Znamy chętnych na rozbudowę terminalu LNG w Świnoujściu – wykaz firm.
Jak poinformował portal wnp.pl – część lądową świnoujskiego terminala na ciekły gaz ziemny LNG chce rozbudować dziewięciu wykonawców natomiast sześciu złożyło wniosek o rozbudowanie części morskiej.
Wybór wykonawcy obu zadań, których koszt wyniesie co najmniej kilkaset milionów złotych, ma nastąpić jeszcze w tym roku.
W grudniu 2018 r. Polskie LNG rozpisało przetarg na trzy pierwsze elementy rozbudowy terminala, które mają zwiększyć jego przepustowość do 7,5 mld m sześc. gazu rocznie (obecnie, zdolność przeładunkowa terminalu wynosi 5 mld metrów sześciennych gazu rocznie) poprawić elastyczność i poszerzyć gamę dostępnych usług.
Te elementy to rozbudowa zespołu regazyfikatorów, budowa trzeciego zbiornika na skroplony gaz oraz instalacji jego załadunku na cysterny kolejowe. Spółka zakłada, że ten przetarg zakończy się do końca 2019 r. podpisaniem kontraktu EPC z wybranym wykonawcą w formule „zaprojektuj i buduj”.
Zgodnie z planami, rozbudowa regazyfikatorów ma nastąpić do końca 2021 r. Ten element jest decydujący dla zwiększenia mocy regazyfikacyjnych o połowę. Natomiast trzeci zbiornik i instalacja kolejowa, które – według Polskiego LNG – zwiększą elastyczność wykorzystania terminala powinny być gotowe do połowy 2023 r.
Termin składania wniosków o dopuszczenie do postępowania mijał pod koniec lutego. Jak informuje wnp.pl złożyły je:
1. Konsorcjum: Duro Felguera, Rafako
2. Konsorcjum: Porr, TGE Gas Engineering
3. Konsorcjum: Acciona Industrial, Mostostal Warszawa, Sener Ingenieria Sistemas
4. J&P-Avax
5. CBI Eastern Anstalt
6. Konsorcjum: Tecnimont, Posco Engineering & Construction
7. Konsorcjum: Entrepose Contracting. Vinci Construction Grands Projets, Warbud
8. Cobra Instalaciones y Servicios
9. Saipem
Część morska
Na początku stycznia spółka Polskie LNG ogłosiła przetarg na wykonawcę drugiego nabrzeża dla statków w gazoporcie. Projekt, realizowany wspólnie z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ma być gotowy do połowy 2023 r.
Drugie nabrzeże to czwarty element rozbudowy terminala. Nowe nabrzeże zapewni terminalowi dodatkowe funkcjonalności:
załadunek i rozładunek zbiornikowców, przeładunek LNG (transshipment), załadunek bunkierek – jednostek dostarczających LNG na statki, napędzane tym paliwem, oraz możliwość bunkrowania na miejscu.
Jak podkreśliło w piątkowym komunikacie Polskie LNG, to ważne usługi, wpisujące się w rozwój infrastruktury tzw. „Małego LNG”. „Dzięki nim Terminal LNG w Świnoujściu odpowie na rosnące zapotrzebowanie rynku, a także stanowi odpowiedź na szereg europejskich regulacji w szczególności przepisów klimatycznych i środowiskowych, które wymuszają transformację w kierunku paliw niskoemisyjnych” – zaznaczyła spółka.
Termin składania wniosków o dopuszczenie do postępowania mijał na początku marca. Złożyły je:
1. Konsorcjum: Porr, TGE Gas Engineering
2. Konsorcjum: Acciona Industrial, Mostostal Warszawa
3. Konsorcjum: N.V. Besix, NDI SA, NDI sp. z o.o.
4. J&P-Avax
5. Konsorcjum: Warbud, Vinci Construction Grands Projets, Entrepose Contracting
6. Konsorcjum: Rover Infrastruktura, Rover Maritime, Cobra Instalaciones y Servicios
W ramach procesów przetargowych mają odbyć się następujące etapy: prekwalifikacja oferentów, negocjacje z oferentami zakwalifikowanymi na tzw. „krótką listę”, złożenie ofert ostatecznych, ich ocenę i do końca 2019 r. wybór wykonawcy w formule „zaprojektuj i buduj”.
fot. twitter.com/polskielng
Źródło: https://www.gospodarkamorska.pl/