Site icon Tu Świnoujście

Muzeum Narodowe w Szczecinie: kalendarium 7-12 maja 2018

Muzeum-Narodowe-w-Szczecinie logoMuzeum Narodowe w Szczecinie: kalendarium wydarzeń  7-12 maja 2018.

7 MAJA 2018 | PONIEDZIAŁEK
Muzeum nieczynne

8 MAJA 2018 | WTOREK
Muzeum czynne w godzinach 10.00 – 18.00

9 MAJA 2018 | ŚRODA
Muzeum czynne w godzinach 10.00 – 18.00

10 MAJA 2018 | CZWARTEK
Muzeum czynne w godzinach 10.00 – 18.00
17.00 | Muzeum Narodowe w Szczecinie | wstęp wolny
„Obraz Indian Ameryki Południowej w badaniach Borysa Malkina” | Wykład dr Magdaleny Nierzwickiej

Wydarzenie towarzyszące wystawie „Inspirowani naturą. Rękodzieło Indian Amazonii. W hołdzie Borysowi Malkinowi

11 MAJA 2018 | PIĄTEK
Muzeum czynne w godzinach 10.00 – 16.00
12.00 | Muzeum Narodowe w Szczecinie | wstęp wolny
Gala Finałowa konkursu „Moja Mała Ojczyzna”

18.00 | Muzeum Narodowe w Szczecinie | wstęp wolny
WERNISAŻ | „Panoramiczny happening morski” Tadeusza Kantora w fotografii Eustachego Kossakowskiego z rozwinięciem na biorących w nim udział: Edwarda Krasińskiego, Jerzego Beresia i Stanisława Fijałkowskiego

12 MAJA 2018 | SOBOTA
Muzeum czynne w godzinach 10.00 – 18.00 | BEZPŁATNA SOBOTA
UWAGA! GMACH MUZEUM NARODOWEGO W SZCZECINIE PRZY WAŁACH CHROBREGO NIECZYNNY DLA INDYWIDUALNYCH ZWIEDZAJĄCYCH, POZOSTAŁE GMACHY – BEZ ZMIAN

10.00 | Muzeum Sztuki Współczesnej MSN | bilety: 10 pln + zapisy (!)
„Taniec masek” – warsztaty dla dzieci w wieku 6–12 lat | Wydarzenie towarzyszące wystawie „TWARZE / FACES” Katarzyny Kozyry & Katarzyny Szumskiej

10.00 | Muzeum Historii Szczecina MNS | bilet: 10 pln + zapisy (!)
Akademia Gryfa | „Plac zabaw – opowieść o zabawach i zabawkach dzieci w dawnym Szczecinie” | Warsztaty dla dzieci w wieku 7 –10 lat

10.00 | Muzeum Narodowe w Szczecinie | bilety: 10 pln + zapisy (!)
Akademia Juniora | „Podróże przez kontynenty: Azja. Z wizytą w Japonii” | Warsztaty dla dzieci w wieku 7–12 lat

12.00 | Muzeum Narodowe w Szczecinie | bilety: 10 pln + zapisy (!)
Poszukiwanie sztuki i matematyki w świecie origami | „Kwiatowa kula, czyli kręciołki w roli głównej” | Warsztaty dla dzieci w wieku 10 – 14 lat

12.00 | Muzeum Historii Szczecina MNS | bilety: 10 pln (bez zapisów)
Rysujemy w muzeum | „Motywy marynistyczne w historii miasta”
17.00 | Dziedziniec Muzeum Tradycji Regionalnych MNS | wstęp wolny
Koncert uczestników kursu interpretacji muzyki wokalnej | Zachodniopomorskie Forum Artystyczne
19.00 | Muzeum Narodowe w Szczecinie | bilety: www.famd.pl
Musica Aeterna Bratislava | „Bratysława – muzyczny portret miasta” | Koncert w ramach XV Szczecińskiego Festiwalu Muzyki Dawnej

