Razem po I wojnie światowej… Polacy, Niemcy, Litwini grają wspólny koncert.
Jutro „Requiem wojenne” Benjamina Brittena z udziałem dwóch orkiestr, dwóch dyrygentów, solistów i pięciu chórów zagra w katedrze berlińskiej Berliner Dom o 20.00.
100 lat temu przeciwko sobie, teraz – razem.
Na konferencji prasowej w Berlinie przed tym wydarzeniem organizowanym wraz z niemieckim Teatrem Vorpommern Jacek Jekiel, dyrektor Opery na Zamku w Szczecinie powiedział między innymi: „ My, jako ludzie sztuki musimy demonstrować antykonfliktową, antywojenną retorykę. Jak to się dzieje, że wszyscy są przeciw wojnie, a te się toczą? Pewnie nikt na to pytanie nie potrafi odpowiedzieć, ale my musimy wyrażać sprzeciw, wspólnie, grając m.in. tak fenomenalne dzieło jak War Requiem Benjamina Brittena” a dyrektor artystyczny Opery na Zamku Jerzy Wołosiuk dodał: „Fantastycznie jest obserwować, jak muzycy różnych krajów zaczynają sobie ufać, lubić się, nawiązywać relacje. To pozwala rozwijać się nam jako ludziom”.
Opis
W stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości oraz zakończenia I Wojny Światowej Opera na Zamku zaprasza na wielkie wydarzenie muzyczne przygotowywane we współpracy teatrami z Niemiec i Litwy.
Monumentalne „Requiem” wojenne Benjamina Brittena wykonają połączone zespoły artystyczne Opery na Zamku w Szczecinie, Theater Vorpommern z Greifswaldu i Teatru Muzycznego w Kłajpedzie wspomagane przez Chór Akademicki im. prof. J. Szyrockiego ZUT oraz Szczeciński Chór Chłopięcy „Słowiki” prowadzone przez Floriana Csizmadię oraz Jerzego Wołosiuka.
W partiach solowych wystąpią znakomici Aga Mikolaj, Benjamin Hulett i Benjamin Appl śpiewający w najlepszych europejskich teatrach operowych.
Ten wielki muzyczny fresk miał swoje prawykonanie w 1962 r. podczas otwarcia nowo odbudowanej katedry w Coventry zniszczonej podczas II Wojny Światowej.
Co niezwykłe, łaciński tekst liturgiczny przeplata się w nim z wierszami brytyjskiego poety Wilfreda Owena, który poległ na froncie w ostatnich dniach pierwszej wojny światowej w wieku zaledwie 25 lat.
Podział ten wpływa wprost na konstrukcję muzyczną i aparat wykonawczy dzieła, w którym fragmenty religijne wykonywane są przez sopran, wielką orkiestrę, chór i organy, a poetyckie przez tenora i barytona z autonomiczną orkiestrą kameralną.
Dzięki temu utwór wymyka się kategoryzowaniu go jako dzieło stricte koncertowe, ale tworzy swój niepowtarzalny, uniwersalny teatralno-muzyczny świat.
Realizatorzy:
- Dyrygenci – Florian Csizmadia, Jerzy Wołosiuk
- Przygotowanie Chóru Opery na Zamku – Małgorzata Bornowska
- Przygotowanie Chóru Theater Vorpommern – Mauro Fabbri
- Przygotowanie Chóru Państwowego Teatru Muzycznego w Kłajpedzie – Vladimiras Konstantinovas
- Przygotowanie Szczecińskiego Chóru Chłopięcego „Słowiki” – Grzegorz Handke
- Przygotowanie Chóru Akademickiego im. prof. J. Szyrockiego ZUT – Szymon Wyrzykowski
Obsada:
- Aga Mikolaj – sopran
- Benjamin Hulett – tenor
- Benjamin Appl – baryton
- Chór Theater Vorpommern,
- Chór Opery na Zamku w Szczecinie,
- Chór Państwowego Teatru Muzycznego w Kłajpedzie,
- Szczeciński Chór Chłopięcy „Słowiki”,
- Chór Akademicki im. prof. J. Szyrockiego ZUT
- Orkiestra Filharmoniczna Vorpommern,
- Orkiestra Opery na Zamku w Szczecinie
- Florian Csizmadia, Jerzy Wołosiuk – dyrygenci
Magdalena Jagiełło-Kmieciak
Rzecznik Prasowy Opery na Zamku