Site icon Tu Świnoujście

Muzeum Narodowe w Szczecinie kalendarium 25-31 marca 2019

Muzeum Narodowe w Szczecinie kalendarium 25-31 marca 2019

Muzeum-Narodowe-w-Szczecinie logoMuzeum Narodowe w Szczecinie kalendarium 25-31 marca 2019.

25 MARCA | PONIEDZIAŁEK
Muzeum nieczynne

26 MARCA | WTOREK

Muzeum czynne od 10.00 do 18.00

27 MARCA | ŚRODA
Muzeum czynne od 10.00 do 18.00

28 MARCA | CZWARTEK
Muzeum czynne od 10.00 do 18.00

29 MARCA | PIĄTEK
Muzeum czynne od 10.00 do 16.00

PRZEZ CAŁY CZAS TRWANIA WYDARZENIA (18.00–00.00): warsztaty leżenia w hamaku, strefa edukacyjna dla
najmłodszych, degustacja kaw z Amazonii, amazońskie przysmaki, kiermasz wydawnictw (publikacje
Działu Kultur Pozaeuropejskich) oraz pamiątek

30 MARCA | SOBOTA
Muzeum czynne od 10.00 do 18.00

31 MARCA | NIEDZIELA
Muzeum czynne od 10.00 do 16.00

#1 Spotkanie członków i sympatyków szczecińskiego oddziału Stowarzyszenie Historyków Sztuki. Historia budowy Pałacu Ziemstwa Pomorskiego

„Historia budowy Pałacu Ziemstwa Pomorskiego na podstawie dokumentów Archiwum Państwowego w Szczecinie” to temat kolejnego otwartego spotkania członków i sympatyków szczecińskiego oddziału Stowarzyszenia Historyk Sztuki. Wykład wygłosi Radosław Walkiewicz z Narodowego Instytutu Dziedzictwa.

Spotkanie odbędzie się we wtorek, 26 marca 2019 roku o godzinie 18.00 w sali konferencyjnej (I piętro, za wystawą „Gabinet Pomorski…” Muzeum Narodowego w Szczecinie – Muzeum Tradycji Regionalnych (ul. Staromłyńska 27). Wstęp wolny.

Pałac Ziemstwa Pomorskiego wzniesiono przy dawnym Placu Parad w latach 1890-1895 wg projektu architekta Emila Drewsa.

Do 1945 roku mieściła się tam Generalna Dyrekcja i Bank Hipoteczny Ziemstwa Pomorskiego. Po II wojnie światowej początkowo usytuowano w nim siedzibę Pocztowej Kasy Oszczędności, zmienionej w 1950 roku na Powszechną Kasę Oszczędności.

Skrzydło od strony ul. Bogurodzicy w 1957 roku zajęła filia zespołu Szkół Ekonomicznych nr 2. Następnie do 2014 roku w gmachu miał swoją siedzibę PKO Bank Polski S.A. Pod koniec października 2016 roku pałac przeszedł w ręce Akademii Sztuki w Szczecinie.

Źródło: Encyklopedia Pomorza Zachodniego – pomeranica.pl

Muzeum Narodowe w Szczecinie kalendarium 25-31 marca 2019

#2 Akademia Historii Sztuki Sztuka polska I połowy XX wieku

Zapraszamy na wykład dr. Beaty Małgorzaty Wolskiej „Sztuka polska I połowy XX wieku” w ramach cyklu Akademia Historii Sztuki.

Akademia Historii Sztuki to otwarte wykłady z zakresu historii sztuki, odbywające się od września 2018 do kwietnia 2019, w każdą środę.

Ze względu na przekrojowy charakter kursu polecamy go w szczególności młodzieży i osobom dorosłym, które pragną rozpocząć swoją przygodę z historią sztuki lub usystematyzować posiadane już wiadomości.

Kurs obejmuje szeroki zakres tematów, od sztuki starożytnej po sztukę współczesną, uzupełniony o zajęcia związane z analizą i interpretacją dzieł sztuki. Wstęp wolny.

Wykłady odbywają się w Muzeum Narodowym w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3. Wstęp wolny

#3 Amazońska noc

Dobiega końca prezentacja fascynującej wystawy „Inspirowani naturą. Rękodzieło Indian Amazonii. W hołdzie Borysowi Malkinowi”. Ekspozycję można oglądać tylko do końca marca. Zanim wystawa wyjedzie do innych muzeów, a miejsce prezentowanych obiektów zajmą inne cenne, zapraszamy do udziału w „Amazońskiej nocy”.

W piątkowy wieczór (29 marca 2019) w gmachu muzeum przy Wałach Chrobrego będzie można nie tylko poczuć atmosferę amazońskiej dżungli, ale także jej posmakować, usłyszeć ją i zobaczyć…

W programie „Amazońskiej nocy” między innymi: projekcje filmowe (we współpracy z Watch Docs, Krupa Gallery, Charles Fairbanks oraz Sanho Tree), wykład dra Filipa Rogalskiego „Amazońskie noce, amazońskie spania”, koncert gitarowy Macieja Kazuby „Kauzba w dżungli w rytmach bossa novy”, „Tsantse, trucizny i używki.

Życie Indian Amazonii”, czyli oprowadzanie kuratorskie po wystawie, oraz konkurs z nagrodami. Przez cały wieczór trwać będą warsztaty leżenia w hamaku, będzie można spróbować amazońskich kaw i innych południowoamerykańskich przysmaków.

