PIĘKNA INAUGURACJA JUBILEUSZOWEGO XX MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU ŚWINOUJSKIE WIECZORY ORGANOWE’ 2018.
W miniony piątek (15 czerwca) koncertem zainaugurowano XX festiwalowe ŚWINOUJSKIE WIECZORY ORGANOWE wiosna, lato 2018, ale wszystko zaczęło się późną jesienią 1997r. od przypadkowego odkrycia pięknego brzmienia organów w kościele pw. Chrystusa Króla, przychylności ks. Kazimierza Sasadeusza – wtedy proboszcza parafii, a od kilku lat Jego następcy ks. Bogusława Gurgula, finansowego wsparcia władz Świnoujścia i od 1998 roku świątynia, na prawie trzy wiosenne i letnie wieczory, w każdy piątek zamienia się w salę koncertową.
Po oficjalnym otwarciu XX Świnoujskich Wieczorów Organowych przez ks. Bogusława Gurgula – proboszcza parafii pw. Chrystusa Króla, przy kościelnych organach zasiadł, znany świnoujskiej publiczności, mistrz gry organowej Piotr RACHOŃ i rozpoczął koncert utworem francuskiego kompozytora końca epoki romantyzmu Litanią J. A. ALAIN’a, skomponowaną w 1937r.
Gdy wybrzmiały oklaski, przed licznie zgromadzoną publicznością stanęli Dumitru HAREA grający na fletni Pana i akordeonista Andrij MELNYK. W duecie zagrali M.A. CHARPENTIERA Te Deum i V. VAVILOVA Ave Maria.
Oryginalne zestawienie, piękne współbrzmienie instrumentów i znakomita gra artystów stworzyły niepowtarzalny nastrój i zachwyt publiczności, okazywany gromkimi brawami, po których ponownie słuchano gry organowej.
Piotr Rachoń wykonał dwa piękne chorały J. S. BACHA; Wachet auf ruft uns stimme z Kantaty 140 i Jesus bleibet Fraude z Kantaty 147. Po mistrzowsku zagrane współgrały w nastroju z poprzednimi utworami.
Gdy kolejne utwory zagrał Duet Harea & Melnyk – porywający Taniec neapolitański P. CZAJKOWSKIEGO, Samotny pasterz J. LASTA i Hora Pe loc Gh. ZAMFIRA, żywiołowa muzyka, wirtuozeria gry na fletni Pana, znakomity wtór akordeonu, porywające brawa zachwyconej publiczności zmieniły nastrój koncertu.
Nie zmienił go kolejny utwór Elevazione P. D. de BERGAMO, kompozycja pięknych melodii, w różnych, prawie tanecznych rytmach, zagrany na organach przez P. Rachonia.
Następnie maestro porywająco, z wirtuozerią godną mistrza wykonał L. VIERNA Carillon de Westminster. W tym utworze publiczność miała możliwość wysłuchania całego bogactwa dźwięków świnoujskich, zabytkowych organów. Gromkimi brawami nagrodzono artystę.
Fletnia Pana to instrument o ciepłej barwie, a gra Duetu HAREA & MELNYK zachwyca publiczność. Tak też było gdy Duet kończył program koncertu trzema utworami. Kompozycją
D. HAREA Karpackie impresje – zagrane na końcówce i okarynie, Gh. ZAMFIRA Hora ca la caval i Gr. DONICU Skowronek, w którym usłyszeliśmy szum i głosy lasu, śpiew ptaków.
To był popis gry na fletni Pana przy wtórze akordeonu i nic dziwnego, że publiczność dziękowała brawami na stojąco. Po niemilknącej owacji artyści na bis wykonali trzy utwory, w tym wzruszająco piękny utwór E. MORICONE Dawno temu w Ameryce.
Koncert ciekawy pod względem układu programu i utworów.
Organizatorzy mają nadzieję, że był zapowiedzią udanego jubileuszowego Festiwalu.
Maja Piórska
Tow.Przyjaciół Świnoujścia