Tu Świnoujście

Wydarzenia oraz wystawy w Muzeum Narodowym w Szczecinie do 7 października 2018

Wydarzenia oraz wystawy w Muzeum Narodowym w Szczecinie do 7 października 2018

Muzeum-Narodowe-w-Szczecinie logoWydarzenia oraz wystawy w Muzeum Narodowym w Szczecinie do 7 października 2018.

Muzeum Narodowe w Szczecinie: 1 – 7 października 2018

1 PAŹDZIERNIKA 2018 | PONIEDZIAŁEK

Muzeum nieczynne

2 PAŹDZIERNIKA 2018 | WTOREK

Muzeum czynne w godzinach 10.00 – 18.00

14:00 | Muzeum Sztuki Współczesnej MNS | ul. Staromłyńska 1 | wstęp wolny

Wernisaż | THE BEST OF. Najlepsze dyplomy Wydziału Malarstwa i Nowych Mediów Akademii
Sztuki w Szczecinie 2018

3 PAŹDZIERNIKA 2018 | ŚRODA

Muzeum czynne w godzinach 10.00 – 18.00

17:00 | Muzeum Narodowe w Szczecinie | ul. Wały Chrobrego 3 | wstęp wolny

Akademia Historii Sztuki | Sztuka Starożytnej Grecji, część 1 | Wykład Krystyny Milewskiej

4 PAŹDZIERNIKA 2018 | CZWARTEK

Muzeum czynne w godzinach 10.00 – 18.00

17:00 | Muzeum Historii Szczecina MNS | ul. Księcia Mściwoja II 8 | wstęp wolny

Atomowi żołnierze wolności. Co pozostało po radzieckich magazynach głowic jądrowych w Polsce? Wykład dr Grzegorza Kiarszysa

Pokaz filmu Rodnik, Polska 2014, reż. Marcin Sauter, prod. Fundacja Bydgoska Kronika Filmowa Wydarzenie towarzyszące wystawie czasowej „Postbellum. O czym nie mówią zwycięzcy”

5 PAŹDZIERNIKA 2018 | PIĄTEK

Muzeum czynne w godzinach 10.00 – 16.00

6 PAŹDZIERNIKA 2018 | SOBOTA

Muzeum czynne w godzinach 10.00 – 18.00 | Bezpłatna sobota

12:00 | Muzeum Tradycji Regionalnych MNS | ul. Staromłyńska 27 | bilety: 10 zł

Rysujemy w Muzeum | „Tworzywo i barwa. Klejnoty Książąt Pomorskich”

16:00 | Muzeum Historii Szczecina MNS | ul. Księcia Mściwoja II 8 | wstęp wolny

Zmagania seniorów | Koncert oraz przesłuchania

18:00 | Muzeum Narodowe w Szczecinie | ul. Wały Chrobrego 3 | wstęp wolny

Wernisaż | Sztuka szczęśliwych ludzi. Malarstwo na Bornholmie w XIX i XX wieku

7 PAŹDZIERNIKA 2018 | NIEDZIELA

Muzeum czynne w godzinach 10.00 – 18.00

Wydarzenia oraz wystawy w Muzeum Narodowym w Szczecinie do 7 października 2018

THE BEST OF. Najlepsze dyplomy Wydziału Malarstwa i Nowych Mediów Akademii Sztuki w Szczecinie 2018

W październiku studenci i pracownicy uczelni wyższych czekają na inaugurację nowego roku akademickiego.

Z tej okazji dla przypomnienia i wyróżnienia najciekawszych dyplomów z roku 2017/2018 zapraszamy na wystawę „The Best of” – prezentację wybranych przez nas najlepszych realizacji dyplomowych Wydziału Malarstwa i Nowych Mediów Akademii Sztuki w Szczecinie. Sześć artystek zaprezentuje różnorodność postaw i poruszanych tematów.

Anastazja Mikhno w pracy „Phenotype A” odwołuje się do genetyki i antropologii w nadziei na zwrócenie uwagi na problemy ksenofobii, dyskryminacji i rasizmu.

