Site icon Tu Świnoujście

MEGA TYDZIEŃ w Muzeum Narodowym w Szczecinie: 19-25.11.2018

Muzeum-Narodowe-w-Szczecinie logoMEGA TYDZIEŃ w Muzeum Narodowym w Szczecinie: 19-25.11.2018.

19 LISTOPADA 2018 | PONIEDZIAŁEK
Muzeum nieczynne

20 LISTOPADA 2018 | WTOREK
Muzeum czynne od 10.00 do 18.00

21 LISTOPADA 2018 | ŚRODA
Muzeum czynne od 10.00 do 18.00

22 LISTOPADA 2018 | CZWARTEK
Muzeum czynne od 10.00 do 18.00

23 LISTOPADA 2018 | PIĄTEK
Muzeum czynne od 10.00 do 16.00

24 LISTOPADA 2018 | SOBOTA
Muzeum czynne od 10.00 do 18.00

BEZPŁATNA SOBOTA

25 LISTOPADA 2018 | NIEDZIELA
Muzeum czynne od 10.00 do 16.00

PONADTO…

ZAPOWIEDZI…

Zapraszamy na finałowe wydarzenie towarzyszące wystawie „Postbellum. O czy nie mówią zwycięzcy?”.

W programie wieczoru premiera filmu „Postbellum” – paradokumentu w formie etiudy autorstwa Elvina Mazura, który prezentuje spojrzenie młodego pokolenia mieszkającego dziś w Szczecinie na powikłaną historię miasta, oraz koncert duetu Dąbrowski/Mańko.

Nowatorscy muzycy, silnie działając na zmysły, kreują muzyką przestrzenne wizje w autorskim projekcie „Invented Landscapes”.

Muzeum narodowe

ADRESY GMACHÓW MNS

MUZEUM ON-LINE

www.muzeum.szczecin.pl
facebook/muzeum.szczecin
instagram/muzeum.szczecin

MEGA TYDZIEŃ w Muzeum Narodowym w Szczecinie

#1 Spotkanie z Pawłem Cywińskim z Post-turysty oraz projekcja filmu „Turyści”

Teoretycznie, post-turystę od zwykłego turysty odróżnia świadomość globalnych współzależności, przyczyn i konsekwencji turystycznych zachowań oraz samoświadomość podlegania procesom psychologicznym, komercyjnym i ideologicznym. Tylko, co to wszystko oznacza w praktyce?

Zapraszamy na spotkanie z Pawłem Cywińskim, na którym porozmawiamy o tym jak stać się świadomym globalnych współzależności turystą, które odbędzie się w Muzeum Narodowym w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3 w ramach konferencji „Spotkanie z Innym”, która w tym roku odbywa się pod hasłem „Odpowiedzmy na wyzwania zmieniającego się świata”.

Wstęp wolny.

Zapraszamy wszystkich zainteresowanych.

Światowa Organizacja Turystyki (UNWTO) wyliczyła, że w 2012 roku odbyło się na świecie ponad miliard zagranicznych wyjazdów turystycznych.

W tym samym czasie Światowa Organizacja Handlu (WTO) ogłosiła, że turystyka generuje prawie 10% światowego produktu brutto i odpowiada za co dwunaste miejsce pracy na świecie. Można to skwitować zdaniem, że to tylko statystyki, świat liczb i tabelek.

Warto sobie jednak zadać pytanie, co się za tymi potężnymi liczbami kryje? A skrywa się jedno z najciekawszych zjawisk społecznych. Zjawisk, bez których nie da się już zrozumieć współczesnego świata. Na turystycznym globusie od dawna nie istnieją już białe plamy.

Za stosunkowo niewielkie pieniądze mieszkańcy Zachodu mogą dziś pojechać w najbardziej odległe miejsca na świecie, by spokojnie tam odpoczywać, oddawać się turystycznym rozrywkom bądź poznawać odmienne społeczeństwa oraz ich kultury.

Mogą i jeżdżą – w zeszłym roku prawie milion Polaków spędziło wakacje poza Europą, co jest kolejnym dowodem na dobicie Polski do peletonu krajów rozwiniętych. Globalny trend podróżniczy jest bowiem jednostronny – to mieszkańcy bogatej Globalnej Północy jadą odpoczywać do rozwijających się krajów Globalnego Południa. Nie na odwrót.

Na początku XXI wieku turystyka stała się jedną z najpotężniejszych gałęzi światowego handlu. Jednym z jego skutków jest ogromny przyrost wzajemnych powiązań Globalnego Południa i Globalnej Północy inspirowanych przez pojedynczych turystów.

Jeszcze nigdy w historii świata zwykli ludzie nie mieli tak bezpośredniego wpływu na losy zwykłych ludzi po drugiej stronie naszej planety. Fakty są bezsporne – spotkania turystyczne są dziś najczęstszą formą spotkań mieszkańców Globalnej Północy z mieszkańcami Globalnego Południa.

Tym samym turystyka stała się istotnym środkiem globalizacji. Co to oznacza? Im wyższy będzie wskaźnik globalnej turystyki, tym większa odpowiedzialność spoczywać będzie na jednostkach za procesy przenikania się systemów kulturowych, ekonomicznych, społecznych, czy nawet politycznych.

A co z kolei to oznacza? To, że właśnie od setek milionów indywidualnych turystycznych spotkań zależeć będzie w wielkim stopniu kształt relacji pomiędzy całymi społeczeństwami.

W związku z tym przed osobami wyjeżdżającymi stoi ważne zadanie – wszechstronna edukacja
o procesach rządzących tymi spotkaniami. Dlatego głównym celem Post-turysty jest sprowokowanie turystów do myślenia krytycznego, dociekania przeróżnych mechanizmów społecznych, psychologicznych, komercyjnych i ideoligicznych w tym co robią oraz poszukiwania etycznych sposobów podróży.

Paweł Cywiński –  orientalista, kulturoznawca i podróżnik. Absolwent Studiów o Krajach Rozwijających się na Wydziale Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego i Stosunków Międzykulturowych Azji i Afryki na Wydziale Orientalistycznym UW.

Obecnie pisze doktorat na Wydziale Geografii i Studiów Regionalnych UW. Stypendysta CEEPUS na Uniwersytecie Sarajewskim w Bośni i Hercegowinie oraz programu Dharmasiswa na Uniwersytecie Srivijaya w Indonezji.

