Świnoujście. Planowany terminal kontenerowy w Świnoujściu przeładuje rocznie 1,5 mln TEU.
Planowany głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu (Zachodniopomorskie) przeładuje rocznie 1,5 mln TEU – powiedział w środę wiceszef resortu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski.
„Rozpoczęte zostały działania na rzecz zrealizowania dużej inwestycji w postaci budowy nowego terminala kontenerowego głębokowodnego w Świnoujściu” – powiedział Witkowski podczas posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
„Ten obiekt dostosuje świnoujski port morski do wymagających warunków rynkowych, zapobiegając jego peryferyzacji, która mogłaby nastąpić w wyniku niedostosowania portu do pełnej i efektywnej obsługi największych kontenerowców” – dodał.
Jak mówił,„zakłada się, że infrastruktura i suprastruktura terminala umożliwi przeładunek roczny na poziomie 1,5 mln TEU (TEU – pojemność standardowego kontenera – PAP), a roczna zdolność przeładunkowa to około 2 mln TEU. Terminal umożliwi jednoczesną obsługę dwóch jednostek o długości 400 metrów oraz jednej jednostki o długości do 200 metrów”.
Według Witkowskiego konstrukcja terminala zapewni możliwość jego dalszej rozbudowy w przyszłości.
„Jeżeli popatrzymy na nasze wybrzeże to głębokowodny terminal kontenerowy jest tylko w Gdańsku, a dalej idąc w kierunku zachodnim następny taki terminal mamy dopiero w Hamburgu” – powiedział Marek Trojnar z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, który przedstawiał prezentację koncepcji terminala.
„Jeżeli porównamy wybrzeża Belgii, Holandii, Francji to widzimy jak ono gęsto jest usiane terminalami kontenerowymi. (…) Jeden terminal głębokowodny w naszym kraju to jest zbyt mało” – dodał.
Obecnie zakładana głębokość terminala wynosi 14,5 metra – powiedział Trojnar. „Taki jest tor podejściowy, podejście zachodnie do portu w Świnoujściu ma 14,5 metra.
Natomiast w planach jest już podejście północne, gdzie głębokość techniczna byłaby 17 metrów i w związku z tym wszystkie budowle hydrotechniczne są już projektowane na docelową głębokość 17 metrów. Ta głębokość pozwoli obsługiwać największy statki jakie mogą wchodzić na Bałtyk” – dodał.
Nowy terminal kontenerowy ma być zlokalizowany na wschód i północny wschód od istniejącego falochrony osłonowego. „Oczywiści musi być on osłaniany nowym falochronem typu wyspowego o długości około 2 km. Wewnątrz portu będzie obrotnica dla kontenerowców” – powiedział Trojnar.
Z jego informacji wynika, że szacunkowy całkowity koszt budowy terminala to ponad 3,3 mld zł, a roczne korzyści z jego funkcjonowania oszacowano na około 5 mld zł.
Zostały już wykonane wstępne studium wykonalności budowy terminala, a także inwentaryzacja przyrodnicza – wyliczał Trojnar. Jak dodał, zaakceptowano także rozwiązania zawarte w rozbudowanej koncepcji lokalizacyjno-programowej.
„Chcemy jeszcze zrobić bardzo dokładną analizę rynkową, jeżeli chodzi o obrót kontenerowy, prognozy, liczbę tych kontenerów, bo to będzie podstawa do decyzji o budowie terminala, czy podstawą decyzji inwestora zewnętrznego o tym, że w budowę tego terminala się zaangażuje” – powiedział Trojnar.
Jak relacjonował, prowadzone są wstępne rozmowy z podmiotami zainteresowanymi realizacją inwestycji. Podpisano cztery listy intencyjne w tej sprawie. Najbardziej zainteresowana jest firma z Wielkiej Brytanii, która brała udział w budowie terminala DCT w Gdańsku – dodał.
Jeżeli terminal zostanie uruchomiony to po 2025 r. – powiedział Trojnar.
fot. GospodarkaMorska.pl
Źródło: https://www.gospodarkamorska.pl/