Artystka zadaje również pytania dotyczące identyfikacji płciowej. W projekcie „Porjamos”, składającym się z serii monet, Mikhno upamiętnia romskie dzieci zamordowane w obozie Auschwitz-Birkenau w 1944 roku.

Moneta pełni funkcję kroniki, świadectwa potwornych konsekwencji dominacji jednych istot nad drugimi.

Inspiracją do powstania projektu Aleksandry Mrozowskiej „Ćwiczenia z pamięci” były traumatyczne doświadczenia jej mamy, związane z transportem i pobytem w obozach pracy przymusowej w Kazachstanie i Syberii w latach 1944–1956.

Tworząc własne realizacje Mrozowska, porusza problem pamięci i traumy, w pośredni sposób dotykającą także jej i którą zdecydowała się przepracować poprzez sztukę.

Dominika Pijanowska w pracy „Versus” zwraca uwagę na wszechogarniającą modę na bycie „fit” i powiązane z tym konsekwencje, które obserwować możemy w formie zalewających media społecznościowe zdjęć.

Inspiracją do realizacji performansu były zdjęcia z walk bokserskich i MMA, tak wymowne, że aż można usłyszeć dźwięki wydawane przez zawodników.

Artystka poprzez swoje działanie postanowiła odwrócić role obrazu i dźwięku. Z kolei projekt „My body, my choice” („Moje ciało, mój wybór”) został zrealizowany w odpowiedzi na sytuację kobiet w Polsce w związku z toczącą się dyskusją na temat aborcji.

Artystka stworzyła piłkę-brzuch, bezosobowy, klasyczny przedmiot służący do zabawy, obiekt, który można kopnąć, uderzyć, podrzucić czy zagrać nim z kimś.

W cyklu fotografii „Reliefy”, zaprezentowanych przez Emilię Turek, wyraźne jest odwołanie do tradycji sztuki minimalistycznej. Artystka przyjmuje rolę selekcjonera zestawiającego ze sobą przemysłowe materiały, a następnie – poprzez działania kompozycyjne – dążącego do dekonstrukcji ich przedmiotowości.

Tym samym praca stanowi studium dekonstrukcyjnych możliwości fotografii, których efektem jest odrealnienie obiektów materialnych.

Artystka w pracach „Spanie”, „Granie” i „Pranie” odwołuje się wprost do prac innych artystów (Mladena Stilinovića, Martina Guta, Mounira Fatmi) i przenosi ich tematykę na realne, współczesne problemy.

Porusza kwestie funkcjonowania artysty w dzisiejszym świecie, wzajemnej wrogości trawiącej polskie społeczeństwo oraz symboliczną próbę naprawy tego zjawiska.

Przez cały okres studiów Wiktoria Walendzik kolekcjonowała obrazy – fotografie wykonane telefonem komórkowym, zwłaszcza obrazy znalezione w Internecie, w serwisach społecznościowych, robi stopklatki z filmów umieszczonych na portalu YouTube. Zgromadziła w ten sposób archiwum, z którego zawartości  powstał specyficzny kolaż rzeczy i wrażeń.

Tytuł malarskiej części dyplomu Dominiki Wyrobek „[her]story” nawiązuje do historii pisanej z kobiecego punktu widzenia. Artystka uważa, że kobieta z narzuconym kulturowo bagażem oczekiwań utknęła w zaprzeczeniu samej siebie.

Kobietom od wieków przypisywana jest łączność z naturą – kiedyś była widziana jako dar, podczas gdy współcześnie stanowi raczej przywarę.

Druga część dyplomu pt. „[hair]story” to trzy animacje zainspirowane historią Juli Pastrany, która żyła w XIX wieku i cierpiała na chorobę genetyczną hiperichtiozę, powodującą występowanie owłosienia na prawie całej powierzchni ciała.

