Port Szczecin Świnoujście – konferencja w chorwackiej Opatiji.
W chorwackiej Opatiji rozpoczęła się 20 listopada br. trzydniowa konferencja zatytułowana „Port w Rijece bramą dla korytarza Bałtyk-Adriatyk”.
Jej uczestnikami są prezes Zarządu – Dariusz Słaboszewski oraz dyrektor ds. handlowych – Aneta Szreder-Piernicka. Reprezentując ZMPSiŚ SA oraz organizację BPO (Baltic Port Organisation) prezes Słaboszewski występuje w podwójnej roli.
Konferencja ma charakter międzynarodowy. Patronat honorowy objęła prezydent Chorwacji – Kolinda Grabar Kitarović.
Podczas dyskusji panelowych uczestnicy spotkania dyskutować będą o możliwościach rozwojowych portu w Rijece oraz o wyzwaniach z tym związanych. Agenda przewiduje również wizytę studyjną w samym porcie.
Prezes Słaboszewski w swoich wystąpieniach koncentrować się będzie na dotychczasowych doświadczeniach zespołu portów Szczecin-Świnoujście, wynikającymi z faktu, iż są one portami bazowymi korytarza Bałtyk-Adriatyk. Ponadto w imieniu BPO, zaprosi na doroczną konferencję tej organizacji (BPO Conference), która odbędzie się w Szczecinie we wrześniu 2018 r.
Udział w konferencji w Opatiji, to wynik zacieśniania współpracy pomiędzy ZMPSiŚ SA a portem w Rijece. Zarządy obu portów podpisały 7 lipca br. porozumienie o współpracy w trakcie odbywającego się w Warszawie spotkania państw Inicjatywy Trójmorza. Warto dodać, że podczas opatijskiej konferencji analogiczne porozumienie z portem w Rijece podpisze Zarząd Morskiego Portu w Gdańsku.
Zespół portów Szczecin-Świnoujście łączy z chorwacką Rijeką właśnie korytarz transportowy Bałtyk-Adriatyk. Nasze porty stanowią jego początkowy element.
Sama Rijeka, to trzecie, co do wielkości miasto w Chorwacji (ok. 170 tys. mieszkańców) i zarazem największy port tego państwa. Port jest strategicznie usytuowany, ze względu na rozbudowę Kanału Sueskiego oraz potencjał rozwojowy z tego płynący.
Stąd też dla klientów portów Szczecin i Świnoujście, zainteresowanych obrotem towarowym pomiędzy Europą, a krajami basenu morza Śródziemnego oraz Oceanu Indyjskiego, może stwarzać idealne warunki ekspansji geograficznej.
Podobnie, jak porty w Szczecinie i Świnoujściu, Rijeka jest portem uniwersalnym. W ostatnich latach obroty w tamtejszym porcie kształtują się na poziomie 9-13 mln ton, w tym przeładunki drobnicy 2,1-2,3 mln ton, masowe suche ok. 2 mln ton, masowe płynne ponad 6,5 mln ton, drewno blisko 400 tys. ton.
Przeładunki kontenerów w 2015 roku osiągnęły poziom 200 tys. TEU i intensywnie rosną. Rijeka, podobnie jak port w Świnoujściu posiada terminal promowy.
Monika Woźniak-Lewandowska
Źródło: Port Szczecin Świnoujście