13 MAJA 2018 | NIEDZIELA
Muzeum czynne w godzinach 10.00 – 16.00
19.00 | Dziedziniec Muzeum Tradycji Regionalnych MNS | bilety: www.famd.pl
Aldona Bartnik i Zespół Consortium Sedinum | „Barokowe serce Europy” | Koncert w ramach XV Szczecińskiego Festiwalu Muzyki Dawnej

LOKALIZACJE:
Muzeum Narodowe w Szczecinie: ul. Wały Chrobrego 3
Muzeum Narodowe w Szczecinie – Muzeum Tradycji Regionalnych: ul. Staromłyńska 27
Muzeum Narodowe w Szczecinie – Muzeum Sztuki Współczesnej: ul. Staromłyńska 1
Muzeum Narodowe w Szczecinie – Muzeum Historii Szczecina: ul. Mściwoja II 8
Muzeum Narodowe w Szczecinie – Centrum Dialogu, pl. Solidarności 1
Muzeum Narodowe w Szczecinie – Wystawa Zachodniopomorskich Kolei Dojazdowych: Gryfice, ul. Błonie 2

SOCIAL MEDIA:
www.muzeum.szczecin.pl
facebook/muzeum.szczecin
instagram/muzeum.szczecin

MUZEUM NARODOWE W SZCZECINIE – INSTYTUCJA KULTURY SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO WSPÓŁPROWADZONA PRZEZ MINISTERSTWO KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO

AKTUALNE WYSTAWY STAŁE oraz CZASOWE

MUZEUM NARODOWE W SZCZECINIE

Wystawy czasowe:
– „Panoramiczny happening morski” Tadeusza Kantora w fotografii Eustachego Kossakowskiego z rozwinięciem na biorących w nim udział: Edwarda Krasińskiego, Jerzego Beresia i Stanisława Fijałkowskiego (do 10.06.2018)
– Inspirowani naturą. Rękodzieło Indian Amazonii. W hołdzie Borysowi Malkinowi (do 27.01.2019)
Wystawy stałe:
– Antyczne korzenie Europy. Szczecińska kolekcja Dohrnów
– W afrykańskiej wiosce
– Sztuka Afryki – między maską a fetyszem
– Dzieci magii. Afrykańskie lalki i marionetki
– Od kompasu słonecznego do systemu DECCA – historia hiperboli w nawigacji
– Modele żaglowców i okrętów
– Modele statków ze Stoczni Szczecińskiej
Ekspozycje tymczasowe:
– Magazyn Sztuki Dawnej – sztuka na Pomorzu od XII do XVII wieku
– Magazyn archeologiczny Muzeum Morskiego

MUZEUM NARODOWE W SZCZECINIE — MUZEUM TRADYCJI REGIONALNYCH

Wystawy stałe:
– Gabinet Pomorski. W zwierciadle monet, banknotów i pieczęci
– Złoty wiek Pomorza. Sztuka na dworze książąt pomorskich w XVI i XVII wieku
– Stare srebra
– Lapidarium
– Gabinet nowych nabytków

MUZEUM NARODOWE W SZCZECINIE — MUZEUM SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ

Wystawy czasowe:
– TWARZE / FACES Katarzyna Kozyra & Katarzyna Szumska (do 01.07.2018)

MUZEUM NARODOWE W SZCZECINIE — MUZEUM HISTORII SZCZECINA

Wystawy stałe:
– Najstarsze karty z dziejów Szczecina
– Historia i kultura Szczecina w czasach szwedzkich i pruskich
– Eugen Dekkert – muzealne atelier
– Hans Stettiner i Jan Szczeciński. Życie codzienne w Szczecinie w XX wieku
Wystawy czasowe:
– Najnowsza historia Sz… / Stocznia (do 26.08.2018)

MUZEUM NARODOWE W SZCZECINIE — CENTRUM DIALOGU PRZEŁOMY

Wystawy stałe:
– Wystawa stała Centrum Dialogu Przełomy

MUZEUM NARODOWE W SZCZECINIE — WYSTAWA ZACHODNIOPOMORSKICH KOLEI DOJAZDOWYCH

– Wystawa plenerowa Zachodniopomorskiej Kolei Dojazdowej.