Jest publicystą oraz redaktorem działu „Poza Europą” w Magazynie Kontakt. Jego zainteresowania ogniskują się wokół ideologii turystyki, neokolonializmu turystycznego, świata arabskiego, islamu, tematyki postkolonialnej oraz problematyki państw nieuznanych i upadłych. Współtwórca projektu Post-Turysta.pl

Spotkaniu towarzyszyć będzie projekcja filmu „Turyści” w reż. Mateusza Romaszkana i Marty Wójtowicz-Wcisło.

„Turyści” – to film będący przykładem rozważań nad ludzkim dążeniem do zbadania tego, co egzotyczne: połączenie amatorskiego materiału filmowego ze stworzoną na potrzeby filmu eksperymentalną ścieżką dźwiękową techno.

Podążamy za grupą turystów, którzy dzielą się osobistymi nagraniami wideo z egzotycznych miejsc, takich jak: Indie, Kuba, Etiopia, etc. Profesjonalny operator filmowy ani fotograf nie uchwyciłby miejsc masowo odwiedzanych przez turystów w tak świeży sposób, jak te amatorskie filmy.

Film skłania nie tylko do przyjęcia perspektywy outsidera, ale i – w jej ramach – niemalże psychodelicznego stanu ciągłego niezrozumienia.

W jaki sposób możemy prawdziwie poznać przedstawicieli odległych kultur? Czy porozumienie między nami jest w ogóle możliwe? Czy turystyka jest zagrożeniem dla krajów uboższych, czy może jest to wciąż tylko system podróżowania? Co nastąpi po erze masowej turystyki?

Czy rzeczywiście można poczuć się jak miejscowy w Afryce i podtrzymywać długoterminowe przyjaźnie poprzez wielokrotne podróże? Czy jest to, najzwyczajniej, kolejne złudzenie ery globalizacji?

Film nie jest doświadczeniem konwencjonalnych grupowych wycieczek, ale próbą zrozumienia ludzi, którzy decydują się szukać relacji ze światem  w ramach przyjętej struktury – turystyki. Wszyscy jesteśmy turystami.

Mateusz Romaszkan – reżyser i montażysta, który na swoim koncie ma m.in. montaż głośnych i nagradzanych dokumentów:

Planeta Kirsan Magdaleny Pięty, 15 stron świata Zuzanny Solakiewicz czy Królik po berlińsku Bartka Konopki (którego był również współscenarzystą). Współpracował także przy filmach fabularnych, m.in. przy Murze Dariusza Glazera i Performerze Macieja Sobieszczańskiego i Łukasza Rondudy.

Marta Wójtowicz-Wcisło – reżyserka, filolożka hiszpańska, kulturoznawczyni, doktor nauk politycznych. Pracowała jako przewodnikcza w krajach Afryki i Ameryki Łacińskiej.

W 2010 roku prowadziła badania w El Colegio de México, jako stypendystka Ministerstwa Spraw Zagranicznych Meksyku. Aktualnie pracuje w Instytucie Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego.

Spotkanie odbywa się w ramach czwartej edycji projektu „Spotkanie z Innym” promującego szacunek i solidarność względem innych kultur. Projekt realizowany jest przez Fundację Artykuł 25 we współpracy z Muzeum Narodowym w Szczecinie.

Projekt jest współfinansowany w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.

MEGA TYDZIEŃ w Muzeum Narodowym w Szczecinie

#2 Od pracy sezonowej do pracy przymusowej – Pomorze Zachodnie w okresie dwóch wojen światowych

Zapraszamy na spotkanie z cyklu wydarzeń towarzyszących wystawie czasowej Postbellum – o czym nie mówią zwycięzcy.

Wykład „Od pracy sezonowej do pracy przymusowej – Pomorze Zachodnie w okresie dwóch wojen światowych”, który wygłosi dr Tomasz Ślepowroński z Uniwersytetu Szczecińskiego, odbędzie się we wtorek, 20 listopada 2018 roku, o godzinie 17.00 w Muzeum Narodowym w Szczecinie – Muzeum Historii Szczecina w Ratuszu Staromiejskim przy ulicy Księcia Mściwoja II 8. Wstęp wolny.

Pierwsza połowa XX w. to bardzo ważny okres w dziejach świata, Europy, a także Pomorza Zachodniego. Doświadczenia dwóch wojen światowych w różny sposób i z różną intensywnością dotknęły naszej małej ojczyzny.

Pierwsza tylko pośrednio dotyczyła tej krainy, za to druga całą bezwzględnością przetoczyła się przez ziemie położone nad Odrą i Bałtykiem.

Wówczas miliony ludzi zostały poddane pracy przymusowej, okradającej ich z młodości, zdrowia, a czasem też życia. Pomorze Zachodnie jest obszarem, na którym pierwsze doświadczenia związane z pracą cudzoziemskich robotników w rolnictwie były prowadzone przez Niemców już od przełomu XIX i XX w.

W okresie wojen światowych kraj ten stał się organizacyjnym wzorem, uzupełniającym niedobór rąk do pracy, związany z poborem do wojska oraz  dopełniającym system eksploatacji obszarów podbitych przez niewolnicze wykorzystanie siły żywej.

MEGA TYDZIEŃ w Muzeum Narodowym w Szczecinie

#3 Projekcja filmu „Wyspa władców”

Zapraszamy na kolejny odcinek serii filmów o początkach Państwa Polskiego. Na najbliższym spotkaniu przyjrzymy się historii Ostrowa Lednickiego.

Autorzy filmu pokazują zabytki z Ostrowa Lednickiego i w oparciu o ich badania przywołują najbardziej prawdopodobne hipotezy na temat wydarzeń na wyspie, od czasu budowy mostów w 963 roku do najazdu na lednicki gród czeskiego księcia Brzetysława w 1039 roku.

Dzieje Ostrowa Lednickiego, kojarzonego z chrztem Mieszka I i wizytą cesarza Ottona III w roku 1000, są nadal przedmiotem sporów naukowców. Autor filmu poprosił o wypowiedzi do filmu tych z nich, którzy prowadzili badania lednickiej wyspy.

Są wśród nich nie tylko wybitni archeolodzy, jak prof. Zofia Kurnatowska, czy prof. Andrzej Kola, ale także historycy, jak prof. Jerzy Strzelczyk, historycy sztuki, jak dr hab. Teresa Rodzińska–Chorąży i dr hab. Tomasz Węcławowicz, czy przedstawiciele innych dziedzin nauki, pomocnych współczesnej archeologii: prof. Marek Krąpiec – dendrochronolog, dr hab. Daniel Makowiecki – archeozoolog, prof. Tomasz Goslar – fizyk.