Specjalnie dla najmłodszych nocnych marków uruchomiona zostanie strefa edukacyjna z kreatywnymi grami i zabawami. Tylko tego wieczoru (i tej nocy) będzie można nabyć w specjalnych cenach muzealne wydawnictwa poświęcone kulturom pozaeuropejskim oraz pamiątki z wystaw.

PROGRAM

PRZEZ CAŁY CZAS TRWANIA WYDARZENIA (18.00–00.00)

„Amazońskie noce, amazońskie spania – etnograficzny nokturn z badań terenowych u ludu Arabela” Wykład dra Filipa Rogalskiego

Motywem przewodnim wystąpienia będzie przegląd zjawisk kulturowych związanych z nocnością wśród ludu Arabela z Amazonii peruwiańskiej: od nocnych łowów i interpretacji nocnego pejzażu dźwiękowego, poprzez zwyczaje związane ze spaniem, spotkania z niepokojącymi nocnymi istotami, nocne rytuały, aż po „nocne słowa”, czyli przekazywane nocą mity i (za dnia) opowiadane sny.

Filip Rogalski – doktor etnologii i antropologii kulturowej. Studiował etnologię i antropologię społeczną w Poznaniu, Barcelonie i Paryżu. W latach 2005–2009 prowadził badania w Amazonii peruwiańskiej wśród ludów Arabela, Quechua, Huambisa i Aguaruna, odwiedzając również ludy Bora, Huitoto i Urarina. Obecnie pracuje w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN w Warszawie.

„Nowoczesna dżungla”

reżyseria: Charles Fairbanks
zdjęcia: Charles Fairbanks
montaż: Charles Fairbanks
produkcja: Charles Fairbanks, Saul Kak
Meksyk 2016
czas trwania: 72 minuty

Nowoczesna dżungla jest oczywiście tknięta wpływem globalizacji. Ta przedstawiona w filmie to La Selva Negra w meksykańskim stanie Chiapas, w której cieniu trwa tysiącletnia kultura Zoque. Pani Carmen wiedzie proste życie w harmonii z naturą, gospodarując na ziemi, za którą jej mąż zapłacił życiem.

Jej sąsiad – szaman Juan – nie potrafi wyleczyć się z przepukliny i pada ofiarą bezwzględnego marketingu „cudownego” suplementu diety. El producto – teraz obiekt jego pełnych rewerencji magicznych obrzędów – pochłania pieniądze, których Juan domaga się od filmującego go amerykańskiego reżysera.

Charles Fairbanks oraz Saul Kak – młody artysta Zoque – nie ukrywają, że wchodząc z kamerą do tradycyjnego świata Carmen i Juana też są intruzami, choć przecież w ścisłej z nimi współpracy tworzą ich piękny portret.

Podobnie intruzami będziemy poniekąd my – widzowie, dla których na całym świecie powstaje tyle filmów podtrzymujących iluzję zamkniętych kultur, tak „po prostu”, bezingerencyjnie dokumentowanych przez filmowców.

Ujawniając i problematyzując relacje między dokumentalistą a jego bohaterem i rozsadzając dokumentalne ramy inscenizowaną sekwencją snu Juana, twórcy „Nowoczesnej dżungli” oferują film jednocześnie fascynujący i nie zawsze wygodny w odbiorze, ale właśnie ten dyskomfort rozbitej iluzji wydaje się tu szczególnie cenny i odświeżająco szczery.

„Klątwa obfitości” 

reżyseria: Ewa Ewart
zdjęcia: Mateusz Kruszelnicki, Maciej Grubiak
montaż: Robert Ciodyk
produkcja: Piotr i Sylwia Krupowie, Krupa Gallery
Polska 2018
czas trwania: 70 minut

Położony na bogatych złożach ropy Park Narodowy Yasuní w Ekwadorze to jeden z najbardziej bioróżnorodnych obszarów świata i dom dla rdzennych plemion, które nie zrezygnowały ze swojej tradycyjnej kultury.

Właśnie ich przywódcy są głównymi bohaterami filmu Ewy Ewart, dokumentującego losy tzw. Inicjatywy Yasuní – ekwadorskiej propozycji, by pozostawić ropę w ziemi w zamian za finansową rekompensatę ze strony międzynarodowej społeczności.

Dla mieszkańców amazońskiej dżungli dalsze wiercenia oznaczają dosłownie koniec świata, ale pytanie, czy mamy szanse ograniczyć eksploatację paliw kopalnych i zapobiec ekologicznej katastrofie, dotyczy nas wszystkich.

„Kogo niszczy wojna z koką” 

reżyseria: Josh Dautoff
produkcja: Sanho Tree, Witness for Peace
USA 2009
czas trwania: 25′

Dokument wyprodukowany przez organizację Witness for Peace, której celem jest zmiana polityki USA wobec krajów Ameryki Łacińskiej, skupia się na efektach „wojny z narkotykami” prowadzonej za amerykańskie pieniądze na terenie Kolumbii.

Pestycydy rozpylane z powietrza nad uprawami koki wyrządzają ogromne szkody w środowisku, pozbawiając przy tym Indian jedynego źródła utrzymania. Czy prowadzona w ten sposób wojna z narkotykami ma w ogóle sens? Jakie są inne możliwe rozwiązania?

Daniel Źródlewski Rzecznik Prasowy

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Exit mobile version