Animacje pokazują codzienne sceny z życia kobiety; dotykają problemu zniewolenia rozumianego metaforycznie jako uwięzienie we własnym ciele, ale także dosłownie. Ciało Julii przechodziło z rąk do rąk, kupowane dla zysku czerpanego z publicznej ekspozycji.

Wydarzenia oraz wystawy w Muzeum Narodowym w Szczecinie do 7 października 2018

THE BEST OF

Najlepsze dyplomy Wydziału Malarstwa i Nowych Mediów Akademii Sztuki w Szczecinie 2018

Muzeum Narodowe w Szczecinie – Muzeum Sztuki Współczesnej, ul. Staromłyńska 1

otwarcie wystawy: 2 października 2018 (wtorek), godz. 14.00

wystawa czynna do 25 listopada 2018

kurator: Danuta Dąbrowska-Wojciechowska

artystki: Anastazja Mikhno, Aleksandra Mrozowska, Emilia Turek, Wiktoria Walendzik, Dominika Wyrobek

organizator: Muzeum Narodowe w Szczecinie

współpraca: Akademia Sztuki w Szczecinie

Akademia Historii Sztuki Sztuka starożytnej Grecji, część I

Zapraszamy na wykład Krystyny Milewskiej „Sztuka starożytnej Grecji, część I” w ramach cyklu Akademia Historii Sztuki.

Akademia Historii Sztuki to otwarte wykłady z zakresu historii sztuki, odbywające się od września 2018 do kwietnia 2019, w każdą środę.

Ze względu na przekrojowy charakter kursu polecamy go w szczególności młodzieży i osobom dorosłym, które pragną rozpocząć swoją przygodę z historią sztuki lub usystematyzować posiadane już wiadomości.

Kurs obejmuje szeroki zakres tematów, od sztuki starożytnej po sztukę współczesną, uzupełniony o zajęcia związane z analizą i interpretacją dzieł sztuki. Wstęp wolny.

Wykłady odbywają się w Muzeum Narodowym w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3. Wstęp wolny

Atomowi żołnierze wolności. Co pozostało po radzieckich magazynach głowic jądrowych w Polsce? oraz projekcja filmu „Rodnik”

Zapraszamy w czwartek, 4 października 2018 roku o godzinie 17.00 do Muzeum Narodowego w Szczecinie – Muzeum Historii Szczecina (Ratusz Staromiejski, ul. Księcia Mściwoja II 8) na czwarte naukowo-filmowe spotkanie towarzyszące wystawie czasowej „Postbellum. O czym nie mówią zwycięzcy”.

Wykładowi dra Grzegorza Kiarszysa z Katedry Archeologii Uniwersytetu Szczecińskiego „Atomowi żołnierze wolności. Co pozostało po radzieckich magazynach głowic jądrowych w Polsce?” towarzyszyć będzie specjalny pokaz etiudy filmowej „Rodnik” z 2014 roku autorstwa Marcina Sautera. Na spotkanie wstęp wolny.

 Atomowi żołnierze wolności. Co pozostało po radzieckich magazynach głowic jądrowych w Polsce?

Ponad 25 lat minęło od momentu, w którym radzieckie magazyny taktycznych i taktyczno-operacyjnych głowic atomowych znajdujących się w Polsce zostały opuszczone przez wycofujące się wojska rosyjskie. Wyjeżdżający żołnierze zabrali ze sobą wiele tajemnic.

Jedną z nich był mit Polski jako strefy wolnej od broni jądrowej. Poprzez archeologiczne studia opuszczonych baz oraz instalacji znajdujących się na dawnych lotniskach wojskowych możemy dziś obalić ten mit oraz uzupełnić dotychczasową wiedzę o obecności broni masowego rażenia na terytorium kraju.

Przyjęcie perspektywy archeologicznej pozwala także w pewnych okolicznościach na przewartościowanie niektórych poglądów naukowych.

Informacje na temat kontekstu historycznego tych miejsc można odnaleźć w odtajnionych raportach wojskowych sporządzonych przez CIA, NATO oraz służby Układu Warszawskiego.

