Site icon Tu Świnoujście

PIERWSZY Spacer kuratorski po wystawie „Sztuka szczęśliwych ludzi…”

06.10.2018 Szczecin Muzeum Narodowe w Szczecinie. "Sztuka szczęśliwych ludzi"! Fot. Robert Stachnik

Muzeum-Narodowe-w-Szczecinie logoPIERWSZY Spacer kuratorski po wystawie „Sztuka szczęśliwych ludzi…”. dr Beata Małgorzata Wolska

Zapraszamy w środę, 24 października 2018 roku o godzinie 17.00 do Muzeum Narodowego w Szczecinie przy Wałach Chrobrego na pierwszy spacer kuratorski po wystawie „Sztuka szczęśliwych ludzi. Malarstwo na Bornholmie w XIX i XX wieku”.

O ekspozycji i oryginalnej narracji opowie współkuratorka dr Beata Małgorzata Wolska z Działu Sztuki Europejskiej Muzeum Narodowego w Szczecinie.

Na spotkanie – wstęp wolny.

Dania od lat 70. XX wieku znajduje się w czołówce Światowego Raportu Szczęścia, często zajmując w nim pierwsze miejsce. Duńczycy słyną z umiejętności osiągania tego stanu, podobnie jak z designu.

Pamiętając o tym, na wystawie – po pierwsze – zaprezentowano, w jaki sposób Duńczycy rozumieją szczęście na tle społeczno-kulturowym (począwszy od przełomu XVIII i XIX wieku, skończywszy na latach 70.), które wpłynęło na ukształtowanie samoświadomości duńskiej.

Po drugie zaś podjęto refleksję na tym, jaką rolę w tym kontekście odgrywa sztuka duńska XIX i XX wieku.

Pieniądze, sukcesy, sława rzadko są podstawowymi celami Duńczyków. Jeśli można wskazać coś, co jest dla nich naprawdę ważne, byłaby to umiejętność znajdowania równowagi między pracą a czasem wolnym.

Jednym słowem: hygge – czyli bycie razem z bliskimi w przyjemnej atmosferze, w poczuciu wspólnoty, wzajemnego zaufania, w przytulnym otoczeniu.

Hygge to zjawisko, które u podstaw ma następujące czynniki: klimat Danii, niewielkie rozmiary państwa, tradycja życia domowego, koncepcja równości społecznej oraz państwa opiekuńczego.

W drugiej połowie XIX wieku zaczęły rozkwitać kolonie artystyczne. Określenie to odnosi się do grup twórców, którzy spotykali się w wybranym miejscu i pracowali we wspólnym celu, kierując się podobnym rozumieniem sztuki.

Nie oznacza to jednocześnie, że łączył ich wspólny manifest artystyczny. Wśród dzieł spotykamy różne rozwiązania stylistyczne. Kolonie artystów powstające w Danii – podobnie jak w innych krajach Europy – rozkwitły w związku z popularnością bezpośredniego studiowania natury w 2. połowie XIX wieku.

Malarze uciekali ze zwyczajowych centrów kultury w dużych metropoliach i tworzyli grupy w nowych miejscach, które sprzyjały malowaniu na wolnym powietrzu oraz kusiły nietuzinkowymi motywami i intrygującą naturą.

Właśnie na tym tle należy rozpatrywać kolonię na Bornholmie. Wyspa bez wątpienia przyciągała artystów zarówno przez bogactwo przyrody, jak i jej „dzikość”.

W konsekwencji w twórczości odnajdujemy podobne motywy i tematy – są to często przedstawienia natury (w różnych warunkach pogodowych), lokalnej architektury, tamtejszej społeczności…

Na wystawie będzie można zobaczyć prawie 100 prac duńskich artystów ze zbiorów Bornholms Kunstmuseum – wśród nich dzieła takich twórców jak:

Daniel Źródlewski Rzecznik Prasowy

Muzeum Narodowe w Szczecinie

https://muzeum.szczecin.pl/

Exit mobile version