Muzeum Narodowe w Szczecinie

#1 WYKŁAD DR MAGDALENY NIERZWICKIEJ „OBRAZ INDIAN AMERYKI POŁUDNIOWEJ W BADANIACH BORYSA MALKINA”

Zapraszamy w czwartek, 10 maja 2018 o godzinie 17.00 do Muzeum Narodowego w Szczecinie przy Wałach Chrobrego na wykład dr Magdaleny Nierzwickiej „Obraz Indian Ameryki Południowej w badaniach Borysa Malkina”.

Wykład odbywa się w ramach cyklu wydarzeń towarzyszących wystawie „Inspirowani naturą. Rękodzieło Indian Amazonii. W hołdzie Borysowi Malkinowi”.
Na spotkanie – wstęp wolny.

#2 GALA FINAŁOWA KONKURSU MOJA MAŁA OJCZYZNA

Zapraszamy uczniów, nauczycieli oraz rodziców i opiekunów na Galę Finałową XVIII edycji konkursu „Moja mała ojczyzna. Moja miejscowość, mój region”. W tym roku konkurs odbył się pod hasłem „Pomorze Zachodnie w latach 1945–2016. Ludzie, miejsca, wydarzenia”.

Konkurs odbył się w trzech kategoriach wiekowych: klasy I-III i IV-VII szkół podstawowych oraz gimnazja. Na Gali Finałowej poznany wszystkich laureatów konkursu.

Gala Finałowa odbędzie się w Muzeum Narodowym w Szczecie, ul. Wały Chrobrego 3

Organizatorem konkursu jest Muzeum Narodowe w Szczecinie oraz Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli.

Muzeum Narodowe w Szczecinie

#3 WYSTAWA CZASOWA „PANORAMICZNY HAPPENING MORSKI” TADEUSZA KANTORA W FOTOGRAFII EUSTACHEGO KOSSAKOWSKIEGO

WERNISAŻ: 11 maja 2018 | sobota | 18.00 Muzeum Narodowe w Szczecinie | ul. Wały Chrobrego 3

„Panoramiczny happening morski”, wykonany w sierpniu 1967 r. przez artystów uczestniczących w V Plenerze w Osiekach (m.in. Jerzego Beresia, Edwarda Krasińskiego, Stanisława Fijałkowskiego), jest drugim plenerowym happeningiem Tadeusza Kantora (poprzedził go „List” , który odbył się w Warszawie w styczniu tego samego roku) i jedną z pierwszych akcji performatywnych w Polsce w latach 60. XX wieku.

Bez wątpienia jest także największym i najbardziej złożonym widowiskiem tego typu, zrealizowanym w plenerze. Obrosły legendą oraz licznymi anegdotami pozostaje niekwestionowanie kluczowym wydarzeniem polskiej sztuki nowoczesnej po 1945 r. W cyklu fotografii utrwalił go Eustachy Kossakowski, a słynna scena dyrygowania falami morskimi stała się już ikoną sztuki europejskiej.

„Życie w sztuce” i poprzez sztukę, cechujące prezentowanych na wystawie twórców, to poszukiwanie przez nich granicy, po przekroczeniu której powtarzalność artystycznego gestu staje się świadomością biologicznego procesu.

Oczywiście artysta zliczający „nieskończoność”, świadom nieuniknionej klęski własnego zamiaru, podejmuje takie wyzwanie. Spełnia się bowiem w wierności sobie i konsekwentnym poszukiwaniu ontologicznego sensu, ukrytego w codzienności.

Powtarzalność, nieustanność narastania, ale też tracenia, zmusza artystę do gestu niezgody, wyboru idei „godnego życia” „człowieka zbuntowanego”, który akceptuje nieuchronność przemijania i sam podejmuje dzieło dokumentacji tego procesu, przejmując nad nim władzę. Tak można scharakteryzować zasadę twórczości Tadeusza Kantora, Edwarda Krasińskiego, Jerzego Beresia czy Stanisława Fijałkowskiego.

„Święte ciało prowincji”, Pomorze Zachodnie, pozbawione dominujących elementów sztuki i z wykształcającą się zaledwie świadomością własnej formy, jest odpowiednim miejscem dla działań neoawangardy polskiej w latach 60. i 70. XX wieku.