Oprócz naukowców z ośrodków w Poznaniu, Toruniu i Krakowie występują też m.in. dr Gerard Wilke z Kilonii, który badaniom lednickich mostów poświęcił większość swego życia i dr hab. Bogusław Więcek z Politechniki Łódzkiej, prezentujący pionierskie badania termowizyjne mieczy odkrytych na Lednicy.

Do najtrudniejszych w realizacji produkcji należały zdjęcia podwodne, ukazujące pozostałości lednickich mostów sprzed tysiąca lat. Bardzo mała przejrzystość wód i zamulenie dna jeziora wymagały wielokrotnych prób filmowania od lata do zimy – wyjaśnia Zdzisław Cozac.

Modelowanie i animowanie lednickiego grodu oraz znajdujących się w nim obiektów to efekt pracy Wielkosława Staniszewskiego. Dzięki niemu będzie można zobaczyć, m.in. jak wyglądałby pałac Mieszka I w dzisiejszym krajobrazie wyspy.

Wirtualne wnętrza pałacu oraz kaplicy, w której umieszczono inscenizację hipotetycznego chrztu Mieszka I, to dzieło dr. Borysa Siewczyńskiego z zespołem studentów Wydziału Architektury Politechniki Poznańskiej. Efekty specjalne, np. spalenie grodu w finale filmu, to obrazy wykreowane przez Marka Skrzecza, zarazem montażystę filmu.

Praca nad „Wyspą władców” trwała ponad rok. Wymagała ciągłej współpracy z naukowcami, jak i z pasjonatami odtwórstwa historycznego. – Przy okazji filmu oba te środowiska – do niedawna żyjące obok siebie – coraz bardziej się integrowały – dodaje Cozac.

Projekcja filmu odbędzie się w Muzeum Narodowym w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3 . Wstęp wolny

Kolejne odcinki do zobaczenia w muzeum:
27 listopada 2018(wtorek), godz. 17.00
„Droga do Królestwa”

MEGA TYDZIEŃ w Muzeum Narodowym w Szczecinie

#4 Debata CDP Łańcuch pokoleń. O 100-leciu odzyskania przez Polskę niepodległości na Ziemiach Północnych i Zachodnich

Zapraszamy na debatę publiczną „O 100-leciu odzyskania przez Polskę niepodległości na Ziemiach Północnych i Zachodnich. Łańcuch pokoleń”.

Spotkanie zamykające cykl wydarzeń rocznicowych 100-lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości, odbędzie się w środę 21 listopada 2018, o godz. 17.00, w sali konferencyjnej (Przestrzeń Dialogu) Muzeum Narodowego w Szczecinie – Centrum Dialogu Przełomy (pl. Solidarności 1). Wstęp wolny.

Jak wspominać 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości na Pomorzu Zachodnim, które sto lat temu nie było polskie? Jaka była pamięć o 11 listopada 1918 r. i o II Rzeczypospolitej w okresie PRL?

Jak pamięć ta pozwoliła przetrwać środowiskom upominającym się o wolną Polskę aż do końca poprzedniego systemu? Na te i inne pytania poszukają odpowiedzi świadkowie historii, w różnych okresach Polski powojennej działający na rzecz wolnej ojczyzny.

W debacie udział wezmą: kapitan Ryszard Staszkiewicz, Idalia Tarnowska, Edmund Glaza, Mirosław Witkowski i Edward Radziewicz.

MEGA TYDZIEŃ w Muzeum Narodowym w Szczecinie

#5 Środa z historią Szczecina. Dzieje szczecińskiego muzealnictwa archeologicznego do 1945 roku

Zapraszamy w środę, 21 listopada 2018 roku o godzinie 17.00 do Muzeum Narodowego w Szczecinie – Muzeum Historii Szczecina (Ratusz Staromiejski, ul. Księcia Mściwoja II 8) na kolejne spotkanie w ramach cyklu „Środy z historią Szczecina”.

Tym razem Krzysztof Kowalski, kierownik Działu Archeologii Muzeum Narodowego w Szczecinie wygłosi prelekcję zatytułowaną „Dzieje szczecińskiego muzealnictwa archeologicznego do 1945 roku”. Na spotkanie wstęp wolny.

Dzieje szczecińskiego muzealnictwa archeologicznego, rozumianego jako gromadzenie, opracowanie i powszechne udostępnianie zabytków związanych z najdawniejszą kulturą ludzką, mają odległą metrykę, sięgającą trzeciej dekady XIX wieku.

Wprawdzie, w szerszym znaczeniu, zaciekawienia starożytnością i gromadzeniem znalezisk, a nawet ich udostępniania elitom, idei muzealnictwa w naszym mieście można dopatrywać znacznie wcześniej, przynajmniej w czasach „złotego wieku Pomorza”, niemniej dopiero w XIX stuleciu – wieku historii i znaczącego rozwoju zainteresowań regionalnych w utworzonej Prowincji Pomorze – wprowadzono planową ochronę zabytków archeologicznych i upowszechniono dostęp do gromadzonych w Szczecinie zbiorów pomorskich, w tym kolekcji starożytności.

Tutejsze muzealnictwo archeologiczne nigdy nie wyodrębniło się w osobną dziedzinę działalności naukowej i kulturalnej.

Było organicznie powiązane z tymi strukturami organizacyjnymi, które całościowo gromadziły regionalne, pomorskie zabytki i roztaczały nad nimi opiekę, pozostawało jednak najliczniej reprezentowaną w zbiorach dziedziną tutejszego muzealnictwa.

Losy tychże kolekcji, ich rozwój, a także tworzenie i działalność w Szczecinie muzeów gromadzących starożytności, na kanwie dziejów ziem pomorskich, będą przedmiotem niniejszego wykładu.

MEGA TYDZIEŃ w Muzeum Narodowym w Szczecinie

#6 Akademia Historii Sztuki „Gotyk”

Zapraszamy na wykład Renaty Fabiańskiej-Grzybowskiej „Gotyk” w ramach cyklu Akademia Historii Sztuki.

Akademia Historii Sztuki to otwarte wykłady z zakresu historii sztuki, odbywające się od września 2018 do kwietnia 2019, w każdą środę.