Zastosowanie m.in. lotniczego i naziemnego skanowania laserowego, archiwalnych zdjęć lotniczych oraz odtajnionych zobrazowań satelitarnych CIA z misji Corona i Hexagon pozwalają dziś na odtworzenie układu przestrzennego magazynów atomowych oraz towarzyszących im obiektów i zapoznanie się z ich organizacją.

Rodnik

Polska 2014, reżyseria i zdjęcia: Marcin Sauter, montaż: Agnieszka Glińska i Ziemowit Jaworski, produkcja: Fundacja Bydgoska Kronika Filmowa, czas: 6 min.

Żyją tu z synem zupełnie sami. Domy są puste, bo ludzie uciekli stąd w czasie wojny. Mężczyźni zginęli na wojnie, zginął także jej mąż. Mówi, że spotyka zmarłych koło źródła.

Wojna o Górski Karabach to jeden z najbardziej krwawych konfliktów, do jakich doszło na Kaukazie po rozpadzie ZSRR. W walkach zginęło i rannych zostało 70 tysięcy ludzi.

Pół miliona opuściło swoje domy. Od momentu zawieszenia broni pomiędzy Armenią a Azerbejdżanem 60-letnia Donara i jej 40-letni syn Samvel zupełnie sami żyją w miejscowości Tyak.

Jesienią zbierają orzechy i suszą je na podłodze w swym pustym, zrujnowanym domu. Muzyka: Eugeniusz Rudnik (Studio Eksperymentalne Polskiego Radia)

Rysujemy w Muzeum „Tworzywo i barwa. Klejnoty Książąt Pomorskich”

Rysujemy w muzeum to zajęcia cykliczne, adresowane do osób w różnym wieku, prowadzone
w Muzeum Narodowym w Szczecinie.

Ich głównym celem jest umożliwienie dzieciom, młodzieży oraz osobom dorosłym bezpośredniego kontaktu ze sztuką, a także świadomego udziału w procesie twórczym.

Warsztaty są również szansą na poznanie sylwetek najwybitniejszych artystów, których dzieła znajdują się w Muzeum Narodowym w Szczecinie.

Uczestnicy zajęć – w zależności od indywidualnych potrzeb oraz możliwości wiekowych – będą przygotowywani do stania się odbiorcą i twórcą dziedzictwa kulturowego. Zostaną wyposażeni w wiedzę, umiejętności manualne i warsztatowe w zakresie technik malarskich oraz rysunkowych.

Poznają takie pojęcia, jak: płaszczyzna, obraz na płaszczyźnie, martwa natura, kompozycja, perspektywa, kolor, tworzenie kolorów, światło, światłocień, walor, faktura. Nauczą się także podstaw analizowania dzieła sztuki ze względu na jego cechy formalne.

Ponadto formuła zajęć umożliwi uczestnictwo w konkursach literackich i plastycznych organizowanych przez Dział Edukacji Muzeum Narodowego w Szczecinie.

Wydarzenia oraz wystawy w Muzeum Narodowym w Szczecinie do 7 października 2018

Program

6 października 2018 (sobota), godz. 12.00

Tworzywo i barwa. Klejnoty Książąt Pomorskich

Muzeum Tradycji Regionalnych MNS, ul. Staromłyńska 27

13 października 2018 (sobota), godz. 12.00

Stare srebra. Techniki rysunkowe

Muzeum Tradycji Regionalnych MNS, ul. Staromłyńska 27

Prowadząca: Maryla Raban

Wstęp: 10 zł
Nie obowiązują wcześniejsze zapisy.

SZTUKA SZCZĘŚLIWYCH LUDZI. Malarstwo na Bornholmie w XIX i XX wieku

Dania od lat 70. XX wieku znajduje się w czołówce Światowego Raportu Szczęścia, często zajmując w nim pierwsze miejsce. Duńczycy słyną z umiejętności osiągania tego stanu, podobnie jak z designu.

