Podpisanie umowy na budowę tunelu w Świnoujściu po raz kolejny przełożone.
Po raz kolejny przesunięto termin podpisania umowy na budowę tunelu w Świnoujściu – poinformowało Radio Szczecin.
Konsorcjum włoskich firm Astaldi i Ghella znów poprosiło o dodatkowy czas na dostarczenie wszystkich niezbędnych dokumentów. Chodzi głównie o gwarancje bankowe.
Pierwotnie umowa miała być podpisana na początku lipca, ale wtedy – z tego samego powodu – termin też został przesunięty. Wszystko wskazuje na to, że dokumenty zostaną podpisane na początku sierpnia.
Realizacja inwestycji będzie trwała cztery lata od daty podpisania umowy.
Najważniejszą częścią projektu będzie tunel o długości 1,76 km, który pozwoli kierowcom przejechać pod Świną. Wartość inwestycji to ponad 912 mln zł, a dofinansowania unijnego – ponad 775 mln zł. Środki na inwestycję pochodzą z Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna, będąca również częścią toru wodnego do portu w Szczecinie.
Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które nie posiadają wystarczającej przepustowości, co powoduje często długi czas oczekiwania na prom, i są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne. Rozwiązaniem komunikacyjnych problemów ma być tunel.
Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra jednorurowego tunelu drążonego. Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości po 3,5 metra, poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna.
Świnoujście leży na kilkudziesięciu wyspach, z których tylko trzy są zamieszkane – Uznam, Wolin i Karsibór. Na wyspie Uznam znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi; żyje tu 80 proc. mieszkańców Świnoujścia.
Źródło: http://www.gospodarkamorska.pl/