Site icon Tu Świnoujście

Muzeum Narodowe w Szczecinie program: 21-28 października 2018

Muzeum Narodowe w Szczecinie program: 21-28 października 2018

Muzeum-Narodowe-w-Szczecinie logoMuzeum Narodowe w Szczecinie program: 21-28 października 2018.

22 PAŹDZIERNIKA 2018 | PONIEDZIAŁEK

Muzeum nieczynne

23 PAŹDZIERNIKA 2018 | WTOREK

Muzeum czynne w godzinach 10.00–18.00

24 PAŹDZIERNIKA 2018 | ŚRODA

Muzeum czynne w godzinach 10.00–18.00

25 PAŹDZIERNIKA 2018 | CZWARTEK

Muzeum czynne w godzinach 10.00–18.00

26 PAŹDZIERNIKA 2018 | PIĄTEK

Muzeum czynne w godzinach 10.00–16.00

27 PAŹDZIERNIKA 2018 | SOBOTA

Muzeum czynne w godzinach 10.00–18.00 | BEZPŁATNA SOBOTA

28 PAŹDZIERNIKA 2018 | NIEDZIELA

Muzeum czynne w godzinach 10.00–16.00

Prowadząca: Agata Kamińska

Muzeum Narodowe w Szczecinie program: 21-28 października 2018

Spacer kuratorski po wystawie „Sztuka szczęśliwych ludzi…” dr Beata Małgorzata Wolska

Zapraszamy w środę, 24 października 2018 roku o godzinie 18.00 do Muzeum Narodowego w Szczecinie przy Wałach Chrobrego na pierwszy spacer kuratorski po wystawie „Sztuka szczęśliwych ludzi.

Malarstwo na Bornholmie w XIX i XX wieku”. O ekspozycji i oryginalnej narracji opowie współkuratorka dr Beata Małgorzata Wolska z Działu Sztuki Europejskiej Muzeum Narodowego w Szczecinie. Na spotkanie – wstęp wolny.

Dania od lat 70. XX wieku znajduje się w czołówce Światowego Raportu Szczęścia, często zajmując w nim pierwsze miejsce. Duńczycy słyną z umiejętności osiągania tego stanu, podobnie jak z designu.

Pamiętając o tym, na wystawie – po pierwsze – zaprezentowano, w jaki sposób Duńczycy rozumieją szczęście na tle społeczno-kulturowym (począwszy od przełomu XVIII i XIX wieku, skończywszy na latach 70.), które wpłynęło na ukształtowanie samoświadomości duńskiej.

Po drugie zaś podjęto refleksję na tym, jaką rolę w tym kontekście odgrywa sztuka duńska XIX i XX wieku.

Pieniądze, sukcesy, sława rzadko są podstawowymi celami Duńczyków. Jeśli można wskazać coś, co jest dla nich naprawdę ważne, byłaby to umiejętność znajdowania równowagi między pracą a czasem wolnym.

Jednym słowem: hygge – czyli bycie razem z bliskimi w przyjemnej atmosferze, w poczuciu wspólnoty, wzajemnego zaufania, w przytulnym otoczeniu. Hygge to zjawisko, które u podstaw ma następujące czynniki: klimat Danii, niewielkie rozmiary państwa, tradycja życia domowego, koncepcja równości społecznej oraz państwa opiekuńczego.

W drugiej połowie XIX wieku zaczęły rozkwitać kolonie artystyczne. Określenie to odnosi się do grup twórców, którzy spotykali się w wybranym miejscu i pracowali we wspólnym celu, kierując się podobnym rozumieniem sztuki.

Nie oznacza to jednocześnie, że łączył ich wspólny manifest artystyczny. Wśród dzieł spotykamy różne rozwiązania stylistyczne. Kolonie artystów powstające w Danii – podobnie jak w innych krajach Europy – rozkwitły w związku z popularnością bezpośredniego studiowania natury w 2. połowie XIX wieku.

Malarze uciekali ze zwyczajowych centrów kultury w dużych metropoliach i tworzyli grupy w nowych miejscach, które sprzyjały malowaniu na wolnym powietrzu oraz kusiły nietuzinkowymi motywami i intrygującą naturą.

