Tu Świnoujście

Nie taki dress code straszny, jak o nim mówią

FOT_2_Stroje_biznesowe

Nie taki dress code straszny, jak o nim mówią. Jak ubrać się na spotkanie biznesowe?

W lat 90. biznesowy dress code pojawił się w polskich firmach. Choć od tego momentu minęło kilkanaście lat, nadal budzi on wiele niepewności i nurtujących pytań. Którego rodzaju biznesowego dress kodu powinno się przestrzegać?

Jakiego koloru powinny być ubrania do pracy? Co dokładnie powinno znaleźć się w garderobie osoby pracującej w korporacji? Poniżej znajdziesz odpowiedź na te pytania i już nigdy nie popełnisz niepotrzebnej gafy w nowej pracy czy na spotkaniu biznesowym.

W biznesie odpowiedni strój ma szczególne znaczenie – wpływa on na profesjonalny wizerunek, ale również na wizerunek firmy, w której pracujemy. Przez ostatnie 100 lat sposób ubierania się do pracy przechodził liczne modyfikacje, a na jego zmiany wpływ w dużej mierze miała panująca aktualnie moda.

Było tak np. w latach 70, kiedy styl hipisowski (dzwony i spiczaste kołnierze koszul) zagościł w biurowych murach. Od lat 90. zasady biznesowego dress codu zostały dokładnie określone i obowiązują w większości dużych firm i korporacji.

Trzy rodzaje biznesowego dress codu – którego z nich należy przestrzegać?

W ramach biznesowego dress codu można wyróżnić aż 3 typy strojów. Każdy z nich charakteryzuje się odmiennymi elementami ubioru oraz obowiązuje w innych sytuacjach.

Najpopularniejszy jest klasyczny strój biznesowy, czyli business formal.

Tego stylu powinny trzymać się osoby, które w codziennej pracy muszą reprezentować siebie lub swoją firmę na oficjalnych spotkaniach biznesowych. Takimi osobami są m.in. pracownicy korporacji czy firm consultingowych, prawnicy oraz politycy. Kiedy myślimy o biznesowym dress codzie to właśnie ten rodzaj ubiory mamy przed oczami.

Dwoma kolejnymi rodzajami są business smart i business casual, czyli mniej oficjalne zasady ubioru. Pierwszy typ jest stosowany w pracy biurowej lub na mniej formalnych spotkaniach biznesowych. Co ciekawe, właśnie według tych zasad najczęściej ubierają się pracownicy polskich firm. W jego ramach można pozwolić sobie na swobodę miksowania kolorów, faktur oraz dodawania elementów własnego stylu do stroju formalnego.

Business casual to natomiast swobodny zestaw do pracy, typowy dla tzw. Casual Friday (w korporacji to jeden dzień w tygodniu, w którym nie trzeba przestrzegać zasad dress codu) lub dla pracowników firm, w których nie obowiązują oficjalne relacje biznesowe tj. wydawnictwa czy agencje reklamowe.

Kolor ma znaczenie – na jakie barwy można sobie pozwolić?

Kolorystyka ubrań ma ogromne znaczenie w biznesie. Według psychologii barw, kolory mogą przekazywać określone informacje o naszym charakterze lub podejściu do partnera rozmowy. Dlatego w sytuacjach formalnych warto zwracać na nie uwagę. Najkorzystniejsze kolory to przede wszystkim: szary, ciemny brąz, niebieski, biały, beżowy, czarny, bordowy czy ciemnozielony. Natomiast lepiej unikać czerwonego, turkusowego, pomarańczowego oraz różowego.

Co powinno znaleźć się w szafie kobiety, a co mężczyzny?

W garderobie kobiety i mężczyzny, którzy w miejscu pracy muszą przestrzegać dress codu, powinny znaleźć się określone elementy garderoby. Co dokładnie?

Mężczyzna powinien mieć:

Kobieta powinna mieć:

5 ciekawostek o strojach biznesowych

Zasady dress codu mogą czasami zaskakiwać. Poznaj 5 reguł, o których mogłeś nie wiedzieć!

Natomiast black tie to strój formalny obowiązujący podczas ważnych kolacji czy wieczornych spotkań biznesowych. Mężczyzna powinien założyć czarny smoking z aksamitnymi klapami oraz muchę pasującą kolorem i fakturą do klap marynarki.

Strój biznesowy, który obowiązuje obecnie, przez minione lata przechodził ogromne przeobrażenia. Jeśli ciekawi Cię, jak ubierano się do pracy w latach 30., 60. czy 80. sprawdź przygotowaną przez HRS infografikę „Strój biznesowy.

Monika Pikor

FOT_2_Stroje_biznesowe
FOT_2_Stroje_biznesowe
FOT_2_Stroje_biznesowe
FOT_2_Stroje_biznesowe
FOT_2_Stroje_biznesowe
FOT_2_Stroje_biznesowe
FOT_2_Stroje_biznesowe
FOT_2_Stroje_biznesowe
FOT_2_Stroje_biznesowe
FOT_2_Stroje_biznesowe
FOT_2_Stroje_biznesowe
FOT_2_Stroje_biznesowe
FOT_2_Stroje_biznesowe
FOT_2_Stroje_biznesowe

 

Exit mobile version