Nadmorska osada Łazy to przestrzeń balansująca na granicy, wyznaczanej z jednej strony przez naturę, a z drugiej ideologię i fizyczność opresyjnego państwa. Przecież „Łazy” to miejsca po wykarczowanym lub wypalonym lesie, przeznaczone dla nowego.

Przypadkowa semantyczna zbieżność z nazwą miejsca, gdzie wydarzył się gest intelektualnej wolności, jakim niewątpliwie była idea dyrygowania morzem, podkreśla akt niezależności i kreacji, w którym jednostka jest podmiotem a nie przedmiotem.

Przestrzeń, oddalona od twardego państwowego jądra, stworzyła możliwość nieustannej transgresji, będącej w przypadku Kantora zasadą życia, ale jest także jedyną zasadą awangardy. A dla nas jest dowodem, że i na „granicach” możliwe są wydarzenia właśnie te granice znoszące.

BOHATEROWIE WYDARZENIA:

TADEUSZ KANTOR – Demiurg, reżyser, twórca happeningów, malarz, scenograf, pisarz, teoretyk sztuki, aktor we własnych przedstawieniach, wykładowca krakowskiej ASP. Urodzony w 1915 r., zmarł w 1990 r.w Krakowie. Znany jako wybitna, oryginalna osobowość teatru XX wieku i twórca własnej grupy teatralnej (Teatr Konspiracyjny, Cricot 2) oraz spektakli wynikających ze złożonej osobowości, poruszających niezmienne dylematy rzeczywistości. Jeden z najważniejszych twórców polskiej sztuki.

AUTOR ZDJĘĆ – EUSTACHY KOSSAKOWSKI – FOTOGRAF. Urodzony w 1925 r., zmarł w 2001 r. w Paryżu. Jego twórczość dzieli się na dwa okresy: „okres polski” (lata 50. i 60.) oraz „okres paryski” (od 1970 r. do śmierci artysty).

Zasłynął między innymi wybitną serią fotografii pejzażu przemysłowego lat 50. i 60. Jest również autorem unikalnej dokumentacji polskiej awangardy artystycznej lat 60. – twórczości artystów związanych z Galerią Krzywego Koła i Galerią Foksal, między innymi Henryka Stażewskiego i Edwarda Krasińskiego, oraz teatrów Tadeusza Kantora i Jerzego Grotowskiego.

Okres paryski Kossakowskiego to czas własnych poszukiwań fotograficznych, z których wielki sukces odniosła seria 159. fotografii „obiektywnych” pt. „6 metrów przed Paryżem”, uwieńczone albumami cykle zdjęć pt. „Światła w Chartres”, „Pompeje, mieszkania tajemne” oraz „12 Apostołów” sfotografowanych od tyłu na frontonie Bazyliki Świętego Piotra w Rzymie.

EDWARD KRASIŃSKI – Rzeźbiarz, malarz, autor form przestrzennych, instalacji i sytuacji artystycznych, jedna z głównych postaci neoawangardy polskiej lat 60. i 70. XX wieku. Urodzony w 1925 r., zmarł w 2004 r. w Warszawie.

Brał udział w pierwszych happeningach Tadeusza Kantora. W „Panoramicznym happeningu morskim”, stojąc we fraku na drabince zanurzonej w wodzie, zwrócony twarzą w kierunku linii horyzontu, dyrygował morskimi falami. Od 1968 r.

Krasiński zaczął oznaczać przestrzeń, ciągłą linią, przylepiając na wysokości 130 cm niebieską taśmę (blue scotch szerokości 19 mm), która stała się znakiem rozpoznawczym jego sztuki. Niebieski pasek mógł przebiegać wszędzie, po ścianach, przedmiotach, nawet ludziach.

Opisywać przestrzeń publiczną ale i prywatną. W trakcie późniejszych wystaw w latach 80. i 90., niebieska linia prowadziła widza poprzez labirynt zaaranżowanych przez Krasińskiego korytarzy, urealniając przestrzeń. Krytyk Andrzej Kostołowski pisał: „gdyby szukać leitmotivu działalności Krasińskiego, to określenie nieskończoność wydaje się szczególnie użyteczne.