Ze względu na przekrojowy charakter kursu polecamy go w szczególności młodzieży i osobom dorosłym, które pragną rozpocząć swoją przygodę z historią sztuki lub usystematyzować posiadane już wiadomości.

Kurs obejmuje szeroki zakres tematów, od sztuki starożytnej po sztukę współczesną, uzupełniony o zajęcia związane z analizą i interpretacją dzieł sztuki. Wstęp wolny.

Wykłady odbywają się w Muzeum Narodowym w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3. Wstęp wolny

#7 LXVII Ogólnopolska Sesja Naukowa Stowarzyszenia Historyków Sztuki „Niepodległość i nowoczesność”

W dniach 22-23 listopada 2018 roku w Muzeum Narodowym w Szczecinie odbędzie się LXVII Ogólnopolska Sesja Naukowa Stowarzyszenia Historyków Sztuki „Niepodległość i nowoczesność”.
Na wykłady zapraszamy także osoby niestowarzyszone.

22 LISTOPADA 2018, CZWARTEK

Obrady w gmachu Muzeum Narodowego w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3, sala konferencyjna

Moderacja: Lech Karwowski
Otwarcie sesji oraz otwarcie wystawy „Niepodległość i nowoczesność.

Wystawa plakatu ze zbiorów Muzeum Polskiego w Ameryce” Piotr Juszkiewicz, Modernizacja, nacjonalizm, niepodległość. Genealogia nowoczesności w polskiej sztuce XX wieku Wojciech Włodarczyk. Niepodległość i nowoczesność. Proces i pojęcie

Moderacja: Wojciech Włodarczyk

Agnieszka Świętosławska, Mieszczański patriotyzm? Nowa ikonografia narodowowyzwoleńcza w sztuce polskiego biedermeieru Ewa Rybałt, Metropolita Andrzej Szeptycki na zapomnianym portrecie Jacka Malczewskiego – próba lektury ikonologicznej, Małgorzata Geron, U progu niepodległości.

Pytanie o rolę sztuki w kręgu formistów Iwona Brandys, Scenograf Wincenty Drabik w dziele tworzenia polskiej sceny narodowej. Romantyk, ekspresjonista czy futurysta polskiej scenografii?

Przerwa kawowa

Moderacja: Marta Leśniakowska,

Diana Wasilewska, Między „alternatywnym modernizmem” a „intelektualnym piecuchostwem” – krytyka artystyczna międzywojnia wobec faszystowskiego modelu sztuki państwowotwórczej i mecenatu artystycznego ówczesnej Italii, Bernadeta Stano, Artysta na budowie nowoczesnego państwa. Industrializacja – motyw z wyboru czy z konieczności? Katarzyna Nowakowska-Sito, Przerwana sztafeta – wokół malarskich cykli przemysłowych Rafała Malczewskiego 1934 – 1939

Przerwa obiadowa

Moderacja: Piotr Juszkiewicz
Anna Sylwia Czyż, Motywy niepodległościowe w dekoracji najstarszych „Polish Cathedrals” (USA)
Aleksandra Sumorok, Architektura – Sztuka – Wnętrze. Socrealizmy, modernizacje; przestrzenie negocjacji na łódzkiej uczelni artystycznej (1945 – 1954)
Jakub Banasiak, Druga odwilż. Przemiany państwowego systemu sztuki 1986 – 1993

Przerwa kawowa

Moderacja: Rafał Makała
Jakub Lewicki, Koncepcje odbudowy kraju z lat 1914 – 1925 jako przejaw poszukiwań połączenia tradycji z nowoczesnością
Olga Desperak, Ognisko Obrony Niepodległości im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Częstochowie jako żywy pomnik 10. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości oraz inicjatywa modernizacji życia sportowego mieszkańców
Piotr Fiuk, Architektura niepodległej Polski po 1918 roku (Warszawa, Gdynia, COP). Nurty architektury monumentalnej i modernistycznej na tle państw „odrodzonych” i powstałych po zakończeniu I wojny światowej w Europie Środkowej i Wschodniej

[wyłącznie dla uczestników Sesji]
Muzeum Narodowe w Szczecinie, Muzeum Historii Szczecina, ul. Księcia Mściwoja II 8
Wręczenie nagród im. ks. prof. Szczęsnego Dettloffa i prof. Jerzego Łozińskiego oraz spotkanie towarzyskie

23 LISTOPADA 2018, PIĄTEK

Obrady w gmachu Muzeum Narodowego w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3, sala konferencyjna

Moderacja: Jörg Hackmann
Marta Leśniakowska, Neoawangarda w piekle kompromisów
Aneta Borowik, Nowoczesność w architekturze Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej

Przerwa kawowa

Moderacja: Szymon Piotr Kubiak
Małgorzata Korpała, Nowoczesne malarstwo w zabytkach jako manifestacja nowych gustów i przejaw modernizacji
Justyna Kamińska, W stronę nowoczesnej polskiej praktyki konserwatorskiej u progu odzyskania niepodległości – renowacja kościoła św. Jakuba w Sandomierzu w latach 1907-1909
Aleksander Jankowski, Echa stylu narodowego doby odrodzonego państwa w zabytkowych świątyniach drewnianych Wielkopolski

Moderacja: Anna Sylwia Czyż
Paulina Korneluk, „Rosyjski kompleks” – Kamienica „Dom Księcia” w Częstochowie i jej modernistyczna przebudowa jako wyraz repolonizacji miasta w okresie II Rzeczypospolitej
Wioleta Pieńkowska-Kmiecik, Artyści w Gdańsku między wojnami

Przerwa obiadowa

Moderacja: Katarzyna Nowakowska-Sito
Rafał Makała, Patriotyczne i modernizacyjne motywacje w architekturze Szczecina w XX w.
Jörg Hackmann, Jak budować polską historię Szczecina? Od narodowych do hybrydowych konstrukcji
Małgorzata Gwiazdowska, Ochrona i konserwacja zabytków Szczecina po 1945 roku
Barbara Ochendowska-Grzelak, Odbudowane –nieodbudowane. Zabytki elementem budowania świadomości, na przykładzie powojennych losów Zamku Książąt Pomorskich i Teatru Miejskiego w Szczecinie

Przerwa kawowa

Moderacja: Lech Karwowski
Joanna Filipczyk, Muzealne kolekcje współczesnego malarstwa polskiego jako narzędzie „repolonizacji” Śląska po 1945 roku
Szymon Piotr Kubiak, Marian Tomaszewski i propaganda wizualna Szczecina 1945–1950
Grażyna Ryba, Interpretacja historii zapisana w obrazach na drzwiach polskich kościołów Barbara Maria Gawęcka, Rekonstrukcje pomników poświęconych Legionistom w Kielcach i w Radomiu

Projekcja filmu „Było sobie Pomorze” (2018), reż. Michał Majerski
Rozmowa z reżyserem Michałem Majerskim
Prowadzenie: Dariusz Kacprzak

Program sesji opiera się na dwóch założeniach:

1.