Właśnie na tym tle należy rozpatrywać kolonię na Bornholmie. Wyspa bez wątpienia przyciągała artystów zarówno przez bogactwo przyrody, jak i jej „dzikość”.

W konsekwencji w twórczości odnajdujemy podobne motywy i tematy – są to często przedstawienia natury (w różnych warunkach pogodowych), lokalnej architektury, tamtejszej społeczności…

Na wystawie będzie można zobaczyć prawie 100 prac duńskich artystów ze zbiorów Bornholms Kunstmuseum – wśród nich dzieła takich twórców jak: Kristian Zahrtmann (1843–1917); Richard Mortensen (1910–1993; zwany czasem duńskim Wassilym Kandinskym); Edvard Weie (1879–1943); Olaf Rude (1886–1957); Oluf Høst (1884–1966) czy Niels Lergaard (1893–1982).

Muzeum Narodowe w Szczecinie program: 21-28 października 2018
Muzeum Narodowe w Szczecinie program: 21-28 października 2018
Muzeum Narodowe w Szczecinie program: 21-28 października 2018

Akademia Historii Sztuki  „Sztuka patrzenia. Opis, analiza i interpretacja dzieła sztuki”

Zapraszamy w środę, 24 października 2018 roku o godzinie 17.00 do Muzeum Narodowego w Szczecinie przy Wałach Chrobrego na kolejne wykład z cyklu Akademia Historii Sztuki.

Wykład zatytułowany „Sztuka patrzenia. Opis, analiza i interpretacja dzieła sztuki” wygłosi
dr Dariusz Kacprzak. Na spotkanie wstęp wolny.

Akademia Historii Sztuki to otwarte wykłady z zakresu historii sztuki, odbywające się od października do kwietnia, w każdą środę.

Ze względu na przekrojowy charakter kursu polecamy go w szczególności młodzieży i osobom dorosłym, które pragną rozpocząć swoją przygodę z historią sztuki lub usystematyzować posiadane już wiadomości.

Kurs obejmuje szeroki zakres tematów, od sztuki starożytnej po sztukę współczesną, uzupełniony o zajęcia związane z analizą i interpretacją dzieł sztuki.

Muzeum Narodowe w Szczecinie program: 21-28 października 2018
Muzeum Narodowe w Szczecinie program: 21-28 października 2018

 

Oswoić naturę. Życie codzienne Indian Amazonii Wykład Ewy Prądzyńskiej

Zapraszamy w czwartek, 25 października 2018 roku o godzinie 17.00 do Muzeum Narodowego w Szczecinie przy Wałach Chrobrego na wykład Ewy Prądzyńskiej z Działu Kultur Pozaeuropejskich MNS zatytułowany „Oswoić naturę. Życie codzienne Indian Amazonii”.

Spotkanie odbędzie się w ramach programu edukacyjnego towarzyszącego wystawie czasowej „Inspirowani naturą. Rękodzieło Indian Amazonii. W hołdzie Borysowi Malkinowi”.

Na spotkanie wstęp wolny.

Prezentowane na wystawie eksponaty i fotografie, wykonane przez Borysa Malkina, reprezentują ponad 20 różnych grup indiańskich, m.in. Ye’kuana, E’ñepá, Piaroa i Hoti z Wenezueli, Shipibo i Campa z Peru, Kofán z Kolumbia i Ekawdoru, Carajá i Tapirape z Brazylii oraz Tukúna z Brazylii, Peru i Kolumbii.

Wystawa ma na celu ukazanie rzemiosła Indian Amazonii z perspektywy otaczającej ich natury, wpływającej na charakterystyczny kształt ich kultury.

Wytwory miejscowego rękodzieła są przedmiotami typowo użytkowymi, często bywają też produktami jednorazowymi.

Inspirowani naturą Indianie pozyskują i korzystają z materiałów dostępnych w ich środowisku: piór, nasion, kości zwierzęcych, tapy (tworzywa pozyskiwanego z wewnętrznej kory drzew i krzewów, zmiękczanego w procesie moczenia i tłuczenia), drewna, trzciny, liści palmowych, bawełny, gliny, żywicy i wielu innych.

Tworzą z nich broń, biżuterię, stroje, maski obrzędowe, ceramiczne naczynia, różnej wielkości kosze, tace, prasy, wszystkie przedmioty potrzebne im do funkcjonowania.