Artysta pragnie bowiem rzeczy niemożliwej: chce nieskończoność zasugerować w sposób uchwytny wizualnie. Krasiński łączył w swoich pracach tradycję konstruktywistyczną z dadaistycznym żartem. Do opinii teoretyków wiążących jego działania ze sztuką konceptualną odnosił się z dystansem. Twierdził: „To, co robię, jest jak najbardziej realne, aż do obrzydzenia!”. Niebieski pasek „ujawnia” ścianę – nie buduje jej i nie tworzy, ale ujawnia, demaskuje realność „nie dostrzeganego” muru.

JERZY BEREŚ – Urodzony w 1930 r., zmarł w 2012 r. w Krakowie. Rzeźbiarz, autor akcji, używający swojego ciała jako jednego z podstawowych elementów w twórczym procesie. Uwypukliła to krytyczka Anka Ptaszkowska, stwierdzając, że Bereś operuje głównie „samym sobą”: […] dokonało się tu […] przesunięcie.

Tym razem przedmiotem stał się sam artysta, jego dzieło, jego „akt twórczy”. Z drugiej strony przedmiotem stała się publiczność skonsolidowana w biernej izolacji.

Jego prace i manifestacje często mają charakter wypowiedzi etycznej. Głosił postulat prymatu wartości „aktu twórczego” nad przedmiotem. Sformułował swój własny i niepowtarzalny styl „życia w sztuce”, poruszając się w obszarach pokrewnych: happeningu i performansu, chociaż nigdy nie zgadzał się na utożsamianie swoich działań z tymi kierunkami, nazywając je manifestacjami, akcjami, „mszami”.

W 1968 zaprezentował w Galerii Foksal w Warszawie pierwszą manifestację artystyczną „Przepowiednia I”. Otwiera ona cały cykl wystąpień, będących komentarzem do polityki, religii, sztuki i filozofii, w których często posługiwał się własnym ciałem łączonym z obiektem.

Następnie realizował akcje określone „mszami”, poruszające najważniejsze polskie dylematy, m.in.: „Msza romantyczna”, „Msza polityczna”, „Msza polska”. Podejmował również artystyczny dialog z wybitnymi indywidualnościami sztuki XX wieku. Krytyk Jerzy Hanusek tak o nim pisał:

Akcje i manifestacje Beresia poruszają wyobraźnię. Jego celem nie jest jednak samo poruszenie wyobraźni, ale nadanie temu ruchowi określonego kierunku. […] Artysta wie, że w swoich przesłaniach odwołuje się do wartości, które w dzisiejszym świecie, pełnym cynizmu i pragmatyzmu, stają się wartościami wstydliwymi, narażone są na szyderstwo, lekceważenie i kpinę. […]

Artysta penetrujący te szczególne rejony poznania, w których intelekt okazuje się wrogiem mądrości, płaci za zuchwałość wysoką cenę: granica pomiędzy pozycją wieszcza i pozycją pożałowania godnej ofiary staje się niezwykle cienka. Artysta nie tylko ofiarowuje, ale również godzi się na rolę ofiary. Jest to cena, której nie można uniknąć.

STANISŁAW FIJAŁKOWSKI – Jeden z przedstawicieli grupy łódzkich awangardzistów należących do tzw. „Kręgu Strzemińskiego”, inspirujących się twórczością łódzkiego unisty. Malarz i grafik, urodzony w 1922 r.. Twórczość Fijałkowskiego to sztuka afirmacji symbolu, będącego sublimacją rzeczywistości.

W tworzonych przez siebie pracach sugeruje, że poza nią kryje się inny, ezoteryczny świat. Z czasem artysta ogranicza ikonografię swoich obrazów, które sprowadzone do jednolitych niemal powierzchni, nieznacznie tylko zróżnicowanych kolorem, nabierają wartości kontemplacyjnych.