Wybór miejsca naszej konferencji ma zwrócić uwagę na pojemność pojęcia niepodległości, jego inspirującą zawartość. Pożądane byłoby zastanowienie się nad fenomenem niepodległości, początkami artystycznej refleksji nad nią, relacjami między dążeniem do wyzwolenia a sztuką, ale nie tylko w perspektywie politycznej czy militarnej.

Takim właśnie ujęciom powinien sprzyjać wybór Szczecina, a nie miejsc tradycyjnie wiązanych z wydarzeniami 1918 roku. Jest to miejsce, które nie ma żadnego bezpośredniego związku z historią odzyskania niepodległości w 1918, i zarazem region Polski o najsłabszych więziach historycznych z monarchią Piastów, oraz I i II Rzeczpospolitą.

W 1945 roku, po włączeniu w granice państwa polskiego, znalazł się w ideowej próżni. Stał się w ten sposób potencjalnie polem refleksji – również artystycznej – nad legitymizacją nowych granic, w których niepodległość rozumiana była jako nowoczesność w duchu ideologii lewicowych.

Było to miejsce rzeczywistej realizacji nowego mitu założycielskiego. Na polityczny mit ”Polski od nowa” nakładała się tradycyjna myśl wywodząca się z kręgów narodowych o granicy polskiej na Odrze i Nysie („ziemie piastowskie”).

Ten węzeł ideologiczny, w którym sztuce przeznaczano istotną rolę w budowaniu świadomości, a więc istotną funkcję polityczną, jest nadal nie wyeksploatowanym polem historii sztuki, wskazującym na mniej lub bardziej uświadomione uwikłanie sztuki w procesy ideowo-polityczne.

Szczególnie poprzez szeroko rozumiane procesy inwestycyjne, w tym organizacje pracy artystów, czyli umiejscowienie życia artystycznego w społecznym podziale pracy i jej finansowanie.

2.

Drugie założenie wynika z sąsiedztwa stulecia naszej niepodległości z dominującym nurtem współczesności jakim jest tendencja modernizacyjna. Nowoczesność i związana z nią idea emancypacji narodziły się w czasach Oświecenia. Moment upadku Rzeczypospolitej nakłada się na oświeceniowe projekty uzdrowienia Polski.

Splot tych okoliczności objawił się ze szczególną siłą w II RP ale także w planach władz PRL, a więc w czasach, kiedy idea awangardy uzyskiwała swoje dominujące miejsce w polskiej refleksji historyczno-artystycznej. Również III RP odwoływała się będzie w projektach transformacyjnych do modernizacyjnej utopii szczególnie w wymiarze kulturowym.

Modernizacja i niepodległość narodowa, mogą pozostawać względem siebie w opozycji, lub przeciwnie. Nacjonalistyczna ideologia państwa jako „naturalnej” formy egzystencji narodu w oczach w zależności od zajmowanego stanowiska politycznego może wydawać się nowoczesna lub anachroniczna.

Te dwa założenia nie ograniczają innych propozycji, zwłaszcza takich, które będą miały na myśli bardziej systemowe cele i będą obejmowały dłuższe jednostki chronologiczne czy trudne problemy periodyzacji najczęściej wywiedzione z historii politycznej.

Ważne wydaje się także zwrócenie uwagi na wyzwania metodologiczne z jakimi historyk sztuki świadomy narzędzi nowej humanistyki będzie musiał się zmierzyć podejmując problematykę politycznej niepodległości. Należy wziąć po uwagę, że problem „niepodległości/nowoczesności” może być pojmowany zarazem opozycyjnie jak i komplementarnie, i ulec komplikacji w zależności od spotkania z różnymi siatkami pojęciowymi.

Temat może być bowiem sprecyzowany bardzo różnie. Patrząc od strony artysty może to być psychologiczny konflikt wewnętrzny. Na poziomie deklaracji ideowych rzecz dotyczy komplementarności lub niespójności zawartych w programach artystycznych.

Na poziomie realizacji artystycznych jest to rzecz niespójności lub harmonii formy artystycznej. Inaczej będą się manifestować idee polityczne w zależności od osobistych inklinacji artysty, inaczej w przypadku realizacji zamówienia, w którym artysta występuje jako ekspert od wizualizacji, niezależnie od swych przekonań.

W sztuce o przeznaczeniu politycznym może występować konflikt między zleceniodawcą a artystą, lub pełna symbioza. Może to być konflikt ukryty lub jawny; może zostać ujawniony w otwartym dyskursie, lub pojawić się na poziomie „wewnętrznych sprzeczności” realizacji.

Również sztuka niezaangażowana politycznie może okazać się wypowiedzią polityczną nie wprost, jako deklaracja sztuki jako sfery przeciwstawnej ideom politycznym, lub świadectwo niepisanej umowy o podziale „terytoriów politycznych”.

Tak zakreślony temat ukazuje problemowe spektrum jako niemożność ucieczki sztuki od polityki, i wskazuje na potencjalny konflikt między tym co jest nowoczesnością w sztuce a nowoczesnością w polityce, co jest wolnością artystyczną a co jest obowiązkiem artysty jako członka wspólnoty narodowej, jako obywatela; i z drugiej strony jako obrońcy sztuki przed upolitycznieniem, lub przeciwnie jako walczącego o sztukę zaangażowaną, na co nakłada się pytanie: służba czy służebność?

Geopolityczne zamieszanie, które w naszym kraju przybiera postać sporu – często gwałtownego – o sens i role niepodległości i nowoczesności sprzyja spojrzeniu na sztukę pod kątem specyficznego dla artystów udziału w starciu koncepcji politycznych i społecznych.

