Nie taki dress code straszny, jak o nim mówią. Jak ubrać się na spotkanie biznesowe?
W lat 90. biznesowy dress code pojawił się w polskich firmach. Choć od tego momentu minęło kilkanaście lat, nadal budzi on wiele niepewności i nurtujących pytań. Którego rodzaju biznesowego dress kodu powinno się przestrzegać?
Jakiego koloru powinny być ubrania do pracy? Co dokładnie powinno znaleźć się w garderobie osoby pracującej w korporacji? Poniżej znajdziesz odpowiedź na te pytania i już nigdy nie popełnisz niepotrzebnej gafy w nowej pracy czy na spotkaniu biznesowym.
W biznesie odpowiedni strój ma szczególne znaczenie – wpływa on na profesjonalny wizerunek, ale również na wizerunek firmy, w której pracujemy. Przez ostatnie 100 lat sposób ubierania się do pracy przechodził liczne modyfikacje, a na jego zmiany wpływ w dużej mierze miała panująca aktualnie moda.
Było tak np. w latach 70, kiedy styl hipisowski (dzwony i spiczaste kołnierze koszul) zagościł w biurowych murach. Od lat 90. zasady biznesowego dress codu zostały dokładnie określone i obowiązują w większości dużych firm i korporacji.
Trzy rodzaje biznesowego dress codu – którego z nich należy przestrzegać?
W ramach biznesowego dress codu można wyróżnić aż 3 typy strojów. Każdy z nich charakteryzuje się odmiennymi elementami ubioru oraz obowiązuje w innych sytuacjach.
Najpopularniejszy jest klasyczny strój biznesowy, czyli business formal.
Tego stylu powinny trzymać się osoby, które w codziennej pracy muszą reprezentować siebie lub swoją firmę na oficjalnych spotkaniach biznesowych. Takimi osobami są m.in. pracownicy korporacji czy firm consultingowych, prawnicy oraz politycy. Kiedy myślimy o biznesowym dress codzie to właśnie ten rodzaj ubiory mamy przed oczami.
Dwoma kolejnymi rodzajami są business smart i business casual, czyli mniej oficjalne zasady ubioru. Pierwszy typ jest stosowany w pracy biurowej lub na mniej formalnych spotkaniach biznesowych. Co ciekawe, właśnie według tych zasad najczęściej ubierają się pracownicy polskich firm. W jego ramach można pozwolić sobie na swobodę miksowania kolorów, faktur oraz dodawania elementów własnego stylu do stroju formalnego.
Business casual to natomiast swobodny zestaw do pracy, typowy dla tzw. Casual Friday (w korporacji to jeden dzień w tygodniu, w którym nie trzeba przestrzegać zasad dress codu) lub dla pracowników firm, w których nie obowiązują oficjalne relacje biznesowe tj. wydawnictwa czy agencje reklamowe.
Kolor ma znaczenie – na jakie barwy można sobie pozwolić?
Kolorystyka ubrań ma ogromne znaczenie w biznesie. Według psychologii barw, kolory mogą przekazywać określone informacje o naszym charakterze lub podejściu do partnera rozmowy. Dlatego w sytuacjach formalnych warto zwracać na nie uwagę. Najkorzystniejsze kolory to przede wszystkim: szary, ciemny brąz, niebieski, biały, beżowy, czarny, bordowy czy ciemnozielony. Natomiast lepiej unikać czerwonego, turkusowego, pomarańczowego oraz różowego.
Co powinno znaleźć się w szafie kobiety, a co mężczyzny?
W garderobie kobiety i mężczyzny, którzy w miejscu pracy muszą przestrzegać dress codu, powinny znaleźć się określone elementy garderoby. Co dokładnie?
Mężczyzna powinien mieć:
- czarny, granatowy, ciemnobrązowy lub ciemnoszary garnitur, który dopasowany jest do jego figury. Garnitur
- powinien być matowy i wykonany z dobrej jakości materiału
- koszule z długim rękawem w kolorze białym lub jasnoniebieskim;
- jedwabny, stonowany krawat;
- czarne, skórzane dodatki – buty i pasek;
- zegarek z tarczą na skórzanym pasku.
Kobieta powinna mieć:
- białą, matową, jednolitą i nieprzeźroczystą bluzkę lub koszulę;
- dopasowaną do sylwetki marynarkę (dopuszczalne kolory to czarny, szary, brązowy);
- dopasowaną do marynarki spódnicę zakrywającą kolana lub sięgającą lekko przed kolano albo eleganckie,
- materiałowe spodnie. Akceptowana jest również ciemna, elegancka sukienka w połączeniu z marynarką;
- czarne, skórzane dodatki – torebka, buty i pasek;
- cieliste lub czarne rajstopy;
- dyskretną biżuterię.
5 ciekawostek o strojach biznesowych
Zasady dress codu mogą czasami zaskakiwać. Poznaj 5 reguł, o których mogłeś nie wiedzieć!
- To, kiedy marynarka powinna być zapięta lub rozpięta, jest dokładnie określone. Jeśli mężczyzna idzie lub stoi, powinien zapiąć górny guzik w dwuguzikowej lub środkowy guzik w trzyguzikowej marynarce. Natomiast, kiedy siedzi, marynarka powinna być zawsze rozpięta.
- Kobiece buty powinny zakrywać palce oraz piętę, obcas natomiast powinien mieć wysokość od 4 do 8 cm.
- Według badań przeprowadzonych w 2015 roku najbardziej kontrowersyjnym strojem do pracy są szorty i japonki. Co ciekawe, kobiety są bardziej restrykcyjne w przestrzeganiu dress codu.
- Według zasad panujących w dress codzie jesteśmy zobowiązani do noszenia paska do każdych spodni, które mają szlufki. W przypadku kobiet pasek nie może być grubszy niż 1,5-2 cm.
- Biznesowy dress code często mylony jest z dwoma innymi pojęciami: white tie i black tie. White tie jest przeznaczony na wyjątkowe uroczystości (bal, ślub) i w jego ramach mężczyznę obowiązuje czarny frak lub smoking, biała koszula, biała kamizelka i biała mucha.
Natomiast black tie to strój formalny obowiązujący podczas ważnych kolacji czy wieczornych spotkań biznesowych. Mężczyzna powinien założyć czarny smoking z aksamitnymi klapami oraz muchę pasującą kolorem i fakturą do klap marynarki.
Strój biznesowy, który obowiązuje obecnie, przez minione lata przechodził ogromne przeobrażenia. Jeśli ciekawi Cię, jak ubierano się do pracy w latach 30., 60. czy 80. sprawdź przygotowaną przez HRS infografikę „Strój biznesowy.
Monika Pikor