Stanisław Fijałkowski mówi o tym tak: Coraz śmielej starałem się dochodzić do formy nienarzucającej jednej interpretacji, lecz pozostawiającej widzowi pełną swobodę sięgania do jego własnego świata nieuświadomionych lub przygłuszonych prawdziwych treści jego osobowości.

Starałem się i staram się nadal stworzyć formę, która jest tylko początkiem kreowania przez widza dzieła, za każdym razem w innej postaci…

Krytyczka Anka Ptaszkowska, opisując happening Kantora w części zatytułowanej „Tratwa Meduzy”, wspomina: W „Happeningu morskim” znany krytyk Janusz Bogucki wygłasza więc uczone frazy, Stanisław Fijałkowski, malarz, profesor Łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych, koryguje każdy gest i każdą pozycję „rozbitków”.

Pod ich czujnym okiem publiczność buduje tratwę z naniesionych przez morze kawałków drzewa, a następnie plasuje się na niej w pozach „żywcem” wziętych z obrazu.

Jądro prezentowanej wystawy tworzy trzydzieści fotografii, których autorem jest Eustachy Kossakowski, wykonanych na bałtyckiej plaży w Łazach podczas happeningu Tadeusza Kantora w 1967 roku.

Zdjęcia przygotowano we współpracy z Anką Ptaszkowską, krytyczką i historyczką sztuki, współzałożycielką Galerii Foksal, i w koprodukcji z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Galerią BWA w Bielsku Białej, Galerią ms44 w Świnoujściu oraz Galerią Scena/Fundacja Kultura w Koszalinie.

Wystawa czasowa: „Panoramiczny happening morski” Tadeusza Kantora w fotografii Eustachego Kossakowskiego z rozwinięciem na biorących w nim udział: Edwarda Krasińskiego, Jerzego Beresia i Stanisława Fijałkowskiego

Muzeum Narodowe w Szczecinie ul. Wały Chrobrego 3

11 maja – 10 czerwca 2018

kurator: Andrzej Pawełczyk
organizator: Muzeum Narodowe w Szczecinie
współorganizator: Galeria Sztuki Współczesnej Miejsce sztuki44 w Świnoujściu

Muzeum Narodowe w Szczecinie

#4 „TANIEC MASEK” WARSZTATY DLA DZIECI W WIEKU 6–12

W najbliższą sobotę zapraszamy dzieci w wieku 6–12 lat na warsztaty zatytułowane „Taniec masek – o emocjach w tańcu. Projekt muzyczno-plastyczny” towarzyszące wystawie „TWARZE / FACES” przygotowane w ramach programu „Sztuka Współczesna dla Dzieci”. Zajęcia będzie prowadzić Agata Kamińska.

Obowiązują zapisy: 797 705 277a.kaminska@muzeum.szczecin.pl, wstęp: 10 zł

Więcej informacji na temat wystawy: TWARZE / FACES Katarzyna Kozyra & Katarzyna Szumska

Muzeum Narodowe w Szczecinie

#5 AKADEMIA GRYFA „PLAC ZABAW – OPOWIEŚĆ O ZABAWACH I ZABAWKACH DZIECI W DAWNYM SZCZECINIE”

Zapraszamy na kolejne zajęcia dla dzieci w wieku 7–10 lat zatytułowane „Plac zabaw – opowieść o zabawach i zabawkach dzieci w dawnym Szczecinie”.

Akademia Gryfa to cykl sobotnich spotkań odbywających się raz w miesiącu. Słuchacze Akademii Gryfa będą podróżować po wnętrzach Muzeum Historii Szczecina, poznając dzieje naszego miasta i jego mieszkańców od czasów najdawniejszych po XX wiek.

W czasie spotkań słuchacze dowiedzą się, jak na przestrzeni wieków zmieniał się Szczecin i jak wyglądało życie codzienne szczecinian – rodzina, dom, praca oraz rozrywka.

Prowadząca: Ewa Kimak, tel. 91 43 15 278, e.kimak@muzeum.szczecin.pl, Opłata: 10 zł od dziecka, Liczba miejsc ograniczona, obowiązują wcześniejsze zapisy, oferta nie dotyczy grup zorganizowanych.

