Site icon Tu Świnoujście

XX ŚWINOUJSKIE WIECZORY ORGANOWE KONCERT OD RENESANSU DO WSPÓŁCZESNOŚCI

XX ŚWINOUJSKIE WIECZORY ORGANOWE

XX ŚWINOUJSKIE WIECZORY ORGANOWE KONCERT OD RENESANSU DO WSPÓŁCZESNOŚCI.

Dobiega do finału XX Międzynarodowy Festiwal Muzyczny ŚWINOUJSKIE WIECZORY ORGANOWE wiosna, lato 2018.

W muzyczną podróż od renesansu do współczesności w piątkowy, przedostatni koncertowy wieczór (24.08) zabrała słuchaczy szwedzka organistka

Ursula GRAHM, absolwentka Akademii Muzycznej w Warszawie, w klasie organów prof. Feliksa Rączkowskiego. Umiejętności gry doskonaliła na kursach mistrzowskich u wybitnych organistów i pedagogów w Niemczech, Holandii, Belgii, Włoszech i Francji.

Laureatka konkursu muzyki dawnej w Łodzi i wyróżnienia w Konkursie Bachowskim w Brugii. Od 1971 r. mieszka na stałe w Szwecji, gdzie prowadzi działalność koncertową. W swym artystycznym dorobku ma koncerty w większości krajów Europy oraz w USA.

Autorka prac naukowych na temat polskiej i szwedzkiej muzyki organowej oraz budownictwa organowego w Szwecji. Otrzymała nagrodę Ministra Kultury i Sztuki za propagowanie polskiej muzyki organowej za granicą.

Ursula GRAHM rozpoczęła koncert krótkim, potężnym w brzmieniu Preludium Ferdinanda ZELLBELA, szwedzkiego kompozytora przełomu XVII i XVIII wieku. Po tym mocnym utworze zagrała spokojną Fantazję w manierze echa J.P. SWEELINCKA. Nie zabrakło utworów bachowskich.

Najpierw zagrała melodyjne Allegro, Largo i Allegretto z III Sonaty C.F.E. BACHA, a po niej rzadko wykonywaną, wymagającą doskonałej techniki gry Toccatę i fugę F-dur

J.S. BACHA. I znów była muzyka szwedzka gdy słuchano pięknego, nostalgicznego Gammal fadopsalm fran Dalar (Dawny psalm pasterski z okolic Dalarna) Oscara LINDBERGA.

Po tym utworze wykonała, skomponowaną w 1971 r. trudną w odbiorze, nowoczesną w brzmieniu, a jednak piękną Toccatę T. PACIORKIEWICZA.

Muzyczną podróż kończyła Toccatą z V SymfoniiCh. M. WIDORA, zagraną po mistrzowsku i nagrodzoną długą owacją, po której maestra ponownie zasiadła do instrumentu i na bis wykonała Preludium J. PODBIELSKIEGO – jedyny zachowany utwór organowy tego kompozytora.

To była ciekawa muzyczna podróż przez epoki od renesansu po XX wiek.

Maja Piórska
Tow. Przyjaciół Świnoujscia
www.tpś.com.pl , www.xn--tp-3sa.com

Exit mobile version