Site icon Tu Świnoujście

Repertuar – październik w Operze na Zamku w Szczecinie

Repertuar - październik w Operze na Zamku w Szczecinie

Opera na Zamku logoRepertuar na miesiąc październik w Operze na Zamku w Szczecinie.

1.     Così fan tutte – W.A. Mozart

Tak czynią wszystkie albo Szkoła kochanków.

Terminy:
2018-10-13 19:00
2018-10-14 18:00
Miejsce: Sala Główna

Czas trwania: 3 godz. 10 min. (1 przerwa)
Ceny biletów: 35-85 zł

Repertuar - październik w Operze na Zamku w Szczecinie

Opis

„Wierność kobiety jest jak Feniks, wszyscy o niej słyszeli, ale nikt nie wie gdzie jej szukać…“

Tak śpiewa na początku Così fan tutte Don Alfonso, jeden z bohaterów opery buffa Wolfganga Amadeusza Mozarta, powodując tym samym lawinę niespodziewanych działań i zdarzeń: od cynicznego zakładu i pieniędzy stawianych przez młodzieńców na wierność swych wybranek przez późniejsze sprytne fortele, uwikłanie w zmowę nowych zalotników, po śluby i truciznę.

A wszystko to w przepięknej scenerii mórz południowych, gdzie powietrze jest gorące, a namiętności jeszcze bardziej. Liczne pomyłki i zamiany ról czynią z Così fan tutte najzabawniejszą chyba komedię w dorobku Mozarta, która ma jednak poważne przesłanie – skłania do refleksji nad ludzką naturą i namysłu, na czym naprawdę opiera się związek dwojga ludzi.

By podkreślić ponadczasowy charakter tej opowieści realizatorzy umieszczają jej akcję blisko współczesności, jedynie aluzyjnie odnosząc się do epoki Mozarta, w której Così fan tutte było prawdziwym skandalem obyczajowym.

2.     Tanztendenzen – międzynarodowy festiwal tańca współczesnego

Nowe tendencje w tańcu współczesnym. Międzynarodowy festiwal tańca po raz pierwszy w Szczecinie! Promocja dla osób i grup związanych z muzyką, teatrem i tańcem – prosimy o kontakt pod numerem: 91 43 48 144 (pon.-pt. 8.00-15.30)

Terminy:
2018-10-21 17:00 („Dzieci z dworca ZOO”)
2018-10-22 19:00
2018-10-23 19:00
2018-10-24 19:00
2018-10-25 19:00
2018-10-26 19:00
2018-10-27 19:00

Miejsce: Sala główna, Sala kameralna, Galeria O.
Ceny biletów: 15 i 30 zł (pojedyncze spektakle); 70, 75, 85 zł (bilety specjalne). Dla osób i grup związanych z muzyką, teatrem i tańcem – 5 zł

Tanztendenzen – renomowany festiwal tańca współczesnego, który odbywa się od 1993 roku w Niemczech. Tegoroczna edycja będzie pierwszą międzynarodową i zagości również w Szczecinie.

Zapraszamy na tydzień z tańcem współczesnym, w czasie którego codziennie, we wszystkich przestrzeniach Opery na Zamku odbywać się będą wydarzenia taneczne, w wykonaniu solistów i zespołów z teatrów tańca z Niemiec, Izraela, Szwecji, Szwajcarii, Holandii i Polski.

Festiwal organizowany jest w ramach viaTEATRI – transgranicznej sieci zawiązanej przez teatry w Greifswaldzie, Schwedt i Operę na Zamku.

Festiwal zainauguruje najnowszy spektakl baletowy opery – „Dzieci z dworca ZOO” Roberta Glumbka

Opisy spektakli:

poniedziałek 22 października SZWECJA g. 19.00, sala główna

„Rite of Exile: Silent Scent” – Iraqi Bodies
„Boska komedia” Dantego Alghieri to opis wędrówki na „drugą stronę”. Na tym arcydziele włoskiego poety oparł między innymi swój taneczny performance szwedzki zespół Iraqi Bodies.

Tytułowy „Rytuał wygnania” to trzy połączone spektakle podejmujące tematykę miłości, wojny i cnót widzianych przez Piekło, Niebo i Czyściec.

Artyści zastanawiają się, jak wojna w skali globalnej, ekonomicznej czy religijnej wpływa na nasze codzienne życie i czy w tym kontekście mówienie o miłości ma w ogóle jakiś sens? Gdzie jest romantyzm, ideały? Czy sprawiedliwość, odwaga, wiara, człowieczeństwo obecne są teraz w naszych relacjach?