Prezentowane obiekty poza cechami użytkowymi spełniają również walory estetyczne. Wielobarwne naszyjniki noszone przez wszystkich: dzieci, kobiety i mężczyzn czy bogato zdobione ozdoby z piór, służące do dekoracji uszu, głowy, przegrody nosowej, świadczą o potrzebie otaczania się pięknymi przedmiotami i umiejętności tworzenia atrakcyjnych artefaktów.

Ukazane eksponaty poprzez ornamentykę i kompozycję opowiadają również historie związane z indiańską kosmologią i mitologią. Wszystkie prezentowane na wystawie obiekty pochodzą ze zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie.

Premiera filmu Michała Majerskiego „Było sobie Pomorze”

Było sobie Pomorze  to refleksje w formie eseju filmowego o pamięci i utracie korzeni na ziemi odmienionej przez wojenne konflikty, na której całkowicie wymieniono ludność.

Polacy, którzy w 1948 roku przejęli Pomorze od Rosjan i zamieszkują je w wyniku przesiedleń z Kresów Wschodnich, to ludzie o różnych kulturach i tradycjach, z rodzin często dotkniętych traumą wojenną.

Pomorze, staje się dla autora filmu sceną, na której wspólnie z rozmówcami prowadzi on rozmowę o przyszłości tych ziem i ludziach, którzy aby przeżyć, muszą stworzyć tu nową wizję wspólnoty na gruzach obcej im niemieckiej kultury. Na razie jej nie ma, podobnie jak i wizji wspólnego, europejskiego regionu.

Upadek żelaznej kurtyny w 1989 roku i otwarcie granicy na Odrze przywróciły bliskość i sprawiły, że ludzie z obu części podzielonego regionu stanęli nagle naprzeciw siebie jako nieznani sąsiedzi.

Mentalne i kulturowe granice stały się na nowo wyraźne, a brak dialogu stanowi barierę w oswajaniu dziedzictwa materialnego i kulturowego. Te dwa kawałki podzielonego Pomorza łączy jedno – leżą na peryferiach swoich krajów, z dala od stolic.

W tym leży nowa szansa na zbudowanie nowego regionu i nowej europejskiej wspólnoty ponad narodowymi granicami.

Michał Majerski – urodził się w 1948 roku w Polanicy-Zdroju w rodzinie polsko-niemieckiej. Po ukończeniu Wyższej Szkoły Filmowej w Łodzi w 1978 wyemigrował ze swoją rodziną do Niemiec , gdzie w Berlinie przez wiele lat pracował jako wykładowca filmu.

Po powrocie do Polski podjął pracę jako dziennikarz telewizyjny i producent dla niemieckiej telewizji publicznej. Od 2005 roku realizuje autorskie pełnometrażowe filmy dokumentalne na temat konsekwencji przesiedleń ludności na ziemiach włączonych po wojnie do Polski. W opinii krytyków jest specjalistą od zagadnień, które inni omijają szerokim łukiem.

Filmy: Kraj mojej matki, Dom mojego ojca, Isakowitz, Oberschlesien – kołocz na droga, Oberschlesien – tu, gdzie się spotkaliśmy, Było sobie Pomorze.

Najważniejsze nagrody: Międzynarodowy Festiwal Filmów Europy Wschodniej i Środkowej w Łagowie – nagroda dla najlepszego dokumentu niemieckiego dla Kraj mojej Matki i wyróżnienie w konkursie dla Było sobie Pomorze.

Międzynarodowy Festiwal Filmowy „Regiofun” w Katowicach – trzecia nagroda dla Oberschlesien –kołocz na droga, Erasmus European Media Awards w Wiedniu, Grand Award dla Oberschlesien – tu, gdzie się spotkaliśmy.

Akademia malucha „Mali detektywi na tropie ciekawych historii. Jakie skarby skrywają muzealne wnętrza?”

Akademia Malucha to cykl sobotnich spotkań opracowanych z myślą o dzieciach w wieku 5–6 lat. Każde spotkanie trwa około dwóch godzin i obejmuje dwie części: pierwszą realizowaną na salach wystawowych z wykorzystaniem wybranych eksponatów i drugą, na którą składają się zajęcia plastyczne związane z tematem spotkania.