Pamiętając o tym, na wystawie – po pierwsze – zaprezentowano, w jaki sposób Duńczycy rozumieją szczęście na tle społeczno-kulturowym (począwszy od przełomu XVIII i XIX wieku, skończywszy na latach 70.), które wpłynęło na ukształtowanie samoświadomości duńskiej.

Po drugie zaś podjęto refleksję na tym, jaką rolę w tym kontekście odgrywa sztuka duńska XIX i XX wieku.

Pieniądze, sukcesy, sława rzadko są podstawowymi celami Duńczyków. Jeśli można wskazać coś, co jest dla nich naprawdę ważne, byłaby to umiejętność znajdowania równowagi między pracą a czasem wolnym.

Jednym słowem: hygge – czyli bycie razem z bliskimi w przyjemnej atmosferze, w poczuciu wspólnoty, wzajemnego zaufania, w przytulnym otoczeniu. Hygge to zjawisko, które u podstaw ma następujące czynniki: klimat Danii, niewielkie rozmiary państwa, tradycja życia domowego, koncepcja równości społecznej oraz państwa opiekuńczego.

W drugiej połowie XIX wieku zaczęły rozkwitać kolonie artystyczne. Określenie to odnosi się do grup twórców, którzy spotykali się w wybranym miejscu i pracowali we wspólnym celu, kierując się podobnym rozumieniem sztuki.

Nie oznacza to jednocześnie, że łączył ich wspólny manifest artystyczny. Wśród dzieł spotykamy różne rozwiązania stylistyczne.

Kolonie artystów powstające w Danii – podobnie jak w innych krajach Europy – rozkwitły w związku z popularnością bezpośredniego studiowania natury w 2. połowie XIX wieku.

Malarze uciekali ze zwyczajowych centrów kultury w dużych metropoliach i tworzyli grupy w nowych miejscach, które sprzyjały malowaniu na wolnym powietrzu oraz kusiły nietuzinkowymi motywami i intrygującą naturą.

Właśnie na tym tle należy rozpatrywać kolonię na Bornholmie. Wyspa bez wątpienia przyciągała artystów zarówno przez bogactwo przyrody, jak i jej „dzikość”.

W konsekwencji w twórczości odnajdujemy podobne motywy i tematy – są to często przedstawienia natury (w różnych warunkach pogodowych), lokalnej architektury, tamtejszej społeczności…

Na wystawie będzie można zobaczyć prawie 100 prac duńskich artystów ze zbiorów Bornholms Kunstmuseum – wśród nich dzieła takich twórców jak: Kristian Zahrtmann (1843–1917); Richard Mortensen (1910–1993; zwany czasem duńskim Wassilym Kandinskym); Edvard Weie (1879–1943); Olaf Rude (1886–1957); Oluf Høst (1884–1966) czy Niels Lergaard (1893–1982).

Wystawie będzie towarzyszył bogato ilustrowany katalog polsko-duńsko-angielski Sztuka szczęśliwcy ludzi. Malarstwo na Bornholmie w XIX i XX wieku z esejami kuratorów i opisami wszystkich obiektów z ekspozycji.

Sztuka szczęśliwych ludzi Malarstwo na Bornholmie w XIX i XX wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3

Otwarcie wystawy: 6 października 2018, godzina 18.00
Wystawa czynna do 17 marca 2019

Kuratorzy: Lars Kærulf Møller, dr Beata Małgorzata Wolska

Organizatorzy: Muzeum Narodowe w Szczecinie we współpracy z Bornholms Kunstmuseum

Partnerzy: Duński Instytut Kultury, Trust – koszulki.info.pl

Patronat honorowy: Patronat Honorowy Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego Olgierda Geblewicza; Patronat Honorowy Ambasadora Królestwa Danii Ole Egberga Mikkelsena

Mecenasi wystawy: Szczecińska Energetyka Cieplna, Towarzystwo Przyjaciół Muzeum Narodowego w Szczecinie

Harmonogram 2-7 października

Daniel Źródlewski rzecznik prasowy

Muzeum Narodowe w Szczecinie

 

Exit mobile version