Na scenie zobaczymy perfekcyjnie dopracowany ruch, gest, taniec i teatr fizyczny. Zobaczymy traumatyczną, ale i liryczną współczesną opowieść w wykonaniu szwedzkich tancerzy i choreografów znanych na całym świecie, laureatów wielu nagród na międzynarodowych festiwalach.

wtorek 23 października IZRAEL, NIEMCY, IZRAEL (trzy krótkie spektakle podczas jednego wieczoru) g. 19.00, sala kameralna

„Tennis – The True Story” – Nimrod Freed /Tami Dance Company
Tenis. Dwóch przeciwników, kort, siatka, rakiety i piłka. Obsesyjna gra stała się  metaforą walki i inspiracją dla choreografów i tancerzy.

Żeby przetrwać trzeba zaatakować, obronić i tak raz za razem, w rytm odbijanej piłki, który jest jak nasze życie: każdego dnia odbijamy jakieś piłki – w kontaktach osobistych po społeczne i polityczne. I każdego dnia chcemy osiągnąć sukces, pokonać tego, który stoi naprzeciwko. Często właśnie wręcz obsesyjnie.

Tancerze z Iraku pokażą trzy różne historie połączone w jeden performance. A tłem muzycznym będą autentyczne dźwięki z tenisowego kortu połączone z muzyką trans i soulową.

Występujący na całym świecie choreograf i tancerz Nimrod Freed znany jest jako artysta bezkompromisowy, a jego spektakle cechują  ogromne walory estetyczne, zapewniające widzom ekscytujące przeżycie.

„Insomnia” („Bezsenność”)-Katharina Wunderlich

Bezsenność rodzi stany pomiędzy jawą a snem. Które są prawdziwe, a które jedynie złudą? W swoim spektaklu Katharina Wunderlich tworzy letargiczny klimat tego pośredniego świata i przekłada to na codzienne życie, obowiązki kontra potrzeby.

Co się stanie, jeśli nie damy sobie rady z wymaganiami świata i nie wybierzemy odpowiedniej drogi? Artystka zadaje pytanie, jak poradzić sobie z presją, by odnieść sukces.

Widzowie widzą siebie na styku jawa-sen, jak w życiu: w czasie przejściowym. Znana artystka wykorzystując projekcje wideo, taniec i dźwięk stworzy oryginalny taneczny teledysk.

„Expecting”-OK Dance Company

Kolorowy, dizajnerski świat raz kojarzący się z punkiem, raz z „mydlanymi” historiami rodem z portali społecznościowych. Na scenie zobaczymy czterech wspaniałych półbogów, czy też zbyt pewnych siebie nastolatków. Poruszają się w rozchwiany sposób – czasami synchronicznie, czasami nieregularnie.

Czy to mistyczny rytuał, czy może wyraz braku szablonów w życiu uczniów szkół średnich. Najpierw półbogowie zuchwale podbijają scenę, by później popaść w niełaskę i znów powstać. Czołgają się, zakochują, upadają z płaczem.

Kwintesencja aberracji. Artyści popadają z jednej skrajności w drugą aż do emocjonalnego wyczerpania. To przedstawienie do specjalnie skomponowanej muzyki katapultuje publiczność przez tęczę emocji do zaskakującego finału.

środa 24 października NIEMCY g. 19.00, sala główna 

„Bronze by Gold” – Mouvoir/Stephanie Thiersch

W spektaklu wir wielu ciał, porywający mix dźwięków kwartetu smyczkowego i muzyki klubowej. Pełen eklektyzm: od didżeja miksującego muzykę na żywo po spokojną tonację.

Tancerze pokażą całe spektrum możliwości ludzkiego ciała w świecie, w którym mimo pewnego porządku, wszystko wzajemnie się zaprzecza, niweluje. Bo świat nieustannie się zmienia, a człowiek wciąż wędruje i szuka.

„Całe szaleństwo poszukiwań każdego człowieka wędrującego przez życie staje się widoczne w  niesamowicie wielowymiarowych, imponujących obrazach Thiersch.

Wspaniałe doświadczenie”! – pisze o tym spektaklu Tanznetz.de. Stephanie Thiersch to utalentowana i nagradzana na całym świecie niemiecka tancerka i choreografka. Jej dodatkowe humanistyczne wykształcenie pozwala pokazać widzowi formę eksperymentalną, i fascynującą – także intelektualnie.

czwartek 25 października POLSKA g. 19.00, Sala kameralna Instalacja site-specific – Linga

g. 20.00, Galeria O. „Weld” – Łukasz Przytarski

W swoim spektaklu Łukasz Przytarski zainspirował się twórczością amerykańskich rzeźbiarzy Johna Chamberlaina i Fletchera Bentona. Jako tancerz i artysta wizualny łączy różne formy abstrakcyjne i przedstawia swoje ciało jako ruchomą rzeźbę.