W ramach warsztatów muzealnych najmłodsi słuchacze Akademii odbędą podróż w czasie i przestrzeni.

Poznają polskie tradycje i zwyczaje dotyczące Wielkanocy, świąt Bożego Narodzenia, katarzynek i andrzejek oraz kulturę innych narodów.

W trakcie zajęć dzieci będą miały niepowtarzalną okazję zobaczyć, dotknąć, a nawet przymierzyć przedmioty prezentowane na wystawach lub przechowywane w muzealnych magazynach.

Każdy słuchacz Akademii Malucha otrzyma specjalną książeczkę, w której zbierać będzie znaczki z poszczególnych zajęć. Na zakończenie cyklu spotkań wytrwali uczestnicy otrzymają Dyplomy Słuchacza Akademii.

PROGRAM XV EDYCJI

Mali detektywi na tropie ciekawych historii. Jakie skarby skrywają muzealne wnętrza?

Ciekawa podróż z alpaką Inu do Amazonii – czyli prawie wszystko o życiu codziennym Indian

Magiczny czas. Boże Narodzenie – polskie tradycje i zwyczaje. Zdobienie pierników

Podróż sentymentalna. Z wizytą u dziadków i pradziadków. Rzecz o duszach i kijankach – dawne pranie i prasowanie

Podróż przez kontynenty: Afryka. Na przekór zimie, w poszukiwaniu słońca – niezapomniana podróż do wioski małego Kodżia

23 marca 2019 (sobota), godz. 10.00

Na straganie w dzień targowy różne słyszy się rozmowy…”. Smaki i zapachy Afryki

Żegnaj zimo! Witaj wiosno! Wielkie porządki i przygotowania do świąt. Zdobienie jaj metodą batikową

Łowcy przygód – wakacyjne podróże małe i duże. Ciekawe miejsca i bezpieczne pamiątki z letnich wojaży. Wojowie z krainy krasnoludów i trolli. Zakończenie Akademii

Prowadząca: Dorota Baumgarten-Szczyrska tel. (+48) 91 43 15 270 d.baumgarten@muzeum.szczecin.pl

Wstęp: 10 zł
Liczba miejsc jest ograniczona, obowiązują wcześniejsze zapisy.
Oferta nie dotyczy grup zorganizowanych

Malujemy „Abstrakcja”

Cykl „Malujemy” to propozycja spotkań malarskich dla małych artystów, lubiących malować oraz spędzać twórczo czas w muzeum.

Zapraszamy dzieci w wieku 6–12 lat na cykl warsztatów związanych ze sztuką XIX i XX wieku oraz współczesną. Podczas zajęć wykorzystane będą dzieła prezentowane w ramach wystawy Sztuka szczęśliwych ludzi.

Malarstwo na Bornholmie w XIX i XX wieku oraz zbiory sztuki współczesnej Muzeum Narodowego w Szczecinie.

Będzie to niepowtarzalna okazja do zobaczenia szerokiego przekroju sztuki duńskiej, ze szczególnym uwzględnieniem artystów związanych z Bornholmem, oraz zapoznania się z ciekawą kolekcją naszych zbiorów.

Sztuka nowoczesna to oderwanie się od ustalonych trendów, szeroko przyjętych norm artystycznych bądź też ukazywanie „starego” w zupełnie innowacyjnym świetle.

Na zajęcia zapraszamy dzieci chcące rozpocząć swoją przygodę ze sztuką. Dzięki temu poznają bliżej artystyczny język twórców XX i XXI wieku, nauczą się stosować poszczególne elementy języka wizualnego: linię, kształt, formę, kolor i walor, wzór i rytm, fakturę, organizację przestrzenną.

Warsztaty mają na celu z jednej strony oswoić dzieci z niefiguratywną stylistyką, a z drugiej zachęcić do eksperymentowania i odważnego myślenia.

PROGRAM II EDYCJI:

Zajęcia odbywają się w Muzeum Narodowym w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3

prowadząca: Agata Kamińska

wstęp: 10 zł

a.kaminska@muzeum.szczecin.pl

Liczba miejsc jest ograniczona, obowiązują wcześniejsze zapisy.
Oferta nie dotyczy grup zorganizowanych.

Daniel Źródlewski Rzecznik Prasowy

Muzeum Narodowe w SzczecinieKalendarium

Exit mobile version