Tu Świnoujście

Piloci morscy czuwają nad bezpieczeństwem żaglowców na Tall Ships Races

Piloci morscy czuwają nad bezpieczeństwem żaglowców na Tall Ships Races.

Sierpień 2017 r. – Piloci morscy ze Szczecina już po raz trzeci biorą udział w operacji wprowadzania największych żaglowców świata do portu w ramach The Tall Ships Races. Jednostki biorące udział w regatach mają czas do jutra tj. do soboty do godz. 12.00, aby zawinąć po zakończonych regatach do portu w Szczecinie.

Szczecińscy piloci morscy, którzy na co dzień zajmują się wprowadzaniem statków handlowych, m.in. tankowców i kontenerowców do portu, w ramach partnerstwa z miastem, już po raz trzeci wspierają swoją wiedzą i doświadczeniem załogi biorące udział w regatach.

W tym roku 9 jednostek podlega pilotażowi obowiązkowemu (długość jednostki powyżej 60 m) i kolejne 2 jednostki poprosiły o wsparcie pilota morskiego. To oznacza zaangażowanie w przedsięwzięcie 12 pilotów łącznie z koordynatorem, którzy na trasie 65 km – od główek Świnoujścia do portu w Szczecinie – będą wprowadzać i wyprowadzać żaglowce, służąc radą ich kapitanom.

Zanim jednostki dotrą do portu, przepływając obok stacji pilotowej w Szczecinie, są witane zgodnie z ceremoniałem morskim, salutem banderowym. Zostaje też odegrany hymn państwa, pod którego flagą wpływa do portu dana jednostka. Jako pierwszy powitany został brazylijski żaglowiec „Cisne Branco” (długość 74 m). W tym ceremoniale uczestniczą również marynarze z 8 Flotylli Marynarki Wojennej w Świnoujściu.

– Wyzwaniem jest aktualnie stosunkowo silny wiatr (8-10 m/s, czyli 4-6 w skali Beauforta), w połączeniu z liczbą jednostek w porcie i koniecznością ciasnego cumowania – informuje pilot morski, kpt. ż. w. Mirosław Drozd, który pełni funkcję koordynatora. – Do naszych zadań należy m.in. wprowadzenie i wyprowadzenie żaglowców, z portu oraz koordynacja parady na morzu będącej zwieńczeniem regat – kontynuuje.

Informacje dla Kapitanów dot. przepisów portowych, warunków nawigacyjnych oraz miejsca cumowania w Szczecinie zostały omówione na tzw. „Captain’s Briefing” w Kłajpedzie 31.07.2017, w którym uczestniczył (jak zawsze przy takich imprezach) pilot koordynator kpt. Mirosław Drozd.

Parada zaplanowana jest we wtorek 8 sierpnia na godziną 14.30 i odbędzie się na trasie od portu w Świnoujściu do molo w Międzyzdrojach, gdzie jest spodziewana ok. 17.00. Czas przybycia zależy od siły wiatru.

Podczas parady do pilotów będzie należało wyprowadzenie jednostek w szyku z portu w Szczecinie na pełne morze. Pilot koordynator następnie przejmie kontrolę nad całością jednostek tzn. nad ustawieniem i kontrolą prędkości jednostek biorących udział w paradzie.

Pilot morski jest jednym z najstarszych i jednocześnie najmniej znanych zawodów. Sam pilotaż morski jest usługą publiczną i ważnym  elementem transportu morskiego. Gwarantuje sprawną, efektywną i bezpieczną obsługę ruchu w portach. Jego funkcjonowanie regulują dwie ustawy: Kodeks morski z 18 września 2001 r. i Ustawa o bezpieczeństwie morskim z 18 sierpnia 2011 r., a także rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej.

Zadaniem pilota morskiego jest udzielanie kapitanowi statku informacji o warunkach nawigacyjnych oraz rad w prowadzeniu statku na danym akwenie, co zapewnia bezpieczeństwo wprowadzenia lub wyprowadzenia z portu jednostki morskiej. Aby wykonywać zawód pilota morskiego trzeba spełnić wymogi kwalifikacyjne określone prawem – posiadać specjalistyczną wiedzę, doświadczenie w manewrowaniu statkami oraz znajomość warunków w danym porcie.

W Polsce pilotem może zostać  wyłącznie kapitan żeglugi wielkiej z wieloletnią praktyką morską. Międzynarodowa Izba Żeglugi (ICS) uznaje rolę pilotów za kluczową w ograniczaniu i eliminowaniu potencjalnego ryzyka ekonomicznego i środowiskowego.

Anna Jankowska

Senior Account Manager

Exit mobile version