MEGA TYDZIEŃ w Muzeum Narodowym w Szczecinie

#8 Konkurs plastyczny na wykonanie naszyjnika wodza indiańskiej wioski „Pióro papugi czy ząb jaguara?” rozstrzygnięty!

W dniu 15 listopada 2018 odbyło się posiedzenie komisji konkursowej w składzie: Ewa Prądzyńska, Katarzyna Findlik, Danuta Kazana, Ewa Kimak oraz Dorota Baumgarten-Szczyrska. Po burzliwej dyskusji i wnikliwej ocenie nadesłanych prac jury postanowiło przyznać nagrody 19 osobom.

W konkursie wzięło udział 60 uczniów ze szczecińskich szkół i z Wolina. Uczestnicy konkursu byli niezwykle kreatywni, a poziom prac bardzo wysoki i wyrównany.

Wielki finał konkursu odbędzie się 22 listopada 2018 roku o godzinie 12.00 w gmachu Muzeum Narodowego w Szczecinie przy ulicy Wały Chrobrego 3. Na najlepszych czekają nagrody i dyplomy!

Organizatorzy dziękują wszystkim za udział w konkursie.

Nagrodzone i wyróżnione prace będzie można oglądać do 6 grudnia w przestrzeni wystawy „Inspirowani naturą. Rękodzieło Indian Amazonii. W hołdzie Borysowi Malkinowi”.

MEGA TYDZIEŃ w Muzeum Narodowym w Szczecinie

#9 Projekcja filmu „Xupera. Świat Borysa Malkina”

Zapraszamy w czwartek, 22 listopada 2018 roku o godzinie 17.00 do Muzeum Narodowego w Szczecinie przy ulicy Wały Chrobrego 3 na projekcję filmu „ Xupera. Świat Borysa Malkina”.

Komentarz do filmu, przed projekcją, wygłosi Katarzyna Findlik kuratorka wystawy „Inspirowani naturą. Rękodzieło Indian Amazonii. W hołdzie Borysowi Malkinowi”. Wydarzenie odbywa się w ramach programu edukacyjnego towarzyszącego ww. wystawie.

„Xupera. Świat Borysa Malkina”
Polska, Kraków 2009
reżyser: Filip Rudnicki
produkcja: Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli w Krakowie
czas trwania: 50’

„Xupera” znaczy: Włochaty Grzbiet. Taki przydomek nadali Borysowi Malkinowi Indianie Urubú. Polski entomolog, etnograf i kolekcjoner spędził dużą część życia z mieszkańcami tropikalnych lasów Ameryki Południowej. Jak sam mówił, uprawiał „etnografię naglącą” – dokumentował odchodzący na jego oczach świat tradycyjnych kultur.

Wykonał tysiące zdjęć, nakręcił dziesiątki filmów, zgromadził olbrzymie zbiory. W Polsce największą kolekcję posiada Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli w Krakowie.

Paradoks historii sprawił, że film stał się w pewnym sensie zapisem ostatnich miesięcy życia bohatera. Wędrówkę po świecie Malkina rozpoczynamy więc od warszawskiego blokowiska, gdzie podróżnik zatrzymał się jakby na chwilę. Przystanął, żeby posłuchać, jak jego żona czyta listy podpisane: Xupera…

Film powstał na zamówienie Muzeum Etnograficznego im. Seweryna Udzieli w Krakowie. Zdjęcia kręcono w Wiedniu, Bazylei, Warszawie, Poznaniu i Krakowie.

W dokumencie wykorzystano fragmenty filmów Borysa Malkina zrealizowanych w latach 1968–1971 dla Institut für den Wissenschaftlichen Film w Getyndze. Wykorzystano także materiały filmowe Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej UAM w Poznaniu.

MEGA TYDZIEŃ w Muzeum Narodowym w Szczecinie
19.04.2018 Szczecin Wystawa czasowa: Inspirowani naturą. Rękodzieło Indian Amazonii. W hołdzie Borysowi Malkinowi Fot. Robert Stachnik.

#10 Akademia Juniora „Podróż przez kontynenty: Ameryka Południowa. Indianie – prawdy i mity”

Małych studentów zapraszamy na zajęcia zatytułowane „Podróż przez kontynenty: Ameryka Południowa. Indianie – prawdy i mity”, które poprowadzi Dorota Baumgarten-Szczyrska. Zajęcia odbędą się w Muzeum Narodowym w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3.

Akademia Juniora to cykl sobotnich spotkań opracowanych z myślą o dzieciach w wieku 7–12 lat.

Na zajęcia zapraszamy zarówno dzieci, które wcześniej uczestniczyły w Akademii Malucha, jak i te, które chciałyby poznać świat sztuki oraz liczne skarby skrywane w muzealnych wnętrzach.

Każde spotkanie trwa około dwóch godzin i obejmuje dwie części: pierwszą realizowaną na salach wystawowych z wykorzystaniem wybranych eksponatów i drugą, na którą składają się zajęcia plastyczne związane z przygotowanym tematem.

W ramach zajęć muzealnych słuchacze Akademii będą mogli pogłębić swoją dotychczasową wiedzę i poznać nowe zagadnienia związane z historią sztuki. Dzieci odbędą fascynującą podróż w czasie i przestrzeni. Poznają polskie tradycje i zwyczaje oraz kulturę innych narodów.

W trakcie zajęć będą miały niepowtarzalną okazję, aby zobaczyć, dotknąć, a nawet przymierzyć przedmioty prezentowane na co dzień na wystawach lub przechowywane w magazynach muzealnych.

Każdy słuchacz Akademii Juniora otrzyma specjalną kartę pracy z tematyką zajęć, a za każdy udział w spotkaniu otrzyma specjalny znaczek.

Na zakończenie cyklu warsztatów realizowanych w ramach Akademii wytrwali uczestnicy otrzymają Dyplomy Słuchacza Akademii Juniora.

Prowadząca: Dorota Baumgarten-Szczyrska

tel. (+48) 91 43 15 270

d.baumgarten@muzeum.szczecin.pl

Wstęp: 10 zł

Liczba miejsc jest ograniczona, obowiązują wcześniejsze zapisy.

Oferta nie dotyczy grup zorganizowanych

MEGA TYDZIEŃ w Muzeum Narodowym w Szczecinie
06.10.2018 Szczecin Muzeum Narodowe w Szczecinie. „Sztuka szczęśliwych ludzi”! Fot. Robert Stachnik

#11 Rysujemy w muzeum „Natura i architektura wyspy Bornholm”

Zapraszamy dzieci i młodzież na zajęcia zatytułowane „Natura i architektura wyspy Bornholm” odbywające się w ramach cyklu „Rysujemy w muzeum”.

