Po dziewięciu miesiącach przeładunki dalej w górę
Po dziewięciu miesiącach przeładunki dalej w górę. Port Szczecin Świnoujście.
Blisko 19 mln ton towarów obsłużyli operatorzy portowi na nabrzeżach zarządzanych przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, co oznacza wzrost wobec minionego roku o 6,3 procent.
Na plusie są niemal wszystkie grupy towarowe, tj. ropa (+58,1 procent), ruda (+54,7 procent), inne masowe (+10,4 procent), drobnica (+3,7 procent).
W przypadku ropy zauważalny jest wzrost importu tego surowca z Rosji, jak również wzrost eksportu przerobionych produktów do krajów Beneluksu, w tym m.in. więcej importu oleju napędowego oraz eksportu oleju.
Na wzrost w tej grupie towarowej wpływa także import gazu z Kataru i Norwegii. Z kolei zwiększone obroty rudy, to wynik większego zapotrzebowania polskich i czeskich hut na rudę żelaza, co jest wynikiem zwiększonej produkcji stali.
Jeśli chodzi o grupę inne masowe, operatorzy portowi w br. obsłużyli więcej statków w imporcie z metanolem, surówką, nawozami i kruszywem oraz w eksporcie z nawozami, smołą, pakiem i złomem.
Na wzrost drobnicy składają się większe przeładunki w imporcie celulozy papieru, aluminium i wyrobów stalowych oraz w eksporcie wyrobów stalowych, drobnicy kontenerowej, jak również większych przewozów promowych.
Wzrosty notują przeładunki kontenerów. W porównaniu z zeszłym rokiem było ich o 6,9 procent więcej.
Spadki utrzymują się w przeładunkach węgla (-33,8 procent) oraz zbóż (-24,7 procent). W przypadku węgla trend spadkowy utrzymuje się już od kilku lat, co z jednej strony jest wynikiem mniejszego zapotrzebowania na ten surowiec, z drugiej zaś z uwagi na parametry techniczne toru wodnego (głębokość 10,5 m) większe tonażowo statki wybierają inne porty.
Z kolei spadki wielkości obsłużonych zbóż, to skutek nieurodzaju w br. oraz zmniejszenia zapotrzebowania na śrutę sojową.
Wrzesień br. w porównaniu do tego samego miesiąca ub. roku jest lepszy o blisko 9 procent. Wzrosty notują: ruda (+137,4 procent), inne masowe (+20,9 procent), ropa (+22,5 procent), kontenery (+7,2 procent) oraz drobnica (+1,5 procent). Na minusie były węgiel (-31,6 procent) i zboże (-5,5 procent).
Uniwersalny charakter zespołu portów Szczecin-Świnoujście zapewnia stabilność obsługiwanej masy towarowej. Spadki w jednej grupie bilansują się wzrostami w innej. Niemniej jednak w celu utrzymania wzrostowego trendu, konieczne są inwestycje w infrastrukturę dostępową oraz portową.
W przeciągu najbliższych lat nakłady inwestycyjne w oba te obszary pochłoną kwotę przekraczającą trzy miliardy złotych. Składać się na to będą zarówno inwestycje własne ZMPSiŚ SA, jak również innych podmiotów, m.in. Urzędu Morskiego w Szczecinie oraz PKP PLK.
Monika Woźniak-Lewandowska
Źródło: Port Szczecin Świnoujście