Świnoujście. Morska na praktykach zawodowych w Irlandii.
W ramach projektu POWERVET 2017-1-PL01-KA102-035778 40-osobowa grupa uczniów technikum logistycznego i technikum informatycznego Zespołu Szkół Morskich w Świnoujściu wraz z czterema opiekunami przebywała na dwutygodniowych praktykach zawodowych (od 24.11. do 08.12.2018 r.) w Irlandii.
Był to drugi wyjazd w ramach tego projektu – w pierwszym, do Portugalii, wzięło udział również 40. uczniów z klas technikum nawigacyjnego i mechanicznego.
Projekt rozpoczął się 1 lipca 2017 roku, zakończy 30 czerwca 2019 roku. Został przygotowany i jest koordynowany przez Elżbietę Kowalczyk, nauczycielkę ZSM. Maksymalna przyznana kwota jego dofinansowania wynosi 150000,00 EURO tj. 645975 PLN.
Został zatwierdzony do realizacji z listy rezerwowej Programu Erasmus+ sektora Kształcenie i szkolenia zawodowe i otrzymał dofinansowanie z projektu „Ponadnarodowa mobilność uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego” finansowanego z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.
Jego uczestnicy otrzymają odpowiednie certyfikaty, dokument Europass-Mobilność (służący do potwierdzenia okresów nauki lub szkolenia, odbywanych w innym kraju europejskim w ramach wyjazdu zorganizowanego (określanych mianem europejskich ścieżek kształcenia)) oraz dokument ECVET (European Credit System for Vocational Education and Training jest inicjatywą Unii Europejskiej, która ma umożliwiać obywatelom państw europejskich łatwiejsze zdobywanie kwalifikacji zawodowych, a przez to wspierać mobilność zawodową oraz uczenie się przez całe życie).
Organizując ten wyjazd Zespół Szkół Morskich współpracował z irlandzkim partnerem projektu – Your International Training.
Realizatorzy podzielili uczniów na dwie 20-osobowe grupy, które odbywały praktyki w miejscowościach Mallow i Youghal. W trakcie pobytu stażyści pracowali w wyznaczonych miejscach, takich jak m.in. Tesco, Super Valu, Community Radio, sklepy elektroniczne, drukarnie oraz poznawali kulturę i piękno natury irlandzkiej.
Uczniowie w ramach praktyk wykonywali różne zadania związane z wybranym przez siebie kierunkiem kształcenia. Staż pozwolił im na poznanie innego niż polski systemu i kontekstu pracy na danym stanowisku.
Uczniowie odbywający praktyki w lokalnym radiu Community Radio Youghal, Amelia Szczuchniak i Jan Grytczuk, przygotowali i przeprowadzili wywiad z uczestnikami projektu oraz pracownikami Your International Training.
Materiał został wyemitowany przez to radio. Można go również wysłuchać wchodząc na stronę szkoły: www.zsm.edu.pl.
Poznawanie Irlandii rozpoczęło się od zaznajomienia się z historią państwa i zwiedzania miejscowości, w których uczniowie zostali zakwaterowani, czyli Mallow i Youghal.
Mallow to urokliwe miasteczko, w którym zatrzymał się czas, jedną z jego atrakcji jest zamek pochodzący z XIII w. i rzadko spotykane białe jelenie, natomiast Youghal to miejscowość wypoczynkowa i portowa leżąca nad Morzem Celtyckim.
W czas wolny od pracy odbywały się wycieczki turystyczno-krajoznawcze. Jedna z nich prowadziła do miejscowości Cobh, która była ostatnim przystankiem w dziewiczym rejsie Titanica.
Uczniowie zwiedzili tutaj Titanic Museum (każdy ze zwiedzających otrzymał replikę biletu, który w 1912 r. umożliwiał podróż luksusowym transatlantykiem) oraz, imponującą wielkością i wnętrzem z typowymi dla architektury gotyckiej witrażami, neogotycką katedrę św. Kolmana.
W ten dzień na trasie zwiedzania znalazła się też miejscowość Cork – drugie co do wielkości miasto Irlandii.
Celem kolejnego wyjazdu stała się malownicza, z ostrymi skałami na zboczach, na których rozbijają się fale Morza Celtyckiego, trasa wzdłuż klifów w Ardmore.
Podróżnych zachwyciła swym groźnym pięknem. W ten dzień wędrowcom towarzyszyła typowa irlandzka pogoda – wiatr i deszcz.
W ramach programu kulturowego uczestnicy wyjazdu poznawali zarówno współczesne jak i tradycyjne rozrywki irlandzkie, m.in. grali w kręgle (jak można zauważyć – to globalna forma wypoczynku), uczyli się tradycyjnego tańca irlandzkiego oraz wysłuchali irlandzkiej muzyki „na żywo”.
W tańcu irlandzkim najważniejsza jest wyprostowana sylwetka i praca nóg.Jego tempo charakteryzuje się różnorodnością, ale instruktorka wybrała dla swoich uczniów wersję dość szybką – taniec okazał się być nie tak łatwy, jak się pierwotnie wydawało… .
Grupa uczniów ZSM została zachęcona przez nauczycielkę do przedstawienia polskiego tańca narodowego – postanowili go zatańczyć – był to oczywiście polonez.
Wykonanie spotkało się z ciepłym przyjęciem. Rolą tańców grupowych jest przede wszystkimdobra zabawa i możliwość spotkania towarzyskiego i ta funkcja została tutaj zrealizowana.
Nową kulturę odkrywa się też m.in. poprzez poznawanie jej muzyki. Uczestnicy projektu mieli możliwość wysłuchania utworów irlandzkich „na żywo”, tzn. w wykonaniu lokalnych twórców.
Muzyka w Irlandii była przekazywana z pokolenia na pokolenie zawsze tylko ze słuchu, nie była zapisywana na papierze. Także i dzisiaj adepci uczący się tradycyjnej muzyki irlandzkiej grają ją tak, jak słyszą.
Praktyki zawodowe za granicą przygotowane w ramach Projektu to nowoczesna forma stażu wspierająca rozwój ucznia.
Stażyści dzięki niemu mogli podnieś swoje kwalifikacje zawodowe i kompetencje językowe, poznać historię i kulturę innego kraju, przełamać barierę językową i stereotypową, zdobyć doświadczenia zawodowe oraz kształcić umiejętności wykorzystywania wiedzy teoretycznej w praktyce i współpracy w zespole.
Oprócz tego ten wyjazd przyczynił się u uczniów do zwiększenia stopnia samodzielności i odpowiedzialności, a także otwartości i tolerancji na różnorodność narodową.
Nasze spostrzeżenia potwierdzają wyniki badań Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. Znajdują się w publikacji Michała Pachockiego pt. Mobilność kluczem do kariery? Raport z badania losów uczestników zagranicznych staży i praktyk zawodowych wydanej w 2018 r.
Tego typu staże stają się coraz popularniejszą formą – na praktykach w Irlandii nasza grupa spotkała uczniów z Zespołu Szkół Zawodowych w Dęblinie oraz koordynatorów projektu z Zespołu Szkół Ekonomiczno-Technicznych w Gliwicach.
Elżbieta Kowalczyk, Iwona Szymańska
ZSM Świnoujście