Rysujemy w muzeum to zajęcia cykliczne, adresowane do osób w różnym wieku, prowadzone w Muzeum Narodowym w Szczecinie. Ich głównym celem jest umożliwienie dzieciom, młodzieży oraz osobom dorosłym bezpośredniego kontaktu ze sztuką, a także świadomego udziału w procesie twórczym.

Warsztaty są również szansą na poznanie sylwetek najwybitniejszych artystów, których dzieła znajdują się w Muzeum Narodowym w Szczecinie.

Uczestnicy zajęć – w zależności od indywidualnych potrzeb oraz możliwości wiekowych – będą przygotowywani do stania się odbiorcą i twórcą dziedzictwa kulturowego. Zostaną wyposażeni w wiedzę, umiejętności manualne i warsztatowe w zakresie technik malarskich oraz rysunkowych.

Poznają takie pojęcia, jak: płaszczyzna, obraz na płaszczyźnie, martwa natura, kompozycja, perspektywa, kolor, tworzenie kolorów, światło, światłocień, walor, faktura. Nauczą się także podstaw analizowania dzieła sztuki ze względu na jego cechy formalne.

Ponadto formuła zajęć umożliwi uczestnictwo w konkursach literackich i plastycznych organizowanych przez Dział Edukacji Muzeum Narodowego w Szczecinie.

Najbliższe zajęcia odbędą się w Muzeum Narodowym w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3

Prowadząca: Maryla Raban

Wstęp: 10 zł

Nie obowiązują wcześniejsze zapisy

MEGA TYDZIEŃ w Muzeum Narodowym w Szczecinie

#12 Muzyka Szczęśliwych Ludzi

„Do obowiązków Bacha w szkole św. Tomasza należało uczenie chłopców muzyki, łaciny i gramatyki oraz prowadzenie statecznego i spokojnego życia” [D.W. Barber]. Czytając to jedno zdanie z pełnej anegdot biografii Jana Sebastiana Bacha, możemy zastanawiać się, czy był on szczęśliwy?

Do jego dorobku zaliczamy nie tylko ponad 2200 dzieł (tyle przetrwało do naszych czasów), ale również 23 dzieci. Cóż, mając na uwadze te osiągnięcia, słuchając skomponowanej przez niego muzyki, możemy zaryzykować stwierdzenie: tak, Bach był szczęśliwy.

A o kim jeszcze można powiedzieć, że był szczęśliwym człowiekiem? Może o Georgu Friedrichu Haendlu, któremu pewnego razu tak spodobało się w Londynie, że wymógł na swoim pracodawcy, księciu Hanoweru, „rozsądny w czasie” urlop, z którego nigdy nie wrócił?

Zyskał tam nieśmiertelną sławę, zaszczyty i poważanie. A może o Antonio Vivaldim, który jako ksiądz, podobno nie był w stanie dokończyć odprawiania żadnej z Mszy, gdyż ciągle biegał do zakrystii notować muzyczne pomysły? Skomponował ostatecznie przeszło 450 koncertów, który to rekord pozostaje po dziś dzień nie pobity.

Jak zatem brzmi muzyka szczęśliwych ludzi? Czy jest tylko prosta, lekka i przyjemna? A może za skomplikowanymi ornamentami barokowej muzyki kryje się szersza paleta myśli i emocji? Czy muzyka daje człowiekowi szczęście? Dlaczego?

W świat barokowej muzyki szczęśliwych ludzi zapraszają Beata Dunin – Wąsowicz, Karol Nasiłowski i Jakub Stefek – wykładowcy Akademii Sztuki w Szczecinie. W programie utwory Jana Sebastiana Bacha, Georga Friedricha Haendla i Antonio Vivaldiego.

Bezpłatne wejściówki do pobrania w kasach muzeum oraz na stronie https://muzykaszczesliwychludzi.evenea.pl/

Organizator: Fundacja SPOT.ON ART
Współorganizator: Muzeum Narodowe w Szczecinie

#13 Bezpłatne zajęcia dla uczniów szkół podstawowych w ramach Tygodnia Edukacji Globalnej

Zapraszamy uczniów w wieku 6-14 lat, na zajęcia zatytułowane „Drugie życie naszych rzeczy – czyli kreatywny upcykling” realizowane w ramach Tygodnia Edukacji Globalnej, który w tym roku odbywa się pod hasłem „Odpowiedzmy na wyzwania zmieniającego się świata”.

Zajęcia odbywają się w ramach 4.edycji projektu „Spotkanie z Innnym” promującego solidarność względem innych kultur. Projekt realizowany jest przez Fundację Artykuł 25 i Muzeum Narodowe w Szczecinie

Celem spotkań z najmłodszymi jest przybliżenie im problematyki związanej z szeroko pojętą ochroną środowiska i uświadomienie im, iż każdy z nas jest producentem ogromnej ilości śmieci, których „życie” nie kończy się wraz z usunięciem ich z naszego domu.

Rocznie każdy mieszkaniec Europy i Ameryki Północnej generuje ok. 100 kg śmieci z plastiku. Eksperci ONZ szacują, że za 4 lata może być to już nawet 140 kg. Gdzie trafiają nasze śmieci i komu szkodzą? Czy możemy zapobiec temu zjawisku? Czy chcemy budować „śmieciowe wyspy”?

Czy śmieci mogą być początkiem czegoś nowego? Czy stworzone z nich arcydzieła znajdą swoje miejsce w galeriach i muzeach? Może warto postawić na upcykling, który wpisuje się w filozofię zrównoważonego rozwoju i pozwala odzyskać autentyczność oraz szczęście poprzez ograniczenie konsumpcji i zmniejszenie ilości odpadów.

W czasie muzealnych spotkań postaramy się poszukać odpowiedzi na powyższe pytania i uświadomić uczestnikom zajęć, że ich codzienne decyzje mają realny wpływ na życie ich rówieśników w krajach Globalnego Południa.

Pokażemy nie tylko wzajemne współzależności, ale również rozwiązania proponowane przez współczesnych artystów pochodzących głównie z Afryki Zachodniej, ale również Europy i Ameryki Północnej.