Momentami jest dynamiczny i nieokreślony jak kolaż Chamberlaina, innym razem skupiony na kształcie, monochromatyczności i geometrii jak prace Bentona. Przestrzeń artysty tworzą niebanalne kostiumy i ciekawa scenografia.

sobota 27 października, KUBA g. 19.00, sala główna

„Exceso de la nada” („Nadmiar niczego”) – Maura Morales Kuba. Z czym się kojarzy? Z Fidelem Castro, amerykańskimi samochodami, cygarami, rumem, gorącymi rytmami salsy, płomiennym temperamentem mieszkańców. I biedą…

Ze swoją ojczyzną – pełną sprzeczności i kontrastów w swoim solowym tańcu nowoczesnym rozlicza się Maura Morales – słynna tancerka i choreografka, wielokrotna zdobywczyni międzynarodowych nagród i jurorka wielu światowych festiwali tanecznych.

Utwór nosi tytuł „Exceso de la nada“ czyli „Nadmiar niczego”. Czy to swoista metafora tego, co możemy zobaczyć na Kubie, podobno kraju szczęśliwych, uśmiechniętych ludzi? Zobaczmy to na żywo! Popis taneczny Maury Morales urzeka silnymi oraz pełnymi niuansów kompozycjami choreograficznymi. I jest pełen artystycznych ambiwalencji jak jej kraj…

BILETY NA FESTIWAL:

Dodatkowo bilet specjalny uprawnia do zakupu biletów w promocyjnej cenie 1 zł na wydarzenia Festiwalu w Sali Kameralnej i Galerii O. – szczegóły w kasie.
________________________
* poza spektaklem szkolnym

W sprzedaży dostępne są również bilety normalne:

Promocja dla osób i grup związanych z muzyką, teatrem i tańcem – prosimy o kontakt pod numerem: 91 43 48 144 (pon.-pt. 8.00-15.30)

Spektakl de Stilte  „Latająca krowa” jest spektaklem dla grup zorganizowanych (przedszkola i szkoły), obowiązują zasady sprzedaży jak na spektakle szkolne.

3.     Requiem wojenne – Benjamin Britten

Monumentalny muzyczny fresk z okazji stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości oraz zakończenia I Wojny Światowej w wykonaniu międzynarodowych artystów.

Terminy: 2018-10-31 19:00

Miejsce: Sala główna
Czas trwania: ok. 1,5 h (bez przerwy)
Ceny biletów: 25-70 zł

Opis:

W stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości oraz zakończenia I Wojny Światowej Opera na Zamku zaprasza na wielkie wydarzenie muzyczne przygotowywane we współpracy teatrami z Niemiec i Litwy.

Monumentalne „Requiem” wojenne Benjamina Brittena  wykonają połączone zespoły artystyczne  Opery na Zamku w Szczecinie, Theater Vorpommern z Greisfwaldu i Teatru Muzycznego w Kłajpedzie wspomagane przez Chór Akademicki im. prof. J. Szyrockiego ZUT oraz Szczeciński Chór Chłopięcy „Słowiki” prowadzone przez Floriana Csizmadię oraz Jerzego Wołosiuka.

W partiach solowych wystąpią znakomici Aga Mikolaj, Benjamin Hulett i Benjamin Appl śpiewający w najlepszych europejskich teatrach operowych.

Ten wielki muzyczny fresk miał swoje prawykonanie w 1962 r. podczas otwarcia nowoodbudowanej  katedry w Coventry zniszczonej podczas II Wojny Światowej.

Co niezwykłe, łaciński tekst liturgiczny przeplata się w nim z wierszami brytyjskiego poety Wilfreda Owena, który poległ na froncie w ostatnich dniach pierwszej wojny światowej w wieku zaledwie 25 lat.

Podział ten wpływa wprost na konstrukcję muzyczną i aparat wykonawczy dzieła, w którym fragmenty religijne wykonywane są przez sopran, wielką orkiestrę, chór i organy, a poetyckie przez tenora i barytona z autonomiczną orkiestrą kameralną.

Dzięki temu utwór wymyka się kategoryzowaniu go jako dzieło stricte koncertowe ale tworzy swój niepowtarzalny, uniwersalny teatralno-muzyczny świat.

Magdalena Jagiełło-Kmieciak

rzecznik prasowy Opery na Zamku

Exit mobile version