Site icon Tu Świnoujście

Ślązak nie wejdzie do służby w marcu przyszłego roku. Znów opóźnienia

Ślązak nie wejdzie do służby w marcu przyszłego roku

Gospodarka Morska logoŚlązak nie wejdzie do służby w marcu przyszłego roku. Znów opóźnienia.

Ślązak nie wejdzie do służby w planowanym terminie. Jak ustalił reporter Radia Gdańsk, zamiast w marcu, ma to nastąpić najwcześniej latem przyszłego roku. Powód? Prace na jednostce jeszcze się nie zakończyły.

„Nie są jeszcze gotowe w 100 proc. IPMS, czyli system zarządzania okrętem, przekładnia redukcyjna oraz system wentylacyjny.

Najszybciej swoje prace powinien zakończyć dostawca systemu wentylacyjnego, ponieważ pojawi się jeszcze w sierpniu. Dłużej, bo do października, potrwa dokańczanie IPMS oraz przekładni redukcyjnej” – dowiedział się reporter Radia Gdańsk.

W związku z opóźnieniem w pracach stoczniowych, próby morskie planowane są teraz na przełomie października i listopada. Jak podało Radio Gdańsk, „trudno wtedy o spokojne morze.

W efekcie w Stoczni Wojennej nikt nie ma wątpliwości, że nie uda się dotrzymać marcowego terminu wprowadzenia Ślązaka do służby”.

Umowę pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia, a konsorcjum – Polską Grupą Zbrojeniową  S.A i PGZ Stocznia Wojenna S.A., na dokończenie budowy okrętu patrolowego ORP Ślązak, przeprowadzenie prób portowych, morskich oraz zdawczo-odbiorczych okrętu zawarto 29 czerwca.

Ramowy harmonogram przewidywał wtedy rozpoczęcie prób okrętu w lipcu 2018 roku, a ich zakończenie, połączone z przekazaniem jednostki Marynarce Wojennej RP, do końca marca 2019 r.

Podczas swojego wystąpienia w czerwcu przy okazji święta Marynarki Wojennej Mariusz Błaszczak zapowiedział, że budowa okrętu patrolowego Ślązak właśnie dobiega końca. – Podjąłem ostatnie decyzje związane z wdrożeniem tego okrętu do służby w Marynarce Wojennej  – zaznaczył wówczas szef MON.

Ślązak jest budowany od 2001 r., gdy polski rząd rozpoczął realizację programu „Gawron”, mającego zapewnić polskiej Marynarce Wojennej siedem nowoczesnych korwet.

Jednostki miały być oddane w 2009 r., jednak w państwowym budżecie wciąż brakowało pieniędzy na dokończenie projektu. Stopniowo ograniczano także liczbę korwet, aż pozostał tylko jeden okręt, którego ukończenie miało kosztować 1,1 mld zł.

Ostatecznie MON zadecydowało, że nie będzie dalej budowało tej jednostki. Gotowy kadłub, w który zainwestowano 400 mln zł, został przeznaczony na budowę ORP Ślązak.

Chrzest Ślązaka odbył się w lipcu 2015 r. Matką chrzestną okrętu została Maria Waga, wdowa po admirale Romualdzie Wadze, który był dowódcą Marynarki Wojennej w latach 1989-1996.

Do głównych zadań okrętu będą należały: zwalczanie celów nawodnych, powietrznych, mniejszych jednostek i zagrożeń asymetrycznych; patrolowanie i ochrona torów podejściowych oraz morskich linii komunikacyjnych; eskortowanie i ochrona jednostek komercyjnych;

kontrola morskich szlaków żeglugowych jako element sił wielonarodowych; zwalczanie piractwa i terroryzmu morskiego; współpraca z siłami specjalnymi w zakresie zabezpieczenia ich działań; doraźne bazowanie śmigłowca na pokładzie; udział w akcjach humanitarnych i ekologicznych.

Ślązak w liczbach

Długość całkowita – 95,2 m;
Szerokość – 13,5 m;
Wysokość do pokładu otwartego – 9,35 m;
Zanurzenie – 3,6 m;
Wyporność standardowa – ok. 1 800 ton;
Autonomiczność – 30 dni;
2 silniki główne o mocy 2 x 3 240 kW;
Turbina mocy szczytowej 25 000 kW;
Elektrownia okrętowa – 4 zespoły prądotwórcze o mocy 4 x 600 kW;
Prędkość max. 30 węzłów +;
Prędkość marszowa 18 węzłów – zasięg 2 000 Mm;
Prędkość ekonomiczna 14 węzłów – zasięg 4 500 Mm;
Wyposażenie dodatkowe: dziobowy pędnik azymutalny i aktywne stabilizatory kołysań.

Planowane uzbrojenie

System dowodzenia wraz z konsolami – dostawca firma THALES;
Armata morska OTO MELARA – 76 mm;
2 armaty MARLIN – WS – 30 mm;
4 wyrzutnie pocisków rakietowych GROM;
4 wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm;
Stacja radiolokacyjna;
Sonar nawigacyjno – ostrzegający;
Głowica optoelektroniczna;
System kierowania ogniem;
Środki łączności i nawigacji.

fot. GospodarkaMorska.pl

Źródło: http://www.gospodarkamorska.pl/

Exit mobile version