Zobaczymy w jaki sposób można przetworzyć odpady w dzieła sztuki warte kilkadziesiąt tysięcy euro, które tworzą między innymi Pascal Marthine Tayou z Kamerunu, Duncan Johnson ze Stanów Zjednoczonych czy grupa artystyczna WE MAKE CARPETS z Holandii.

Zajęcia pokażą, że sztuka afrykańska, to nie tylko prymitywne eksponaty, a pomysłowe i ekologiczne dzieła sztuki prezentowane w takich muzeach jak Tate Modern w Londynie czy MoMA w Nowym Jorku.

Lekcje będą realizowane w przestrzeni wystaw afrykańskich Muzeum Narodowego w Szczecinie, gdzie pojawią się „nowe” eksponaty, które być może staną się inspiracją do stworzenia własnych dzieł – pięknych i użytecznych.

Zajęcia odbywają się bezpłatnie w terminie: 20-23 listopada 2018 (wtorek-piątek) i 27-30 listopada 2018 (wtorek-piątek), po wcześniejszym umówieniu grupy. Godziny dopasowywane są indywidualnie

Zapisy:
Dorota Baumgarten-Szczyrska, d.baumgarten@muzeum.szczecin.pl, tel. (+48) 91 43 15 270
Dorota Obalek-Bylak, d.obalek@muzeum.szczecin.pl, tel. 797 400 438
Liczy się kolejność zgłoszeń

Projekt jest współfinansowany w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.

#14 „Postbellum / Invented Ladscapes”

Zapraszamy w piątek, 30 listopada, o godzinie 18.00 do Muzeum Narodowego w Szczecinie – Muzeum Historii Szczecina (ul. Księcia Mściwoja II 8) na finałowe wydarzenie towarzyszące wystawie „Postbellum. O czy nie mówią zwycięzcy?”.

W programie wieczoru premiera filmu „Postbellum” – paradokumentu w formie etiudy autorstwa Elvina Mazura, który prezentuje spojrzenie młodego pokolenia mieszkającego dziś w Szczecinie na powikłaną historię miasta, oraz koncert duetu Dąbrowski/Mańko. Nowatorscy muzycy, silnie działając na zmysły, kreują muzyką przestrzenne wizje w autorskim projekcie „Invented Landscapes”.

„Postbellum”
Czy to dawny Szczecin, czy współczesne obrazki miasta? W obrazie Elvina Mazura czas nie płynie linearnie, a historyczne miejsca i wydarzenia mieszają się z wymyśloną fabułą. Autor zderza znane wszystkim, oswojone przestrzenie miasta z obrazami odległymi naszej świadomości, ale wywołującymi uczucie déjà vu lub sennej ułudy.

W ten sposób tworzy alternatywną opowieść o mieście, które zdążyło już zapomnieć nieszczęścia wojny mającej miejsce tutaj przed laty. Wojny cudzej i o cudzą ziemię, ale powracającej nieustannie w przyswojonej pamięci miasta.

Co jednak, gdyby to dziś, po latach odbudowy i zadomowienia, to nas spotkała przymusowa i nagła ewakuacja ze zbombardowanego Szczecina…? W filmie gościnny udział wziął Stanisław Heropolitański.

Elvin Mazur – student wzornictwa na wydziale Budownictwa i Architektury Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego. Porusza się w obszarze wielu mediów, skupiając się głównie na grafice i kolażu cyfrowym.

W swoich pracach często odwołuje się do nostalgii, wykorzystując formalne elementy stylów modernistycznych i retro. Jest autorem muzyki do filmu „Fifty” w reżyserii Horacego Muszyńskiego oraz oprawy dźwiękowej do wystawy Mateusza Kuli „Pozostałości”. Członek szczecińskiego zespołu Seedium, grającego psychodeliczny stoner doom.

„Invented Ladscapes”
Dąbrowski/Mańko – szmery, zgrzyty, glissanda, minimalistyczne struktury zderzone z modularnymi algorytmami, granulatorami i przypadkowymi sekwencjami tworzą „Invented Landscape” – projekt będący wynikiem twórczych poszukiwań Dawida Dąbrowskiego (syntezator modularny) i Ostapa Mańki (skrzypce, elektronika).

Dawid Dąbrowski – muzyk, kompozytor teatralny, performer. Skomponował muzykę do spektakli w reżyserii Iwo Vedrala: „Słodka Fibi” (Teatr Niekonsekwentny w Szczecinie), „Śmierć Pracownika”, „Ścielę wieczne łoże” (Teatr Polski w Poznaniu), „Śmierć Komiwojażera” (Teatr im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku), a także „Wieczny Kwiecień” (reż. Agnieszka Korytkowska-Mazur, Teatr Polski w Poznaniu) oraz „Opowieści z niepamięci” (reż. Duda Paiva, Teatr Animacji w Poznaniu).

Współorganizator festiwalu Gadafest. Aktualnie tworzy projekty audiowizualne: „resmover”, „Foton Bombers”, „NIE/WIEM”, „Eternit”, „Random Mode”. Projekt „Granica” powstał przy współpracy z fundacjami z Ukrainy (Artpole, Platforma TIO).

Ostap Mańko – skrzypek działający w obszarach muzyki akademickiej, nowej, elektroakustycznej, improwizowanej. Absolwent Akademii Muzycznej im. M. Lysenka we Lwowie. Kształcił się u takich pedagogów jak Y. Oniszczenko, J. Kaliszewska, B. Bryła, L. Oniszczenko, G. Pavlij, K. Śmietana, P. Thomas, A. Ivanov, L. Prunaru, M. Mellinger, S. Schardt. Jest laureatem konkursów skrzypcowych.

Nagrodzony Stypendium Prezydenta Ukrainy (2001), Stypendium Oleha Krysy (2005), Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Gaude Polonia” (2007, 2009). Pracował w Orkiestrze Kameralnej „Leopolis”, Orkiestrze Kameralnej „Perpetuum Mobile”, Orkiestrze Symfonicznej Filharmonii Lwowskiej, Wrocławskiej Orkiestrze Kameralnej „Leopoldinum”, Orkiestrze Symfonicznej Filharmonii Poznańskiej. Był koncertmistrzem w międzynarodowych projektach Lutosławski Youth Orchestra (2005) oraz I, Culture Orchestra (2011).

Kalendarium

Daniel Źródlewski Rzecznik Prasowy
Muzeum Narodowe w Szczecinie

 

Exit mobile version