Tu Świnoujście

54. dostawa do Terminalu LNG w Świnoujściu (foto, wideo)

54. dostawa do Terminalu LNG w Świnoujściu

Gospodarka Morska logo54. dostawa do Terminalu LNG w Świnoujściu (foto, wideo).

Do Terminalu LNG w Świnoujściu dotarła 54. dostawa skroplonego gazu ziemnego. Gazowiec Arctic Discoverer zakończył rozładunek surowca w piątek nad ranem. To czwarta w tym roku dostawa LNG typu spot.

Specyfika transakcji spotowych polega na wyszukiwaniu atrakcyjnych okazji zakupowych spośród ładunków pojawiających się na globalnym rynku. Pomagają w tym dobre relacje handlowe z partnerami, jakie wypracowało nasze biuro LNG w Londynie. PGNiG jest już rozpoznawalne na rynku globalnym LNG jako wiarygodna marka i coraz bardziej aktywny handlowiec – mówi Maciej Woźniak, wiceprezes zarządu PGNiG ds. handlowych.

54. dostawa do Terminalu LNG w Świnoujściu

Gazowiec Arctic Discoverer zawinął do Świnoujścia w czwartek. Na jego pokładzie było ok. 63 tys. t LNG, co po regazyfikacji odpowiada ok. 84 mln m3 gazu ziemnego. Gaz skroplony został załadowany w terminalu skraplającym Snohvit położonym w Norwegii nad Morzem Barentsa.

54. dostawa do Terminalu LNG w ŚwinoujściuW odróżnieniu od kontraktów długo- i średnioterminowych, dostawy typu spot są dostawami jednorazowymi, realizowanymi w ramach umów krótkoterminowych. Ładunek został zakupiony od firmy Equinor (dawniej Statoil). W ostatnim czasie dostawy spotowe dla PGNiG pochodziły głównie z USA i Norwegii, w sumie było ich 12.

Arctic Discoverer ma 289,5 m długości, 50,4 m szerokości, 75 485 t nośności oraz 11,95 m zanurzenia. Prędkość eksploatacyjna gazowca to 20 w. Zbudowana w 2006 r. jednostka pływa pod bahamską banderą.

Terminal w Świnoujściu, spośród 22 lądowych terminali regazyfikacyjnych w Europie, ma najwyższy poziom wykorzystania, sięgający około 60 proc. mocy regazyfikacyjnych. W przypadku większości europejskich gazoportów średnia to 30 proc.

Polskie LNG realizuje Program Rozbudowy Terminalu, zakładający wykonanie czterech komponentów: zwiększenie mocy regazyfikacyjnych z 5 do 7,5 mln m3, budowę drugiego nabrzeża przeznaczonego dla mniejszych jednostek pływających, postawienie trzeciego zbiornika na LNG o pojemności 180 tys. m3, jak również skonstruowanie bocznicy kolejowej do przeładunku gazu skroplonego na cysterny kolejowe i kontenery ISO.

Zachodniopomorski wojewoda Tomasz Hinc w styczniu 2019 r. wydał decyzję o ustaleniu lokalizacji dla rozbudowy terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz decyzję na budowę infrastruktury przesyłowej LNG.

Pierwsza decyzja dotyczy inwestycji, w ramach której wybudowane zostaną trzeci zbiornik LNG o pojemności około 180 tys. m3 wraz z instalacjami i połączeniami do dwóch istniejących zbiorników LNG, a także lądowy system załadunku LNG na kolej.

Druga decyzja lokalizacyjna dotyczy budowy infrastruktury przesyłowej LNG do rozładunku, załadunku i bunkrowania statków.

Obie decyzje wydane na rzecz Polskiego LNG dotyczą terenu zlokalizowanego w obrębie ewidencyjnym Warszów 11. Rozbudowany terminal będzie posiadał moc regazyfikacyjną 7,5 mld m3. Wojewoda zachodniopomorski zaznaczył, że „to blisko połowa rocznego zużycia gazu w Polsce”.

W marcu KE zatwierdziła, zgodnie z zasadami UE dotyczącymi pomocy państwa, polskie plany zwiększenia zdolności regazyfikacyjnych terminalu LNG w Świnoujściu z 5 do 7,5 mld metrów sześciennych rocznie, a także rozwój dodatkowych funkcji gazoportu.

Spółka Polskie LNG otrzyma 553 mln zł (128 mln euro) z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020, którego jednym z priorytetów jest poprawa bezpieczeństwa energetycznego.

fot. twitter.com/Polskie LNG S.A.

Źródło: https://www.gospodarkamorska.pl/

 

Exit mobile version