Site icon Tu Świnoujście

Konsolidacja branży morskiej w Szczecinie. Integracja PŻM i Stoczni Remontowej Gryfia

Konsolidacja branży morskiej w Szczecinie. Integracja PŻM i Stoczni Remontowej Gryfia

Gospodarka Morska logoKonsolidacja branży morskiej w Szczecinie. Integracja PŻM i Stoczni Remontowej Gryfia.

W Szczecinie odbyła się konferencja „Rozwój przemysłu stoczniowego w Polsce” zorganizowana przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Motywem przewodnim spotkania była informacja o planowanej integracji Stoczni Remontowej Gryfia z Polską Żeglugą Morską.

3 lata temu przejęliśmy przemysł stoczniowy rozczłonkowany na małe części. Teraz tą branże konsolidujemy. Dopiero w grudniu ubiegłego roku, 2 miesiące temu pierwsze aktywa znalazły się w gestii Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej – Stocznia Remontowa Gryfia i Stocznia Szczecińska.

Powołaliśmy nową spółkę FRS Fundusz rozwoju Spółek w obrębie której przygotowujemy nową strategie dla dalszego funkcjonowania przemysłu stoczniowego w Polsce. Spółka ta została wyposażona w odpowiedni kapitał, który pozwoli na restrukturyzacje podległych jej firm – powiedział Minister Marek Gróbarczyk

Chcemy wyznaczyć kierunek rozwoju sektora stoczniowego poprzez integrację Polskiej Żeglugi Morskiej i Stoczni Gryfia. Kolejnym elementem jest przyśpieszenie budowy promu RoPax.

Mamy opóźnienia ale jestem przekonany że ten prom powstanie. Opóźnienie, które mamy zmusiło nas do działań, które dziś prezentujemy i które będą miały bezpośredni wpływ na rozpoczęcie budowy nowego promu – przekonywał Marek Gróbarczyk

Paweł Brzezicki w swoim wystąpieniu odniósł się do sytuacji na przełomie XX wieku, w której potrzeby PŻM na nowe jednostki nie mogły być zaspokojone przez polskie stocznie.

Efekt tego jest taki, że praktycznie cała dzisiejsza flota PŻM została zbudowana w Chinach.

– Żeby nie powielać tego błędu dziś nadszedł czas integracji PŻM ze Stocznią Remontową Gryfia. W sektorze morskim to stocznia jest dla armatora a nie armator dla stoczni.

Taki model jest rynkowy i taki model chcemy przyjąć w tej konstrukcji. Nasze doświadczenie w kompleksowym zarządzaniu flotą może mieć ogromny wpływ na dalsze funkcjonowanie stoczni. Jednocześnie stocznia w naszym portfelu to bardzo duży atut – przekonywał komisarz PŻM.

W tej chwili nadszedł czas, że w roku 2020 będziemy musieli spalać paliwo o zawartości siarki na poziomie 0,5%, które jest bardzo drogie albo będziemy musili zainstalować ponad 60 płuczek paliwa na naszych jednostkach. Podobna sytuacja ma się filtrami wody balastowej.

Ja nie chce stać w kolejce w którejś z europejskich stoczni skoro mogę wykonywać te prace w rodzimej stoczni. Jestem pewien, że efektem takiej synergii będzie korzyść zarówno dla PŻM jak i dla stoczni Gryfia. Jestem przekonany, że razem możemy stać mocniejsi – argumentował Paweł Brzezicki.

Bałtyk to 2,5 % powierzchni mórz i oceanów ale pływa po nim aż 10-12% światowej floty więc potencjał tego rynku jest bardzo duży – dodał.

Dla FRS-u oprócz aspektów rynkowych równie ważne jest pilnowanie zasad tzw. pomocy publicznej. Na pewno z tej perspektywy łatwiej aby konsolidacja między Stocznią Remontową Gryfia i PŻM była oparta o współpracę.

Warto zwrócić uwagę, że rok 2019 z punktu widzenia budowy promów i realizacji programu Batory jest bardzo ważny i FRS będzie zaangażowany w nadzór procesów wykonawczych tego projektu oraz finanse w stoczniach – powiedział Marian Krzewiński prokurent Funduszu Rozwoju Spółek.

Podczas konferencji Jerzy Czuczman zaprezentował specyfikę dzisiejszej branży stoczniowej zaznaczając, że oprócz Grupy Remontowa, która ma ok 20 % przychodów w branży oraz spółek nadzorowanych przez administracje państwową generujących ok 10 % przychodów, to prywatne firmy generują aż 70 % przychodów polskiej branży stoczniowej.

I to właśnie w tej ostatniej grupie Jerzy Czuczman widzi największe możliwości rozwoju. – Realizacja takich projektów jak na przykład budowa promu Electra w stoczni Crist, który została wyróżniony nagrodą Ship of the Year, jest dostrzegana przez całą branże na świecie i to właśnie takie realizacje pokazują jak olbrzymi potencjał tkwi w rodzimych stoczniach.

Fot. GospodarkaMorska.pl

Źródło: https://www.gospodarkamorska.pl/

 

Exit mobile version