#6 AKADEMIA JUNIORA „PODRÓŻE PRZEZ KONTYNENTY: AZJA. Z WIZYTĄ W JAPONII”

Małych studentów zapraszamy na ostatnie zajęcia zatytułowane „Podróże przez kontynenty: Azja. Z wizytą w Japonii”, które poprowadzi Dorota Baumgarten-Szczyrska.

Akademia Juniora to cykl spotkań opracowanych z myślą o dzieciach w wieku 7–12 lat. Na zajęcia zapraszamy zarówno dzieci, które wcześniej uczestniczyły w Akademii Malucha, jak i te, które chciałyby poznać świat sztuki oraz liczne skarby skrywane w muzealnych wnętrzach.

Każde spotkanie trwa około dwóch godzin i obejmuje dwie części: pierwszą realizowaną na salach wystawowych z wykorzystaniem wybranych eksponatów i drugą, na którą składają się zajęcia plastyczne związane z przygotowanym tematem.

W ramach zajęć muzealnych słuchacze Akademii będą mogli pogłębić swoją dotychczasową wiedzę i poznać nowe zagadnienia związane z historią sztuki. Dzieci odbędą fascynującą podróż czasie i przestrzeni. Poznają polskie tradycje i zwyczaje oraz kulturę innych narodów.

W trakcie zajęć będą miały niepowtarzalną okazję, aby zobaczyć, dotknąć, a nawet przymierzyć przedmioty prezentowane na co dzień na wystawach lub przechowywane w magazynach muzealnych.

Na zakończenie cyklu warsztatów realizowanych w ramach Akademii wytrwali uczestnicy otrzymają Dyplomy Słuchacza Akademii Juniora.

Prowadząca: Dorota Baumgarten-Szczyrska, tel. (+48) 91 43 15 270, d.baumgarten@muzeum.szczecin.pl; wstęp: 10 zł, liczba miejsc jest ograniczona, obowiązują wcześniejsze zapisy, oferta nie dotyczy grup zorganizowanych.

#7 POSZUKIWANIE SZTUKI I MATEMATYKI W ŚWIECIE ORIGAMI „KWIATOWA KULA, CZYLI KRĘCIOŁKI W ROLI GŁÓWNEJ”

Zapraszamy dzieci w wieku 10–14 lat na ostatnie zajęcia zatytułowane „Kwiatowa kula, czyli kręciołki w roli głównej” odbywające się w ramach cyklu „Poszukiwanie sztuki i matematyki w świecie origami”.

Sobotnie warsztaty nie tylko przybliżą dzieciom tajniki sztuki składania papieru oraz nauki, jaką jest geometria, ale także zachęcą do samodzielnego logicznego myślenia i koncentracji. Zajęcia mobilizują uczestników do rozwijania sprawności manualnych i twórczych oraz ćwiczenia wyobraźni przestrzennej.

Warsztaty prowadzi Beata Zagórska.

Wstęp – 10 zł, obowiązują wcześniejsze zapisy pod adresem: d.obalek@muzeum.szczecin.pl

Muzeum Narodowe w Szczecinie

#8 RYSUJEMY W MUZEUM „MOTYWY MARYNISTYCZNE W HISTORII MIASTA”

Zapraszamy na kolejne zajęcia zatytułowane „Motywy marynistyczne w historii miasta”.

Rysujemy w muzeum to zajęcia cykliczne, adresowane do osób w różnym wieku, prowadzone w Muzeum Narodowym w Szczecinie. Ich głównym celem jest umożliwienie dzieciom, młodzieży oraz osobom dorosłym bezpośredniego kontaktu ze sztuką, a także świadomego udziału w procesie twórczym.

Warsztaty są również szansą na poznanie sylwetek najwybitniejszych artystów, których dzieła znajdują się w Muzeum Narodowym w Szczecinie.

Uczestnicy zajęć – w zależności od indywidualnych potrzeb oraz możliwości wiekowych – będą przygotowywani do stania się odbiorcą i twórcą dziedzictwa kulturowego. Zostaną wyposażeni w wiedzę, umiejętności manualne i warsztatowe w zakresie technik malarskich oraz rysunkowych.

