Site icon Tu Świnoujście

Sprzedaż nieruchomości – jak się do tego zabrać

Zadaj pytanie prawnikowi - prawnicy ze Świnoujścia Lipcowie radzą

Paragraf Last logoSprzedaż nieruchomości – jak się do tego zabrać. Prawnicy ze Świnoujścia Lipcowie radzą.

Poruszaliśmy już na łamach portalu tu.swinoujscie.pl wątki związane z księgami wieczystymi, jak i podatkami od nieruchomości.

Pozostając w tematyce nieruchomości dziś chcielibyśmy przybliżyć Czytelnikom jak przygotować się do jej sprzedaży.

Warto podkreślić na wstępie, że taka sprzedaż musi odbyć się u notariusza poprzez spisanie aktu notarialnego. Niedotrzymanie tej formy przez strony umowy spowoduje nieważność czynności prawnej.

Zdarza się tak, że strony chcą niezwłocznie dokonać transakcji i o ile notariusz dysponuje wolnym terminem, jest to możliwe, ale warto zadać sobie pytanie czy sprzedający posiada niżej wymienione dokumenty, bez których sporządzenie aktu nie będzie możliwe albo sprzedaż będzie musiała zostać odroczona w czasie do momentu przedłożenia wymaganych załączników.

Przed wizytą u notariusza warto sprawdzić czy strony umowy legitymują się ważnym dowodem osobistym, na podstawie którego rejent stwierdzi tożsamość stawających.

Niezbędne będzie także okazanie tytułu prawnego do lokalu – najczęściej będzie to akt notarialny dokumentujący nabycie prawa własności przez aktualnego sprzedającego, a jeśli nieruchomość została nabyta na podstawie darowizny obecny właściciel przedłoży umowę darowizny.

Ponadto własność mogła zostać stwierdzona także decyzją organu w przypadku, gdy mamy do czynienia z nabyciem nieruchomości dokonanym wiele lat temu. Z racji tego, że rejestr ksiąg wieczystych prowadzony dla nieruchomości jest jawny i dostępny online notariusz może we własnym zakresie pozyskać wydruk generowany automatycznie przez system.

Jednakże możliwa jest taka sytuacja, że strona będzie zobowiązana do przedłożenia odpisu z księgi wieczystej, który wydawany jest przez sąd za opłatą.

Niezbędnym dokumentem będzie wypis z rejestru gruntów oraz wyrys z mapy ewidencyjnej, który wydaje starosta. Dokument ten nie jest wydawany od ręki, co również ma wpływ na datę dokonania czynności. Urząd pobiera opłatę w kwocie 150 zł z tytułu wydania wypisu i wyrysu mapy ewidencyjnej w formie drukowanej.

Kolejnym pożądanym dokumentem będzie zaświadczenie wydane przez starostwo potwierdzające, że grunt, na którym posadowiona jest nieruchomość nie jest lasem zgodnie z ustawą o lasach.

Będąc w urzędzie gminy warto zasięgnąć informacji czy dla obszaru, w którym posadowiona jest nieruchomość uchwalony jest plan zagospodarowania przestrzennego oraz czy obszar ten nie jest objęty rewitalizacją.

Jeśli zdarzyłoby się, że na ostatnie pytanie dostalibyśmy odpowiedź twierdzącą ta okoliczność również wpłynie na termin czynności bowiem w takiej sytuacji wójtowi/burmistrzowi/prezydentowi przysługiwało będzie prawo pierwokupu. Istotna jest także informacja czy nieruchomość ma dostęp do drogi publicznej.

Jeśli przedmiotem czynności ma być nieruchomość, która ma wydane świadectwo energetyczne również wymagane będzie przedłożenie aktualnego dokumentu – jest to zaświadczenie terminowe.

Warto także mieć na uwadze, że w sytuacji gdy przedmiotem sprzedaży ma być lokal w budynku wielolokalowym, notariusz w celu sporządzenia aktu potrzebował będzie zaświadczenia o niezaleganiu z opłatami na rzecz spółdzielni czy wspólnoty.

Przed przystąpieniem do umawiania terminu u notariusza dobrze jest mieć komplet dokumentów, dzięki którym zaoszczędzicie Państwo czas, a zaplanowana czynność będzie mogła odbyć się niezwłocznie.

Lipcowie logo prawnicyPrawnicy

Marta Lipiec – tel.: 693 642 894

Łukasz Lipiec – tel.: 512 321 524

ul. Paderewskiego 24 b, Świnoujście

kontakt@lipcowie.pl

www.lipcowie.pl

 

Exit mobile version