions regarding the beginnings of Szczecin, the development of the town granted the „settlement with Magdeburg law”, the capital of the state of the House of Griffins, are answered by the exhibition entitled The Oldest Charts of the History of Szczecin.

This history, written most of all with objects found by archaeologists in Pomeranian Dukes’ Castle and its surroundings during longstanding excavations and with scarce documents, makes it possible to create individual conceptions of the past of multicultural – even as early, as in the Middle Ages – city of Szczecin.

Layers of the settlement of Szczecin, within centuries coming to existence below today’s castle surrounding buildings, shown as a 9-meter high cross-sectional profile create archaeological background of the exhibition. In humid layers of near-river settlement, there survived numerous ceramic, stone and wood relics and even the remians of houses.

On account of fundations of early-mediaeval log cabin and fragments of its equipment, presented at the beginning of the exhibition, we can imagine the size of cabins and conditions inside them – semidarkness and intrusive smoke of the hearth.

However, the main point of the exhibition are everyday and non-everyday use objects. Arranged in a proper way, they tell the story of the city. A statuette of a pagan home deity and other items of Slavic cult, neighbouring with the equipment of first Szczecin’s Christian temples, recall the times of the conquest of Western Pomerania by Bolesław Krzywousty and Christianization mission of St. Otto, Bishop of Bamberg, who arrived in Szczecin for two times. Weapons and horse gear from 11th – 14th centuries could have been used by warriors and knights defending Szczecin from Polish, Danish or Brandeburgish attacks.

On the other hand, Szczecin’s contacts with other duchies were not limited to military conflicts. Economical and cultural exchange between Szczecin and Scandinavian territories is testified by numerous merchants’ equipment and imported goods. Its interesting, although inconspicuous, example is a Scandinavian chest.

A craftsman – probably a Szczecin’s one – tried to ornament it with Slavic motives. However, because of unknown reasons, he has not completed his work.

Products of specialized craftsmen of Szczecin started to appear in greater numbers after the city location, which began in 1237–1243.

In the exhibition cases, resembling mediaeval tenements, a wide range of shoemakers’, fishing, blacksmithry, coopery and pottery wares from 13th-17th centuries are presented, and beside models of mechant ships used when the city belonged to the Hansa, there can be seen attributes of salesmen and some of goods sold by them in Szczecin.

The visitors’ attention is undoubtedly attracted by Szczecin’s „treasure of the century”, found in the castle surroundings in 1999. Over 350 silver Pomeranian coins and a large number of various decorations made of gilded silver, ornamenting patrician’s costume, are the central point of the exhibition.

The treasure, hidden in three-legged metal pot under the floor of one of buildings at historic Fish Market, lying underground for over 500 years was vulnerable to serious corrison.

Today, after laborious conservation, it can be seen in the Old Twon Hall in all its glory and evoke further speculations about unknown and certainly tragic history of the owner of the mysterious treasure, as well, as about other unknown creators of the exhibits, now the earliest cultural heritage of the people of Szczecin.

edukacja@muzeum.szczecin.pl

Rodzinne warsztaty zdobienia jaj metodą batikową

Zapraszamy dzieci i rodziców w niedzielę, 14 kwietnia 2019 roku, o godzinie 11.00 i 12.15 do Muzeum Narodowego Szczecinie – Muzeum Tradycji Regionalnych na wielkanocne, rodzinne warsztaty zdobienia jaj metodą batikową.

Od kilku lat w okresie gorączkowych, przedświątecznych przygotowań do Wielkanocy proponujemy małym i dużym mieszkańcom Szczecina chwilę odprężenia przy tworzeniu niezwykłych pisanek.

W niedzielę specjalnie dla Państwa przygotujemy stanowiska pracy, a także wszelkie niezbędne materiały potrzebne do wykonania świątecznych jaj.

Każdy uczestnik warsztatów będzie mógł wykonać dwie pisanki, dlatego prosimy o przyniesienie pojemników, które ułatwią Państwu zabranie wykonanych pisanek do domu.

Najczęściej do określania zdobionych jaj wielkanocnych służy nazwa – pisanka. Powstaje ona dzięki wykorzystaniu jednej z najstarszych i najpopularniejszych w Polsce technik zdobienia – techniki batikowej zwanej też pisaną.

Wzór nanoszony (pisany) jest na jajo gorącym woskiem przy użyciu narzędzia zwanego pisakiem (maleńki lejek wykonany z blaszki  i osadzony na patyku), szpilki, patyczka, słomki lub gwoździa.

Barwnik (dawniej naturalny na przykład: wywar z łupin cebuli, liści, traw, kory drzew, owoców itp., dziś syntetyczny barwnik spożywczy) osadza się na skorupce w miejscach, które nie zostały zawoskowane.

Po usunięciu wosku płaszczyzny pod nim zachowują pierwotny kolor. Czynność tę można powtarzać wielokrotnie, wzbogacając wzór o nowe ornamenty, każdorazowo zanurzając jajko w kolejnych farbach, zaczynając oczywiście od najjaśniejszej.

Najstarsze wzory wykonywane woskiem to znaki solarne (rozety, rozety wirujące, wizerunki słońca z promieniami), symbole światła i błyskawic. Z czasem pojawiły się motywy geometryczne (kreski, szlaczki, kropki i ich kombinacje), a także roślinne (gałązki, listki, kwiatki) i wreszcie zoomorficzne (baranki, ptaszki).

Zapraszamy do wspólnej zabawy.

Ze względu na bezpieczeństwo i komfort pracy wprowadzamy zapisy oraz podział uczestników na dwie grupy warsztatowe:

Wstęp: 10 zł od osoby

Ilość miejsc ograniczona Obowiązują wcześniejsze zapisy (prowadzone do piątku 12.04.19 r., do godz. 15.30)..

Ewa Kimak, tel. 797 705 278

Dorota Obalek-Bylak, tel. 797 705 316 
edukacja@muzeum.szczecin.pl

Daniel Źródlewski Rzecznik Prasowy

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Exit mobile version