Poznają takie pojęcia, jak: płaszczyzna, obraz na płaszczyźnie, martwa natura, kompozycja, perspektywa, kolor, tworzenie kolorów, światło, światłocień, walor, faktura. Nauczą się także podstaw analizowania dzieła sztuki ze względu na jego cechy formalne.

Ponadto formuła zajęć umożliwi uczestnictwo w konkursach literackich i plastycznych organizowanych przez Dział Edukacji Muzeum Narodowego w Szczecinie.

Najbliższe zajęcia odbędą się w Muzeum Narodowym w Szczecinie – Muzeum Historii Szczecina, ul. Mściwoja II 8

Prowadząca: Maryla Raban, wstęp: 10 zł, nie obowiązują wcześniejsze zapisy

#9 ZACHODNIOPOMORSKIE FORUM ARTYSTYCZNE KONCERT UCZESTNIKÓW KURSU INTERPRETACJI MUZYKI WOKALNEJ

Zapraszamy na koncert uczestników kursu interpretacji muzyki wokalnej organizowanego przez Zachodniopomorskie Forum Artystyczne.

Kurs interpretacji muzyki wokalnej jest skierowany do uczniów szkół muzycznych, muzyków i studentów akademii muzycznych. Zarówno wokalistów jak i instrumentalistów.

Wstęp wolny

Koncert odbędzie się na Dziedzińcu Muzeum Tradycji Regionalnych, ul. Staromłyńska 27.

#10 MUSICA AETERNA BRATISLAVA „BRATYSŁAWA – MUZYCZNY PORTRET MIASTA”

Zapraszamy na drugi koncert w ramach XV Szczecińskiego Festiwalu Muzyki Dawnej. W sobotę wystąpi zespół Musica Aeterna Bratislava z programem „Bratysława – muzyczny portret miasta”.

W ramach koncertu zabrzmią kompozycje  S. Capricornusa i D. Speera. Będzie to niepowtarzalne spotkanie z muzyką XVII wieku przedstawiającą tradycje muzyczne miasta, które łączą w sobie żywioły wielu kultur.

Ozdobą wieczoru będzie występ słowackiej sopranistki Helgi Varga-Bach specjalizującej się w sztuce wokalnej doby baroku. Koncert poprowadzi lider zespołu, charyzmatyczny skrzypek i dyrygent z Bratysławy Peter Zajíček. Koncert współfinansowany jest przez Międzynarodowy Fundusz Wyszehradzki.

Artyści wystąpią po raz pierwszy w Szczecinie, ze względu na ograniczoną ilość miejsc prosimy o wcześniejsze przybycie.

Karnety, bilety i szczegółowe informacje na stronie organizatora Festiwalu – Fundacji Akademia Muzyki Dawnej – www.famd.pl

Koncert odbędzie się w Muzeum Narodowym w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3

#11 ALDONA BARTNIK I ZESPÓŁ CONSORTIUM SEDINUM „BAROKOWE SERCE EUROPY”

W niedzielny wieczór zapraszamy na koncert „Barokowe serce Europy – dzieła kompozytorów środkowoeuropejskich XVII wieku” w wykonaniu Aldony Bartnik i Zespołu Consortium Sedinum. Koncert odbywa się w ramach XV Szczecińskiego Festiwalu Muzyki Dawnej.

Uwaga: o godz. 14 odbędzie się otwarta próba generalna z udziałem publiczności.

Artyści: Aldona Bartnik – sopran, Artystka Rezydentka Famd.pl, Zespół Consortium Sedinum, Urszula Stawicka – kierownictwo artystyczne.

Koncert współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Artysta – rezydent”

Bilety w cenie 30zł/20 zł. W przedsprzedaży 25zł/15 zł.

Więcej informacji na stronie: www.famd.pl

…do zobaczenia w Muzeum Narodowym w Szczecinie

Program do pobrania w PDF: MNS_7-13_05_2018

Daniel Źródlewski Rzecznik Prasowy

Exit mobile version